Jump to content

Nytt fordon?

Recommended Posts

Posted

Hittade denna bilden på K3:s hemsida. Någon som vet vad de har den till?

Det ser ju inte speciellt "maffigt" ut. :D

k3husarvadsboranger.jpg

"Lätt helikoptertransportbart terrängfordon"

Posted

Det är en av två typer av terrängskotrar (eller myrmoppar som vi kallar dem) som provas ut för LBB. De är tänkta att användas för att transportera sådant som inte är görligt att bära längre sträckor som t.ex grk-ammunition och pjäser, rb17 matriel mm. De kan även användas som sjvtp-fordon och det finns möjlighet att koppla på släp till dem. De flygs som hängande last under helikoptrarna idag, men i framtiden kommer man även att kunna ta dem inuti hkp14. Det är dock inte säkert att denna typen av fordon kommer att användas i framtiden utan man kanske köper in nån "fräckare" och mer specialtillverkad variant.

Posted (edited)

Det ser ju ut som parkförvaltningen, trots ranger klistermärket.

Vad var det nu Roninn sade om jeepar? Gäller det även golfvagnar?

Edited by Inf
Posted
Vad var det nu Roninn sade om jeepar?

Tror det var såhär

"Jag behöver inte berätta för dej vad ett stridsvagnskompani gör med en grupp jeep åkande soldater som tycker att 12.5 mm är för grovt"

reserverar mej för fel ;)

*the mistaken som spikar i den 700 spiken i Soldf kistan*

Posted

Den ser ju verkligen klen och plastig ut. ;)

Tror att en fyrhjuling skulle hålla lite bättre. Och med släp kan man få plats med lika mycket.

• Forumsledning
Posted

Man kunde väl iaf målat om dem och gjort den LITE mindre Golf-bil? Och snälla det namnet "RANGER" får ju en skratta en smula.

Vad är beväpningen, tveksamt om man kan fästa något annat än en BB-gun från Teknikmagasinet på den. :D

Får ju verkligen FM att framstå ett något mindre bemedlad och utvecklad försvarsmakt när vi kör Hobbex-prototyper, jmf Navy SEALs Desert Patrol Vehicle (DPV) med Granatspruta Pansarskott, 12,7 mm Tksp och GRG.

Visst är det bra att man kikar på privata alternativ så inte allt kostar 10x mer än det smakar, men det får ju inte bli FÖR trädgårds och privat-armé-aktigt. Jaja nu skall jag kanske inte var så negativ, Försvarsmaktens roll är ju mer och mer att stödja det civila samhället och lite samhallsarbete i några parker eller låna ut dem till nån naturvårdsförening är ju onekligen att stödja samhället. Ha ha ;-)

mak1.jpg

Tyskarnas Wiesel är inte heller helt fel, men kräver en lite större helikopter...

Kolla Wiesel Systemet (PDF)

K3:s LBB åker 20-bil och "leker" luftlandsättning i väntan på riktiga helikoptrar. Repmånad med sin målade HELIKOPTER på lastbilen blir praxis 20 år efter påfundet :). Vi i Markstrid inom Ka fick ju "leka" stridsbåt när vi övade i Villingsberg där det inte finns vatten. Lastbilen blev båt och fick stanna vid den på kartan utmarkerade stranden för att lasta ur :huh: Så visst finns det fantasi likt vilken rollspelsförening som helst...

Riktigt luftlandsatt lätt terräng-fordon DPV1.jpg

Riktig Helikopter thumb_030117-N-0000K-001.jpg Inte Helikopter t_tgb21_1.jpg

Posted

Nu är det väl så att det inte är riktigt rättvist att jämföra K3:s lilla traktor med DPV:n. Det vi talar om är en mekaniserad mula som ska kunna dra fram underhåll om inte jag missuppfattat saken. Då bör man väl snarare jämföra den med fyrhjulingar eller fordon av den här typen.

muv_atmp.jpg

Det är en brittisk All Terrain Mobility Platform (ATMP). Den uppges kunna toppa 130 km/h. Inte dåligt för ett hjulförsett badkar.

Posted

Jag är mycket skeptisk till DPV:ns framkomlighet vid sidan av vägen i "svensk" terräng.

Ska man invadera Irak så är den säkert jättebra, men tror knappast att den är så där strålande i svensk granskog.

Vore inte en taklös dieselversion av den gamla hederliga 206:an något?

Men den skulle väl bli för stor och tung för Hkp 14. Åtminstone invändigt.

Posted

Angående DPV:

Ska man invadera Irak så är den säkert jättebra...

DPVen fick rätt så mycket kritik efter Gulfkriget enligt en källa som jag inte just nu kommer ihåg. Jag misstänker att DPVen är för mycket "sportfordon" för att vara lämplig för hård militär aktivitet. Britternas alternativ med "Pink Rovers" och UNIMOG verkade fungera betydligt bättre, men å andra sidan så har de lång erfarenhet av motoriserade ökenpatruller och detta borde ha gett en solid grund att stå på när det gäller val av fordon och utformningen av den utbildning som krävs för att använda dem på rätt sätt i ökenmiljö.

Posted

Klerty>> Jag tror att en "hummer" är lite för stor i storlek för den typen av verksamhet som K3 övar för. ;)

henke>> Har övat u-båtsjakt/ytövervakning på en åker utanför Linköping med 20-bilar som figurerade som u-båtar. Personbilar var fritidsbåtar... kul att det var klubbkväll vid den lokala skytteklubben så att vi fick en hel armada av "söndagsseglare". :D)

• Forumsledning
Posted

Ang DPV så menar jag såklart inte att det är precis ett ökenfordon vi behöver, utan bara att man tar en civil typ av fordon, bygger om för militära ändamål OCH bestyckar kraftigt. Tror man skrattar betydligt mer internationellt åt en Trädgårdsmoppe som heter RANGER i grön plast än en Beach Buggy som är mer än dubbelt så bestyckad än våra SISU XA 180 (1 st 12,7 mm på SISU, DPV: 1 st 12,7 + 1 st Grsp + 2st AT4 och/eller Grg)

Vi behöver ju givetvis nåt som är mer lämpat för svensk terräng, men vi får heller inte glömma att vi skall agera mer och oftare utomlands och inte enbart gömma oss i våra gröna skogar med våra helgröna M90-uniformer och vara helt "luftlandsatta" om vi sätts in någon annanstans i världen, givetvis i FN-regi under NATO, motsv. :D

Posted
Ang DPV så menar jag såklart inte att det är precis ett ökenfordon vi behöver, utan bara att man tar en civil typ av fordon, bygger om för militära ändamål OCH bestyckar kraftigt. Tror man skrattar betydligt mer internationellt åt en Trädgårdsmoppe som heter RANGER i grön plast än en Beach Buggy som är mer än dubbelt så bestyckad än våra SISU XA 180  (1 st 12,7 mm på SISU, DPV: 1 st 12,7 + 1 st Grsp + 2st AT4 och/eller Grg)

Vi behöver ju givetvis nåt som är mer lämpat för svensk terräng, men vi får heller inte glömma att vi skall agera mer och oftare utomlands och inte enbart gömma oss i våra gröna skogar med våra helgröna M90-uniformer och vara helt "luftlandsatta"  om vi sätts in någon annanstans i världen, givetvis i FN-regi under NATO, motsv. :)

Borde inte fordonets bestyckning bestämmas av den roll som ens taktik föreskriver fordonet. Om det t.ex. är ett lastfordon, enbart avsett för att i skogsterräng nästla in ammunition, och ut sårade, via stigar bakom fiendens linjer så finns förmodligen föga behov av beväpning i och med att den vikten kanske bättre kan användas till mer ammunition och sårade. Dessutom är ett litet fordon svårare att upptäcka än ett stort dylikt. Om man däremot tänkt sig att strida från fordonet eller använda det i terräng där det är stor risk för upptäckt, så blir det ju fråga om en helt annan situation. Man kan dock diskutera om man över huvudtaget vill strida från så lätta fordon, då dessa helt saknar pansar och inte har ens det mest elementära splitterskydd. Man bör väl dessutom inte bestycka fordon bara för att det är "häftigt" och för att imponera på andra länder. Personligen så bryr jag mig väldigt lite om hur utrustning ser ut så länge den fyller sin roll väl. Om en trädgårdsmoppe är det som behövs för att jag ska spöa fienden, så ge mig en trädgårdsmoppe. :)

Posted

Man KAN faktiskt krydda upp "trädgårdsmoppen" också. Då ser den dessutom (i mitt tycke) grymmare ut än jänkarnas sandloppa.

Dessutom är denna fjärrstyrd..

xuv.jpg

Under all kammonät och annan bråte finns en modifierad Polaris Ranger..

mvh

Erik G

Posted

Ge oss stora ryska helikoptrar och pansarfordon.

Eller oxå Mi26HALO (dvs jättestora ryska helikoptrar)och banta CV90 så vi får med den oxå

Sedan kan vi väll ge försvaret några extra miljarder och utveckla en produkt som är perfekt och tillverkas i sverige - sedan säljer vi den till engelsmän och jänkare

Posted
Ett ypperligt fordon borde väl vara 11-11 bilen men den är väl för elak mot miljön. :(

Och den får vi inte heller ha utomlands för den har alltför dåligt minskydd och går på bensin...

/SFC - som varit på 11-11rbpluton, fast med Pbv302, knepigt men sant...

Posted
Sedan kan vi väll ge försvaret några extra miljarder och utveckla en produkt som är perfekt och tillverkas i sverige - sedan säljer vi den till engelsmän och jänkare

Kan avslöja att här i USA är de flesta jag pratar med grundligt avundsjuka på vår svenska materiel. Jag förstår dem, jag själv hade inte velat behöva bära 2-3 extra par byxor i ryggsäcken i krig, bara för att mina gick sönder hela tiden.

I övrigt håller jag med A2Keltainen. Om det blir krig och jag hamnar på en bår, så ser jag gärna att det går åt en bara en man till att skjutsa ut mig i sin golfbil. Andra länder har många små fula fordon till allehanda skumma uppgifter, men dom tenderar att inte hamna på bild. :unsure:

Bland annat har jag sett en eller två bilder från Desert Storm där amerikanerna använde alldeles tvättäkta golfbilar (ni vet, modellen med en liten tyglapp som tak, målade i moderiktigt vitt och blått?) för att skjutsa omkring befäl på baserna.

Posted
Under all kammonät och annan bråte finns en modifierad Polaris Ranger..

mvh

Erik G

Tror nog det kommer hamna någonstans i linje med den du visade :unsure:

Mern visst fasen var den läcker...

Är det en svensk protoyp eller något som är framtagen för annan försvarsmakt???

Vill man ha ett litet större fordon än detta (tveksamt om det blir mycket störr men i allafall...

Så gör som danskarna och ta MB Gelendereagen i den korta versionen och cabba ner...

Inget du kan ha inne i HKP 14 men den kan säkerligen lyftas som hängande last...

Posted

Ett bra skäl till att hålla storleken nere är ju framkomlighet i skogsterrän. I 2 VK nyttjade ju tyskarna en halvbandad motorcykel (kettenrad) för grejjer som snabb transport av ammo och sårade korta sträckor. Det är stor fördel om man kan köra hela vägen fram, utan att ha en väg, och utan att riva halva skogen modell pansar.

Posted
Är det en svensk protoyp eller något som är framtagen för annan försvarsmakt???

Det är nåt som Bofors (notera civil regplåt på sidan) och FM håller på att forska kring. Fordonet kallas för XUV, eXperimental Inmanned Vehicle. Fordonet är bara en testbed, alltså inget som förmodligen kommer att finnas operativt.

Konceptet är iallafall att skyttegruppen ska ha en mekanisk packåsna som automatiskt följer gruppen när den är avsutten (eller uppsutten i stridsfordon) bärandes personlig utrustning, extra ammunition etc. Vagnen på bilden har bland annat hållare för p-skott.

Den ska även kunna ge eldunderstöd med sitt vapen (tksp eller gspr). Vid kniviga situationer så ska man kunna skicka fram fordonet för att slå ut t.ex prickskyttar eller för att spana. Vagnen kan antingen fjärrstyras eller programmeras att följa en rutt eller bara följa med. Den ska vara intelligent nog att kunna ta sig runt hinder själv.

Detta var iallafall vad jag fick berättat för mig av "Bo Fors".

mvh

ErikG

Posted
Vagnen kan antingen fjärrstyras eller programmeras att följa en rutt eller bara följa med. Den ska vara intelligent nog att kunna ta sig runt hinder själv.

*FUNDERAR*

HUmm... Plocka bort automatiken på den... Sätt ditt en förare och den kan bli intressant...

Automatiken gör den dyr och känslig....

Samt att militärer ofta har ett visst avogt seende på för mycket elektronik typ..,)

MEn annars gillar jag konceptet....

• 2 years later...
Posted (edited)

Annat alternativ,

Det finns andra fordon som man kan titta lite närmare på om man vill ha en mindre last åsna i fält.

15Avenger_Main_lr_web.jpg

Argo Avenger 8x8 är även amfibisk. Mer info finns på följande länk.

Till detta fordon finns det en massa kul tillbehör som kan vara bra att ha........

Edited by Strv101
Posted
Annat alternativ,

Det finns andra fordon som man kan titta lite närmare på om man vill ha en mindre last åsna i fält.

15Avenger_Main_lr_web.jpg

Argo Avenger 8x8 är även amfibisk. Mer info finns på följande länk.

Till detta fordon finns det en massa kul tillbehör som kan vara bra att ha........

Dessa fordon säljs brevid den restaurang jag jobbade på i somras. Killen som säljer dessa har alldeles för mycket stålar. han verkar tro att det finns en marknad för dessa fordon. Såg aldrig att han sålde några utan åkte mest själv runt i dem

Posted

Varför inte köpa in några CH-53 med BMD-4or hängande under? Då borde vi ha mer eldkraft än till och med jänkarnas beach-buggies!

Fast det skulle väl bli lite dyrare än dom där plast-rangerna tyvärr...