Jump to content
Sign in to follow this  
Darkwand

Estland (EU) vs Ryssland

Recommended Posts

Jag tyckte att det händer så mycket i konflikten mellan Estland och Ryssland att det behövs en egen tråd.

Idag så överfölls den svenska ambassadörens bil då den skull ta sig in på Estlands ambassad och i en annan händelse så pepparsprejades den Estniske ambassadören när hon försökte hålla en presskonferens. Den direkta följden av detta var att Estland stängde sitt konsulat i Moskva. Samtidigt så har det samlats folk på den ryska sidan om gränsen som stoppar alla fordon med estniska registreringsskyltar från att åka in i ryssland.

Vad kommer att hända nu? Ett skräckcenario om dom diplomatiska förbindelserna bryts är att Estland måste utvisa ex antal ryssar ur landet då deras Visum går ut en sådan situation skulle kunna bli mycket prekär.

Estlands Ambassadör Attackerad

Sveriges Ambassadör Attackerad

Studio Ett tar upp händelserna

Analys i SvD

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15339980.asp

OT: nu är det inga problem med att hitta på scenarios för vårens HV-övningar "Orientering. Svensk diplomatisk personal har attackerats i Ryssland av nationalistiska grupper. Förhållandet mellan våra nationer har kraftigt försämrats. 1 pluton skall bevaka...."

Detta är skammligt först och främst från Rysslands sida. Och alla estner som har varit med om krigen ska de behöva påminnas om detta? Även om det är ett Sovjetiskt/Ryskt krigs monument borde som nu mera står på estniskt territorium så kan man inte uppföra sig som Ryssnald gör! Stöder Estland held det är rätt av dem att ta bort monumentet Ryssland ska inte leka poliser.

Håller Vildmannen det var ett bra senario:D

Edited by Karl_Swe

I "Aktuellt" så kommenterade den ryske ambassadören i stockholm att det var den svenske ambassadören som orsakat det hela då den ryska polisen avrått honom från att åka till den Estniska ambassaden. En ganska intressant invändning då anledningen till besöket för någon dag sedan i alla fall var att visa stöd från svensk sida för Estlands suveränitet.

Jag vill bara sticka in här en vädjan att alla som inte ännu läst de trådar som berör risker och hot från ryssland, gör det. Finnarna säger : "En ryss är en ryss, fastän stekt i smör"

Ska väl ungefär översättas till att ränderna aldrig går ur.

Jag känner allvarlig oro över deras överdrivana harm och melodramatik. Livsfarligt vågar jag påstå. De kan tända till på den minsta lilla felsägning eller annat som de kan vända till kränkning.

Den som lever får se

Av en händelse vill Polackerna flytta lite monument:

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1343742

"Nu betonas att det polska beslutet att avlägsna den kommunistiska diktaturens symboler inte har något samband med händelseutvecklingen i Tallinn och att aktionen inte är riktad som en hämnd mot Ryssland."

*ler*

Dom vet var det svider...

nästan så man tycker litet synd om de, ja man vill gärna säga patetiska, Ryssarna.

Dom gör sig själva till åtlöje i olika sammanhang, gång på gång. Ungefär som den där förvuxna, brutale buffeln i skolan som var litet efterbliven, fick sin enda tillfredsställelse av att hota eller slå mindre elever... sedan när vuxenlivet började bara försvann han in på institutioner eller in under broarna...

Dom gör sig själva till åtlöje i olika sammanhang, gång på gång. Ungefär som den där förvuxna, brutale buffeln i skolan som var litet efterbliven, fick sin enda tillfredsställelse av att hota eller slå mindre elever... sedan när vuxenlivet började bara försvann han in på institutioner eller in under broarna...

Det är inte lika kul när buffeln leder hells angels i grannkommunen.

De må bete sig patetiskt i ordets ursprungliga bemärkelse men det gör det inte ofarligt.

Jag hoppas bara att EU inte backar utan verkligen visar att man står upp för medlemsländernas rätt att själva bestämma över sitt territorium.

Det vore en fasansfull utveckling om man backar nu när man samtidigt ignorerar olika övertramp mot människor i andra länder med hänvisning till en stats suveränitet. Signalerna det skule sända sätter den sista spiken i kistan för mänskliga rättigheter i en hel rad länder.

Vad skulle man kunna göra med endast 1500man ? som inte ens är ett enhetligt svenskt förband.

Dock vore det inte helt fel om flygvapnet flög över och övade lite.

Äntligen ngn som startat denna tråd. Heder åt dig.

Hursomhelt...Ryssen visar verkligen sitt rätta ansikte och jag hoppas nu att EU

tar tag i sig själv och visar handlingskraft dock är som vi alla vet Tyskland

mutade med billiga olja/gasleveranser. *min åsikt*

Ett angrepp på Estland är banne mig ett angrepp på Unionen eftersom Estland är en delmängd av unionen.

Så EU svik inte ditt medlemsland Estland.

Här är mitt förslag

* Ett EUmöte där man internt reder ut hur man skall agera mot ryssen.

* Därefter ett enat utalande där man fördömmer rysslands agerande mot Estland

* Handelsblockad och stäng sen gränsen mot ryssland. Skyll på omfattande underhållsarbeten av infrastruktur.

* Har sen gemmensamma handelsmöten och teckna gemmensamma avtal så ryssen inte kan spela ut medlemsländerna.

* Förbjud enkelskrovs tankfartyg att besöka EUs vatten o handelshamnar.

* Bygg mer kärnkraft och importera olja från andra länder.

* Kol har unionen själva

* Tvinga ryssen att bygga ut reningsverk och anta miljöregler.

Jag ville inte starta denna tråd för man blir bara godtyckligt censuerad.

@Tforce:

Har du något att anmärka på moderatorernas arbete och tillämpning av de regler du godkände att följa när du registrerade dig på detta forum, så är du välkommen att kontakta repsektive moderator direkt eller vända dig till [email protected]

Enskilt gnällande i inlägg eller trådar är icke önskvärt.

/Vargas, Moderator Krig & Konflikter

Ett angrepp på Estland är banne mig ett angrepp på Unionen eftersom Estland är en delmängd av unionen.

Här är mitt förslag

* Handelsblockad och stäng sen gränsen mot ryssland. Skyll på omfattande underhållsarbeten av infrastruktur.

* Har sen gemmensamma handelsmöten och teckna gemmensamma avtal så ryssen inte kan spela ut medlemsländerna.

* Kol har unionen själva

En handelsblockad mot Ryssland känns väl riktigt dumt både ekonomiskt och säkerhetspolitiskt. Förutom att EU och Ryssland är beroende av varandra så kommer ju läget knappast kylas av pga. en handelsblockad. Att börja "jävlas tillbaka" mot Ryssland och dess intressen är ju snarare bara ett steg mot ett nytt kallt krig än fredlig lösning.

Däremot så håller jag med dig om att unionen borde göra ett gemensamt uttalande där man kraftigt markerar att Statyflyttningar är Estlands angelägenhet och att Ryssland har en skyldighet att skydda diplomatisk personal.

Man kan inte bara vika sig heller. Om nu ryssarna har tagit till handelssanktioner så måste det få kännbara konsekvenser annars kommer dom att göra samma sak i framtiden. Dock ska man inte ta i för mycket utan man får välja ut något som verkligen svider.

Här är mitt förslag

* Kol har unionen själva

En handelsblockad mot Ryssland känns väl riktigt dumt både ekonomiskt och säkerhetspolitiskt. Förutom att EU och Ryssland är beroende av varandra så kommer ju läget knappast kylas av pga. en handelsblockad. Att börja "jävlas tillbaka" mot Ryssland och dess intressen är ju snarare bara ett steg mot ett nytt kallt krig än fredlig lösning.

Däremot så håller jag med dig om att unionen borde göra ett gemensamt uttalande där man kraftigt markerar att Statyflyttningar är Estlands angelägenhet och att Ryssland har en skyldighet att skydda diplomatisk personal.

Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är styrka via enighet.

Viker man undan eller fjäska ser de bara detta som en svaghet och pushar vidare...

Ryssland testar helt enkelt sina gränser och EUs enighet.

Tro mig...Dettar är ingen slump..Detta är regiserat av Putin och hans gäng...

*Mina åsikter o inget annat*

Edited by TForce

Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är enighet via styrka.

Viker man undan eller fjäska ser de bara detta som en svaghet och pushar vidare...

Måhända att det är så att Putin testar oss, och visst är det uppenbart att mycket av det som sker i alla fall är sanktionerat av ryska staten. Bara för det behöver man inte dra till så drastiska åtgärder som handelsblockader (som i min mening ligger väldigt långt borta). Självklart så finns det en poäng i att inte vika sig och reagera mot den senaste tidens händelser, dock anser jag (personligen) att det inte har gått så långt denna gången att några vidare åtgärder behöver tas. Efter dagens protester och uttalanden så ligger bollen hos Ryssland och vi får nu avvakta och se vad som sker.

Nej men ryssen fattar bara EN sak och det är enighet via styrka.

Måhända att det är så att Putin testar oss, och visst är det uppenbart att mycket av det som sker i alla fall är sanktionerat av ryska staten. Bara för det behöver man inte dra till så drastiska åtgärder som handelsblockader (som i min mening ligger väldigt långt borta). Självklart så finns det en poäng i att inte vika sig och reagera mot den senaste tidens händelser, dock anser jag (personligen) att det inte har gått så långt denna gången att några vidare åtgärder behöver tas. Efter dagens protester och uttalanden så ligger bollen hos Ryssland och vi får nu avvakta och se vad som sker.

Tja polisen och milisen struntar i att beskydda ambassadörer????

Virtuella attacker kan spåras till ryska statliga IPadresser??????

ryssland bedriver energiutpressning????

Nej jag tycker att ryssland verkligen duktigt gått över gränsen för all anständighet och de har verkligen inte med att göra vad en självständigt land gör med sina statyer. Det inte första gången de strulat med sina olja/gas/kol leveranser till baltikum.

Minns vilket gnäll det var om baltikums NATOmedlemskap och med tanke på att ryssen hade ju skrivit på Helsingforsavtalet där det bland annat står att det varje lands rättigheter att få välja sin egna väg i försvarspolitiken.

Jag hade smält ner statyn och sålt metallen. Statyn är inget annat än en symbol för sovjetiskt diktatur.

Jag hade även fördrivit ut de ryssar som inte vill lära sig estlands språk. Ärligt talat har de inte där att göra.

Baltikum har stora problem med en stor andel av sin inhemska ryska befolkning och detta enligt mina vänner

som bor där.

Att ryssarna får vara kvar var givetvis en praktiskt eftergift men se vad som är tacken.

Trivs man inte i Estland så kan man flytta tillbaka till sitt kära modersland.

Vad hindrar dem ??? Gränsen alltid öppen åt öster.

Som man säger i Usa "Love it or Leave it"

Nej jag tycker att ryssland verkligen duktigt gått över gränsen för all anständighet och de har verkligen inte med att göra vad en självständigt land gör med sina statyer. Det inte första gången de strulat med sina olja/gas/kol leveranser till baltikum.

Minns vilket gnäll det var om baltikums NATOmedlemskap och med tanke på att ryssen hade ju skrivit på Helsingforsavtalet där det bland annat står att det varje lands rättigheter att få välja sin egna väg i försvarspolitiken.

Jag hade smält ner statyn och sålt metallen. Statyn är inget annat än en symbol för sovjetiskt diktatur.

Jag hade även fördrivit ut de ryssar som inte vill lära sig estlands språk. Ärligt talat har de inte där att göra.

Baltikum har stora problem med en stor andel av sin inhemska ryska befolkning och detta enligt mina vänner

som bor där.

Att ryssarna får vara kvar var givetvis en praktiskt eftergift men se vad som är tacken.

Nu tycker jag att du överreagerar igen. Estland ska inte börja deportera sina medborgare som talar ryska som hämnd för några vandaliserande tonåringars stöldturné eller för att de delar språk med Putin. Relationerna mellan ester och ryssar är ju uppenbarligen ansträngda men att se ett folkslag som ett "problem" det är för mig främmande och ger mig dåliga vibbar. Med dina åtgärder skulle de som kallar Estland för "fascister" verkligen få vatten på sin kvarn.

som bor där.

Nu tycker jag att du överreagerar igen. Estland ska inte börja deportera sina medborgare som talar ryska som hämnd för några vandaliserande tonåringars stöldturné eller för att de delar språk med Putin. Relationerna mellan ester och ryssar är ju uppenbarligen ansträngda men att se ett folkslag som ett "problem" det är för mig främmande och ger mig dåliga vibbar. Med dina åtgärder skulle de som kallar Estland för "fascister" verkligen få vatten på sin kvarn.

Jo det kan de egentligen för du är inte medborgare om du inte gör språktestet så många i den ryska minoriteten är egentligen statslösa. Har du sen inte medborgarskap ja då kan du bli utkickad.

Givetvis fattar jag reaktionerna, konsekvenserna och de svåra med att genomföra en deportation

och ja det skulle ju ge ryssarna argument om fascister vatten på sin kvarn osv osv. teori inte samma sak som praktik.

Baltikum var ockuperat i 50 år. De flesta ryssar som bor i baltikum är kolonisatörer, barn eller barnbarn till kolonisatörer.

Jag anser inte att de har rätt att bo i Baltikum och det min åsikt. Givetvis är inte lösningen att deportera dessa kolonisatörer

för det kommer bara leda tills våldsamheter utan tiden får läka alla sår. Dock tycker jag att då skall banne mig kolonisatörerna av respekt för landet de bor i lära sig språket och gilla landet man bor i.

Vägrar man däremot lära sig etsniska, hatar ursprungsbefolkningen, vandalisera och begår brott eller lider av sovjetnostalgi ja då tycker jag att man kan flytta sitt pick o pack.

*min åsikt*

Detta är inte första gången som Rysland använder energi som utrikespolitiskt maktmedel.

Det understryker tydligt vikten av att Sverige (och EU) blir energimässigt oberoende.

Så mer kärnkraft och biobränslen. Vi kanske inte kan bli helt oberoende men vi kan komma väldigt långt på bara några år.

/C

Kan bara hålla med caridon.

Ett energipolitiskt obundet Europa är så gott som ett krav för att EU ska kunna behålla slagstyrka i politiska debatter.

Den där gasledningen de tänkte dra via svenskt vatten finns ju ingen anledning att stödja. Varför ge ryssarna ge ytterliggare makt?

Estland nu och tidigare var det väl vitryssarna som bråkade om priset?

Exempel på fler gånger Putin använt oljekranen som förhandlingsmedel. Som sagt tidigare i tråden så är det nödvändigt att EU gemensamt visar att detta inte acceptabelt beteende, samt givetvis börjar göra sig självständiga rent energimässigt. Gasledningen till (tyskland?) ska inte få byggas, det ger ju ryssen bara ännu en kran att stänga av när de är grininga över att världens länder inte vill hylla att de varit ockuperade av Sovjet. Ska gasledning för övrigt möjligtvis gå till gamla DDR(kanske finns ngt monument att flytta på?) eller västtyskland?

Edit: länken krånglade

Edited by Svajk

Undras om den måhända inte var bättre med järnridån...då visste man ju vart man hade Ivan nånstans...iofs så var ju baltikum också en del av denna men kanske skulle införa en på nytt? Eus gräns o ryssens gräns :camo: lite sarkasm såhär på "morron"kvisten :lala: ....jag håller med övriga i denna tråd, ryssen har gått för långt...hur vi ska hantera det få ud klura på

Edited by Renown