Jump to content
Sign in to follow this  
Darkwand

Estland (EU) vs Ryssland

Recommended Posts

Tror inte det blir myket mer än såhär.

Ryssarna må vara korkade i bland men dom riskerar inte krig för en statys skull.

Men vist räker ju att det fins en överlöpare i Ryska Armén vid gränsen till Estland så kan det ju vara kört.

Incidenten är på alla sätt obehaglig och skrämmande. Samtidigt säkerhetspolitiskt intressant.

I konflikten används:

- Ekonomiska påtryckningar vars omedelbara påverkan snarare är politisk än reell. Estland lär knappast ha svårt att fixa sitt energibehov på kort sikt genom buffertlager eller inköp inom EU.

- "Ombud" i form av civilpersoner som - även om det inte är helt bekräftat - sannolikt finansieras och styrs via ryska staten, eller "Putin" om man så vill.

- IT-attacker genomförs. Avsändaren är förmodligen tydlig även om det formellt inte går att spåra till Kreml.ru.

Men samtidigt avgränsar man sig tydligen rätt noga från åtgärder som riskerar att hota ryska ekonomiska intressen i Baltikum. Olika typer av handelsblockader etc skulle förmodligen medföra motsvarande åtgärd från Estnisk sida (och i värsta fall från hela EU:s sida). I stället väljer man att inte sälja en vara (vilket inte är förbjudet) eller skyller på - en förvisso rätt genomskinlig - force majure när det handlar om att förhala eller åsidosätta ingånga kontrakt. Rätt många ryska bolag har intressen i estland som de inte vill riskera.

Kanske ger detta en liten fingervisning om hur konflikter och "krig" kommer att bedrivas i framtiden?

Incidenten är på alla sätt obehaglig och skrämmande. Samtidigt säkerhetspolitiskt intressant.

I konflikten används:

- Ekonomiska påtryckningar vars omedelbara påverkan snarare är politisk än reell. Estland lär knappast ha svårt att fixa sitt energibehov på kort sikt genom buffertlager eller inköp inom EU.

- "Ombud" i form av civilpersoner som - även om det inte är helt bekräftat - sannolikt finansieras och styrs via ryska staten, eller "Putin" om man så vill.

- IT-attacker genomförs. Avsändaren är förmodligen tydlig även om det formellt inte går att spåra till Kreml.ru.

Men samtidigt avgränsar man sig tydligen rätt noga från åtgärder som riskerar att hota ryska ekonomiska intressen i Baltikum. Olika typer av handelsblockader etc skulle förmodligen medföra motsvarande åtgärd från Estnisk sida (och i värsta fall från hela EU:s sida). I stället väljer man att inte sälja en vara (vilket inte är förbjudet) eller skyller på - en förvisso rätt genomskinlig - force majure när det handlar om att förhala eller åsidosätta ingånga kontrakt. Rätt många ryska bolag har intressen i estland som de inte vill riskera.

Kanske ger detta en liten fingervisning om hur konflikter och "krig" kommer att bedrivas i framtiden?

Visst kan det vara det. Men det är också så här man startat krig sedan 1800 talets slut om man vill ha ett, men inte riktigt kan starta det utan att först skapa lite anledningar. Du ser nåt nytt, jag ser bara ett gammalt mönster som inte sällan använts historiskt.

Jag slår vad om Kreml ligger bakom det här så att ryska tidningar kan skriva hur illa ryska ambassaden behandlas i Sverige.

*spekulation*

Rysslands ambassad har ju utsatts för attacker förr. Global Intifada tuttade på en av deras bilar för 2 år sedan. Kommer inte ihåg om det blev några reaktioner från rysk sida.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9398017.asp

seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? :-(

det hedrar för det första de ryska soldaterna som stupade och drog med sig x antal tyska trupper i fallet, men även dagen då Nazi-tysklands ok lyftes från Estland(och ett annat placerades, men ändå).

känns inte lönt att flytta det, kan inte hitta ngn vettig förklaring, klart att ryssarna är upprörda, tänk om tyskland(?) säger: "Ahh, det här svenska monumentet över en idiot kan inte stå här i Lûtzen, silka idioter, tror att den kan stå kvar så länge." :D

Alltså, men det är ju knäppt att bråka om det, estland kunde först frågat Moskva vad de tyckte om flytten, sedan om de nekar, så säger man att det har tagits upp för diskussion, eller ngt? ett bättre sätt än att attackera svenska ambassadchefen måste hittas ;-)

vilken sida ska sverige stå på?

"edit" hehe skrev fel, men stavningen ska vara så för "effekt"

Edited by FireEagle

Kanske så att de vill visa för Ryssland att de inte vill ha mer att göra med dem. Och med tanke på Estlands historia så kan jag fullt förstå att de inte vill ha några spår av Sovjet kvar.

seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? ;-)

det hedrar för det första de ryska soldaterna som stupade och drog med sig x antal tyska trupper i fallet, men även dagen då Nazi-tysklands ok lyftes från Estland(och ett annat placerades, men ändå).

känns inte lönt att flytta det, kan inte hitta ngn vettig förklaring, klart att ryssarna är upprörda, tänk om tyskland(?) säger: "Ahh, det här svenska monumentet över en idiot kan inte stå här i Lûtzen, silka idioter, tror att den kan stå kvar så länge." :blink:

Alltså, men det är ju knäppt att bråka om det, estland kunde först frågat Moskva vad de tyckte om flytten, sedan om de nekar, så säger man att det har tagits upp för diskussion, eller ngt? ett bättre sätt än att attackera svenska ambassadchefen måste hittas :camo:

"edit" hehe skrev fel, men stavningen ska vara så för "effekt"

Nu har väl knappast Sverige ockuperat Tyskland i modern tid heller?

Detta handlar ju om att samma monument har olika innebörd för olika folkslag. Nu står monumentet på estnisk mark, därmed bör Estland ha tolkningsföreträde.

Okej, förstår hur ni tänker, men ändå, är det så förolämpande?(jag vet vad sovjet har gjort, tro mig, har läst ett antal böcker), men monumentet är ju inte ett segermonument över Estland, utan över tyskarna.

men visst, det står på Estländsk mark, så de har rätt till vadsomhelst, så länge de inte förstör det så är det inget att bråka om egentlingen, men ryssarna....ja...vem vet?

Tvivlar starkt på att attackerna kommer från KGB, GRU eller liknande.

Dom har knappast några scriptkiddies som leker där..

Mer troligt att putins "unga" som stått för en del av uppståndelsen även härjar på nätet..

Möjligtvis med hårdvaruhjälp från andra organisationer..

Annars med "civila" betalda bråkstakar..tjaa det har funnits i en jäkla massa år..

Ekonomiska påtryckningar? tjaa va sägs om kuba? =)

Enda nya är att det är så nära "västerlandet" dvs europa...

Okej, förstår hur ni tänker, men ändå, är det så förolämpande?(jag vet vad sovjet har gjort, tro mig, har läst ett antal böcker), men monumentet är ju inte ett segermonument över Estland, utan över tyskarna.

men visst, det står på Estländsk mark, så de har rätt till vadsomhelst, så länge de inte förstör det så är det inget att bråka om egentlingen, men ryssarna....ja...vem vet?

Well även om jag nu är totalt emot ryssen av historiska skäl och alltid för mitt unionsbroderland

(jag vill här mena att jag varken opartisk eller objektiv)

så var en av anledningarna vad jag har läst mig till att man flyttade monumentet från centrala staden till en krigskyrkogård

är för att statyn blev en samlingsplats för diverse sovjetnostalgiker/putinjugend/bråkmakare/fulla människor vilket medförde bråk sen kan jag även tänka mig att man vill ha den ytan till ngt annat.

Estniska befolkningen tycker med rätta att statyn symbolisera sovjetiskt förtryck och jag tycker det är en storartad gest att flytta den till en kyrkogård istället för att förstöra statyn. (Jag hade sänkt statyn i östersjön)

Att statyn stod i nästan 60 år berodde på att baltikum var ockuperat i nästan 50 år och att det därefter inte var problem med den ryska befolkningen utan detta har kommit smygande på senare tid tack diverse mörkermän som sponsrar detta bråk. *min åsikt*

Det var ju ett antal monument och statyer som skrotade 1991 och framåt i det fd. befriade Östeuropa numera centraleuropa.

I min mors hemland Ungern monterade man ner ett 100 tal sovjetstatyer och det finns en park av gamla sovjetbeläten

om man nu intresserad av sånt. Jag själv varit där en gång och köpte då en nu icke fungerande rysk armeklocka.

Det var ingen som brydde sig om sådant under jeltsins tid.

Nu har Esterna ansett att det är så förolämpande att det behöver flyttas, därför flyttas det.

Att du och ryssarna inte anser att det är ett monument över ockupationen betyder ju inte nödvändigtvis att det ÄR så.

Jag påminner igen om att olika folkslag har olika uppfattning, esterna har tolkningsföreträde.

Min fästmö är hemma från Saaremaa (Ösel) och bland hennes släkt talas det om våldtäkt och mord på nån loka flicka. Även nån av hennes släktingar skulle deporteras till sibirien men besparades på grund av att hon hade ett yrke som gjorde att hon var till nytta. Ingen av oss från fredliga norden kan föreställa sej hur det var under sovjetockupationen.

först olje/gasledningaran i östersjön sedan det här, snart så kommer väl ubåtar börja gå på grund lite var stans folliehatt på!

Skämt åsido så känns det som att Ryssland inte har för avsikt att skaffa polare dom verkar tvärtemot distansiera sig allt längre i från den fria världen och EU(om man vill vara dramatisk kan man uttrycka sig så, å de vill man ju), Känner dom sig utan för eller vad är det frågan om.

Känns i bland som att Putin inte är annat än en bråkstake, hade varit intresant att se saken i från ett ryskt synsätt,på gräsrots nivå. Vad mannen på gatan tycker dvs.

En sak är då helt klart, Öst och Väst kommer alldrig att dra jämt. Dom är som katt och hund di kallart

Det lilla jag hört/läst om ryska mentaliteten så har dom ett helt annat synsett/kultur/förhållande till saker och ting som västerlänningar har svårt att förstå.

Är det bonden Ivan och stålarbetaren Gorbo som tycker så eller är det de "högre skikten" som tycker så? :huh:

Har faktiskt alldrig tänkt på det förens nu. Intresant att vet mer ialla fall

Edited by Korpral Sundström

Någon som läst Stig Berglings artikel i dagens Kvällsposten... Inside information tro? Kvällsposten

Såklart får jag inte länken att funka... är ju ingen datanörd precis :huh: ... Men vad tusan ska man tro om Berglings uttalande? Krig har ju hostats igång för mindre :alien:

Edited by Lfskbat

seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? :huh:

Som Carl Bildt uttryckte det i DN:

- Om någon hade placerat en staty av Kristian tyrann i Stockholm 500 år efter så skulle säkert också det ha blivit föremål för kontrovers.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=644699

Ryssland får självfallet ha sina krigsmonument, men då ska de vara placerade inom landets egna gränser och inte på något annat lands territorium, speciellt inte om landet ifråga själva varit ockuperade av Ryssland (Sovjet). Så jag förstår helt och hållet esternas reaktion på detta, däremot inte de ryska ungdomarnas (?) vrede, de var ju inte ens födda på den tiden, det hade varit annat om det varit ryska krigsveteraner som klagat.

Jag tycker vi ska ta upp två viktiga delar till av hela den här historien.

Dels den roliga detaljen som DN tar upp, nämligen att mannen som stod modell för statyn var en gammal estnisk brottare och nationalhjälte som under kriget som sovjetisk soldat flydde till Finland. Att använda honom som ett monument över Röda Arméns seger är ju ett stort estniskt långfinger till Sovjet och statyn betraktades tydligen som detta av esterna medan ryssarna var omedvetna om vilket skämt de utsattes för under Kalla kriget.

Bland esterna var historien om den sovjettida hjältestatyn en godbit under alla ockupationsåren. Skulptören Enn Roos medgav dock aldrig att han använt en avhoppare som förebild för statyn

Alltså är den staty som en gång varit ett estniskt skämt mot ryssen har nu blivit en symbol för förtrycket, lite dubbeltydigt från esternas sida tycker jag.

Brottaren bakom bronssoldaten

Den andra detaljen visar ju hur populistiskt och falskt det ryska beteendet är när de klagar på esternas gravskändande. Som DN rapporterar grävde ryssarna själva upp egna soldatgravar vid Moska för att kunna bygga ut en väg bara för en månad sen.

Den 17 april grävdes lämningarna upp efter sex piloter som dödades under andra världskriget. Gravarna ligger invid vägen till en av Moskvas flygplatser, en väg som det finns planer på att utvidga.

Krigsgravar i Moskva grävdes upp odramatiskt

Det sista exemplet är ju inget som direkt tas upp i Ryssland utan Putins selektiva propaganda-maskineri visar en helt annan bild än den som oberoende medier visar upp. Därför blir ju ryska medborgares bild felaktig, liksom även den 1/3 av Estlands befolkning som också är ryssar och ser på ryska medier istället för estniska.

Är det bonden Ivan och stålarbetaren Gorbo som tycker så eller är det de "högre skikten" som tycker så? :huh:

Har faktiskt alldrig tänkt på det förens nu. Intresant att vet mer ialla fall

Ytterligare ett oklart inlägg från dig i kväll. Du får nog vara lite tydligare när du skriver samt även läsa genom reglerna.

§ 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt.

/Isgubbe

BlåGul

Är det någon här som lästa Operation Narva av Harry Winter?

Påminner lite om upplägget i den, där ryssland underblåser konflikter för att få dom i estland boende ryssarna att känna sig illa behandlade.

I konflikten mellan ester och inneboende ryssar kan ryssarna tåga in underförutsättning att skydda de ryssar som finns i estland.

Lite väl konspiratoriskt kankse, men i bakgrund av detta bråk så kan det vara värt för er som inte läst boken att göra så.

Bör ju ge extra krydda till plotten i den åtminståne.

seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? :rolleyes:

Alltså, men det är ju knäppt att bråka om det, estland kunde först frågat Moskva vad de tyckte om flytten, sedan om de nekar, så säger man att det har tagits upp för diskussion, eller ngt? ett bättre sätt än att attackera svenska ambassadchefen måste hittas :camo:

En självständig nation har enligt mig full rätt att själv besluta en småsak som om var ett monument ska stå när monumentet står inom nationens gränser. Ingen annan nation ska utöva påtryckingar över det. För mig är det lätt att välja sida. Vill Estland flytta det svenska segermonumentet i Narva så har inte Sverige något med det att göra.

Mina föräldrars grannar är båtflyktingar från Estland och upplevde ett helvete jag aldrig kommer förstå vidden av dels under den tid av okupation de tvingades uppleva och de dygn de tillbringade i en läckade eka på Östersjön. En av symbolerna för Sovjet förtryck och terror är just denna staty enligt dem. Mina föräldras grannar säger att de inte har någonting att tacka Sovjet/ Rysslnad för. Visserligen befriades de från tyskarna men det blev ingen frihet. Att Estland trots allt detta ger statyn en värdig plats istället för att förstöra den är stort av Estland. Nu står den på en krigskyrkogård = vigd gjord. Innan stod den på ett busstorg...

Under Jeltsinåren var ryska nationalister mera av skinheads typen, numera ser de ut som om de tillhörde vilket städat ungdomsförbund som helst. Militant nationalism är återigen lika mainstream som under komsomoltiden, fast då kallades det internationalism (hela världen under sovjetkommunism).

Det är dags att ryssarna börjar förstå innebörden av 50 års förtryck med inslag av grov diskriminering. Därmed inte sagt att esternas hantering av den ryska minoriteten är försvarbar, det börjar bli ett tag sedan Estland fick sin frihet och omvärlden har varit mycket behjälpliga i arbetet med att sätta en ung nation på fötter.

Som krigsmakten sade, Den ryska minoriteten diskrimineras i Estland liksom i flera andra fd Sovjet stater. Detta är inte vägen framåt för någon natioon/region. I värsta fall leder sådan behandling till militära konflikter ur vilken någon sällan drar någon fördel.

Till viss del vill nog Putin markera att man tröttnat på hur Etniska ryssar behandlads, tillviss del vet han att sådana här ting ger ökat stöd hos den nationalisitska ryska befolkningen, inom, och utanför ryssland.

Personligen anser jag att Ryska borde få vara ett andra officielt språk men med obligatorisk Estniska för alla. (dvs endast ryssar läser ryska, såvida inte en est önskar göra så). Tror att man får titta lite på den finlands-svenska lösningen. Även om förutsättningarna var annorlunda från början där.

Men dessa personer har bott i Estland i mer 50år. Många är födda där och har inget annat hem. Det finns säkerligen ett fåtal som anlände under tsartiden,dessa har då bott där sedan tidigast 1721!

ÄR dock övetygad att Putin kommer att backa och endast gör detta för att visa sitt stöd till ryska minoriteten.

Edited by Realkh

vill även lägga till att även ryssarna var utsatta för det kommunistiska förtrycket. Samt att det fanns Ester som fungerade som förtryckare av såväl ryssar som ester.

Dvs det var inte enbart ryssland som förtryckte alla fd sovjet stater. Det var det kommunistiska partiet, som till stordel bestod av Ryssar men även andra folk grupper. T ex var Stalin Georgier och Berija Polack.

Detta är listan på de som var förste secreterare i Estniska SSR(sovjetrepubliken)

Prime Ministers, Estonian SSR (1940-1990)

Lauristin | (Mäe) | (Sepre) | Veimer | Müürisepp | Klauson | Saul | Toome

Edit: dessa var förste sekreterare

Vares | Päll | Jakobson | Eichfeld | Müürisepp | Vader | Käbin | Rüütel

Dock samma slutsats

Av namnen att döma så är samtliga etniska Ester, iaf inte ryssar. Jag tänker inte påstå att Moskava inte dikterade vad dessa skulle göra, det gjorde moskva i allra högsta grad. Men dessa var defentivt delaktiga i förtrycket av befolkningen i Estniska SSR. I vilken det levde både Ester, Ryssar och andra nationaliteter.

källan är wikipedia.

Edited by Realkh

Meningen med ryssarna i Estland är att de så småning om skulle tränga ut och assimilera esterna, så att det blev en homogen folkgrupp. (Även om det inte var meningen, så var det det som skulle bli resultatet.) I Lettland bor det 30 % ryssar och i Estland 26 % (källa Wikipdia). Esterna vill inte bli ryssar, därav den gruffiga stämningen, skulle jag tro.

Sedan är jag ganska säker på att det kommunistiska partiet favoriserade etniska ryssar.

Att Etniska ryssar skulle ha haft en gräddfil under kommunist tiden gentemot ester har jag hört förut, men kan inte hitta bevis för det. Det betyder iofs inte att det skulle vara lögn.

Men om du tittar på min lista över de som under sovjet tiden var de högsta politkerna i Estland så var dom faktiskt ester. Makten i sovjet var visserligen väldigt centarliserad till moskva trots den till synes fedarala konstruktionen. Dock var Förste secreterare och borgmästare allt annat än maktlösa.

Det svider ofta för medborgare i fd östblocket att behöva erkänna att det Sovjetiska förtycket tilldel möjliggjordes genom inhemska överlöpare.

Det gäller i stort samtliga ex öststater. Man får inte glömma att många av dessa länder hade sina egna kommunist rörelser INNAN ryssen kom. I Estlands fall var det just en Exil kommunist som blev den förste förste sekreteraren i Estniska SSR.

Och vägen till toppen inom Sovjetunionen låg onekligen öppen för även icke Ryssar se bara på Antasas Mikoyan, Stalin, Berija, Breshnev mfl mfl. Alla dessa hade extremt höga poster inom sovjet.

Man måste förså att Alla förtycktes och inte enbart av ryssar. Men det är väll lättare att peka ut "främlingar" och säga det var dom som orsakade allt! Vi gjorde inget! Men det är likväl en lögn.

Edit: Jag skrev att berija var polack vilket inte är sant, han är georgier, blandade ihop honom med "järn Felix" Felix Dzerzhinsky, som är polack och var drivande inom KGB och dess föregångare.

Edited by Realkh

seriöst? varför flytta ett monument som stått där i 60år eller ngt? :dribble:

Som Carl Bildt uttryckte det i DN:

- Om någon hade placerat en staty av Kristian tyrann i Stockholm 500 år efter så skulle säkert också det ha blivit föremål för kontrovers.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=644699

Ryssland får självfallet ha sina krigsmonument, men då ska de vara placerade inom landets egna gränser och inte på något annat lands territorium, speciellt inte om landet ifråga själva varit ockuperade av Ryssland (Sovjet). Så jag förstår helt och hållet esternas reaktion på detta, däremot inte de ryska ungdomarnas (?) vrede, de var ju inte ens födda på den tiden, det hade varit annat om det varit ryska krigsveteraner som klagat.

Måste bara påpeka på att Ryssland aldrig ockuperade Estland under eller efter 2:a världskriget.

Måste bara påpeka på att Ryssland aldrig ockuperade Estland under eller efter 2:a världskriget.

Vad kallar du det för då? Att inte kalla det Estland utsattes för för ockupation är som att säga att en våldtäkt inte är en våldtäkt bara för att kvinnan inte protesterade när hon hade kniven mot strupen...

edit: utveckling

Edited by KD803