Jump to content

Är de sanna?

Adam Wilhelm

Recommended Posts

Vad kan vara bättre än 1 mini-gun? jo, 3 mini-guns såklart.. :D

Sweet...

Gillar den korta bandmatade HK'n, kul... intressant att den aldrig har tillverkats i den versionen av HK..

Jag har sett en modell i "K" utförande... inga riktmedel och vertikalt frontgrepp, vill skjuta.. gissa mynningsflamman och knallen, huga...

Ex.

En låda 5.56 väger 20 kg. Den innehåller 1440 bulor om jag inte minns helt fel. En "minigun" skjuter med säg eldhastigheten 4000 skott i minuten. Siffran är med andra ord bra mycket högre än 6 kg.

Om vi räknar hela vikten på patronen (5.56) så blir det närmare 50 kilo. (4000/1440*20.. 55.55 runda jag till 50)

(Lättare är väl egentligen att ta 4000*vikten på patronen/hylsan/whatever. Men dem nuffrorna kan jag int i huve)

Sen är det väl ganska få miniguns som är i kalibern 5.56.

Hur är det, väger en låda om 750 7.62*51 patroner 20 kilo dom med?

Eller har vi något allvarligt räknefel här? Rätta mig gärna.

Det är en aning mer än så.

6 kilo kommer den upp i på 2.5 sekunder.

100 skott per sekund gånger 60 sekunder per minut gånger 24 gram per patron ger omräknat i kilo,

144 kg patroner per minut...

Eller för att göra det mer greppbart, 24 bandlådor med 250 skottsband.

Detta dock under förutsättning att skytten ej släpper avtryckaren.

Ingen idé att släppa förens den slutar att puttra vilket oftast inte tar speciellt lång tid. Dvs. om man inte har optionen unlimited ammunition… :) :) samt extra kylning :) :)

Rrrrrrrr det är så att man får gåshud… :devil

Jaa.. det är nog nästan så man hellre försöker kånka runt med vapnet än att man jobbar som am-man till en sådan där om det vore aktuellt att ta med den ut. :D

Tänk.. TRE sånna där.. vem pröjsar am åt de där stollarna?

Sedan är det ju det där med verkan. En 134 är ganska total när det gäller förstörelse av mål, den förintar det.......vad är det för mål som en 6000rpm M134 inte förstör som en 18000rpm tri Minigun förstör?

och är det verkligen kul att behöva ha en Ossie som am bil ut till skjutfältet?

oshkosh3.jpg

och är det verkligen kul att behöva ha en Ossie som am bil ut till skjutfältet?

oshkosh3.jpg

Svar på din fråga där:  JA!

Har skulle nog inte lida några värre kval av att behöva jobba mig igenom några av de där lådorna med en M134... Någon som skulle säga nej? :D :D :)

en liten fråga för att föra debatten vidare? när behöver man en sån här egentligen... kanske när man är ute å vandrar en kulen natt å stöter på en illvillig rysk armédivision... :P

en liten fråga för att föra debatten vidare? när behöver man en sån här egentligen... kanske när man är ute å vandrar en kulen natt å stöter på en illvillig rysk armédivision... :P

Jag tror inte att man behöver en sådan där alls. Fast.. kul är den garanterat. :D

Kanske skjuta ner ondsinta inkommande robotar med och skydd mot art-eld, Modell metalstorm, men annars.. nä.

Jag tror inte att man behöver en sådan där alls. Fast.. kul är den garanterat. :D

Kanske skjuta ner ondsinta inkommande robotar med och skydd mot art-eld, Modell metalstorm, men annars.. nä.

Ser ett klart användningsområde vid tillexempel topfågeljakt... ;)