Racoon Pioneer Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Denna underbara tid av ens liv måste ju dokumenteras på bästa, mesta, vräkigaste möjliga sätt som tänkas kan. Nedan spekulerar jag lite i hur detta sker/bör ske. Steg ett för vanlige Svensson borde ju va att ta lite bilder med en kamera. Föreslagsvis ngn billig enkel sådan som går att ha i fält. De lite vräkigare tar med sig systemkameran och får lite bättre bilder men inte lika action som de som kan ha med sin billiga kamera i fältlivets alla upptåg. Steg två har man sett på en del hemsidor. Nämligen filmen. Oftast några små snuttar här och där. Sällan ihopsatt till den krönika över värnplikten som endast de fåtal riktigt ambitiösa pysslar med. Allt vanligare verkar det bli med en hemsida på nätet. Lite bilder, presentation av gänget och den obligatoriska gästboken där kustjägare och militärjägare kastar skit på varandra. Nu tänkte jag höra lite med folk som legat inne. Vilka ambitioner ska man ha med att dokumentera sin värnplikt, vilka tillfällen är viktigare än andra att ha med? Vilka media tycker ni är de bästa att använda? Ska man hyra in den duktiga fotografen över en dag? Ska man samarbeta med regementet och göra en film tillsammans med dem som kan användas som information till blivande beväringar fullspäckad med välregisserad action? Skriv om era erfarenheter! /RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Varningens finger dock: Säkerhetsofficerarna på de olika regementena i landet är bland de mest paranoida människor som Gud skapat. Rent teoretiskt så räcker det med att man tar en bild inne på regementet (fotoförbud om man inte har tillstånd) så kan man bli polisanmäld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Varningens finger dock: Säkerhetsofficerarna på de olika regementena i landet är bland de mest paranoida människor som Gud skapat. Rent teoretiskt så räcker det med att man tar en bild inne på regementet (fotoförbud om man inte har tillstånd) så kan man bli polisanmäld. Shit då får jag väl gömma fotoalbumet då!!!! Nä men visst ska man passa sig så att man inte gör nåt olagligt av misstag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Tycker själv att det skulle vara kul att tillsammans med flottiljen göra en film om värnplikten då jag ligger inne. Kanske bäst att vänta tills man legat inne ett tag så man vet hur mycket tid man kommer ha till filmande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Nä men visst ska man passa sig så att man inte gör nåt olagligt av misstag! Skaffa ett skriftligt fototillstånd så brukar det gå bra att fotografera det mesta! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Bästa stället och sättet att lagra lumpenminnen är i den egna av gud installerade hårddisken i hjärnan! "Actionbilder" från skog och mark blir ofta rätt fåniga att titta på. Dessutom är ju hjärnan konstruerad så att minnena bara blir ballare och ballare för varje gång man berättar! -Kan det kanske vara därför som vi "gamlingar" alltid tycker att vi haft en mycket hårdare värnplikt??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Nä men visst ska man passa sig så att man inte gör nåt olagligt av misstag! Skaffa ett skriftligt fototillstånd så brukar det gå bra att fotografera det mesta! Det innebär väl inte att man sen får publicera bilderna på nätet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Nä men visst ska man passa sig så att man inte gör nåt olagligt av misstag! Skaffa ett skriftligt fototillstånd så brukar det gå bra att fotografera det mesta! Det innebär väl inte att man sen får publicera bilderna på nätet? Det beror självklart på vad som står i tillståndet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Bästa stället och sättet att lagra lumpenminnen är i den egna av gud installerade hårddisken i hjärnan! "Actionbilder" från skog och mark blir ofta rätt fåniga att titta på. Dessutom är ju hjärnan konstruerad så att minnena bara blir ballare och ballare för varje gång man berättar! -Kan det kanske vara därför som vi "gamlingar" alltid tycker att vi haft en mycket hårdare värnplikt??? hehe, stämmer exakt på mig. Det är nog tur för mitt självförtroende att jag INTE fotade och dokumenterade med annat än den inbyggda hårddisken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Måste man fota så räcker det med en bild på en själv iförd uniform (kan vara bra att visa flickvännen om inte annat) Skippa alla "posa med vapen" bilder för dom lyder under samma naturlagar som id-korts foton: Hur fan man än bär sig åt ser man ut som en idiot när bilden framkallats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Varningens finger dock: Säkerhetsofficerarna på de olika regementena i landet är bland de mest paranoida människor som Gud skapat. Rent teoretiskt så räcker det med att man tar en bild inne på regementet (fotoförbud om man inte har tillstånd) så kan man bli polisanmäld. hel jävla galna juh. En gng när facit missasista bussen te reg så fick han gå den milen, men då körde en blå vakt wv buss förbi med bara ett gäng säkerhetsbefäl. De misstänkte allt o alla som körde förbi dem. "Känner du igen bilregnumret bosse! näää men det ser misstänkt ut". De låg 10 minuter och kollade på en bil som parkerat på vår mark(p7) trodde när det senare visade sig vara ca 2-3 kilometer från revinge. Helt rätt som informatör säger, ta det lungt med fottandet och fråga helst först. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Problemet är oftast att vid de tillfällen det vore värt att fotografera så har man absolut inte tid eller möjlighet att göra det. Undertecknad har endast ett fåtal bilder från vpl, samtliga tagna på kasern. Vi instruerades att inte ta med kamera i fält av några anledningar: - Onödig packning - Befäl har inte tid eller lust att bevilja enskilda fototillstånd (generellt fototillstånd kunde inte utfärdas för fälttjänstgöring då man inte kan förutse vad som den vpl kommer i kontakt med) - Den vpl har inte tid över till fotografering och behöver fokusera på uppgiften hela tiden. Nu i efterhand ångrar jag ibland att jag inte dokumenterade mer. Jag har inte ens fotobevis på att jag gjort vpl, eftersom jag alltid höll i kameran själv vid de fåtal fototillfällena (en halv rulle typ med kassa bilder). Mitt tips är att utse en (el några) dokumentationsansvariga på plutonen som sedan distribuerar materialet till alla. Detta förenklar säkert tillståndssökningar och ger bättre kontinuitet i dokumentationen. Samarbeta med regementet (de vill säkert ha bra reklam) och respektera reglerna. Eller skit i att dokumentera och lev i nuet förihelvete! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 ...Den vpl har inte tid över till fotografering och behöver fokusera på uppgiften hela tiden... Mja. Det är allmänt känt att det kan bli lite väl mycket dötid även i fält. Sitta eldpost är inte vidare adrenalinframkallande, finns många dylika aktiviteter. Tog själv närmare 200 foton i lumpen. Har ett speciellt lumpenfotoalbum som barnbarnen ska få njuta av sen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 De bästa bilderna borde väl ändå bli om ett befäl tar han om kameran och tar bilder när han känner för det och tycker att det är ett bra tillfälle.;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Diskuterade just med en polare som, precis som jag (och tydligen flera) saknar dokumentation av värnplikten. Vi kom fram till följande: De första veckorna har man dels inte tid att göra annat än att stressa runt och dels är allt för nytt och ovant för att man ska hinna tänka på annat än att klara sig igenom dagen. Sedan när man har vant sig vid gröna livet så är det ju halt plötsligt vardagsmat, och då är det ungefär lika intressant att dokumentera som en dag i skolan eller på jobbet. Att utse någon annan som dokumenterar och sedan mygla till sig kopior lät som en bra idé däremot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 En av mina fänrikar fotade hejvilt åt allt och alla, höll t.o.m i någons videokamera vid ett par tillfällen. Ett tips om någon tänkt filma med videokamera, se till att ha färska batterier och framförallt videoband så att man inte filmar över massa häfrigt material :( Våra befäl fotade förövrigt under hela vpl:en, sedan kunde den hågade få ut kopior på dessa foton från pub:en.....smidigt och bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Det var vår PC som själv tog upp ämnet, att plutonen skulle utse en "designated cameraman", men vad spelade det för roll: den killen stod ju lika mycket på pannan som vi andra.. och ta bilder ute i fält hade vi ingen till obefintlig tid och möjlighet till. Man kan ju dela upp det: 1) Plutonen/gruppen/motsv vill dokumentera sin tid: då diger det kanske att 1-2 pers får stå "utanför" övningarna ibland och hänga på som kameramän/motsv, och sedan pussla ihop något snyggt på nätet. kanske t.o.m regementet kunde bistå med webspace? 2) Regementet/enheten vill göra lite propaganda: då är det dags att ta in lite professionella reklammakare som visar utbildningen som den är (i stora drag) från början till slut. "FÖREBUDET" & "ELDLEDAREN" är ju filmer som står helt i sin egen klass, men nintendogenerationens syltryggar kräver annorlunda upplägg. Ett måste är att undvika parodier som TV3's "dokumentär" om Kustjägarna (*wheeee..*). En filmatisering av CM Jönssons bok och liknande, kanske? Framförallt borde "häftigheten" och - i somliga fall - "ramboismen" tonas ned och vara mera saklig, så inte onödiga fördomar skapas. Bra/dåligt på detta frågas, kom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Våran pluton hade en "plutonsfotograf" som togs ut frivilligt vid inryck. Denna fick låna en kamera av regementet och han hade ibland lite extra befogenheter vid fotografering. Tror att varje pluton på kompaniet hade en sådan. Tips 1: Veckan innan muck tog en kille på sig att samla in alla privata bilder som alla vid plutonen tagit, han scannade sedan in bilderna och brände de på en skiva man sen fick köpa av honom. Så nu sitter man här med nästan tusen bilder från värnplikten vilket är helkul! Tips 2: Vid tjänstgöring i kall väderlek bör man välja en kamera med manuell frammatning då man kan ge sig fan på att batterierna har frusit ihjäl precis när guldbilden skall tas. Vad gäller fotoförbud så gäller väl lagen om sunt förnuft. Att ta bilder på Svensson vid eldvakten eller vapenvården är väl helt ok, men vid bilder på vapensystem och speciella byggnader bör man nog fråga först. /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Det händer ofta att man sitter och blädrar igenom albumet med lumpenbilder, men en sak har jag insett... 90% är väldigt Oseriösa bilder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Att man inte ska lämna kameran obevakad, om än så kort stund, lärde jag mig den hårda vägen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Att man inte ska lämna kameran obevakad, om än så kort stund, lärde jag mig den hårda vägen... Låter som någon tillämpade "2 minuters-regeln"..? :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted January 13, 2003 Author Report Share Posted January 13, 2003 Det är nog en bra idé att utse en "filmare/fotograf". Brukar väl alltid finnas någon som är haj på de där grejerna i varje gäng. Man skulle ju kunna fråga ngn gång då man fick tid över om det gick att banda lite. Då skulle man ju kunna be grabbarna köra lite med ett par leoparder och lägga kameran på backen och låta monstren passera över den till häftig, suggestiv bakgrundsmusik. Och sen snabba klipp hela tiden på framryckning i s v å r terräng. Och så en presentation av alla i plutonen när de är i full action, bilden fryses och blir svartvit precis när de råkar se in i kameran. Mycket skjuta förstås och i avslutningssekvensen lyfter en helikopter med kameran fäst under sig... *slår mig på fingrarna och kinden och vaknar ur denna sköna dröm* /RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Än så länge, BÄSTA propaganda filmen är Markolios - "Jag orkar inte mer". jag vet många som kanske inser att lumpen verkar skitroligt, även om dom har ett par år kvar till mönstring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 De bästa bilderna borde väl ändå bli om ett befäl tar han om kameran och tar bilder när han känner för det och tycker att det är ett bra tillfälle.;) Exakt! Jag är för evigt tacksam för våra befäl som dokumenterade vårt baskerprov med massor av kort (som sedan alla kunde beställa)... efter ett par dagar i skogen så började man glömma bort orsaken till att det blixtrade till ibland och jag tror inte någon själv var kapabel att hantera en kamera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Än så länge, BÄSTA propaganda filmen är Markolios - "Jag orkar inte mer". jag vet många som kanske inser att lumpen verkar skitroligt, även om dom har ett par år kvar till mönstring... "Never never" med systrarna Graf är fetare (inspelat på vårt logement... \) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 hmm aldrig hört talas om... Link to comment Share on other sites More sharing options...
klerty Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 inte jag heller! heter den bara "never never"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Hmm, systrarna kallar visst sig Graaf ibland... http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-...er+never%22&lr= Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Jag lyckades fånga en del av min värnplikt med videokameran..(Relativt jättelite om man ser över hur länge jag låg inne) Av förklarliga själv har jag tyvärr inget från skogen, men lite flum från kasern och besöksdagen fick jag med iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted January 13, 2003 Report Share Posted January 13, 2003 Växlade mellan att använda mig av vanlig APS kamera samt en Digitalkamra. Med Digitalkameran tog man enhel del kort både seriöst och oseriöst, fördelen med den är att det ju inte kostar någonting att framkalla 4 exakt likadana bilder på vagnen Angående fotoförbud, så gäller väl precis som vid bilkörning, smidighetsregeln överlappar befintliga lagar du borde förstå vad du bör och vad du inte bör fotografera. Befälen, ja de vande sig ganska snabbt att man hade en kamera med sig, och bad vid flera tillfällen att få vissa saker dokumenterade och hemskickade... De är människor (?!) percis som oss andra och bara älskar att ha bildbevis på när deras arbetskamrater har misslyckats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.