Lynx_39 Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Nån här som själv har koll, eller känner någon som kan hjälpa till med lite forskning kring pansarbil m/31. Jagar foton och tjänstgöringsuppgifter. Har en bra start och hyfsad koll på vilka bilar som tjänstgjorde var och när, men det är många pusselbitar som fattas. Nån enstaka gång händer det ju faktiskt att man kan få lite "ny" hjälp från oväntat håll när det gäller dem gamla sardinburkarna. Närmast till hands kanske kan vara att utröna lite mer kring "utskrotningen" av dem och när detta skedde. Mitten på 1950-talet borde det röra sig om, men det var säkert lite olika beroende på var i landet dem befann sig. Var det inte Strängnäs-gänget som hittade nån gammal 31:a som hade varit skjutmål mm. Det är ganska roligt när man tittar närmare på 31:orna, för det fanns knappt nån bil som var den andra lik beträffande chassi och smärre detaljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Du har inte lust att upplysa en oinvigd om vad pbil m/31 är för ett åbä...host..skönhet? //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted February 13, 2007 Author Report Share Posted February 13, 2007 (edited) Du har inte lust att upplysa en oinvigd om vad pbil m/31 är för ett åbä...host..skönhet? //5526 Kolla länken för basinfo: Pb m/31 Edited February 13, 2007 by Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Är det samma 20mm akan som sattes in 1942, som sitter i dagens Patrior? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Är det samma 20mm akan som sattes in 1942, som sitter i dagens Patrior? Nej. Den akan som sitter i Patriorna är en Akan m/47D Hispano Suiza 804 HS Samma akan satt tidigare i J29 Tunnan och Pbv 302. Åter till Pbil m/31 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Bara för att jag behöver lite övertydlighet... Det är dom svenskbygda bilarna varav en del bygda på volvo chassie som det menas? Och inte de fåtal man köpte från Finland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted February 13, 2007 Author Report Share Posted February 13, 2007 Ja det är dem svenskbyggda pb m/31 jag menar, några byggdes på Chevrolet-chassin, många på Volvo av olika årgångar. Dem pb m/31 F är mer en parentesm dock värda att nämnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Hur många fanns det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted February 14, 2007 Author Report Share Posted February 14, 2007 Hur många fanns det? )I runda tal 30st. Flera moderniserades under 1930- eller 40-talet då man bytte chassi och mindre detaljer. Under 30-talet ombeväpnades en del från ksp till kanonbeväpning. Ca 1942 ombeväpnades sedan samtliga med 20mm Bofors akan, för att alla svenska pansarbilar skulle ha enhetlig beväpning. Nån som sett en 31:a på nåt skjutfält kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Har du kollat upp med de svenskar som bidragit på sidan http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/. Där finns iaf en del bilder på Pbil31 som jag inte sett när jag gjort lite snabba internetsökningar. Kanske någon där sitter på lite mer information. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Tja, med tanke på att Lynx 39 är en av de som bidragit till den sidan så........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted February 14, 2007 Author Report Share Posted February 14, 2007 Hehe jo, även om det är en gammal sida så var man med på ett litet hörn där. Jag tänkte man kanske kunde hitta någon musei-nisse som har koll på arkiven - jag har lite kläm på K 3. Men jag saknar kontakter för K 1, K 2 och K 4. Just K 1 och K 4 tror jag kan ligga på många skatter vad gäller bilder o dylikt. Gäller ju bara o hitta rätt "gubbe". Nån som har ett tips om nåt förbandsmuseum eller dylikt där man kan börja leta efter mera? Givetvis kommer ju forskningen att sluta i åtminstone en fin artikel i tidningen PANSAR, ja kanske rent av ett lite käckt häfte med bara pansarbil m/31. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Det står en pansarbil m/31 på Hässleholms muséum . vilken version det är har jag ingen aning om , bara klängt och klämmt på den. http://www.hassleholmsmuseum.se/vehicles.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 En gång i tiden stod det väl en på militärmuseet i Malmö (ca 1978) och en 20mm kanon med lavett stod i matsalen på Rindö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted February 15, 2007 Author Report Share Posted February 15, 2007 En gång i tiden stod det väl en på militärmuseet i Malmö (ca 1978) och en 20mm kanon med lavett stod i matsalen på Rindö Det är väl en och samma individ som stod i Malmö, men som nu finns på Hässleholm. "OLGA" har jag för mig den kallas. En Chevrolet lär det vara iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Det är väl en och samma individ som stod i Malmö, men som nu finns på Hässleholm. "OLGA" har jag för mig den kallas. En Chevrolet lär det vara iaf. Ja det är samma vagn. Det stod utomhus i Malmö i många år, och den behövde mycket jobb innan den gick att ställa ut. Det mesta har Folke fixat ur egen kassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 26, 2007 Report Share Posted February 26, 2007 Med militärmuseumi malmö, menar ni då Kommendantuhset på Malmöhusvägen? Mitt emot kastellet. De hade en del prylar på baksidan i ett inhägnat område när jag var liten. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted February 26, 2007 Report Share Posted February 26, 2007 Med militärmuseumi malmö, menar ni då Kommendantuhset på Malmöhusvägen? Mitt emot kastellet. De hade en del prylar på baksidan i ett inhägnat område när jag var liten. /martinator Jajamen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts