Jump to content

Recommended Posts

Posted
Upplands insatskompani kör SI och vill minnas att Västmanland kör TI

Insatskompaniledningen i Blekinge kör WI, vid bildande av insatskompani blir det något inom bat i samråd med sbbef i bat.

Tråkigt att fbd inte är integregade i fbdledn struktur för injackning i TS9000.

Oj, nu bör vi hålla i trådarna så vi inte skenar.

• Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Livgrenadjärgruppen, utbgrp för HV i östergötland, har beordrat att FAL-A med engelsk bokstavering gäller. Huruvida det följa av alla komp vet jag ju inte. Men ordern var glasklar och såvitt jag kunde bedömma var det inte något östgötskt hittepå

Posted
Jag hörde att "samtliga" FM-fbd skall tillämpa engelsk bokstavering av anropanropssignaler vid anrop.

UTOM HV, som skall använda svenska språket som vanligt.

Fullständig dikeskörning enligt mitt tyckande.

Skall vi vara en del av FM på spelplanen ? eller skall vi fortsätta lira lite i uppvärmningen och sedan sitta på bänken eller på läktaren ?

Comments!!!

C 151.

Haha, som detta har diskuterats. Vår utb grp kör inte med FALA utan någon annan variant. Om jag förstått det rätt (om dvs) så fanns ex antal anrpossignaler utdelade till utb-grp som sedan applicerades på de komp som fanns.

Omorg hit och dit men vi har mer el mindre ett insatskompani i Sörmland. Problemet är plutonerna heter:

QO-Kompled

WU-Norra

WL-Mellersta

WN-Södra

Vad sker då inom plutonerna? Jo, alla grupper inom pluton får samma namn över kompaniet.

EW

FW

GW

HW

Så när vi samövat som kompani så blir det lite spännande gällande mtrl märkning osv.

Bara i försvarsmakten :P

Posted
Jag hörde att "samtliga" FM-fbd skall tillämpa engelsk bokstavering av anropanropssignaler vid anrop.

UTOM HV, som skall använda svenska språket som vanligt.

Fullständig dikeskörning enligt mitt tyckande.

Skall vi vara en del av FM på spelplanen ? eller skall vi fortsätta lira lite i uppvärmningen och sedan sitta på bänken eller på läktaren ?

Comments!!!

C 151.

Haha, som detta har diskuterats. Vår utb grp kör inte med FALA utan någon annan variant. Om jag förstått det rätt (om dvs) så fanns ex antal anrpossignaler utdelade till utb-grp som sedan applicerades på de komp som fanns.

Omorg hit och dit men vi har mer el mindre ett insatskompani i Sörmland. Problemet är plutonerna heter:

QO-Kompled

WU-Norra

WL-Mellersta

WN-Södra

Vad sker då inom plutonerna? Jo, alla grupper inom pluton får samma namn över kompaniet.

EW

FW

GW

HW

Så när vi samövat som kompani så blir det lite spännande gällande mtrl märkning osv.

Vad är det för hjälte som satt ihop det här? Det KAN inte varit någon som pratat radio... :)

Posted (edited)

QO-Kompled

WU-Norra

WL-Mellersta

WN-Södra

EW

FW

GW

HW

Varför? Oavsett vad kompaniet heter borde det väl vara enkelt att hålla sig till EFGH för grp och ABC för plut?! Iofs så visar väl anropssignalerna att man håller hårt på "the book" att insatsplut tillhör respektive bat. Men, det här visar ju att det kanske inte fungerar superbra i praktiken.

@Engström Appropå SI och långt från FAL-A... Då insatskompled ju inte tillhör en bat så blir det ju inte mer rätt med JLNU. Vad förordar du för alt?

/Edit Finns det (ens) fyra bat i Sörmland?

Edited by wedin
Posted

Har inte FAL-A framför mig, men inte Brigspans anropssignal i vart fall. Har för mig att det finns reservanrop just för tillfälligt sammansatta enheter (Y eller X serien om jag inte är helt ute och cyklar).

Posted (edited)

Nje. I dagsläget finns tre. Norra, Mellersta, Södra. Nästa år omorganiseras detta till två Norra och Mellersta slås ihop och Södra blir egen.

Edited by Fu Pedersen
Posted

Nje. I dagsläget finns tre. Norra, Mellersta, Södra. Nästa år omorganiseras detta till två Norra och Mellersta slås ihop och Södra blir egen.

(Med överhängande risk för att ge mig ut i OT-träsket...) Då representerar ju insatsplutonerna ändå inte bataljoner, så då blir det ju än mer ologiskt!? Och varför ingen Juliet-bat (för att försöka rädda mig tillbaka till topic) i nuläget?
Posted (edited)

(Med överhängande risk för att ge mig ut i OT-träsket...) Då representerar ju insatsplutonerna ändå inte bataljoner, så då blir det ju än mer ologiskt!? Och varför ingen Juliet-bat (för att försöka rädda mig tillbaka till topic) i nuläget?

Mja. I dagsläget är Insatsplutonerna underställda Bataljonerna. Vi har dock en kompaniledning på Sörmlandsgruppen och när vi då samövar eller löser uppgift så räknas vi som tillfälligt sammansatt insatskompani. (OT. När vi sedan omorg. så är planerna att varje bataljon, dvs 2 st i sörmland, ska ha sitt eget insatskompani)

Kan tänka att detta bidrar till skumma anropssignaler, någon nämde att man använde något speciellt system i tillfälligt sammansatta kompanier.

Edited by Fu Pedersen
Posted
Vad är det för hjälte som satt ihop det här? Det KAN inte varit någon som pratat radio... :baskerHV:

Exakt samma system används inom LGG.

Posted

QO-Kompled

WU-Norra

WL-Mellersta

WN-Södra

EW

FW

GW

HW

Går lös på den här igen. "Problemet" är att plutonerna har fått anrop efter reservanropssignaler för kompanier enl. FAL-A. WJ WL WN och WU är reserv/repstn för 2, 3 och 4 bat i en brigad (2. 3. och pv-bat i en mekbrig). QO däremot hittar jag inte i FAL-A, inte heller SI. Jag kan iofs ha en bantad version... men här heter brigspankomp IO med plutonerna AI BI CI...

Varför i hela fridens namn har de valt att ge en pluton ett kompanianrop övergår mitt förstånd...

Posted

QO-Kompled

WU-Norra

WL-Mellersta

WN-Södra

EW

FW

GW

HW

Går lös på den här igen. "Problemet" är att plutonerna har fått anrop efter reservanropssignaler för kompanier enl. FAL-A. WJ WL WN och WU är reserv/repstn för 2, 3 och 4 bat i en brigad (2. 3. och pv-bat i en mekbrig). QO däremot hittar jag inte i FAL-A, inte heller SI. Jag kan iofs ha en bantad version... men här heter brigspankomp IO med plutonerna AI BI CI...

Varför i hela fridens namn har de valt att ge en pluton ett kompanianrop övergår mitt förstånd...

Kanske ligger sanningen i att plutonerna fortfarande ägs av bataljonerna. Vi ingår inte i något reellt kompani i bataljonen men man kanske räknar så (i framtiden kommer det dock vara ett IK/Bat)

Posted

@FAL-A: Brist på anropssignaler är ett stort problem i dagens FM.

IKL i Dalarna körde på senaste KFÖn med Svenska anropssignaler med engelsk bokstavering. Övrig bokstavering också på engelska. Allt annat på det gamla vanliga sättet.

Under RikshvC funktionsövning hade det sammansatta förbandet anropssignalerna: plutonerna: AB, BB, CB och DB. Sedan hade någon skämtare valt BD till anrop för IKL. :banghead:

Posted (edited)
*snip*

Någon som VET hur det är inom övriga FM med bokstavering?

Lite sent men dock....

Enligt skrivelse 12800:70799 Bakgrund: En arbetsgrupp, ledd av HKV och med representation ur armén, marinen och flygvapnet, har genomfört en omarbetning av Sambandsreglemente för Försvarskten, Telefonering, SbR F Tfh, 1986 års utgåva. Styrande för arbetet har bl.a. varit chefens for utvecklings- och inriktningsprocesen, C U/I, beslut i stort, dokumenterat i HKV 2006-05-10, 01900:67634, där det l.a. sägs att "FM skall övergå till signaleringsrutiner på engelska enligt NATO tandard såvida inte inbyggda applikationer i ledningssystem innebär hinder för detta" (sid 5, mitten). Reglementet översändes elektroniskt till samtliga enheter i Försvarsmakten. Forsatt spridning inom resp förband, motsv, enligt resp förbandschef. fortsatt handläggning ver nu utsänt reglemente kommer att infordras senare. Efter fömyad ombearbetning kommer reglementet att slutligt fastställas. Beslut Sambandsreglementet för försvarsmakten, telefonering, SbR FM Tfn enligt bilaga 1 fastställes för försöksvis tillämpning. I samband härmed upphävs 1986 års nutgåva av SbR F Tfn (M7746-700151) Sändlista:

Enligt denna skrivelse så skall alla övergå till natostandard. Dock är det inte fastställt när det skall ske. Bilaga 1 som finns till denna skrivelse inehåller 58 sidor med sambandsprocedurer som skall följas enligt det nya.

Denna skrivelse är offentlig handling så det är ingen sak att begära ut den från HKV.

II63

Edited by II63
Posted (edited)
Är det någon som vet vad natostandard innebär?

Om jag har förstått det hela rätt utförs signaleringen i princip likadant som civil signalering med internationell bokstavering.

Exempel:

Viktor Lima this is Quebec Lima ,over.

Quebec Lima this is Viktor Lima, over

.......signalering på engelska eller svenska....

.... Quebec Lima Viktor Lima, over and out.

Vet mer efter helgen 3-4/3 då vi får utbildning i internationell signalering (kort sådan).

Edit: Stavning

Edited by larsev
Posted
over and out.

säger man bara på film... ;-) Eller kanske på FROs kurser... 0:)

NATO-standarden innebär en hel del och det finns många olika varianter, betydligt fler än när det var A-, B- eller C-signalering som gällde. Allt är på engelska utom eventuell "brödtext" som kan vara på svenska vid samtal mellan svenska förband.

Posted (edited)
Är det någon som vet vad natostandard innebär?

Om jag har förstått det hela rätt utförs signaleringen i princip likadant som civil signalering med internationell bokstavering.

Exempel:

Viktor Lima this is Quebec Lima ,over.

Quebec Lima this is Viktor Lima, over

.......signalering på engelska eller svenska....

.... Quebec Lima Viktor Lima, over and out.

Vet mer efter helgen 3-4/3 då vi får utbildning i internationell signalering (kort sådan).

Edit: Stavning

Viktor Lima this is Quebec Lima, message over.

Quebec Lima this is Viktor Lima, send over.

This is Quebec Lima ... bla bla bla, over

This is Viktor Lima, roger (wilco) over

From Quebec Lima, out

Edited by ugly
Posted

From Quebec Lima, out

Så kan det se ut. Eller också inte... Det finns så många möjliga variationer nu att man kan bli snurrig...

Posted

From Quebec Lima, out

Så kan det se ut. Eller också inte... Det finns så många möjliga variationer nu att man kan bli snurrig...

Jo. Detta är taget från "Procedures for radio communication" som delas ut till de som ska göra utlandstjänstgöring. (jag fick den i alla fall)

Finns i försvarsmakten med M-nummer 7746-2560001 fold proc com. En liten blå folder i fickformat.

Posted

From Quebec Lima, out

Börjar tangera OT nu men ändå.

I sista sändningsföljden i exemplet skriver du "From" vilket inte är gängse eftersom det kännetecknar det vi i Sverige kallar "U-från" dvs. den ursprungliga avsändare. "From" används när det inte är den egentliga upphovsmannen till innehållet i meddelandet som sänder det.

Rätt terminologi i exemplet ska vara att forstätta med "This is..."

Men i övrigt så är exemplet som Ugly anger ett typiskt meddelande och bör tjäna som riktmärke för internationell signalering.

"Det blå häftet" är bra men man måste lära sig tillämpa det. Exempelvis att "Hello..." används av företrädesvis brittiska förband medans andra nationer inte nyttjar det utan istället upprepar anropssignalen vid behov.

/K

Posted
Börjar tangera OT nu men ändå.

I sista sändningsföljden i exemplet skriver du "From" vilket inte är gängse eftersom det kännetecknar det vi i Sverige kallar "U-från" dvs. den ursprungliga avsändare. "From" används när det inte är den egentliga upphovsmannen till innehållet i meddelandet som sänder det.

Rätt terminologi i exemplet ska vara att forstätta med "This is..."

/K

Okidoki. Det fanns två val i boken och givetvis tog jag fel. Trots att det andra kändes bättre att använda. :banghead:

Posted
Jo. Detta är taget från "Procedures for radio communication" som delas ut till de som ska göra utlandstjänstgöring. (jag fick den i alla fall)

Finns i försvarsmakten med M-nummer 7746-2560001 fold proc com. En liten blå folder i fickformat.

Det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Det är bara det att i SbR FM Tfn, som nämns i tråden, så finns det lite fler varianter. Så ett meddelande kan se ut som du anger (bortsett från vad Krook skrev), men det kan också innehålla lite annat...

• 2 weeks later...
Posted
I varje fall på FRO11 här i Stockholm som går nu i helgen 10-11/2 med inriktning mot FRO12M (Hemvärnssignalist) så är det svensk bokstavering som gäller gäller. Vad som gäller på FRO12M kan jag inte svara på före den 24-25/2 men har svårt att tro att det INTE är svensk bokstavering som skulle gälla där också.

Någon som VET hur det är inom övriga FM med bokstavering?

Enligt FRO12M 1:3 nu i helgen så blir det tydligen "engelskt" anrop och bokstavering med med svensk "brödtext" som kommer att gälla inom HV framöver.

Posted
Enligt FRO12M 1:3 nu i helgen så blir det tydligen "engelskt" anrop och bokstavering med med svensk "brödtext" som kommer att gälla inom HV framöver.

Vilket är exakt vad som gäller för hela FM numera.

Posted

Enligt FAL-A som gällt mestadels från 2002 så har de fristående kompanierna följande namn:

PI - Lednkomp

TI - TS-komp (ersatt av QB)

QI - Pv/Pvrbkomp

RI - Pikomp

SI - Skomp

WI -Reserv

Bataljonsnamn i reserv: VW och VX

Men under detta år kommer FAA 2007 ut. Vi får se om man har tänkt på HV i den.

FAA = Fasta Anropssignaler Armén.