Jump to content

Anropssignaler HV


Recommended Posts

Jag hörde att "samtliga" FM-fbd skall tillämpa engelsk bokstavering av anropanropssignaler vid anrop.

UTOM HV, som skall använda svenska språket som vanligt.

 

Fullständig dikeskörning enligt mitt tyckande.

Skall vi vara en del av FM på spelplanen ? eller skall vi fortsätta lira lite i uppvärmningen och sedan sitta på bänken eller på läktaren ?

 

Comments!!!

 

C 151.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rent spontant tycker jag det låter rätt logiskt. HV, ska primärt verka inom landet och tillsamans med andra civila myndigheter, myndigheter som också pratar svenska och till viss del har kompatibla sambandsmedel. Övriga delar, ska primärt verka utomlands, med andra väpnade förband som pratar engelska....

Link to comment
Share on other sites

Jag har också hört detta. Enligt samtliga av mina instruktörer så existerar inte det svenska alfabetet i försvaret längre.

Ang HV fortsätter använda svenska vet jag inget om.

Och enligt polare som gör lumpen på P7 så är det detta dem lär sig nu och inget annat.

 

Jag ska se om jag kan hitta detta skriftligt så ni blir nöjda.

Link to comment
Share on other sites

I varje fall på FRO11 här i Stockholm som går nu i helgen 10-11/2 med inriktning mot FRO12M (Hemvärnssignalist) så är det svensk bokstavering som gäller gäller. Vad som gäller på FRO12M kan jag inte svara på före den 24-25/2 men har svårt att tro att det INTE är svensk bokstavering som skulle gälla där också.

 

Någon som VET hur det är inom övriga FM med bokstavering?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också hört detta. Enligt samtliga av mina instruktörer så existerar inte det svenska alfabetet i försvaret längre.

Ang HV fortsätter använda svenska vet jag inget om.

Och enligt polare som gör lumpen på P7 så är det detta dem lär sig nu och inget annat.

 

Jag ska se om jag kan hitta detta skriftligt så ni blir nöjda.

På K3 så används engelska callsigns men allting på nätet är på svenska även bosktaveringen. För att krångla till det ytterligare så använder dom på P4/TrängR enbart engelsk signalering. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Det vore trevligt om folk definierade vad de menar med "engelsk signalering". Är det att använda NATO-alfabetet för bokstavering, att använda NATOs metodik för att sända, eller något annat? Annars blir det väldigt svårt att förstå vad ni menar.

Link to comment
Share on other sites

Det vore trevligt om folk definierade vad de menar med "engelsk signalering". Är det att använda NATO-alfabetet för bokstavering, att använda NATOs metodik för att sända, eller något annat? Annars blir det väldigt svårt att förstå vad ni menar.

Alltså att allting på nätet är på engelska, förkortningar bokstavering mm.

Link to comment
Share on other sites

Det vore trevligt om folk definierade vad de menar med "engelsk signalering". Är det att använda NATO-alfabetet för bokstavering, att använda NATOs metodik för att sända, eller något annat? Annars blir det väldigt svårt att förstå vad ni menar.

Alltså att allting på nätet är på engelska, förkortningar bokstavering mm.

Klartextsändning? Svenska eller engelska?

Link to comment
Share on other sites

Mina sold. går signalist utb. nu. Anrop sker på engelska medan brötexten är på SV. enligt beslut som går att hitta ovan...

 

:wub:

Ungefär som vi körde i Bosnien då.

Anropssignaler och bokstavering på engelska och brötexten på svenska om man signalerade mellan svenska enheter.

Allt på engelska vid samband med förband ur annan nation.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Vi har i helgen precis avslutat en ledningsträningsövning för Uppland och Västmanlands hemvärn, inte ett ljud om att byta alfabete eller signallerings sätt.

Övningen genomfördes på LedR med lärare från Ledningssystemlinjen, hyffsat pålästa i ämnet.

Låt framtiden visa om Adam får vika hädan för Alpha!!

Link to comment
Share on other sites

Ryktet har även nått södra skåne. Men ingen jag talat med kan verifiera. Signalering enligt the swede inlägg

Dock körde redan förra året vissa insatsplut från norra skåne med engelska anrops signaler

Link to comment
Share on other sites

Ryktet har även nått södra skåne. Men ingen jag talat med kan verifiera. Signalering enligt the swede inlägg

Dock körde redan förra året vissa insatsplut från norra skåne med engelska anrops signaler

 

Stämmer, vi i norra skåne gjorde det under CC06, efter det så har det varit blandat.

Link to comment
Share on other sites

Fråga, är det NATO-anropssignaler eller är det FAL-A med engelsk bokstavering?

vad är skillnaden?

FAL-A (Fasta Anropssignaler Lägre förband - Armén) är ju det svenska systemet där arméns anropssignaler brukar vara 2 (upp till fyra) bokstäver följt av 0-3 siffror och ibland en färg t ex EA1, QL96, VL-Röd osv.

Med NATO-anropssignaler menas säkert de brittiska med en bokstav följt av två siffror, t ex B20.

 

I Kosovo hade man FAL-A med engelsk bokstavering (av bokstäverna, endast ibland siffrorna) medan det var en bataljon, numer har man engelskinspirerade anropssignaler.

 

På gemensamt radionät med norrmännen signalerade vi enligt NATO-modellen fast språket var svenska/norska. I sammanhanget kanske man ska nämna att bland annat Norge saknar ett eget bokstaveringsalfabet och för civilt flyg (i Norge alltså) gäller enbart engelsk signalering, även om det ibland slarvas med det.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

...man skall väl aldrig upphöra att bli förvånad. Kan för mitt liv inte förstå tanken med att HV behåller svensk bokstavering m.m. Det borde ju på sikt leda till svårigheter att samarbeta med övriga förband inom Försvarsmakten....

 

SUCK

Link to comment
Share on other sites

...man skall väl aldrig upphöra att bli förvånad. Kan för mitt liv inte förstå tanken med att HV behåller svensk bokstavering m.m. Det borde ju på sikt leda till svårigheter att samarbeta med övriga förband inom Försvarsmakten....

 

Nja, i detta nu leder det snarare till att hv får nöjet att omutbilda rekryterna på FAL-A och det svenska alfabetet.

Omutbildning sysslas det en hel del med i hv iaf... men det är ett annat ämne.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att även HV kommer att anamma det nya SbR (R som i Reglemente, inget annat), även om det kanske tar lite längre tid än för övriga. På sikt så blir det ohållbart att köra olika system.

 

Hur som haver så behöver nog HV:s anropssignaler ses över precis som man gjort med Arméns, för det är väl lite missvisande att ha en HV-enhet med anropssignal Sigurd Ivar (Sierra India) som ju för den militära allmänheten är anropet för brigadspaningskompani.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde att "samtliga" FM-fbd skall tillämpa engelsk bokstavering av anropanropssignaler vid anrop.

UTOM HV, som skall använda svenska språket som vanligt.

 

Fullständig dikeskörning enligt mitt tyckande.

Skall vi vara en del av FM på spelplanen ? eller skall vi fortsätta lira lite i uppvärmningen och sedan sitta på bänken eller på läktaren ?

 

Comments!!!

 

C 151.

 

Vill inte späda på någon ryktesspridning men vill berätta att jag varit på ett info.möte häromdagen som avhandlade viktigare saker än anropssignaler. Det nämndes i förbifarten att engelsk bokstavering är på G inom Hv. Vad jag förstått så gäller det Hv i stort. Att även Hv halkar med på ett bananskal i globaliseringsiverns tidevarv tar jag för troligt. Hv skall ju vara kompatibelt med övriga FM som i sin tur ligger i paritet med NATO styrkorna där engelskan är officiellt språk.

 

Vad gäller bokstavering kanske det bästa är att använda det språk som för tillfället är gångbart för att minimera riskerna för missuppfattning. Kanske lämpligt med svenska i Sverige då det är vårt officiella språk och talas av blåljusmyndigheter m.m.

 

Det viktigaste är trots allt att sändare och mottagare är överens om vilket språk man skall använda sig av.

 

Väntar med spänning på upplösningen i denna ödesfråga. :--)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att även HV kommer att anamma det nya SbR (R som i Reglemente, inget annat), även om det kanske tar lite längre tid än för övriga. På sikt så blir det ohållbart att köra olika system.

 

Hur som haver så behöver nog HV:s anropssignaler ses över precis som man gjort med Arméns, för det är väl lite missvisande att ha en HV-enhet med anropssignal Sigurd Ivar (Sierra India) som ju för den militära allmänheten är anropet för brigadspaningskompani.

 

/K

 

 

Du har helt rätt för Dig. Lösningen kan komma fortare än Du anat.

Link to comment
Share on other sites

Då är det tid att återigen minska ned mängden TROR och öka mängden VET (och helst med källor.) vill ni inte namnge era källor offentligt så fungerar det med PM till mig. Fortsätter denna tråd i TRO anda så kommer den inte att leva länge...

 

/Fk Satan BlåGul

Link to comment
Share on other sites

@The Swede

Klartext sändningar är på Engelska

Varför gör man så, svenskar emellan? Naturligt vore väl att använda svenska mellan två svensktalande, och engelska i internationella sammanhang? I en internationell miljö kan jag förstå att man väljer engelska även mellan två svenska användare, om nätet även används av icke-svensktalande, men i Sverige, utan utländsk inblandning? Är det för att träna, för att lära sig terminologi, som ju faktiskt skiljer sig från att kunna beställa på en restaurang etc? Intressant!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...