Jump to content

Anropssignaler HV


Recommended Posts

Och min fråga blir: Varför i helsefyr skall man göra anrop med engelskt boktaveringsalfabet?

Varför skall man prata radio på engelska öht?

Det är ett led i den allmänna "NATO-anpassningen" av FM. Jag antar att man från högre ort ser vissa fördelar med att vi bara använder ett sätt att prata i radio istället för att först utbilda på ett sätt under GU för att sedan behöva omutbilda de som ska skickas utomlands. För egen del så kommer det förmodligen att bli ett helvete att lära om, men för de som aldrig har lärt sig den svenska signaleringen så är det en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det måste vara bättre att lära sig båda i så fall. Vi har ju en liten form av skyddat samband i och med att svenska är ett såpass litet språk. Vansinne är nog min bedömning av detta beslut.

Det "skyddet" är obefintligt... Trafikanalyser och sådant är inte beroende av vilket språk som pratas utan av vilka stationer som sänder. Vansinne vore att ha en Försvarsmakt som ska vara interoperabel men som inte utbildar på interoperabelt samband.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är alltså att blåljusmyndigheterna också övergår till engelsk signalering?

Annars är vi tillbaka i samma situation...

 

Nåja, förutsatt att vi inte lånar till eller ut signalist till varandra också..

 

- Göte, vem f-n e de som har upprättat sambandscentral på Golfhotellet?

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Som gammal signalist så förordar jag att blivande radioanvändare först lär sig signalera skapligt på svenska för att sedan lära sig engelsk signalering.

 

Engelsk signalering används i huvudsak utomlands där vi per idag opererar, men vi måste även behärska den svenska signaleringsmodellen för att på ett adekvat sätt kunna samverka med andra myndigheter, precis som Munin skriver. Och då bör man börja med det lättaste vilket är den svenska signaleringen.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Senaste budet från HvSS enligt vår Batch, som är lärare där i stabstjänst, är att svensk signalering gäller och kommer att gälla i Hemvärnet. :eeh:

Även HV kommer att vara tvungna att hänga med när övriga FM svänger.

Det är nog så att du får färskare info från oss på forumet än vad din Batch får från HvSS.

 

Under en övergångsperiod så blir det så här men det måste ensas på sikt och vilka får kröka rygg då tror ni?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara bättre att lära sig båda i så fall. Vi har ju en liten form av skyddat samband i och med att svenska är ett såpass litet språk. Vansinne är nog min bedömning av detta beslut.

Det "skyddet" är obefintligt... Trafikanalyser och sådant är inte beroende av vilket språk som pratas utan av vilka stationer som sänder. Vansinne vore att ha en Försvarsmakt som ska vara interoperabel men som inte utbildar på interoperabelt samband.

Bedömer det inte särskilt svårt att lära sig att prata ytländska (engelska, tyska, serbokroatiska, eller vad fan som helst) efter att ha lärt sig göra det på svenska. Tänket är rätt lika vad jag fattat iaf.

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Bedömer det inte särskilt svårt att lära sig att prata ytländska (engelska, tyska, serbokroatiska, eller vad fan som helst) efter att ha lärt sig göra det på svenska. Tänket är rätt lika vad jag fattat iaf.

Det är inte svenska eller engelska som är den stora skillnaden. Mellan svenska förband kan man fortfarande använda svenska i "klartexten". Det är de olika uttrycken för "handskakning" som är det viktiga, och där skiljer det sig en hel del mellan svensk och NATO-signalering. Eftersom drill är kunskapens moder torde det vara bättre att drilla in det förfarande som ska användas när skiten träffar fläkten.

Link to comment
Share on other sites

Bedömer det inte särskilt svårt att lära sig att prata ytländska (engelska, tyska, serbokroatiska, eller vad fan som helst) efter att ha lärt sig göra det på svenska. Tänket är rätt lika vad jag fattat iaf.

Det är inte svenska eller engelska som är den stora skillnaden. Mellan svenska förband kan man fortfarande använda svenska i "klartexten". Det är de olika uttrycken för "handskakning" som är det viktiga, och där skiljer det sig en hel del mellan svensk och NATO-signalering. Eftersom drill är kunskapens moder torde det vara bättre att drilla in det förfarande som ska användas när skiten träffar fläkten.

Det kan jag hålla med om. Kan du peka på det enhetliga sättet som alla natoländer använder? Eller för den sakens skull alla länder som vi inom FN/EU/PFP kan tänkas springa på? Eftersom inte ens England och USA har ett enhetligt sätt att skaka hand (vad jag förstått) säger jag igen: Lär ut en modell för svenska förband där man pratar svenska så kan man lägga på andra varianter efteråt.

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Kan du peka på det enhetliga sättet som alla natoländer använder? Eller för den sakens skull alla länder som vi inom FN/EU/PFP kan tänkas springa på?

Nej, det har jag inte koll på. Däremot så hänvisar det nya reglementet till ett antal NATO-dokument, så jag utgår ifrån att det finns en standard. Sedan så ser jag idag faktiskt inte problemet med att använda engelska uttryck i handskakningen. Dagens ungdomar torde inte ha något som helst problem med detta. Att vi lite äldre som är indrillade på det svenska sättet får problem är en sak, men det är trots allt något som kommer att försvinna med tiden.

 

Men jag antar att vi får vara överens om att inte vara överens i den här frågan. Jag drar mig ur nu, känns som om mina senaste inlägg i den här tråden säger samma sak...

Link to comment
Share on other sites

Bedömer det inte särskilt svårt att lära sig att prata ytländska (engelska, tyska, serbokroatiska, eller vad fan som helst) efter att ha lärt sig göra det på svenska. Tänket är rätt lika vad jag fattat iaf.

Det är inte svenska eller engelska som är den stora skillnaden. Mellan svenska förband kan man fortfarande använda svenska i "klartexten". Det är de olika uttrycken för "handskakning" som är det viktiga, och där skiljer det sig en hel del mellan svensk och NATO-signalering. Eftersom drill är kunskapens moder torde det vara bättre att drilla in det förfarande som ska användas när skiten träffar fläkten.

Det kan jag hålla med om. Kan du peka på det enhetliga sättet som alla natoländer använder? Eller för den sakens skull alla länder som vi inom FN/EU/PFP kan tänkas springa på? Eftersom inte ens England och USA har ett enhetligt sätt att skaka hand (vad jag förstått) säger jag igen: Lär ut en modell för svenska förband där man pratar svenska så kan man lägga på andra varianter efteråt.

Vad är det som skiljer det Amerikanska anropet från det Brittiska?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så finns det ingen standard öht... Dessutom ändras anropen månadsvis eller något liknande. Engström hade någon utläggning om det någon gång efter att ha snackat med lite militärer från både USA och Storbritannien. Förvirringen är i det närmaste total. F.ö. gissar jag att Frankrike och Tyskland har egna sätt att lösa det på, Spanien ett tredje och Turkiet ett fjärde. Så vilken variant skall vi välja?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så finns det ingen standard öht... Dessutom ändras anropen månadsvis eller något liknande. Engström hade någon utläggning om det någon gång efter att ha snackat med lite militärer från både USA och Storbritannien. Förvirringen är i det närmaste total. F.ö. gissar jag att Frankrike och Tyskland har egna sätt att lösa det på, Spanien ett tredje och Turkiet ett fjärde. Så vilken variant skall vi välja?

Där tror jag Du slår huvudet på spiken! Samtidigt som jag skriver detta ser jag en dokumentär om Främlingslegionen på Google Video. Även om ljudet är lågt (är på jobbet! ;-) ) noterar jag att alla talar franska hela tiden. Det är möjligt att Legionen använder sig Nato-standard vid uppdrag tillsammans med styrkor från andra länder. Men jag är lika övertygad om att det finns ett specifikt franskt system också. Det ena utesluter inte det andra! Det handlar inte bara om vad som är praktiskt, utan också om självbild. I Sverige talar vi svenska!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Där tror jag Du slår huvudet på spiken! Samtidigt som jag skriver detta ser jag en dokumentär om Främlingslegionen på Google Video. Även om ljudet är lågt (är på jobbet! ;-) ) noterar jag att alla talar franska hela tiden. Det är möjligt att Legionen använder sig Nato-standard vid uppdrag tillsammans med styrkor från andra länder. Men jag är lika övertygad om att det finns ett specifikt franskt system också. Det ena utesluter inte det andra! Det handlar inte bara om vad som är praktiskt, utan också om självbild. I Sverige talar vi svenska!

 

Inte så länge till, om den här typen av domänförluster fortsätter.

Link to comment
Share on other sites

På vårat Komp. körde vi med svensk signalering enligt FAL-A.

Min anrops-signal var då Gustav Adam.

Sedan kom Nato-anpassningen med engelsk bokstavering men fortfarande enligt FAL-A.

Min anrops-signal blev då Golf Alpha.

Nu skall vi enligt senaste order (fick den idag) återgå till svensk bokstavering.

Som tur är så har signaleringen i övrigt (klartext) alltid varit på svenska.

Vilket tjorv. Kan de helt enkelt inte vara tyst på högsta tills dess att de bestämt sig.

 

Order och kontraorder....... låter det bekant??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det mest självklara eller (praktiska) vore ju att även Hv kör med engelska anrop, FM ska ju faktiskt jobba med Hv i händelse av orolighet, jobbigt då om dom två grenarna inte förstår varandra när dom ska anropa.

 

Min egen erfarenhet är att när man ska använda det nya så flyter det på, medan om man ska prata enligt det svenska, ja då måste jag börja tänka efter.

Link to comment
Share on other sites

Det mest självklara eller (praktiska) vore ju att även Hv kör med engelska anrop, FM ska ju faktiskt jobba med Hv i händelse av orolighet, jobbigt då om dom två grenarna inte förstår varandra när dom ska anropa.

 

Min egen erfarenhet är att när man ska använda det nya så flyter det på, medan om man ska prata enligt det svenska, ja då måste jag börja tänka efter.

 

Vad säger HKV/OPIL/ATK om händelser som inträffar i sverige resp händelser utanför våra gränser? Har de utfärdat någon form av order etc om detta?

Link to comment
Share on other sites

Det mest självklara eller (praktiska) vore ju att även Hv kör med engelska anrop, FM ska ju faktiskt jobba med Hv i händelse av orolighet, jobbigt då om dom två grenarna inte förstår varandra när dom ska anropa.

 

Min egen erfarenhet är att när man ska använda det nya så flyter det på, medan om man ska prata enligt det svenska, ja då måste jag börja tänka efter.

 

Vad säger HKV/OPIL/ATK om händelser som inträffar i sverige resp händelser utanför våra gränser? Har de utfärdat någon form av order etc om detta?

 

enkelt svar= Vet ej

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur mycket det flyter beror nog mest på vad man är van med. Och efter att ha samarbetat med pansarförband på 3 övningar nu, så tycker jag att svenska eller engelska anropssignaler är en av de minsta problemen vad gäller sambands biten.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Då är det tid att återigen minska ned mängden TROR och öka mängden VET (och helst med källor.) vill ni inte namnge era källor offentligt så fungerar det med PM till mig. Fortsätter denna tråd i TRO anda så kommer den inte att leva länge...

 

/Fk Satan BlåGul

Sluta tro - det är en bra idé och bör tillämpas: FAKTA: i 2008 års utbildningsanvisning från HvSS för utb av hv över hela landet har angivits att FM bestämmelser för signalering skall tillämpas även i hemvärnet, innebörden av detta är bla att NATO bokstavering och anropsmetoder nyttjas men att trafikinnehållet kan vara på svenska, detta är fö den gängse metoden för de flesta NATO-länders nationella förband. I samma utbildningsanvisning finns även anvisat vilka delar av FM ganska omfattande markstridsreglemten och utkast för MOUT(SIB) skall tillämpas för hemvärnets förband. Det saknas tyvärr anvisningar för hur "hundstrid" och "skarpskyttar" skall utbildas.

Link to comment
Share on other sites

Vad står det bland de första sidorna i sambandsreglementet ang giltighet och upphörande av äldre utgåvor? Står det något om undantag eller särskilda regler för hemvärnet?

 

En bra källa för information är att läsa hela denna tråd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...