Jump to content

Al Qaeda

Recommended Posts

Denna organisation utges för att vara en terrororganisation, något jag inte betvivlar, och kanske den grymaste av organisationer som har skapats. Men det jag funderar över efter att jag haft en ganska hetsig debatt och diskussion under gårdagen med en VPK:are. Så undrar jag om det finns några faktiska bevis för detta och om någon medlem i Al Qaeda har blivit dömd för terrorbrott.

Det är en högst berättigad fråga, och den är förvånansvärt svår att svara på. Problemet är att vi (dvs människor med någon form av västerländskt tänkande, vad det nu är...) gör att vi ofta betraktar Al Qaeda som någonting i det närmaste konkret, en organisation med tydligt ledarskap eller liknande. Riktigt så enkelt är det inte. En islamolog, jag tror det kan ha varit Jan Hjärpe, gjorde det klart i ett radioprogram för ett tag sedan. Han hävdade att det är bättre att betrakta Al Qaeda som en idelogi eller tankesätt snanare än en organisation eller ens ett nätverk. Då blir frågan om vem som är medlem i Al Qaeda betydligt svårare att svara på tyvärr.

Men om vi håller oss till den gängse terminologin så visst har en och annan "medlem" dömts. Senast i morse hörde jag i min sömndruckenhet att en av de medlemmar i den Hamburgska terrorcell som var inblandade i 11 sept nu dömts.

Pluspoäng till Fk Satan för att du använder namnet vpk förresten! Helt rätt, bara för att världen runt om kring ändrar sig behöver man ju inte göra det själv! :clap:

Edited by Schalldämpfer

haha, nog är al qaida konkret allt. Iallfall deras bankkonton där man kan stödja dom. Det handlar om pengar är jag övertygad om. De gör bara tillräckligt för att få fortsätta vara i rampljuset och för att fortsätta få pengar. Det är mestadels muslimer i västliga demokratier som skänker. De som styr Al qaida ser bara pengarna, de på lägre nivå matas med det de behöver matas med för att fortsätta upprättehålla Al Qaida som nummer ett att skänka pengar till om man inte gillar väst.

Och usas organisationer såsom nsa, cia och pentagon lever i symbios med Al Qaida, de är glada att de finns och väljer således att fortsätta ge dom stöd genom att säga att dom är farliga så att folk fortsätter stödja dom. Det är ju från cia som det berättats hur rika och mäktiga Al Qaida är och således hur väldigt farliga dom är. Från cia sades det att de hade tillgångar i multi-miljard klassen och budget som en mindre stat. Detta ökar vår skräck, cia´s anslag och Ql-Qaidas tillgång till gåvo pengar. En symbios.

I själva verket så är Al-Qaida inte särskilt intresserade av terror utan av pengarna. Hade de velat utföra terror hade de sänt in en krypskytt i USA varje månad som sen sköt skolbarn slumpmässigt med ett jaktgevär han köper på plats. Budget och resurser för det skulle dom lätt ha, vilken liten knarkkartell som helst klarar att föra in tonvis med knark dolt och olagligt till USA varje vecka. Ingen terror skulle vara större än denna billiga och mycket enkla variant. Den skulle kosta samhället fullständigt enorma belopp i prevention och förlorad produktion. En person i månaden vore allt som krävdes, och att det inte sker är ett bevis för att AL-Qaida inte är intresserat, de vill ha pengar, och gör inget i onödan så länge gåvorna strömmar in.

Jag tror säkert att en enkelt utbildad krypskytt som är inställd på att skjuta en om dagen tills han blir fångad och utan att bry sig om sitt eget öde skulle överleva i runt 45 dagar i medel. Det skulle ge 1-2 skjutna skolbarn varje dag. Det vore terror det. Och villiga har dom ju, folk som vill dö för saken verkar det finnas i massor, minst två självmordsbombningar varje dag. Bara att plocka upp dom och lära dom skjuta, smuggla in dom i USA och ge dom pengar att köpa en bössa. Vore så enkelt. Att det inte sker är i sig ett bevis på att Al-Qaida är en ekonomisk sak, och som många västerländska underrättelsetjänster gärna ser att vi är rädda för även om det innebär att nån får massa pengar i gåvor. Hotet är minimalt, och rädslan är skapad av våra egna organisationer för att motivera deras anslag, Al-Qaida tar glatt emot de pengar de får då de har status som samhällets fiende nummer ett.

Edited by Pal

@Pal: Om vi antar att du har rätt, så innebär det du säger just det att Al Qaeda inte alls var något konkret...

@Satan: Hittade lite mer om den senast dömde:

15 års fängelse för 11-septemberdåden

En domstol i Karlsruhe i Tyskland dömde på måndagen marockanen Mounir al-Motassadeq till 15 års fängelse för delaktighet i terrorattentaten i USA den 11 september 2001.

– Den anklagade har hjälpt till att mörda 246 personer, sa domaren i rättssalen i Hamburg, när domen lästes upp i går kväll.

Den nu 32-åriga tvåbarnspappan Mounir al-Motassadeq fick maxstraffet för att indirekt ha medverkat till mordet på passagerarna och besättningarna på de fyra flygplan som kapades och kraschade i självmordattackerna den 11 september 2001.

Därmed blir Motassadeg den andra personen som döms för inblandning i attentaten där nästan 3 000 människor dog.

Stod nära terrorcell i Hamburg

Mounir al-Motassadeq var vän till flera av personerna som ingick i terrorcellen i Hamburg, som bestod av gäststudenter, men under de fem år som han cirkulerat runt i det tyska rättsväsendet har han hela tiden hävdat att han inte kände till planerna.

Han hjälpte bland annat till att föra över pengar mellan olika konton, men han döms mer på indicier än rena bevis.

Domen tas emot med lättnad

Politiskt tas domen troligtvis emot med en lättnad i Berlin. Det utdragna fallet, har tidigare orsakat spänningar mellan Berlin och Washington, efter att tyska domstolar, försökt pressa myndigheter i USA att lämna ut känslig information, som kunde användas som bevis.

Motassadeqs advokater sa på måndagskvällen att de kommer att överklaga, något åklagaren beteckande som utsiktslöst.

Källa: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1133130

Och usas organisationer såsom nsa, cia och pentagon lever i symbios med Al Qaida, de är glada att de finns och väljer således att fortsätta ge dom stöd genom att säga att dom är farliga så att folk fortsätter stödja dom. Det är ju från cia som det berättats hur rika och mäktiga Al Qaida är och således hur väldigt farliga dom är. Från cia sades det att de hade tillgångar i multi-miljard klassen och budget som en mindre stat. Detta ökar vår skräck, cia´s anslag och Ql-Qaidas tillgång till gåvo pengar.

Det där skulle man ju kunna skriva en bok om. Tidningsartikel

:clap: Då var den saken utredd och klar...

Men jag sitter och funderar på Fk Satans ursprungliga fråga. Visst måste det vara fler alkajdianer som har dömts för terrorbrott? Enligt artikeln så var Motassadeq den andre att bli dömd för just 11 sept. Men allt annat som gjorts? De afrikanska ambasadbombningarna till exempel. Har någon dömts för dessa? (Nu kanske den store vänlige i väst tog hand om det i natt med mer drastiska metoder iofs...)

Jag var inne och tittade på FBI men de har inte längre ”most wanted” med rött sträck över perp’en för död eller gripen som de brukade ha. Ur minnet kommer jag ihåg att det var ett flertal personer på listan över most wanted terrorists som var döda eller gripna tidigare men jag har ingen exakt siffra på det. Jag har dock en känsla av att det är vanligare att peronerna på ”most wanted terrorists” omkommer än att de blir gipna och dömda men det är bara en ren spekulation från min sida.

Vanligtvis kallas det förundersökning innan man gripit någon misstänkt. Därefter kommer frågan om gripande, anhållan och häktning i väntan på rättegång.

Om någon kallar sig al qaida medlem och har långt skägg eller är en blond fristadsklädd småbarnspappa från Arjeplog skall inte spela någon roll för rättsutövningen. Dessvärre har det i praktiken visat sig att det räcker att vara på fel plats vid fel tidpunkt och med fel utseende för att gripas och föras till någon rättsosäker plats.

Det är inte värdigt att bete sig på det sättet, jihad hit eller dit, vi måste i vart fall hålla på vår integritet, förberedelse för terrorhandling eller utförda terrorhandlingar skall behandlas som all annan kriminalitet.

Vanligtvis kallas det förundersökning innan man gripit någon misstänkt. Därefter kommer frågan om gripande, anhållan och häktning i väntan på rättegång.

Om någon kallar sig al qaida medlem och har långt skägg eller är en blond fristadsklädd småbarnspappa från Arjeplog skall inte spela någon roll för rättsutövningen. Dessvärre har det i praktiken visat sig att det räcker att vara på fel plats vid fel tidpunkt och med fel utseende för att gripas och föras till någon rättsosäker plats.

Det är inte värdigt att bete sig på det sättet, jihad hit eller dit, vi måste i vart fall hålla på vår integritet, förberedelse för terrorhandling eller utförda terrorhandlingar skall behandlas som all annan kriminalitet.

Självklart måste vi det. Och det var nog på den punkten Fk Satans vänstervridne vän hade invändningar om jag fattat det rätt.

Ligger det någonting i det som Isgubben antyder? Är det enklare att göra sig av med de misstänkta än att dra dem inför fru justitia?

Edited by Schalldämpfer

Så här skriver amnesty international om Guantanamo:

"The first detainees were flown from Afghanistan to Guantánamo in January 2002 – hooded, shackled and tied down like cargo. They were the first of more than 750 people of some 45 nationalities who would be taken to the base in this way, among them children as young as 13. They have included people who were simply in the wrong place at the wrong time, dozens of whom were handed over to the USA by Pakistani or Afghan agents in return for thousands of dollars."

Källa http://web.amnesty.org/library/Index/ENGAMR510012007

Hittills har en person av dessa 750 åtalats för inblandning i elfte septemberattentaten Zacarias Moussaoui.

Ytterligare 14 personer kommer antagligen att ställas inför rätta, oklart när och för exakt vad enligt BBC.

Mehdi Muhammed Ghezali ,kubasvensken, satt fängslad i 930 dagar utan att ens ställas inför en anklagelse. Han var en av dem som tillhörde de "dozens of whom were handed over to the USA by Pakistani or Afghan agents in return for thousands of dollars". Sedan tillhörde han de som hade västerländskt medborgarskap i ryggen, afrikanerna och asiaterna sitter kvar i Guantanamo.

Mehdi Muhammed Ghezali ,kubasvensken, satt fängslad i 930 dagar utan att ens ställas inför en anklagelse. Han var en av dem som tillhörde de "dozens of whom were handed over to the USA by Pakistani or Afghan agents in return for thousands of dollars". Sedan tillhörde han de som hade västerländskt medborgarskap i ryggen, afrikanerna och asiaterna sitter kvar i Guantanamo.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mehdi_Ghezali

1. haha, nog är al qaida konkret allt. Iallfall deras bankkonton där man kan stödja dom. Det handlar om pengar är jag övertygad om. De gör bara tillräckligt för att få fortsätta vara i rampljuset och för att fortsätta få pengar. Det är mestadels muslimer i västliga demokratier som skänker. De som styr Al qaida ser bara pengarna, de på lägre nivå matas med det de behöver matas med för att fortsätta upprättehålla Al Qaida som nummer ett att skänka pengar till om man inte gillar väst.

2. Jag tror säkert att en enkelt utbildad krypskytt som är inställd på att skjuta en om dagen tills han blir fångad och utan att bry sig om sitt eget öde skulle överleva i runt 45 dagar i medel. Det skulle ge 1-2 skjutna skolbarn varje dag. Det vore terror det. Och villiga har dom ju, folk som vill dö för saken verkar det finnas i massor, minst två självmordsbombningar varje dag. Bara att plocka upp dom och lära dom skjuta, smuggla in dom i USA och ge dom pengar att köpa en bössa. Vore så enkelt. Att det inte sker är i sig ett bevis på att Al-Qaida är en ekonomisk sak, och som många västerländska underrättelsetjänster gärna ser att vi är rädda för även om det innebär att nån får massa pengar i gåvor. Hotet är minimalt, och rädslan är skapad av våra egna organisationer för att motivera deras anslag, Al-Qaida tar glatt emot de pengar de får då de har status som samhällets fiende nummer ett.

1. Med konkret menar i alla fall jag att man inte har någon direkt rulla, och att kärnan i Al Quaida skall ses som en vägledning i motstånd och kamp för islam av talibansk modell. Självklart finns en organisation men även den är löst sammansatt för att vara så redundant som det bara är möjligt.

Jag undrar lite över var dina siffror om Al Quaidas ekonomi kommer ifrån?

Inledningsvis stöddes det som senare skulle bli Al Quaida av väst som ett led i kampen mot kommunismen under kalla kriget, därefter har stödet varit massivt från både enskilda och organisationer över hela världen, inte minst från rika familjer och personer i Saudiarabien där den mest framträdande är Usama bin Ladin....

Jag tror iofs att mycket av pengarna kommer från brottslighet, i större utsträckning än bidrag, och även från delvis lagliga affärer.

Usama bin Ladin gjorde enorma terminsaffärer på börsen i samband med 9/11, där jag tror att mycket av pengarna frystes inne eller konfiskerades, det finns alltså anledning att tro att andra delar av nätverket arbetar på samma sätt.

2. Tanken har nog slagit fler än dig!

Ett av "problemen" kan vara att med ökat antal gripna eller dödade så ökar ocks möjligheterna till kartläggning bakåt i kedjan. Det är inte så farligt om man når stora "framgångar" som tex 9/11. Man kan helt enkelt resonerat som att det inte är värt att få sin organistion på mellannivå röjd och kartlagd för den effekten som enskilda krypskyttar kan uppnå.

Det kan även vara så att din ide att ge sig på skolbarn tillochmed skulle vara så sjuk att de imamer som i europa manar till kamp skulle få svårt att motivera det för en massa tillräckligt stor för att säkra sin egen överlevnad, vilket enligt din modell skulle kunna leda till sänkta inkomster.

Återigen så är jag nyfiken på dina siffror, en till två skjutningar per dag mot skolbarn tror jag skulle leda till en sån polisinsats att ditt medel på 45 dagar är en ren fantasisiffra. Hur många tror du skulle kunna tänka sig tipsa om en som de tror skjuter barn?

Återigen så är jag nyfiken på dina siffror

Mja, vet inte exakt var jag hört siffrorna, teve inslag, typ 60 minutes och liknande. Sökte lite snabbt på google och hittade;

As well, at least 2,000 of his(Osama Bin L) foot soldiers have been killed, more than 1,600 Al Qaeda suspects arrested worldwide and $120 million of terrorist funds frozen. Given there's now probably more support in the Muslin world for Al Qaeda, that it's capability hasn't really diminished much at all - probably 70 per cent of what it had before September 11.

http://www.abc.net.au/lateline/stories/s672430.htm

Detta rapporterades 2002-10-09, och efter att förlorat 3600 soldater och 1 Miljard kronor så skulle Al-Qaida, forfarande vara 70% intakt? Låter som en mäktig organsation i mina öron, vida mäktigare än någon knarkkartell jag hört talas om. Och ändå åstadkommer de ingenting jämfört med dessa karteller, de klarar inte ens av att smuggla in lite terrorister i usa. Nej, antingen är dessa siffror orimliga eller så är Al-Qaida inte särskilt intresserade av att sprida terror i USA med sina resurser.

För övrigt tror jag givetvis inte att det finns en medveten hemlig konspiration av västliga underrättelse tjänster att förstora Al-Qaida hotet. Det är snarare en spiral effekt som händer då ingen bromsar upp och försöker se saken nyktert. Ett fenomen som inte är ovanligt och inte inträffar bara med säkerhetspolitik för övrigt.

Angående krypskyttar. Jag vet inte hur svårt det är att få fast en, men det låter inte billigt. Du borde kunna skjuta från skogspartier och helt utan vitten bra många gånger innan du har oturen att bli sedd. Ett skott varje dag och från ny plats varje dag. Du bor givetvis i skogen eller slummen under din fälttid innan du dör eller fångas. Låter svårt att förhindra tycker jag. In med en ny sådan självmords krypskytt i USA varje månad bara, borde vara plättlätt för en så rik och soldat-stinn organisation.

Trots de fantastiska siffrorna på Al-Qaida resurser i pengar och soldater så skall vi alltså då tro att de ändå inte lyckas utföra nån terror i USA? Så sent som idag så rapporterade svts Rapport att USAs gunship insats mot Somalia bland annat var riktad mot ett av Al-Qaidas soldat-tränings-läger. Och det var inte det första tränings-lägret jag hört att dom angripit om man säger så. Skall man anta att Al-Qaida under alla år som nu gått, fraktar sina soldater kors och tvärs mellan afrika, indonesien, irak, afganistan och sen till uppdrag vardå? Baghdad och Gaza? Varför inte in i USA? Det är inte svårt att smuggla in vare sig människor eller saker till USA, det bevisar knarkkartellerna med all tydlighet. Så antingen klarar Al-Qaida inte detta och då är deras farlighet och deras rersurser uppenbarligen överdrivna. Eller så avstår de medvetet. Och om de avstår medvetet så varför? De kanske inte vill utföra terror, det kanske är endast militära mål som gäller, då har vi fått fel bild från cia om den saken. Eller så vill de bara ha in pengar i gåvor och skiter egentligen i terror. Så länge de får PR gratis som västs bekämpare nummer ett så rullar ju kulorna in utan dyra kostnader för terror-aktioner. Det som serveras oss håller i vilket fall inte. It just doesnt compute.

Edited by Pal

haha, nog är al qaida konkret allt. Iallfall deras bankkonton där man kan stödja dom.

Du behöver inte AQs bank/PG-nummer för att göra en donation. Enligt vad jag har läst någon stanns (glömmt var, ingen källa. F´låt). Äger familjen Bin Ladin, och därmed i förlängningen AQ en så stor aktiepost i bla Coca Cola att så fort du köper dig en burk trillar ett par ören in till AQ kontrollerade konton. Kan vara skräckpropaganda, men omöjligt är det inte. Man bör inte underskatta Al Qaidas intelektuella och affärsmässiga förmågor. Tex gjorde Bin Ladin/AQ miljardvinster i börsspekulationer dagarna efter 11/9 då man månaderna innan attentatet ställt ut säljobligationer (a.k.a warrants. Ökar i värde om den underliggande aktien minskar i börsvärde) i b.l.a flyg- och turistindustrin på New York börsen. Men men... snacka om att dom satt på insiderinformation.

Trots de fantasiska siffrorna på Al-Qaida resurser i pengar och soldater så skall vi alltså då tro att de ändå inte lyckas utföra nån terror i USA?

Varför skulle dom det? Det är lättare att slå mot amerikaner i utlandet, och att rekrytera till dylika attacker.

Trots de fantasiska siffrorna på Al-Qaida resurser i pengar och soldater så skall vi alltså då tro att de ändå inte lyckas utföra nån terror i USA?

Varför skulle dom det? Det är lättare att slå mot amerikaner i utlandet, och att rekrytera till dylika attacker.

Vinter har helt rätt. Vill man slå mot Store Satan, vilken plats är då bättre än Irak? Kort efter den demokratiska segern i kongressen blev Usama så rädd för att USA nu skulle dra sig ur Irak att han gick ut med ett pressmedelande och där han uppmanade USAs regering att inte vara fega och dra sig ur striden, utan stanna och slåss i Irak. Och uttalandet verkar ha fått önskad effekt.

Minns vad vår egen, av allt att dömma mycket kompetenta, terrorexpert Magnus Ranstorp svarade SVDs journalister dagarna efter 9/11 när de panikslaget undrade när nästa, ännu större, attentat skulle komma på Amerikansk jord. "Troligtvis inte på många år. Jag har studerat organisationen länge, och min erfarenhet är att de alldrig förhastar sig utan bidar sin tid. Troligtvis kommer man slå till igen när ett antal år förflutit då vaksamheten mot terrordåd sänkts eftersom ingen längre förväntar sig nya terrordåd".

@Pal: Men lille vän... Jag ska ge dig rätt i en sak du skriver.

Det som serveras oss håller i vilket fall inte.
Nä, det har du naturligtvis rätt i. Ingen av oss här har någon egentlig större insikt i den här världen och kan således bara göra mer eller mindre kvalificerade spekulationer, och där är naturligtvis dina tankar lika mycket värda som någon annans. Men:

at least 2,000 of his(Osama Bin L) foot soldiers have been killed, more than 1,600 Al Qaeda suspects arrested worldwide and $120 million of terrorist funds frozen.
Hur det är med det faktamässiga innehållet lämnar jag därhän. Det finns så mycket annat att grotta i. Definera till exempel det som här benämnes "soldier", ett begrepp du köper rakt av och översätter till "soldat". Hur ser en Al Qaeda soldat ut? Med viss godtycklighet kan vi kanske svälja att den aktive terroristen skulle kunna betraktas som soldat. Kanske. Har i så fall 2000 terrorister dödats? Självfallet inte. Vidare: 1600 "Al Qaeda-misstänkta" har tagits i förvar. Jaha. Och hur ser en sådan ut? 120 miljoner dollar i "terroristkapital" som frusits. Hurra! vi har lyckats frysa tillgångarna för ett antal individer, NGOs, organisationer och till och med någon statlig organisation om jag minns rätt. Om vi har en alkajedian så måste ju alla hans pengar och för den delen alla pengar som han varit i kontakt med under de senaste åren vara terrroristpengar. Eller?

Jag har sagt det förrut och kommer säkert säga det igen. Det är inte så enkelt att Al Qaeda är en organiserad verksamhet.

rik och soldat-stinn organisation
tre fel av tre möjliga?

Det här var förresten mitt hundrade inlägg. Lite tråkigt kan jag tycka att jag skulle slå till och vara en mässande besserwisser just då...

Angående krypskyttar. Jag vet inte hur svårt det är att få fast en, men det låter inte billigt.

Vad tror du det kostar att ta en enda bombkastare i baghdad då?

Hittils har kriget i irak kostat $357,047,207,803 enligt Cost of war

och lite drygt 3000 döda och över 22000 skadade amerikaner, allt i ett land där du har en egen infrastruktur och en rekryteringsbas, varför skulle du skicka en krypskytt till USA?

Man tar inte med sig bullar till bagaren....

@Pal: Men lille vän... Jag ska ge dig rätt i en sak du skriver.
Det som serveras oss håller i vilket fall inte.
Nä, det har du naturligtvis rätt i. Ingen av oss här har någon egentlig större insikt i den här världen och kan således bara göra mer eller mindre kvalificerade spekulationer, och där är naturligtvis dina tankar lika mycket värda som någon annans. Men:

at least 2,000 of his(Osama Bin L) foot soldiers have been killed, more than 1,600 Al Qaeda suspects arrested worldwide and $120 million of terrorist funds frozen.
Hur det är med det faktamässiga innehållet lämnar jag därhän. Det finns så mycket annat att grotta i. Definera till exempel det som här benämnes "soldier", ett begrepp du köper rakt av och översätter till "soldat". Hur ser en Al Qaeda soldat ut? Med viss godtycklighet kan vi kanske svälja att den aktive terroristen skulle kunna betraktas som soldat. Kanske. Har i så fall 2000 terrorister dödats? Självfallet inte. Vidare: 1600 "Al Qaeda-misstänkta" har tagits i förvar. Jaha. Och hur ser en sådan ut? 120 miljoner dollar i "terroristkapital" som frusits. Hurra! vi har lyckats frysa tillgångarna för ett antal individer, NGOs, organisationer och till och med någon statlig organisation om jag minns rätt. Om vi har en alkajedian så måste ju alla hans pengar och för den delen alla pengar som han varit i kontakt med under de senaste åren vara terrroristpengar. Eller?

Jag har sagt det förrut och kommer säkert säga det igen. Det är inte så enkelt att Al Qaeda är en organiserad verksamhet.

rik och soldat-stinn organisation
tre fel av tre möjliga?

Det här var förresten mitt hundrade inlägg. Lite tråkigt kan jag tycka att jag skulle slå till och vara en mässande besserwisser just då...

Hello?. hm, hello is this thing on?

Det var just det. Du tror alltså inte Al-Qaida är mäktigt, så bra, det är precis det jag också argumenterat för. Någon i toppen håvar in kosing på en myt, en myt som varken Al-Qaida själva eller CIA som organism förlorar på. Även om det i CIA´s fall inte är en uttalad och medveten plan.

Sanningen är dock att alla, alla från media till USAs president, till sveriges försvarsmakt uttrycker sig såsom om al-qaida var just "en organiserad verksamhet". De kallar allt för al-qaida läger eller al-qaida terrorist och vi får aldrig veta annat än så. GrodanBoll här, berättade ju just hur man inte får underskatta Al-Qaidas finansiella muskler, de gjorde miljardvinster på några dagar och äger coca-cola. Vinter och GC1 fyller på med sin insikt att det är Al-Qaidas organiserade armé som gör motståndet i Irak. De tror tydligen att om Al-Qaida lade sina resurser på att sända krypskyttar till USA så skulle motsåndet upphöra i Irak. Givetvis är motståndet i Irak till 99% helt utan nån som helst koppling till Al-Qaida. Vad jag försökt få fram är att man skall fråga sig själv, hur kan jag tro på att Al-Qaida är så stort och mäktigt samtidigt som de inte verkar kunna uträtta nånting i jämförelse med ens en sketen knarkkartell. Varför, vilka anledningar kan finnas till detta?

My take; Al-Qaida finns knappt. Det finns en liten toppgrupp som håvar in gåvo pengar på en myt. Den bild som presenteras om Al-Qaida som mäktigt är helt enkelt falsk. Hundratals miljoner människor i väst är rädda för Al-Qaida, ett Al-Qaida som knappt äns finns.

Edited by Pal

Hello?. hm, hello is this thing on?

Det var just det. Du tror alltså inte Al-Qaida är mäktigt, så bra, det är precis det jag också argumenterat för. Någon i toppen håvar in kosing på en myt, en myt som varken Al-Qaida själva eller CIA som organism förlorar på. Även om det i CIA´s fall inte är en uttalad och medveten plan.

Sanningen är dock att alla, alla från media till USAs president, till sveriges försvarsmakt uttrycker sig såsom om al-qaida var just "en organiserad verksamhet". De kallar allt för al-qaida läger eller al-qaida terrorist och vi får aldrig veta annat än så. GrodanBoll här, berättade ju just hur man inte får underskatta Al-Qaidas finansiella muskler, de gjorde miljardvinster på några dagar och äger coca-cola. Vinter och GC1 fyller på med sin insikt att det är Al-Qaidas organiserade armé som gör motståndet i Irak. De tror tydligen att om Al-Qaida lade sina resurser på att sända krypskyttar till USA så skulle motsåndet upphöra i Irak. Givetvis är motståndet i Irak till 99% helt utan nån som helst koppling till Al-Qaida. Vad jag försökt få fram är att man skall fråga sig själv, hur kan jag tro på att Al-Qaida är så stort och mäktigt samtidigt som de inte verkar kunna uträtta nånting i jämförelse med ens en sketen knarkkartell. Varför, vilka anledningar kan finnas till detta?

My take; Al-Qaida finns knappt. Det finns en liten toppgrupp som håvar in gåvo pengar på en myt. Den bild som presenteras om Al-Qaida som mäktigt är helt enkelt falsk. Miljoner människor i väst är rädda för Al-Qaida, ett Al-Qaida som knappt ens finns.

Jag var nog lite väl generaliserande då jag beskrev konsekvenser och resultat av kriget i irak.

Själklart är Al Quaida inte en maktfaktor i irak, däremot så finns dom med som ivrig påhejare, och där det börjar lugna ner sig eller behövs lite extra pangande som aktiva terrorceller.

Att dom inte landsätter barnamördare i USA tror jag främst beror på att dom inte behöver. Rent propagandamässigt kan de ju bara peka på "kampen" i Irak och det helvete de utsätter koalitionen för, att det är mest irakier som tar ihjäl varandra är ju ointressant för de allra flesta utom för de irakier som vill ha lugn och ro....

Det jag ville visa med mina påståenden var att vinsten med att skjuta skolbarn i USA inte skulle leda till någon militärtaktiskk framgång och knappast någon politisk heller. Allt man vill uppnå i form av muslimskt motstånd och maktuppvisningar i form av döda och sårade västerlänningar och dess medlöpare går att utan vidare ansträngningar ordna i Irak. Att de har en enorm ekonomisk bas betyder inte att de jobbar i onödan, förmodligen bidar de sin tid i skuggan av Irakkriget. Vad kan vara bättre, det binder sjukt stora resurser som annars skulle kunna användas till att jaga de verkliga terroristerna och de bakomliggande strukturerna. Inom sin tid får vi nog se vad de funderar på just nu, de har ju liksom ingen anledning att sluta fred.

My take; Al-Qaida finns knappt. Det finns en liten toppgrupp som håvar in gåvo pengar på en myt. Den bild som presenteras om Al-Qaida som mäktigt är helt enkelt falsk. Hundratals miljoner människor i väst är rädda för Al-Qaida, ett Al-Qaida som knappt äns finns.

Aha, våra tankar var inte så diametralt motsatta trots allt. Måste ha läst ditt inlägg med fel glasögon. Jag drar inte riktigt samma slutsatser, men i stort verkar det som att du inte heller delar synen på Al qaeda som en organisation, och det är bra så.

Ah, tänk att det tillslut "slutade" med att ni/vi är ganska överens..

Hur ser en Al Qaeda soldat ut?

Lite OT jag vet men kan inte låta bli... Detta hände vid ett tillfälle i Kabul när vi lämnade av tolken längs med Jalalabad-Road strax utanför staden. Vi står och delar ut lite ISAF news och pratar med locals som samlats i närheten och då vinglar en kille fram och är klart påverkad av något. Han är lite småaggressiv men ganska harmlös ändå så vi ser inga problem. Efter en stund så anländer en brittisk patrull och vi står och pratar lite. Då glider snubben fram och viskar: "You shouldn´t ignore med, you should be afraid of me because I am Al-Qaeda and friends with the taliban" Personligen tog jag det som en "fylle-grej" men det gjorde inte britterna så det "mantlades" och killen togs in för förhör.. vet inte vad som hände med honom sen. Så om hans påstående stämde, så vet jag hur en Al Qaeda-"soldat" ser ut :banghead:

Edited by tsomitore

Ah, tänk att det tillslut "slutade" med att ni/vi är ganska överens..

Hur ser en Al Qaeda soldat ut?

Lite OT jag vet men kan inte låta bli... Detta hände vid ett tillfälle i Kabul när vi lämnade av tolken längs med Jalalabad-Road strax utanför staden. Vi står och delar ut lite ISAF news och pratar med locals som samlats i närheten och då vinglar en kille fram och är klart påverkad av något. Han är lite småaggressiv men ganska harmlös ändå så vi ser inga problem. Efter en stund så anländer en brittisk patrull och vi står och pratar lite. Då glider snubben fram och viskar: "You shouldn´t ignore med, you should be afraid of me because I am Al-Qaeda and friends with the taliban" Personligen tog jag det som en "fylle-grej" men det gjorde inte britterna så det "mantlades" och killen togs in för förhör.. vet inte vad som hände med honom sen. Så om hans påstående stämde, så vet jag hur en Al Qaeda-"soldat" ser ut :banghead:

Det finns fyllegrejjer och fyllegrejjer :angry:

Angående krypskyttar. Jag vet inte hur svårt det är att få fast en, men det låter inte billigt. Du borde kunna skjuta från skogspartier och helt utan vitten bra många gånger innan du har oturen att bli sedd. Ett skott varje dag och från ny plats varje dag. Du bor givetvis i skogen eller slummen under din fälttid innan du dör eller fångas. Låter svårt att förhindra tycker jag. In med en ny sådan självmords krypskytt i USA varje månad bara, borde vara plättlätt för en så rik och soldat-stinn organisation.

Rent osökt kom jag att tänka på den kryparen som härjade lite i Washington D.C området för ett antal år sedan och dödade 10 och skadade några under peroiden 2 oktober till 22 oktober, 2002. Hittade lite info efter lite sökande.

http://www.cnn.com/US/sniper/archive/index.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Beltway_sniper_attacks

Vill inte Al Qaida göra lite spektakulära saker som verkligen uppmärksammas i media. En ambassad, förläggning, eller WTC ger maxrubriker. Lite "drive by shooting" skulle nog bara försvinna i det allmänna bruset i USA.

Edited by Dr. T-68

Jag läste om honom på wikipedia innan jag skrev mitt inlägg tidigare. Om Ghezali är Usama supporter eller inte det visste inte amerikanerna och de fick inte heller någon klarhet i hans eventuella engagemang trots en "häktningstid" på 2,5 år.

Jag läste om honom på wikipedia innan jag skrev mitt inlägg tidigare. Om Ghezali är Usama supporter eller inte det visste inte amerikanerna och de fick inte heller någon klarhet i hans eventuella engagemang trots en "häktningstid" på 2,5 år.

Kan ju vara intressant att notera att amerikanerna betalade dyra pengar så att han slapp bli lynchad i pakistan. Har aldrig läst om den händelsen i svensk press underligt nog.