breach Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 (edited) Snigel dumpfickan är bra, det enda riktiga problem jag har haft med den är att själva spännet kan vara svår att komma åt när du har handskar på dig i en stressad situation, så det optimala är ju att fälla ut den innan du går ut på t.ex patrull. Om du är av den typen som vill rulla ut fickan vid magasinsbyte så har jag ett tips som underlättar: Tag ett vanligt bunt band, kapa den och böj den till en öggla, tejpa med eltejp runt buntbandet därefter fäst den på spännet med tejpen, Det blir då en stor öggla av spännet och det blir då mycket lättare att få "grep" om den. /B Om man ska börja veckla ut sin magdump mitt i striden är man väl ändå fel ute? I min värld gör man sånt vid "färdiga till strid" Swede: Håller med - Men för dom som vill använda den direkt vid magasinsbyte så är det en lösning man kan göra. EDIT: Sytare: Den såg fiffig ut! helt klart en intressant lösning! Edited March 13, 2007 by breach Quote
Sytare Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 (edited) @Breach Ja den är mycket fiffig. Killen som hittade på det är inte dum. @The Swede Att släppa ner dumpfickan som åtgärd före strid, det är givet. Däremot så öppnar inte jag upp den vid patrull/marsch/ffr m. bakre läge. Det är situationer när man är pucktvå om det blir strid, men att ha en dumpficka öppen som hänger och slänger i tid och otid kan ev. vara orsaken till vissa komplikationer Gällande läge skall råda och anpassning därefter. Edited March 13, 2007 by Sytare Quote
Lord Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 (edited) Många på min pluton löste det genom att tigga till sig en extra sidoficka till berghaus trident hos förådet. Den funkar utmärkt som dumpficka(Ser ut ungefär som den dumpficka som nämns här i tråden) och är g r a t i s. =) WÖRD Går även att spänna fast vid benet så slipper man rädslan för att den ska flaxa in mellan benen som någon nämde. Edited March 19, 2007 by Lord Quote
Essray Posted June 18, 2008 Report Posted June 18, 2008 Är det någon som har erfarenhet av denna ficka. Jag funderar på att införskaffa en sådan för att använda till AK4-magasin. Planen är att montera den på vänster ben, en aning bakåt. Med en sådan lösning borde det vara möjligt att nyttja den även i liggande skjutställning. Jag har hört en snigel-användare som irriterade sig på att snigels ficka fylld med några magasin slänger för mycket fram och tillbaka under frr, vilket man skulle slippa med en benmonterad ficka. Men om man får tro tidigare inlägg i detta ämne, verkar det inte vara många som upplever samma problem (?) Vad jag jag ser som orosmoment med fickan från Terräng, är främst att hålet i locket kan vara för litet (=för mycket fipplande med att få ner magasinen), att väskan kommer ivägen för fickorna på fältbyxorna samt är allmänt i vägen t.ex. i och ur fordon. Quote
Sytare Posted June 18, 2008 Report Posted June 18, 2008 @Essray Visst finns det ett smärre irritationsmoment med att ha en ficka som hänger och slänger som Snigels dumpficka, men det lilla besväret överväger inte nyttan av fickan i fråga. Jag föredrar att ha Snigel-varianten för att den kan man rulla ur vägen när den inte behövs. Blackhawks dumpficka med benmontage som i sak överinstämmer med Eagles SAS Dump Pouch sitter på benet över tiden, och den är ivägen för bl.a. benfickorna även när den inte behövs. När det sen gäller storleken på fickan och dess öppning. En polare till mig hade en Eagle SAS Dump som rymmde 10 stycken Ak 4-magasin med tillhörande Magpuls. Jag vet inte varför han slutade med det men han var nöjd då i alla fall. Personligen har jag fortfarande svårt för benplattor sen jag hade kronans, men Snigels senare varianter har gjort att jag börjat fundera om Hoppas det var till någon form av hjälp. Quote
2Sharp Posted June 18, 2008 Report Posted June 18, 2008 Jag har brukat Snigel/Recon's magdump hyfsat mycket, både i verksamhet i Sverige och US (Kosovo och Afghanistan) I början hade jag ambitionen att ha den snyggt hoprullad men ganska snart lät jag den hänga öppen "över tiden", tyckte inte den var i vägen och det mesta hamnade i den, tillfälligt, allt från id kort/körkort vid VCP, handskar när det skulle fin-liras, kameran etc. etc. givetvis en hel del mat också.. ;) (jag poängterar att allt som hamnade i fickan bara var under en begränsad tid) Poängen var att det är, i min värld, sjukt smutt att alltid ha en "hylla" att lägga saker man tillfälligt handskas med, istället för att lägga mössan/handskarna/kameran/magasinen i bilsätet/instrumentpanelen/patron-ur lådan för att sedan glömma grejorna.. Att det sedan slår lite är nog det jag ser som minsta bekymret, jag brukar vara i konen ändå när det skall skjutas så... Jag klan varmt rekommendera den oavsett Quote
Mikky Posted June 19, 2008 Report Posted June 19, 2008 (edited) Instämmer med föregående talare , dvs både sytare och 2sharp. Speciellt nattetid är det bättre att lägga ifrån sig pryttlar i sin snigeldump än att glömma dem på marken i mörkret. Att den slänger lite när man framrycker i strid efter att ha dumpat ett par magasin är absolut inget som någonsin har varken bekymrat eller stört mig. Att den sedan även kan nyttjas i förberedande syfte för att lägga ner saker man kommer att nyttja under ptrl, strid, förberedelse till strid eller vcp-tjänst osv osv ... gör den inte mindre användbar heller. Snigels-maggdump borde ges ut ihop med ss2000 enligt min mening...... FMV wakey wakey ! ! ! Edited June 19, 2008 by Mikky Quote
LtX Posted June 19, 2008 Report Posted June 19, 2008 Hmmm, ok jag kan hålla med om att det kan vara smidigt att ha ett ställe att lägga all sköns prylar såsom handskar o dyl i, MEN för guds skull - magasin är förbrukningsartiklar!!! Magasin SKA gå i backen vid magasinsbyte!!! QM har fler! Under den tid ni använder till att fippla ner ert magasin i vilken som helst magdumpficka har en drillat skytt smällt i ett nytt mag i sin bössa och återupptagit eldgivningen. Händer det är ni pucktvåa, och i det kan bli riktigt dåligt . . . . . . . /LtX Quote
Sytare Posted June 19, 2008 Report Posted June 19, 2008 Den här diskussionen är alltid lika rolig. Att maggen försvinner i terrängen när man är i en duellsituation, visst, det är bättre att överleva och verka fler gånger. Missar man dumpen i en anfallsrörelse så är det ingen idé att stanna för att plocka upp. Men alla har inte lyxen med en KM/QM inom räckhåll eller en magasins- och ammunitionsfé som fyller på medan man återhämtar... Quote
svalan Posted June 19, 2008 Report Posted June 19, 2008 (edited) Svaret är väl att man får titta till vad man tillhör för typ av förband. Om man jobbar i internationell tjänst så är svaret enkelt för mig: dumpficka är onödigt för gemene ak-skytt. Jag har aldrig varit med om att man har haft am i ask under någon av mina missioner. Det som har funnits har funnits i magasin - klara att förbrukas. Detta både i väst, fordon och ev. camp/safehouse. Därav...vad ska man med tomma behållare i metall/plast om du inte kan fylla dessa med något? Om allt redan är fyllt ...varför lägga onödigt tid på att plocka med sig skräp? Sen att det kan vara praktiskt att dumpa handskar och allt möjligt i en magdump..ja visst det må vara så. Men jag kittar alltid så minimalistiskt som möjligt och jag hatar saker som hänger och flänger i min väst. Kan däremot se en användning för den om man har ngt specifikt område som man jobbar inom. Kanske EOD, FARB eller liknande? Men då inte för att droppa mag i utan för att husera med mtrl, verktyg osv. Edit: Har inget emot de som använder magdump. Jag förstår också att om man tränar inom tex hv för annan typ av strid/krigsföring så kan det vara smart att ha. Hade jag tränat strid under de formerna hade jag kanske också använt en. Edited June 19, 2008 by svalan Quote
2Sharp Posted June 20, 2008 Report Posted June 20, 2008 Jag har haft ammunition i ask de senaste gångerna jag varit utomlands. Övriga kommer jag inte ihåg.. I fordon har funnit antingen ammunitionslåda med fyllda magasin och tomma askar, alt. en grab-bag med extra, påfyllda, magasin, tomma askar samt hgr, lys etc. Buret har jag inte haft askar med ammunition. Dock vill jag minnas att det ibland funnits i patrullsäck [motsv.) Jag tycker också att är det panikbråttom är det inte läge att pilla i magasin i magdumpficka, jag strävar efter att få i magasinen om jag har tid, missar jag så sak samma. Kanske lyckas jag till 50%, bättre att ha några magasin än inga alls. Personligen tycker jag det är märkligt att folk ser magasinen som förbrukningsvara, jag tror oavsett vad man hamnar i så kommer aldrig underhållet fungera så smutt som man vill. Jag avskyr också saker som slänger och hoppar runt, även om jag knappast kan kallas minimalist i min kittning, men jag noterar knappt magdumpen, det är ju bara en tunn tygbit.. betydligt mer irriterande med rövlappen på kroppskydd 90 när det var aktuellt. Svaret är väl att man får titta till vad man tillhör för typ av förband. Om man jobbar i internationell tjänst så är svaret enkelt för mig: dumpficka är onödigt för gemene ak-skytt. Jag har aldrig varit med om att man har haft am i ask under någon av mina missioner. Det som har funnits har funnits i magasin - klara att förbrukas. Detta både i väst, fordon och ev. camp/safehouse. Därav...vad ska man med tomma behållare i metall/plast om du inte kan fylla dessa med något? Om allt redan är fyllt ...varför lägga onödigt tid på att plocka med sig skräp? Sen att det kan vara praktiskt att dumpa handskar och allt möjligt i en magdump..ja visst det må vara så. Men jag kittar alltid så minimalistiskt som möjligt och jag hatar saker som hänger och flänger i min väst. Kan däremot se en användning för den om man har ngt specifikt område som man jobbar inom. Kanske EOD, FARB eller liknande? Men då inte för att droppa mag i utan för att husera med mtrl, verktyg osv. Edit: Har inget emot de som använder magdump. Jag förstår också att om man tränar inom tex hv för annan typ av strid/krigsföring så kan det vara smart att ha. Hade jag tränat strid under de formerna hade jag kanske också använt en. Quote
ArvidA Posted June 21, 2008 Report Posted June 21, 2008 Snigels dumpficka är bland de bästa militära pryttlarna jag köpt...utan tvekan. Kör precis som 2Sharp med den utrullad större delen av tiden. Enda ggn den egentligen är upprullad är när jag har västen i skåpet. Märker knappt av den...men satan vad många användningsområden den har, förutom att dumpa magasinen i då... Har använt min för att få med mig mat, förstärkningsplagg, extra ombyten, ved, extra bandad am till kspn osv osv...klockren att samla mat i, om man nu skulle hamna i en bristsitation. UNDERBAR. Skulle jag behöva kitta om min väst till det minimalistiska som vore möjligt så hade jag ändå velat ha haft kvar min dumpficka. No doubt. Quote
svalan Posted June 21, 2008 Report Posted June 21, 2008 (edited) Tänker inte argumentera MOT magdump. Men jag kommer fortfarande resonera som så att om all ammo som finns på och i enheten är i magasin kommer jag inte bry mig om att spara magasin i strid. Jobbar jag däremot på en enhet där principen bygger på att man måste fylla magasin med ask:ad am så kommer jag skaffa en magdump och gå tillbaka till vpl-stuket och ta med magasinen. Och sen att ni gillar era magdumpar till annat. Bra för er att ni har fått till en väst som ni gillar med de funktionerna ni vill ha! Jag saknar inte magdump även fast jag äger en och har haft en på väst tidigare. Slutligen lägger jag till en liten retsticka: De enheter som måste ha am i ask i sina fordon har fått ut för få magasin, eller så har man prioriterat packvolym på fel sätt. Edit: Idiotisk meningsbyggnad/felstavning Edited June 21, 2008 by svalan Quote
dieseltrollet Posted June 21, 2008 Report Posted June 21, 2008 Slutligen lägger jag till en liten retsticka:De enheter som måste ha magasin i ask i sina fordon har fått ut för få magasin, eller så har man prioriterat packvolym på fel sätt. Man kan ha åsikten att om all ammunition inte får plats i magasin så har man fått ut för få magasin. Men jag är övertygad om att magasin inte införskaffas i den mängd som skulle krävas för att alla skulle kunna ha det så. Rätt eller fel, så ser verkligheten ut. Vissa enheter kommer givetvis alltid att vara prioriterade, och de kan nog få så många magasin de önskar. Men den stora massan? Nej, även om "den stora massan" inte kommer att vara så stor i framtiden. Som en retsticka skulle man även kunna säga att de enheter som får plats med all sin ammunition i sina magasin har fått ut för lite ammunition... Quote
svalan Posted June 21, 2008 Report Posted June 21, 2008 "Som en retsticka skulle man även kunna säga att de enheter som får plats med all sin ammunition i sina magasin har fått ut för lite ammunition..." Haha bra synpunkt. Det finns antagligen de som jobbar så också! Quote
SwePace Posted June 21, 2008 Report Posted June 21, 2008 (edited) Vill bara instämma i de goda betygen som givits Recon/Snigels dumpficka! Skaffade den i samband med att Stridsvästen kvitterades ut och jag har inte blivit besviken. För övrigt har jag inte hört något negativt från mina chefer vad gäller en från förrådet ej utkvitterad ficka... (Tack för det chefen, jag vet att du läser forumet.) Tack för tipsen vad gäller "utrullningsflärpen"! Själv tänkte jag ersätta snöret i ovankant ficka med ett resårdito, för att kunna tajta till det med bibehållen möjlighet att få ner handen. Kanske litet onödigt. Hittills har jag inte tappat något ur den, trots ett par "åk" på PF-bana med tillhörande ålning medelst slingring, blandade småhopp och övningar på Stora Sätra (Livgardets MOUT-anläggning, för utsocknes.). Men har man inte jobb så skaffar man sig. Kollegor i plutonen använder allt från bröstfickorna i jackan till flerbruksficka stor att dumpa mag i. Funkar det för dem, så säger jag inget. Själv så anser jag att magdump funkar för mig. Liksom för flertalet av er andra som har en motsvarande så är det inte bara mag som fått åka dumpficka. Har inte varit på mission och kommer med största sannolikhet inte ut, så jag ska inte öppna truten om ammunitionsfördelning/antal mag ute i världen. Däremot så vet jag att jag under mina snart 17 år inom frivilligförsvaret (och 10 månader värnplikt.) inte fått ut mer än 4 mag per vapen, officiellt i alla fall , och det är bättre att ha tomma att fylla på vid tillfälle än inte. Det är troligtvis den bästa egenfinansierade investeringen i grön extrautrustning vad gäller användande per krona. Fast vid närmare eftertanke är min Camelbak också jäkligt välanvänd, så jag säger någonstans topp 5 på dumpfickan. Tack för mig! /SwePace Edit: Kommatering/syftning. Edited June 21, 2008 by SwePace Quote
JTS Posted March 26, 2009 Report Posted March 26, 2009 Är det någon som känner till M-Numret på den dumpsficka som nu skall finnas införd i LIFT? Är det Snigels dumpficka? Quote
hajjper Posted March 26, 2009 Report Posted March 26, 2009 wooot? Jag kan kolla imorgon, skall förbi TSF. Jag har bränt hål i min snigelficka.. ;( Måste kommit åt den med pipan under framryckning.. Det har smält precis som plast, inte som tyg. Det känns lite märkligt med tanke på hur materialet känns när man tar på det.. Ändå sköt jag bara 2-3mag under kanske 5min.. Kan ju tillägga att dumpfickan är det enda jag skulle behålla om jag bara fick ha en pryl på västen. Ovärderlig. Quote
Armyk9handler Posted March 27, 2009 Report Posted March 27, 2009 frågan är väl vilka som får hämta ut sagda dumpficka.... inte säkert att en sketen HvIPsoldat som jag får göra det men finns det m-nummer på den så ska jag banne mig köpa en Quote
hajjper Posted March 27, 2009 Report Posted March 27, 2009 LIFT låg nere idag tydligen... @Armyk9handler: Nej, dessa lär inte vara för HV överhuvudtaget. Man har man M-nummer har man kommit halvvägs.. ;) Tyvärr gick jag bet idag. M-nummermärkta prylar är inte dyra dock. Jag ska fortsätta forska. Quote
Essray Posted March 28, 2009 Report Posted March 28, 2009 På inrådan av tidigare talare i denna tråd, inhandlade jag ett exemplar av snigels dumpficka nyligen. Efter att idag ha testat den för första gången, kan jag än så länge bara instämma i det allmänna lovprisandet. Magasinsbyten är en helt ny upplevelse, likaså patron ur och visitation efter skjutning. Även funktionaliteten i liggande ställning är mycket god. Jag har emellertid funnit en negativ aspekt. Magasin som förvaras i dumpfickan, har en tendens att skramla. Ett exempel på när detta kan vara ett problem är vid eldöverfall med snabbt tillbakaryckande efteråt. I sådana situationer har jag varit med om att man framrycker med ljud och ljusdisciplin för att försvåra för eventuella förföljare, varvid tystnaden brutits av skramlet från stridsparskamratens fulla magdump som slår mot benet. Quote
Adeptus Bellum Posted March 28, 2009 Report Posted March 28, 2009 (edited) På inrådan av tidigare talare i denna tråd, inhandlade jag ett exemplar av snigels dumpficka nyligen. Efter att idag ha testat den för första gången, kan jag än så länge bara instämma i det allmänna lovprisandet. Magasinsbyten är en helt ny upplevelse, likaså patron ur och visitation efter skjutning. Även funktionaliteten i liggande ställning är mycket god. Jag har emellertid funnit en negativ aspekt. Magasin som förvaras i dumpfickan, har en tendens att skramla. Ett exempel på när detta kan vara ett problem är vid eldöverfall med snabbt tillbakaryckande efteråt. I sådana situationer har jag varit med om att man framrycker med ljud och ljusdisciplin för att försvåra för eventuella förföljare, varvid tystnaden brutits av skramlet från stridsparskamratens fulla magdump som slår mot benet. Om ni nu genomfört ett eldöverfall, hur lång tid hade ni då på er, och hur många magasin avfyrade ni i målet? I min värld så är ett eldöverfall något som bör vara en snabb affär. Minor, pansarskott och ett band till kulsprutan som avfyras snabbast möjligt, så man hinner undan innan motståndaren börjar utveckla sin egen eldkraft mot oss (granatsprutor, tung kulspruta, stridsfordon etc. etc.). Jag tycker att om du då har mer än ett magasin som skramlar i dumpfickan så har du antagligen utmanat ödet i onödan. Har chefen inför just detta eldöverfall beordrat en ammunitionsinsats som överstiger ett enskilt magasin eller jägarmag, då är resonemanget här ovanför oväsentligt. Men vad är alternativet till en dumpficka? - Stoppa på sig magasin i flerbruksficka stor: Det kommer också att skramla - Placera magasin innanför stridsväst/vapenrock: obekvämt att slänga sig på backen och risk för förlust av magasin - Placera de tomma magasinen i magasinsfickorna: Det tar tid och koncentration att placera en låda i en låda och personligen vill jag inte blanda tomma och fyllda magasin. - Låta magasinen falla till backen: Du förlorar magasinet, men nästa är desto snabbare upp i magasinsstyrningen. Nu så har jag fått intrycket att Essray redan är frälst och övertygad om dumpfickans förträfflighet, men det här resonemanget kan kanske vara till gagn och övertyga någon som är skeptisk. Är man orolig för tempot eller skramlet, då är det ett alternativ att låta magasinen ligga. Visst är det surt att spendera övningstid på att söka rätt på övningspansarskott, magasin och band, men ska vi inte öva som vi slåss? En annan fundering som jag har är hur jag själv skulle göra. Skulle jag förfölja en styrka som genomfört ett eldöverfall på det egna förbandet, då skulle inte jag ha allt för bråttom i alla fall, även om det skramlade i fjärran. Motståndaren är inte dummare än våra egna soldater och en efterpatrull kan ligga bakom varje sten. Jag använder själv Snigels dumpficka och jag har accepterat de nackdelar som finns, men likväl så väger fördelarna tyngre. Jag har under övningsverksamhet burit omkring på gruppens tomma 58-band och t.o.m. två år senare fått höra från mina kollegor hur förbannat illa det skramlade. Ja men visst, det skramlade, men ingen har än idag presterat ett bättre alternativ till att få med sig prylarna. Just där och då fanns det inte tid att stuva om och placera de förbrukade magasinen och banden i stridssäckar m.m. There is no such thing as a free lunch. Edited March 28, 2009 by Adeptus Bellum Quote
bushman Posted March 29, 2009 Report Posted March 29, 2009 @Adeptus Bellum: du har givetvis rätt i att man dumpar allt tomt, när man kommer till skarp strid. det dubbeleggade problem som finns vid övning är tiden. i hemvärnet finns det även ett uppdiktat mtrl-problem. vid övn så finns inte tiden att springa att leta efter magg. det kvittar var du än håller utbildningen, tiden är den tongivande gränssättaren. i NBG var utbildning upplaggd att man dumpar plastmagget till AK5C, och att man har fler än fyra magg. den utbildningslinjen finns inte i tex HV. den har börjat komma ut på GU förbanden men även där är det fyra magg som gäller. i HV kommer du ganska snart hamna i situationer där du får stå till svars för att du slarvat bort magasin, om du dumpar magg som du sedan inte hittar. all utbildning sker tyvärr inte inom SIB, hur gärna man än vill. i mörka skogen och i knädjup snö, är det inte så fruktansvärt kul att leta magasin. sedan har vi regeln "tilldelad utrustning, är tillräcklig utrustning" så vida du inte är begåvad med en nyligen utbildad KVM motsv, kan du stånga dig blodig mot förrådsdörren, du har fått fyra magg. det har alla klarat sig på i alla tider, för så e det. när vi övade "blixtlås" med hv fick jag skit för att jag öste i väg för mycket ammo. jag kontrade med att ge mig fler magasin istället, så kommer vi ur situationen. under samma övn, fick jag även kritik från instrk från min utbildnigsgrp, för att jag droppade magasinen på marken. det är ett nytt reglemente och det kommer ta tid att få ut det i hela org. dumpficka är ett bra hjälpmedel för att få ut det mesta av tiden vid övn, helt enkelt. @Armyk9handler: fickan finns på M-nr men finns väl just nu endast på ett fåtal förråd, mestadels är det väl US som får ut. köp den och ge alla kritiker dess M-nr samt fingret. Quote
Adeptus Bellum Posted March 29, 2009 Report Posted March 29, 2009 @Bushman Nu så är vi på väg att spåra ur här, men jag förstår vad du säger. Jag känner även igen problematiken. Men nej, dumpfickan är inte bara en pryl som spar övningstid. Du dumpar inte "allt tomt" när du är i strid. Magasin är hårdvaluta och du vet aldrig när du får nya. Det är lättare att bära omkring på askar med 30 patroner 5.56 jämfört med ett fyllt magasin. Samma sak gäller 7.62. Det är ett bra skäl att behålla magasinen och stoppa dom på sig. Dyker möjligheten upp efter eldöppnandet att byta magasin under en stridspaus så är det läge att göra det. Även då stoppar du på dig magasinet i syfte att spara de patroner du har kvar, de kan vara användbara vid ett senare tillfälle. Är du däremot i en duellsituation eller pucktvå så är det inga större konstigheter att offra ett magasin eller två. När ni övar hos dig så hoppas jag att ni utvärderar efter varje genomförande. Ta då upp de här detaljerna med övnignsledningen. I eldöverfallsexemplet ovan så ser jag ett samband mellan ammunitionsinsatsen och exponeringen för motståndaren. Det är dåligt att exponera sig för mycket. Att ni inte har tid att leta reda på magasin för att det stjäl övningstid: Talar vi kvalité eller kvantitet under övningarna? Återigen, träna som ni tänker slåss, halvdassiga förfaranden hjälper ingen. Så hjälp er själva: var kritiska, kreativa och sakliga när ni utvärderar. Även jag ställer folk till svars för att det slarvas med utrustning och att saker sups bort, men det är nödvändigt som övningsledare att ha lite fingertoppskänsla, när ska det serveras en avhyvling och när ska man själv vara med och leta? Övningsterrängen är ju i alla fall känd och rekad av övningsledaren, kanske t.o.m. av den övande truppen om dom varit med under dukningen. Det är inte omöjligt att söka reda på förlorad materiel. Quote
tias Posted May 14, 2009 Report Posted May 14, 2009 Någon som hittat M-Numret på dumfickan ännu? Quote
Ishimura Posted June 1, 2014 Report Posted June 1, 2014 Magdumpen är nog det bästa på hela västen. Inte bara till för tomma magasin utan käk, grejer som man måste få ur vägen temporärt, handskar, hörselkåpor... Har en SnigelDesign Magdump -10, har dragkedja så man kan stänga, Snigeldesign Magdump -04 är samma med utan dragkedja och dragsko istället och har hällor på ovansidan så man kan montera en låt säga... flerbruks ficka ovanför så den sitter ordentligt som Dump -10 inte har, men funkar att sätta fickor stadigt ändå. Inte haft någon annan än Snigel Design Dump -10 och en tom flerbruksficka såklart så vet inte om man skulle köpt en sån där billig med ett spänne för 100 kr. Jag är inte mycket för airsoftprodukter. Quote
Johan Martin Posted January 13, 2016 Report Posted January 13, 2016 Någon annan som upplever att "flärparna" som håller Snigels dumpficka -10 i upprullat läge är lite snålt tilltagna? Jag tycker att det är svårt att rulla ihop dumpen när västen är påtagen för det går inte att rulla tillräckligt hårt med bara vänsterhanden. Quote
Adeptus Bellum Posted January 13, 2016 Report Posted January 13, 2016 (edited) Någon annan som upplever att "flärparna" som håller Snigels dumpficka -10 i upprullat läge är lite snålt tilltagna? Jag tycker att det är svårt att rulla ihop dumpen när västen är påtagen för det går inte att rulla tillräckligt hårt med bara vänsterhanden. Ta hjälp av en kamrat. Det viktigaste är ju ändå att dumpfickan är ur vägen när den inte behövs och tillgänglig förbaskat snabbt när den behövs (Jag slutade rulla upp min för länge sen) Edited January 13, 2016 by Adeptus Bellum Quote
Johan Martin Posted January 13, 2016 Report Posted January 13, 2016 Jo, fast jag tänkte nog att jag skulle klara av att manövrera dumpfickan själv . Jag gillar inte att ha den utfälld när det är "lugnt" eftersom den tenderar att fastna i guvetallt. Quote
gokart Posted January 30, 2016 Report Posted January 30, 2016 (edited) Jag gillar Emdoms dumpficka. Den är relativt liten på gott och ont. Man rullar egentlig aldrig ihop den men när man knäpper den blir den något mindre. Den är alltid good to go vilket är tjusningen med den. Finns olika gråa till gröna toner. http://www.emdomusa.com/Emdom-MM-Dump-Pouch-p/eu021a.htm Edited January 30, 2016 by gokart Quote
Recommended Posts