Jump to content

Magasindumpficka

Thorslund

Recommended Posts

Hej hej, tänkte bara höra här på forumet hur ni har löst det med fickor för era tomma magasin, har sett dom mest klurigaste sätt bla. ha en fritt hängande "non" FM "magdumpficka" sen finns det ju dom som har en extra "materialficka" på väst 2000 som alltid har öppen ficka.

Men kom gärna med tips hur ni snabbt löser magasin hanteringen.

MVH

\\ Thorslund

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej hej, tänkte bara höra här på forumet hur ni har löst det med fickor för era tomma magasin, har sett dom mest klurigaste sätt bla. ha en fritt hängande "non" FM "magdumpficka" sen finns det ju dom som har en extra "materialficka" på väst 2000 som alltid har öppen ficka.

Men kom gärna med tips hur ni snabbt löser magasin hanteringen.

MVH

\\ Thorslund

Jag har löst det så här. Jag köpte en recons magdumpficka och denna har jag satt precis under vänster materialficka

som i sin tur sitter långt fram på bältet.

Snabb magasins hantering under GU är en halvöppen flerbruksficka stor. Det fungerar helt ok med Ak 5.

Sen finns Snigels Magdumpficka hos recon.se. Det är en mycket effektiv maggdump som är väl värd sitt pris. Lite bökigare att använda om man är värnpliktig. Ryktet går att denna ficka, eller snarare en variant av denna, skall ut på förband någon gång i framtiden.

Att stoppa magasin innanför jackan är en kvarleva från stridsbälte 304K-tiden. Men det finns dock fortfarande dem som hävdar att det är en funkis lösning. Att dumpa magg i kartfickorna på västen är inte alls tillrådigt. T.o.m. i lugn och ro när man bara har övat "för skojs skull" så har magasinen alltid fastnat i väven och studsat ut...

Tillägg

Om du får ut benplattan så kan du ju prova att sätta flerbruksficka stor där och använda som magdump. Det finns även flera COTS-fickor som hänger ner på benet via en eller flera remmar i bältet och stabiliseras i en rem som går runt låret.

Edited by Sytare

Snabb magasins hantering under GU är en halvöppen flerbruksficka stor. Det fungerar helt ok med Ak 5.

Sen finns Snigels Magdumpficka hos recon.se. Det är en mycket effektiv maggdump som är väl värd sitt pris. Lite bökigare att använda om man är värnpliktig. Ryktet går att denna ficka, eller snarare en variant av denna, skall ut på förband någon gång i framtiden.

Det ryktet kan jag bekräfta! Tror till och med att det var exakt den modellen som ska ut, blir om sådär ett år eller två.

Att stoppa magasin innanför jackan är en kvarleva från stridsbälte 304K-tiden. Men det finns dock fortfarande dem som hävdar att det är en funkis lösning.

Funkar ganska bra.. knäpp bara upp bröstspännena på västen så funkar det.. 6mag är inga stora problem att knöka ner...

Annars är Snigels magdump guld värd :dong:

Funkar ganska bra.. knäpp bara upp bröstspännena på västen så funkar det.. 6mag är inga stora problem att knöka ner...

Annars är Snigels magdump guld värd

Sorry Larsleo. Bara för att något funkat dåligt för mig så funkar det kanske bättre för någon annan som inte har fickor på bröstdelen. Knasigt formulerat av mig.

Men just "dumpa innanför jackan"-metoden fungerar inte alltid så bra om man bär med sig t.ex. en uppdragssäck eller stridssäcken som innehåller radion eller något annat som man absolut behöver ha med sig för att lösa uppgiften.

EDIT: Avrättade banandj#v#ln i citatet....

Edited by Sytare

Att stoppa magasin innanför jackan är en kvarleva från stridsbälte 304K-tiden. Men det finns dock fortfarande dem som hävdar att det är en funkis lösning.

Annars är Snigels magdump guld värd :dong:

Nja, är benägen att hålla med Sytare här. Att stoppa magasinen innanför fältjackan var synnerligen funktionellt när man hade stridsbältet, som gick att spänna åt ordentligt. Bältet till stridsvästen är inte lika bra utan har en viss tendens att glida upp när man rör sig vilket då lätt kan leda till att man gör ett Hans&Greta-spår av magasin dumpade lite mer permanent än vad man avsåg.

Recon's magdump is the shit.

Väl värd pengarna, jag har dumpat det mesta där i, allt från tomma batterier och godis till glockar.. Med det menar jag att det kan inte bara användas som en mag-dump utan till det mesta man behöver släppa utan att vilja lägga det ifrån sig.

MYCKET nöjd mao..

Väl värd pengarna, jag har dumpat det mesta där i, allt från tomma batterier och godis till glockar.. Med det menar jag att det kan inte bara användas som en mag-dump utan till det mesta man behöver släppa utan att vilja lägga det ifrån sig.

MYCKET nöjd mao..

Jag ser ingen slags övre retention eller vad det nu heter? (Dvs någonting som stramar åt öppningen högst upp vilket skulle kunne innebära att saker och ting åker ur dump fickan??? Har aldrig använt en magdump ficka då jag låg inne under 304/K tiden.

Kan dock säga att dumpa mag innanför uniforms jackan plus stridssäck me radio 180 inte var några bekymmer lägger man till jägarmag så går mag bytten snabbt som tusan med lite övning. Men som sagt i stridsvästens tid så är dump innanför jackan förbi vad jag har förståt.

Om man inte använder magdump ficka hur dumpar man då om man har den nya stridsvästen?

MYCKET nöjd mao..

Jag ser ingen slags övre retention eller vad det nu heter? (Dvs någonting som stramar åt öppningen högst upp vilket skulle kunne innebära att saker och ting åker ur dump fickan??? Har aldrig använt en magdump ficka då jag låg inne under 304/K tiden.

Kan dock säga att dumpa mag innanför uniforms jackan plus stridssäck me radio 180 inte var några bekymmer lägger man till jägarmag så går mag bytten snabbt som tusan med lite övning. Men som sagt i stridsvästens tid så är dump innanför jackan förbi vad jag har förståt.

Om man inte använder magdump ficka hur dumpar man då om man har den nya stridsvästen?

Det siiter ett band i en fåll i fickans överkant, så det går utmärkt att göra öppningen mindre, om man nu tycker det behövs. Försluta den helt går inte, men det är ju knappast nädvändigt, för så har ju dumpen förlorat sin funktion.

+ på Recons magdump.

Tobias: den är så djup att det skall mycket till innan man börjar tappa saker.

Har även testat Maxpedition Rollypolly.

Funkis till ett par magasin då den är mindre.

Men den stjäl plats vilket inte Recons gör då den sitter under fickorna på bältet.

Det ryktet kan jag bekräfta! Tror till och med att det var exakt den modellen som ska ut, blir om sådär ett år eller två.

Källa?

Källa?

C Beklädnadsavd MSS, Mj S

Ahh okej då är ja med så möjligheten finns att dra ihop öppningen om man känner för det (på recon varianten) men den är väl inte så djup att den riskerar att dingla in mellan benen så man snubblar?

Sätt den mer på sidan då så har man löst det problemet.

Här har du bild på den i fält.

Mannen längst till höger.

kombovn0609300007il9.jpg

Edited by Fu Kjellberg

Hur funkar det med fickan om man krälar runt på backen? Finns det ingen risk att man kan tappa saker då? Eller får massa skräp i den...

Och hur funkar det med liggande skjutställing och magdumpen, är det funkis iaf?

Givetvis KAN du tappa saker, men skit i det, får jag inte ner grejorna utan feppel släpper jag dem bara på backen. Finns tid/möjlighet plockar jag upp dem.

Jag ser det inte som att det måste vara 100% med grejorna ner i fickan, går det så går det.

Jag har min monterat längst fram på bältet, jag har ett medium så det är lite kort för mig så fickan hamnar lite snyggt på höften. För mig funkade det dåligt att ha den längre bakåt då jag tyckte det blev för enkelt att missa den/behöva leta efter den.

Jag har den oftast uterullad så fort jag får på mig västen, jag är positivt förvånad hur lite den är i vägen, även om det ligger lite jox i den så funkar det hyfsat i/ur fordon etc.

Jag brukar vika ut kanten som är längst upp för att den skall vara enklare att få ner grejorna i dumpen, inga problem med att jag tappat saker utan att strama åt öppningen. (som ju går, vilket noterats tidigare)

Det hamnar skräp och jox i den, men det är ju bara att tömma ur vid lämpligt tillfälle.

Liggande skjutställning funkar ok, det blir lite meckigare utan att exponera sig för mycket.

Jag ser det som att jag nyttjar den när jag kan, bryter inte ryggen eller gör några spännande gymnastiska åthävor för att trycka ner saker i den.

Jag GU utbildades på att kasta in tomma magasin innanför vapenrocken, det var absolut funkis. Det var dock på den gamla onda tiden med 304K, nu upplever jag det som en rätt kass lösning med Stridsväst 2K, ev. kroppsskydd och dumpar du Ak4 magasin är de ju som tegelstenar - hopplöst fyrkantiga. Jag har oftast Ksp90 och det är "sådär" att dumpa kassetter innanför vapenrocken/västen.

Även vad jag "har hört" så skall likvärdig dump ut på förband i framtiden, dock ingen källa på det.

Edited by 2Sharp

Jag instämmer med tidigare talare. Jag har Snigels dumpficka (den på bilden) och den är utmärkt. När man inte vill ha den ute är den inte ivägen det minsta, och när man fäller ut den så är den tillräckligt stor för att soppa ner magasin, beslag, fina stenar eller småhundar i. Den är riktigt bra, när jag tänker efter så är det nog den mest genomtänkta produkt jag bär på stridsvästen.

(Självklart räknar jag då bort min Cooglerized Strider MFS i Kydex sheath och Glock 17, men that goes without saying.)

Alla vpl fick ut Snigel Designs dumpfick på MP-SÄK utbildningsåret 05/06. Min uppfattning är vi var första årskullen att tilldelas denna utrustningsdetalj på MP-SÄK.

Under min tid på FJS fick vi ut en dumpfick tillverkad av Norwegian Defence Materials (NFM). Ni ser den på bild på deras hemsida.

/Johan ES

Källa?

Taget!

Har hört något rykte om att det egentligen fanns en hel hög med fickor och väskor framtagna, men att det egentligen bara saknades beslut på inköp. Med tanke på tidigare källa, vet du om det kan finnas någon sanning i det ryktet?

Har hört något rykte om att det egentligen fanns en hel hög med fickor och väskor framtagna, men att det egentligen bara saknades beslut på inköp. Med tanke på tidigare källa, vet du om det kan finnas någon sanning i det ryktet?

När MSS var på Karlberg och visade uniformssystem mm så hade de med sig diverse fickor till stridsvästen, bland annat en handgranatsficka. Så visst finns det fler fickor än vad som idag är ute på förband.

Nu provas det ju en jäkla massa olika personlig utrustning av alla dess slag på det stället...och ja, det finns mycket som ligger till synes klart men bara för att en ficka är framtagen så är det ju som bekant inte boa direkt. Det tar tid med utprovningen och sen ska det ju gå några varv i den tröga FM-byråkratin...så jag svarar både ja o nej på den frågan.

Beklädnadsavd samarbetar för övrigt väldigt mkt med Snigel design, magdumpen är inte direkt den enda prylen därifrån...gördeln som var på bild längre upp i tråden är också därifrån samt en del annat. Men det är först nu på senare år som det verkligen börjat att hända saker när man inte behöver beställa kvantiteter på 2 000 000 st av varje utrdetalj, med upphandlingar på 10 000 enheter går det lite smidigare...

Som sagt tidigare; mkt nytt på gång, vi har nog NBG att tacka för mycket av det.

har jag missförstått detta?? måste man hålla med sån här utrustning själv under värnplikten??

Missförstått, ja.

Nej du måste inte hålla med egen utrustning under värnplikten. Tilldelad mtrl är tillräckligt med mtrl :unsure: och den är gjord för att duga i krig.

Däremot så finns det ett behov av att ha både mera befattningsspecefik utrustning och mera allmänt hållen mtrl.

Dumpficka är en sådan enkel sak som egentligen alla borde ha, några få har fått ut som ett led i försöksverksamhet och desto flera köpt själva.

Min högst personliga åsikt är att innan man eventuellt köper egen materiell så bör man lära sig hantera det man faktiskt får, och lära sig dess tillgångar och brister. Sen bör man också komma ihåg att värnplikten är idag 11 månader, så om du inte förväntar dig en lång karriär inom FM (NBG/US/YOP/HV) så kanske det inte är så aktuellt att lägga en massa pengar på egen mtrl.

När man inte vill ha den ute är den inte ivägen det minsta, och när man fäller ut den så är den tillräckligt stor för att soppa ner magasin, beslag, fina stenar eller småhundar i.
word

/Sytare som själv använder Snigels Maggdump

Edited by Sytare

Många på min pluton löste det genom att tigga till sig en extra sidoficka till berghaus trident hos förådet. Den funkar utmärkt som dumpficka(Ser ut ungefär som den dumpficka som nämns här i tråden) och är g r a t i s. =)