Jump to content

Nykterhetskoll i Kosovo?

Recommended Posts

De surt förvärvade pengar som tas ifrån mig i form av skatt och ges till Sveriges försvarsmakt används nu alltså till att kolla ratt-onykterheten i Kosovo?

Om någon bonde i Kosovo kör full eller bär pistol kan inte röra mig mindre i ryggen än det gör. Jag är hemskt ledsen men det är förbannat svårt att fortsätta vara positiv till att punga ut för en försvarsmakt om mina pengar andvänds till sånt här.

Hur i h-vete nån på högkvartert kan tro att ett sådant användande av försvarsmakten är lämplig att spegla extra tydligt går över mitt förstånd. Inser de inte att det är just sånt här de måste låta bli att visa, inget kan sänka folkets vilja att betala mer än sånt här.

Det är totalt, fullständigt ointressant att betala för sånt här. Jag kan nästan lika gärna ge pengar till röda korset om jag vore intresserad av dyligt. Jag får snart mer försvars-effekt för pengarna om jag betalar medlemsavgift till marin, pansar, och övriga museie föreningar än jag får för skattepengen till försvaret. De på högkvarterat har helt tappat greppet, de har i sin iver att vara politiskt korrekta helt tappat fattningen och förstår tydligen ingenting om hur svenska folket fungerar och tänker. De skjuter sig i foten något så fruktansvärt med sånt här och att de inte har förmåga att uppfatta detta är egendomligt. Borde de inte med vanligt normalt underättelse-tänk kunna inse att detta är galet om de vill ha ett fortsatt militärt försvar i Sverige? Det förväntas ju att de klarar av att bedömma och till och med förutspå andra folks vilja till konflikt och militära satsningar, i min mening verkar de inte ens klara av att klura ut hur svenska folket fungerar i sammanhanget.

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35332

*snip*

Själv är jag för att man arbetar för att inte svensk personal ska behöva framföra fordon bland rattfyllon.

Att man dessutom bidrar till en stabilare tillvaro på Balkan ligger helt och hållet inom mandatet för KFOR, som Sverige bidrar med trupp till.

En sak som kan hota SASE (Safe And Secure Environment) är olyckor och rattonykterhet är en vanlig orsak till olyckor.

Vi kan väl lugnt konstatera att olyckor kan få andra konsekvenser där än här hemma?

Det finns väl fog för att utvärdera behovet av KFOR men det gjorde man 2003 och vad hände sedan i mars 2004?

/K

En av uppgifterna med utlandsmissionerna är ju att skapa lag och ordning.. och det är väll inte så bra om massa fulla albaner sladdar runt bland checkpointsen..

Så länge ordinarie ordningsmakt inte har fulla resurser att upprätthålla att regler följs känns det som ett naturligt steg att UN gör det..

Sen om det är rätt eller fel att våra skattepengar går till sånt kan ju diskuteras till oändlighet..

Har det totalt brunnit till i skallen på dig Pal?

Huvuduppgiften för den operationen du länkar till är genomförande av VCP i avsikt att söka efter illegala vapen.

Att man passar på att, i sammarbete med lokal polis, genomföra nykterhetskontroll är väl endast positivt?

Nu har jag iofs inte varit i Kosovo men om det på något sätt liknar Bosnien är jag enbart glad att det görs nykterhetskontroll på de som rör sig i trafiken.

The Swede

• Forumsledning

Nu var det ju inte BARA nykterhetskontroll. Men just kontroll av fordon har skett ganska omfattande under alla år i Kosovo. Detta har med sig många effekter. Bla blir folk lite mer oroliga att köra omkring med droger, vapen och tjejer avsedda för trafficing.

Det är sedan länge känt att just Kosovo är en central genomströmningskanal för både droger från tex Afghanistan och prostituerade från öst som slussas till andra europeiska länder för ”arbete”.

Genom att kontinuerligt stoppa och genomsöka fordon, vilket varje soldat på eget initiativ kan göra, så skapar det en viss osäkerhet bland de kriminella.

Givetvis har de funnit nya vägar sedan länge, men om man slutar kontrollera kommer ju transporterna i vanliga personbilar öka igen då det är det enklaste sättet att smuggla saker.

Att använda HKP9 kanske är lite overkill. Men de är relativt nyanlända dit och behöver kanske bli lite varma i kläderna. Dessutom finns det ju kanske inte så där jättemycket spännande att göra med en HKP9 i Kosovo. Det är väldigt få grupperade T72 bataljoner att smyga på längs en åkers dikeskant. ;) Jag skulle dock kunna tänka mig att det skulle vara intressant att spana av misstänka smuggelleder med värmekamera från ovan för att få fatt i de nya rutterna för smugglingen.

Så helt bortkastade pengar är det inte.

Även om jag till viss del kan hålla med om att kontrollera nykterheten kanske inte är KFORs prio 1. Det finns tusentals civila poliser som kan göra det där. MP måste väl få vara med de med, även när de inte får leka Body guard åt någon FN-höjdare på besök eller skjuta laserpistol på de egna förbandets fortkörare. ;)

Dessutom är inte alltid så att allt man ser är den egentliga orsaken till en operation.

Det kan mycket väl vara så att man fått in rapport om att en misstänkt efterlyst person färdas just den dagen i en röd Golf.

Om man då synbart "slumpmässigt" stoppar 10 bilar i taget och genomför nykterhetstest så kan man kanske skydda sin källa utan att den gripna förstår att någon tjallat på honom och att man specifikt var ute efter honom. Soldaterna själva är ofta helt ovetande om detta med och de som vet är on a need to know basis. Det kan förstås kännas otroligt löjligt ibland som soldat när man inte får reda på den egentliga anledningen till en tillsynes helt "värdelös" operation. Eftersom den egna personalen inte är att lita på till 100%, tex. personal med lokal anknytning, personal som snackar med polare per mail/mobil, personal som råkar prata lite högt i matsalskön eller ute i en cd-shop med en av de lokala skönheterna, matbeställningar till konstiga tider till konstiga platser som personal i köket ser, mm. Och det finns ju tom civil personal inbäddad i truppen (tolkar) och ytterligare civil personal anställd på campen. Alltså måste man minimera spridningen av alla känsliga uppgifter och absolut i förberedelseskedet inför operationer. Soldaterna är oftast de som får veta om operationer sist.

Ja, ok, det är sant, det finns betydligt fler anledningar än jag kunde tänka mig för varför det kanske var väldigt vettigt. Men det var också lite min poäng. När man ser denna artikel på mil.se så känns inte detta som något som jag vill betala 35 miljarder om året för. Möjligen för att jag är oinsatt, men Henke nämner en massa saker, smuggling, trafficing, olagliga vapen, narkotika, alla som givetvis är bra om det bekämpas men vad har dessa saker för koppling till militärt försvar? Den normala svensken anser inte att dessa problem har nångonting överhuvudtaget att göra med sveriges försvar.

De i högkvarteret borde inse detta, de borde förstå att belysa liknande saker som detta är vanvett. De kan göra artiklar varje dag om hur bra en grupp nu tränat upp sin försmpga till strid i bebyggelse, tester på genomslags förmåga på AK5, test skjutningar med stridsvagn, nattsikten till helikoptrar etc. Det finns ju massor av saker att skriva om. Och sånt kan gemene man förstå att det kostar pengar, 35 miljarder skall ge saker som smäller och soldater som är hårda.

Endast en komplett dåre kan tro att man kommer vinna över de som normalt läser damtidningar eller är intresserade av höjt u-lands bistånd oavsett detta mjuka fokus. De kommer ADLRIG att tycka det är en god idé att lägga massa pengar på ett militärt försvar iallafall. Och som de nu väljer att framställa sveriges försvar så kommer inte den som gillar action filmer och att läsa herrtidningar heller att vilja betala.

I vilket fall som helst, 35 eller var det 40 miljarder i året i skatt till sånt här trams är onödigt. Det är vad den normala men inte särskilt insatta försvarsvännen känner när han läser dessa artiklar. Och de som redan vill lägga ned försvaret kommer inte ändra sig, oavsett hur mycket nytta militärer gör. Det är bedrövligt att ingen har vett att inse detta på högkvarteret, bedrövligt.

Om det nu är så att internationell tjänst är huvudinriktningen för försvaret, varför ska man då inte visa hur det är i internationell tjänst?

Ska man inte visa vad den svenske soldaten gör i Kosovo, Afghanistan, Kongo, Liberia, Långtbortistan?

Vad tycker du att den svenske soldaten ska göra i Kosovo, Afghanistan, Kongo, Liberia, Långtbortistan?

Istället för att spy galla och gnälla som en gisten dörr kan du väl komma med lite konstruktiva förslag, just nu är du bara patetisk.

Som sagt.

Ska man diskutera var våra pengar läggs, så finns det X-antal områden man kan ifrågasätta mer.

De pengar det kostar att syssla med internationellt tjänst i fredens tecken är alla gånger värt det, utövar man samtidigt "force protection" genom rattonykterhetskontroller under nyårshelgen kan jag gladeligen lägga ett par slantar till för att slippa se någon överkörd i en "VCP på MSR Hawk.." :mellow:

• Forumsledning
Jag tycker det är helt ok att mina skattepengar går till sådant.

Hellre det än till något surrealistiskt s k konstverk för 1 mille i stadsparken i Pajala, motsv....

.. word.. jag skulle just skriva nått vacket.. som du sa ..absolut.

Att bidra till trafiksäkerhet där nere när grabbarna är och rulla på vägarna är bara så som det ska vara.

Då är ju alla den internationella insatserna onödiga av FM om man tänker på det sättet. Och FM måste då byta huvudinriktning med sin internationella profil för att inte skattepengarna ska gå till vårdande resurser i utlandet.

För övrigt kan väl stackarna i Pajala få något roligt att titta på förutom renarna utanför husknuten. :mellow:

Kan till viss del hålla med om att det inte för att göra nykterhetskontroller etc, som soldaterna är på plats. Men det är inte öppet krig, och inte ens kravaller varje dag. Därför sysselsätter man soldaterna med nyttiga saker som ligger i linje med säkerhet och utveckling av landet, bara det att det är längre från det öppna kriget. Annars blir det till att sitta på häcken. Man anpassar sig helt enkelt till den rådande situationen. Att vara ute och söka bilar är en klassiker i Kosovo, har även gjordts med helikopetrar förut (inte svenska).

Orsakerna till varför man genomför MCP-OP finns många, endel redan nämnda tidigare i tråden.

Vad jag vet så gör inte MP nykterhetskontroller bland lokalbefolkningen särskilt ofta, men att de gör det är bra. Det sänder signaler till den lokala polisen om hur de bör arbeta och de känner press att prestera bättre än vad de i många fall gör. Och med tanke på hur många som kör påverkade av olika substanser är det bara bra att visa att det inte är acceptabelt, vet inte hur många fulla lastbilsförare som stoppats i olika VCP: er och som dessutom genomfört någon form av smuggling. Att använda helikopter ser jag också som positivt då ryktet om VCP: er sprids snabbt och det är vanligt att fordon vänder och det är svårt med våra "snabba" fordon att följa efter. Har önskat vid flera tillfällen att det skulle funnits en helikopter att använda sig av.

@ Pal

Eftersom du tydligen snöat in på just nykterhetskontrollen och inte lagt märke till vad de gör i övrigt kan jag bara råda dig att läsa och förstå vad som står i texten.

Då ser du att MP:n som kollar nykterheten och är Tjeck, och att rattfylleristen som åkte fast togs om hand av KPS. Alltså behöver du inte oroa dig för att dina skattepengar har gått till spillo just i detta fallet. :baskerKav:

Sen tror jag att det snart blivigt "tjôtigt" som vi säger på västkusten om man bara fått läsa om stridsövningar och dyl. Du får se det som att dessa reportage främst är till för soldaternas anhöriga på hemmaplan som vill skapa sig en bild av hur vardagen ser ut för sin son/dotter/pojkvän.....etc. Tror inte att så många andra "vanliga Svenssons" läser på mil.se alls, så det påverkar knappast vad folk tycker om försvaret....... :banana

Och jag läser nog hellre om vcp-kontroller än 17mars-kravaller för då har KFOR löst sin uppgift på ett bra sätt.....

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...