Jump to content

Recommended Posts

Posted
RS05 utgår nu. endast ett antal begränsade storlekar finns kvar.

Nya stället som kommer ut heter CPA 07.

Designen är densamma som på RS05, förutom att midjesnöret tagits bort.

Skillnaden är i yttertyget som nu är b.la i kevlar och är lättare, hållbarare och tystare.

Inga bilder har lagts ut än men stället finns att köpa direkt från SSP.

SSP

Finns inget midjesnöre på RS05 heller.

Yttertyg i kevlar....låter intressant, inbyggt splitterskydd? Någon som vet mer...? :unsure:

/G.L.

Kevlartrådar invävt i yttertyget istf rip-stop tyg, ska tydligen vara tystare än det gammla tyget.

Sen var det kardborre på ärmfickorna.

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
RS05 utgår nu. endast ett antal begränsade storlekar finns kvar.

Nya stället som kommer ut heter CPA 07.

Designen är densamma som på RS05, förutom att midjesnöret tagits bort.

Skillnaden är i yttertyget som nu är b.la i kevlar och är lättare, hållbarare och tystare.

Inga bilder har lagts ut än men stället finns att köpa direkt från SSP.

SSP

Finns inget midjesnöre på RS05 heller.

Yttertyg i kevlar....låter intressant, inbyggt splitterskydd? Någon som vet mer...? :unsure:

/G.L.

ja eller bara slitstarkt.....

Kevlar(aramid) används i jackor, torrdräkter, mc-ställ, klättertröjor mm pga hög slitstyrka.

skönt exempel med skönt namnMithril, köp en jag har en själv!

Posted

cpa07ofjs02ys3.jpg

En bild som visar lite skillnader mellan CPA07 och FJS02. Förutom att CPA är betydligt lättare så är den även bra mycket ljusare i yttertyget.

Och apropå det här med kevlaren..

Kevlar är uppblandat i tyget för att öka nötningsskyddet. Tyget är fortfarande lika känsligt mot stick och skärskador som på FJS02 och RS05.

• 2 weeks later...
Posted

JA, då har den antligen kommit. :Malaj:

CPA 07 verkar vara vad dom lovat. Samma gröna nyans som mitt vanliga 90 ställ.

Vet ej ännu hur den är när det är kallt. Skall dock provas sista helgen i februari.

• 4 weeks later...
Posted

Någon som ligger inne på lite mer info om det nya stället? Fler bilder, eller någon utvärdering kanske?

Ser väldigt lik ut Adyk02 måste jag säga, bortsett från luvan då. "Stadiga" luvor i all ära, men det känns ändå som att de har fått till luvan bättre på Adyk-stället, med tanke på att man kan fälla in det när det är i vägen.

Posted

Intressant.

De flesta jag känner inkl. jag själv som har jobbat i a-dyk tycker att den största missen förutom det grova tyget är just huvan!

Har nog aldrig upplevt att huvan har varit ivägen på RS05. Men smaken är ju som bekant olika!

Kul att man vidareutvecklar utrustningen hos taiga.

CPA07 vore intressant att syna närmare.

Posted

Mycket möjligt. Måste poängtera att jag själv inte har testat varken adyk eller de nya Taigaställen, baserade mest min åsikt på de ställ jag "pillat" på, samt bilder jag sett.

Tycker det ändå verkar svårt att anpassa luvorna på Tiagaställen för hörselobservation, men jag kan ju vara helt fel ute?

Klättrarna plutonen under min GU använde Taigaställ som klättringsoveraller, och jag kan säga att det stället (snarlik Stormoverall 93) var grymt bra. Stog pall för de drygaste väderlekarna, speciellt under vinterövningarna i Trängslet. Luvan på det stället var rätt så "bylsig" minns jag, dock så fyllde den ju absolut sin funktion, och man kunde även fälla in den i kragen. Overallen med 90-camot var ju dock mycket snyggare :lol:

Hittade en länk på Taigastället vi fick ut. Klick

Posted

Jag har bara gott att säga om CPA07. :) Fick möjligheten att prova mitt ställ i helgen som var.

Om ni vill ha bilder skall jag fösöka ordna det..

Kan inte jämnföra med något annat ställ typ RS05, Fjs 02.

Posted
Mycket möjligt. Måste poängtera att jag själv inte har testat varken adyk eller de nya Taigaställen, baserade mest min åsikt på de ställ jag "pillat" på, samt bilder jag sett.

Tycker det ändå verkar svårt att anpassa luvorna på Tiagaställen för hörselobservation, men jag kan ju vara helt fel ute?

Klättrarna plutonen under min GU använde Taigaställ som klättringsoveraller, och jag kan säga att det stället (snarlik Stormoverall 93) var grymt bra. Stog pall för de drygaste väderlekarna, speciellt under vinterövningarna i Trängslet. Luvan på det stället var rätt så "bylsig" minns jag, dock så fyllde den ju absolut sin funktion, och man kunde även fälla in den i kragen. Overallen med 90-camot var ju dock mycket snyggare :)

Hittade en länk på Taigastället vi fick ut. Klick

Här är taigaluvan ordnad för hörselobservation.

prod102_A.jpg

Posted

Ah! Den har jag inte sett innan. Verkar onekligen en väldigt smart lösning. Tackar för bilden Kjellberg!

Posted

Ah! Den har jag inte sett innan. Verkar onekligen en väldigt smart lösning. Tackar för bilden Kjellberg!

Vanlig enkel jägarlösning.. Används med fördel även med snöblusen påtagen.

• 1 month later...
Posted

Det uppstår fläckar på mina RS05-byxor och det blir typ av vatten (?). Helmysko men det ser ut precis som fettfläckar men utan att jag ens rört vid byxorna utan handskar, eller alls egentligen. Senast hade jag dem vid duggregn och genast efter var det fläckar, de kan vara så stora som en lillfingertopp. Vissa försvinner, vissa inte. Långvariga är de också.

Är det så, eller är det nåt jag gör? För det är inte första fläcken..

Posted
Det uppstår fläckar på mina RS05-byxor och det blir typ av vatten (?). Helmysko men det ser ut precis som fettfläckar men utan att jag ens rört vid byxorna utan handskar, eller alls egentligen. Senast hade jag dem vid duggregn och genast efter var det fläckar, de kan vara så stora som en lillfingertopp. Vissa försvinner, vissa inte. Långvariga är de också.

Är det så, eller är det nåt jag gör? För det är inte första fläcken..

bilder säger allt...eller iaf visar mer än det du beskriver.

Har du tvättat dom med sköljmedel?

Tvättat dom alls?

Behandlat dom med något?

Tjaa listan kan göras lång...

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Hur är det med flamskyddet?

Marinkåren har tydligen börjat köra med flygoveraller för sina fot- och uppsuttna soldater i Irak och A-stan enligt USA-today för att förbättra skyddet vid brand som kan uppstå vid IED-attacker. Ser väldigt soft ut med dessa sandfärgade baggy-pants overaller, vore kanske nåt att utveckla nästa generations M90 från flygaroverallen istället?

0805032ndlarbntomlinsonjf7.jpg

Edited by K9ER
Posted (edited)

Nu vet jag inte hur just "flygoveraller" är men overaller brukar väl sällan vara några under ur smidighetssynpunkt? Vad jag menar är att man "fastnar i sig själv" även om man kanske inte fastnar i annat i lika hög grad. Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?

Edited by LeadHead
Posted
Nu vet jag inte hur just "flygoveraller" är men overaller brukar väl sällan vara några under ur smidighetssynpunkt? Vad jag menar är att man "fastnar i sig själv" även om man kanske inte fastnar i annat i lika hög grad. Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?

Om det är samma material i den overallen som dom har i flygoverallen så tror jag faktiskt att det ger ett bättre skydd. Flygoverallen har iaf tidigare haft ett bättre brandskydd än vad vanliga uniformssystem har.

Vad för material det vet jag inte. Kanske något liknande nomex?

Vi hade "mekoverall" under våran värnplikt och det var inget hinder för oss med den.

Möjligtvis lite färre möjligheter att vädra/släppa ut värme. Men annars en trevlig lösning.

Posted
Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?

Om man tittar på de olika plagg brandkåren använder så finns både hel overall samt byxa/jacka lösning.

Vilket man föredrar verkar vara en smaksak, finns väl en del yrkesutövare inom gruppen brandbekämpning

på forumet som kan svara närmare på vem, var och varför olika räddningstjänster har olika lösningar.

Ur ekonomisk aspekt är dock delat ställ att föredra, åtminstone enligt den brandförman jag brukar prata med,

då man bara behöver byta halva stället om det skadas. Det finns nog regler för hur stor överlappet måste vara.

Nu blir det lite OT dock.

/martinator

Posted
Flygoverallen har iaf tidigare haft ett bättre brandskydd än vad vanliga uniformssystem har.

Vad för material det vet jag inte. Kanske något liknande nomex?

Både amerikanska overaller och svenska flygdräkter (av icke flygande personal kallat "sparkdräkt") är av nomex. Precis som till fältuniformen har flygförare ett underställ bestående av knästrumpor stålgrå, långkalsong m/91 och undertröja ff m/93 (typ en fältskjorta 90 fast utan dragkedja och normal hals) som en del i brandskyddet.

Posted

Flygoverallerna i Irak var bara en interimlösning tills bättre uniformer kom.

Nu ska Marinkårens nya uniform, FROG- Flame-Resistant Organizational Gear komma ut på bred front.

• 3 years later...
Posted

Läste att CA07 är den nya, men vilka använder den här typen av jacka? Finns det byxor också?

Vad är det för skillnad jämfört med M90FU, M90P, Skalplagg 08?

Posted

Läste att CA07 är den nya, men vilka använder den här typen av jacka? Finns det byxor också?

Taigas kläder är ju ett civilt alt. med en militär profil :) Vissa har köpts in av mindre delar av FM men har för den stora massan bedömt vara fel.

Med skalplagg 08 på bred front är det nog svårt att motivera eget nyttjande av privata inköpta kläder.

Jag har använt Taigas "FJS-02" under militär verksamhet och är grymt nöjd med den, jag uppfattar inte skalplagget som lika genomtänkt och välkonstruerat.

Skillnaden mellan de olika uniformerna är ju att det är gore-tex i Taigas uniformer (finns även några versioner utan gore-tex) och att P har flamsäkert foder. Skalplagget hqr någon form av membran, jag vet inte vilket.

Posted

Taigas kläder är ju ett civilt alt. med en militär profil :) Vissa har köpts in av mindre delar av FM men har för den stora massan bedömt vara fel.

Med skalplagg 08 på bred front är det nog svårt att motivera eget nyttjande av privata inköpta kläder.

Jag har använt Taigas "FJS-02" under militär verksamhet och är grymt nöjd med den, jag uppfattar inte skalplagget som lika genomtänkt och välkonstruerat.

Skillnaden mellan de olika uniformerna är ju att det är gore-tex i Taigas uniformer (finns även några versioner utan gore-tex) och att P har flamsäkert foder. Skalplagget hqr någon form av membran, jag vet inte vilket.

http://www.coldskills.com/rampart-jacket-m90-p-152-c-217.aspx

Är det den där som diskuteras?

Vars köpte ni era? Värd nästan 3000kr?

Posted

http://www.coldskills.com/rampart-jacket-m90-p-152-c-217.aspx

Nej, efterföljarna till RS05 heter CPA07 och den senaste CPA08:

http://www.coldskills.com/field-jacket-cpa08-m90-gr-p-131-c-219.aspx

/G.L.

Posted

http://www.coldskill...-152-c-217.aspx

Nej, efterföljarna till RS05 heter CPA07 och den senaste CPA08:

http://www.coldskill...-131-c-219.aspx

/G.L.

Tack för infon. Ser ut som en grym jacka, vill ha! Blir väll problem med likartad klädsel.. kanske inte så uppskattat att man själv har en helt annan jacka än alla andra.

• 1 year later...
  • henke changed the title to Fältuniform RS05