Ing Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 Låter kul. :P Det är det Sådär våldsamt skoj är det väl ändå inte.. *FOOCH* eller hur det nu var.. minns inte riktigt. Kul att ha prövat på, i fortsättningen tar KSP-skytten över lysen, jag kör KSP! <_< Adrenalinnivån ligger ju inte i topp när man skjuter lys direkt.. Däremot övningen med lys/signalpistol på förra vapenkarusellen.. det var väl ett par här som var med. hihi... sickna grejjer Quote
2Sharp Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 Låter kul. :P Det är det Sådär våldsamt skoj är det väl ändå inte.. *FOOCH* eller hur det nu var.. minns inte riktigt. Kul att ha prövat på, i fortsättningen tar KSP-skytten över lysen, jag kör KSP! <_< Adrenalinnivån ligger ju inte i topp när man skjuter lys direkt.. Däremot övningen med lys/signalpistol på förra vapenkarusellen.. det var väl ett par här som var med. hihi... sickna grejjer Nä, men kul är det Ksp är givetvis bättre, men det är nå't visst med att skjuta raketer som lyser Skjutit som mest 22 st så fort jag hann, på dagen... Quote
EO4 Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 När man hade fyrverkeritävlingar på vattenfestivalen så förstördes de ofta av lustigkurrar med närlys eller mellanlys. En närlyshistoria från KA5 som jag har fått mig återberättad: Födelsedagsfest för en PB/AMF på KA5 som också bor i H:sand. Stämningen är hög och en "organiserad" närlys dras iväg från hans balkong. Dagen efter kan läsas i båda lokalblaskorna om "UFO-observationen" som har gjorts i centrala Härnösand. UFO-oraklet Sune Hjort med anhang uttalar sig i såväl tidningar som TV under de närmaste dagarna om denna unikt tydliga UFO-skådning. Det var ju ingen av festdeltagarna som direkt ville dementera detta eftersom stöld av närlys är allvarliga, men ack så ofta förekommande, saker. Undras hur många UFO:s som i verkligheten är stulna närlys? Quote
Adam Wilhelm Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 Undrar vad Sune Hjort hade rökt på?? "I hope they bring back Elvis!!" Från "Independence day" Quote
Raffsec Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 För honom var det säkert ett UFO. Ska man vara nogrann så är det ett UnidentifieydFlyingObject :) Quote
Casca Posted January 6, 2003 Report Posted January 6, 2003 Finns det någon annan som tycker att lyspatron 8 suger? Rökspåret avslöjar skytten direkt. /Ken Jag tycker att det är en bra patron för stridsfältsbelysning. Perfekt för ett eldöverfall. 15 s. Alla raketer ryker. Lys 8:an är ingenting jämfört med "närlysen" som i fuktigt väder gav rök som kan jämföras med en mindre villabrand. Lyspatrullen grupperar givetvis utanför stridsställningen. Jag saknar dock lysptr 7 lite som var bra på sitt sätt vid rätt tillfällen. Casca Quote
Runningback Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Bengaler, som dem har på fotbollsmatcher, är det olagligt att använda sådanna? Man är ju en trogen AIK:are så man kollar ju www.blackarmy.se . där finns det bilder när dem använder just bengaler, men suddat för ansiktet. Förbjudet? Quote
Azan_Gb Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 så dem går inte att köpa i vilken sport affär som helst? Quote
The Swede Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Det finns Nödlys som ser ut som försvarets närlys men dom skickar bara upp en röd signalkula. (Används till sjöss) Finns att köpa på diverse marinbutiker. Försvarets närlys får man endast köpa på ammunitionsförråden och då krävs det bl.a att man är militär. Vad gäller bengaliska eldar så är dom väl inte förbjudna rent allmänt men på läktare under diverse matcher så vill man av förklarliga skäl inte ha dom. The Swede Quote
Runningback Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Vad gäller bengaliska eldar så är dom väl inte förbjudna rent allmänt men på läktare under diverse matcher så vill man av förklarliga skäl inte ha dom. The Swede Menar du att jag ska bränna en bengal på gatan typ ? Quote
The Swede Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Bengaliska eldar brukar väl säljas i samband med nyårs- och påskfyrverkerierna. Syftet torde vara att använda dom vid något organiserat fyrverkeri. Att använda dom på en läktare bland en massa människor under diverse idrottsmatcher är enligt min åsikt totalt idiotiskt. Var du har fått ifrån att jag menar att du ska bränna den på gatan förstår jag inte. The Swede Quote
Runningback Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Bengaliska eldar brukar väl säljas i samband med nyårs- och påskfyrverkerierna.Syftet torde vara att använda dom vid något organiserat fyrverkeri. Att använda dom på en läktare bland en massa människor under diverse idrottsmatcher är enligt min åsikt totalt idiotiskt. Var du har fått ifrån att jag menar att du ska bränna den på gatan förstår jag inte. The Swede Skrev lite fel, menade: om man kunde det typ, lagligt dvs. Quote
The Swede Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Använd sunt förnuft och tänk efter innan så kommer du nog på något bra ställe att elda bengaler på. The Swede Quote
Runningback Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Bengaliska eldar brukar väl säljas i samband med nyårs- och påskfyrverkerierna. På fotbolls matcherna året runt så viftas det 100:tals bengaler.. måste väl finnas fler tillfällen att köpa? Quote
SFC Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Rent hypotetiskt skulle jag i någon form av eufori och upphetsat tillstånd ha bränt av ett par bengaliska eldar under midsommarnatten av någon för mig okänd anledning, och om jag nu gjort det, rent hypotetiskt alltså, skulle jag ha bränt mig duktigt på handen och eldat upp en halv shemagh... Det skulle alltså ha kunnat inträffa, rent hypotetiskt... B) Quote
Adam Wilhelm Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Nåja...så länge vi snackar om hypotetiska fall så... Quote
Fu Johanson Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Hupp, Inget skjutande med nödlys nu! Sådant genererar årligen ett försvarligt antal räddningslarm vilka kostar pengar och möda för alla inblandade, yrkesmänniskor och frivilliga, och drar bort resurser från eventuella skarpa larm. För att inte tala om att om man åker fast kan straffas för det. Visst ska man ha skoj men inga idiotier. Fu_J *Allvarlig båtmänniska* Edited June 26, 2003 by Fu Johanson Quote
SFC Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Och då vill jag bara förtydliga mig och påpeka att det var bengaliska eldar (och inte bengaler, såna bor granne med fantomen) som jag rent hypotetiskt skulle kunnat elda. Det skulle alltså inte ha kunnat vara några nödlys! Quote
Fk Bodin Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Breefing SAMMARIN 03: A: Inga Goggles för B-styrkan. Q: Lys då? A: Nej, i augusti finns tusentals norska och svenska turister i området kring fjällbacka. Vi har ingen chans att meddela alla om att vi skjuter lys. Larmminor kan ni också glömma. :( Quote
Guest Dedicated Posted June 27, 2003 Report Posted June 27, 2003 Sjhuta närlys är skoj, speciellt när man börjar fundera på vad som händer om man inte håller undan skallen & hjälmen ordentligt.............nå, efter den milisekunden skjuter man glatt vidare! Quote
dxl Posted June 27, 2003 Report Posted June 27, 2003 Breefing SAMMARIN 03: A: Inga Goggles för B-styrkan. Q: Lys då? A: Nej, i augusti finns tusentals norska och svenska turister i området kring fjällbacka. Vi har ingen chans att meddela alla om att vi skjuter lys. Larmminor kan ni också glömma. :( Damn. Har hört det av flera nu. Jaja det blir väl säkert kul endå....... "ssh jag hör dom, SKYTTAR HÖGER!!!!!" oooops dom var visst 300m bort rakt fram. Quote
bushman Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 kan hälsa att när det skjuts närlys över campingen på hultsfred, utbryter högsta beredskap hos säkerhetsavd. närlys och billiga tält är ingen bra kombination. det brinner tillräckligt på ap-campingen ändå........ vad gäller SAMMARIN: Ge oss ögonbindlar oxå så är vi blir både döva och blinda i mörkret, för comtacen har väl stridsberg gett bort till trossen ,blågul eller någon annan som inte behöver dem. dessutom så får väl b-styrkan paddla flotte, eftersom nyss nämda befäl själv vill åka 90-båt. Quote
Fk Bodin Posted July 1, 2003 Report Posted July 1, 2003 Det är lungt bushman, vi har två avdelade stridsbåt 90H för hela övningen. Samt ett antal helikopterlyft till GBG. Det är så att det nästan räcker och blir över. Det är väll ingen som inte tillhör gbg- och bohus-dalgruppen som är avundsjuka på oss? :P Quote
Recommended Posts