Jump to content

GRG M3

Kimster

Recommended Posts

• Forumsledning

Skumar runt på nätet och hittar GRG M3 på SAAB´s hemsida

Förlåt om det blev stora bilder.. :D

grgm3.jpg

samt en annan bild

adyk_grg.jpg

Är det den här den varianten som inte ska användas förrän i krig eller ?

Jag har aldrig sett den här innan så jag undrar om det är nån annan som vet något mer om den.

length 1065 mm

weight 10 kg...:o

mount 0.5 kg

packed with accessories 30 kg

Faktabladet: http://www.saab.se/files/site/dynamics/pdf...M3prodblad2.pdf

Svensk beteckning är: GRG M/86

M4808-442001 8,4 CM GRG M/86 T

M4808-442011 8,4 CM GRG M/86 MT

"Grg m/86 skiljer sig från m/48 genom att eldröret består av en stålliner runt vilken det är lindat ett laminat av kolfiber och expoxi. Handhavandet av vapnen är lika, men fiberkompositen är känsligare för slag och annan yttre åverkan än eldröret i stål. M/48 förekommer allmänt inom Försvarsmakten, medan m/86 endast finns hos vissa enheter."

Vikt m/48 14 kg

Vikt m/86 9,5 kg

Källa: soldR Mtrl Vapen Granatgevär 8,4 cm 2000

/ERI

Edited by ERI

Krig hmm få se nu SAS SEALS och div andra U.S specops älskar detta vapen svårt att ogilla GRG eller Carl Gustaf som finns lite här och där i världen jänkarna har köpt mycket intressant ammo som SAAB utvecklat men som Svergies FM inte vill ha( har inte råd )

• Forumsledning
GRG M/86

M4808-442001 8,4 CM GRG M/86 T

M4808-442011 8,4 CM GRG M/86 MT

"Grg m/86 skiljer sig från m/48 genom att eldröret består av en stålliner runt vilken det är lindat ett laminat av kolfiber och expoxi. Handhavandet av vapnen är lika, men fiberkompositen är känsligare för slag och annan yttre åverkan än eldröret i stål. M/48 förekommer allmänt inom Försvarsmakten, medan m/86 endast finns hos vissa enheter."

Källa: soldR Mtrl Vapen Granatgevär 8,4 cm 2000

/ERI

Tack Eri

....kom på att det fanns "nya" reglementen... *slår huvet i vägen 2 gånger*

Det som förvirrade mig var att jag hade sett något svart GRG nånstans..

Det som är i reglementet är svart.. ding ding... jeje

Ändå så skiljer sig lite detaljer... Såsom färg och siktet.. förmodligen samma ändå..

Ingen som här som provat m/86 ?

• Forumsledning
Enligt nån ny regel så ska militära vapen vara gröna och polisens svarta jag vet inte om det gäller alla vapen men det kan förklara färgen.

Jo känner till det där.. visste bara inte om det var uppdaterat i böckerna... Vilket det inte var tydligen.

När vi ändå snackar GRG:

Nu finns det nya skjutreglementen till GRG. :lol:

Någon som har utfoskat dom???

M7742-110062 SkjutR Grg Skjutreglemente för Försvarsmakten, Granatgevär, 2002

M7742-110071 SkjutR Grg Tlg Skjutreglemente för Försvarsmakten. Granatgevär, Tillägg 2002

/ERI

Det med färgen stämmer... Polisens vapen är svarta, militärens gröna.

Men jag tror inte att polisen har några GRG :lol:

Kuriosa: I ett avsnitt av "PD blue"(vad hette serien på svenska?) så är det en ledare frän swatteam som bär runt på en grg som han hävdar att dom har lånat från Stockholms polisväsende...

Det med färgen stämmer... Polisens vapen är svarta, militärens gröna.

Men jag tror inte att polisen har några GRG :lol:

Kuriosa: I ett avsnitt av "PD blue"(vad hette serien på svenska?) så är det en ledare frän swatteam som bär runt på en grg som han hävdar att dom har lånat från Stockholms polisväsende...

Detta skrev jag, lite barnsjukdomar på forumet...

Välkommen till Forumet och gemenskapen Innuendo. förövrigt...

GRG86 är som det skrivits lite kännsligare än 84 eftersom den e gjord med annat mtrl. Jag har för mig att 86 har en livslängd på ca1000skott, och det är därför den inte tilldelas för än i ofred. Har aldrig kännt eller sätt den dock, :( :(

Annars rockar GRGt FETT B)

Pillade på en sådan här aningens under GU, men det är ju ett tag sedan så, jag kommer inte ihåg så mycket.

Det jag tycker mig minnas var ju vikten, helt klart trevligt med ett lättare rör. Bakblåstratten (vad det nu heter) var också kortare? (ser dock inte ut så på bilden?)

En fördel med syntet är ju att man slipper *klonk* om man skulle slå i något, utan att använda granris och annan skog.

Jag vill ha en M3 med mörkerkapacitet och en laseravståndsmätare, och all den nya ammon.... :D

Edited by 2Sharp

Vilka enheter förekommer m/86 på?

Vilka enheter förekommer m/86 på?

Jag skulle gissa på att 86:an inte används alls av några värnpliktsförband i fredstid. Förutom vid kläm, känn och fotosessioner då. 48:an räcker gott och väl, dessutom lär man ju bli glatt överraskad av vikten då man hämtar ut sin 86:a när ryssen kommer.

/Aron

Jo, grg m/86 har bärhantag.

Ladda ner SoldRMtrl vapen grg här

The Swede

Att det ska behöva ta 40 år att komma på att det är lättare att bära vapnet om man har ett handtag på det.

Finns inga planer på att snygga upp 48:orna med lite nytt lull-lull?

Det ryktas om ett nytt optiskt riktmedel som ska vara lite hitech.

Det finns moderna sikten och ammo till exportversionerna...men allt handlar om pengar.

När jag gjorde GU 91-92 sa befälen att GRG snart skulle byggas om med bla bärhandtag, nytt sikte mm.

Men det blev inte av pga pengabrist. :blink:

• 7 months later...
Det har gått ett tag, men i alla fall: Är det någon som har fler bilder på GRG m/86 alt GRG M3?

Man ser ju inte allt för många detaljer på bilderna ovan...

Här är några till:

grg86-1.jpg

grg86-2.jpg

grg86-3.jpg

/Aron

Känsligheten var inget som de märkte eller stördes av.

Hade nån märkt av känsligheten så hade vederbörande nog inte kunnat berätta om det. ;)

Problemet är väl att dom inte håller för vpl-utbildning år ut och år in.

@Vakten F4

När jag pratar känslighet så var det sagt att röret skulle tåla slag och stötar sämre än "stupröret".

Men efter en tämligen omild behandling av GRG grp under ett antal veckor så var grg m/86 fortfarande helt. Alltså var ryktet om dess känslighet lite överdriven!

//C

@Vakten F4

När jag pratar känslighet så var det sagt att röret skulle tåla slag och stötar sämre än "stupröret".

Men efter en tämligen omild behandling av GRG grp under ett antal veckor så var grg m/86 fortfarande helt. Alltså var ryktet om dess känslighet lite överdriven!

//C

Jo jag förstod vad du menar, tror inte heller att det räcker med en smäll och så är det kexchoklad, men tänk dig värnpliktig behandling i 17 år, då skulle inte jag vilja lägga upp det på axeln med en fullbumpa i... :)