Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted
Lite nyfiken på om Skyttesoldaterna vid Helikopterflottiljen/Malmen, Lindköping får basker. eller stämmer det värkligen att inga i flygvapnet får någon basker alls?

Kul att veta vad som är kommande :surprise:

//Patron

Kolla SoldF.com eller UnirFM

Helikopter har blå basker

FBJS har grön basker

och fler kanske får..

Så visst finns det basker inom FV

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...
Posted

Dom får även ett coolt märke nämligen pegasus. Ser rätt ball ut.. Men baskern är ju blå vilket e lite tråkigt. Ligger på f17 just nu som nån jävla speciall speciall grejj, eftersom Ing 19 lädes ner fick jag chansen o göra värnplikten som Bev/Högvakt, men är mer eller mindre en stadsskytte soldat.. konstigt bara fan. Dock e vi ett av de få förband i Flygvapnet som kommer få basker:D Om ca 4 veckor så kommer provet. Men har ingen jävla anning hur baskern ska se ut. Men vafan, en basker e en basker!

Posted

@Maniackotten

Kan du skriva det där på ren svenska? Jag förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg.

Dom får även ett coolt märke nämligen pegasus. Ser rätt ball ut

... om man gillar My Little Pony. ;) Men visst är smaken olika, själv tycker jag det gamla baskermärket för arméflyget var mycket snyggare.

Men baskern är ju blå vilket e lite tråkigt.

Varför är det tråkigt? Den är ju inte samma mörkblå som "alla" andra iaf och dessutom är färgen ett arv från arméflyget.

Ligger på f17 just nu som nån jävla speciall speciall grejj,

???

eftersom Ing 19 lädes ner

I19 finns kvar, Ing19 har aldrig funnits. Ing4 (Boden) lades ner redan 1937 och Ing2 (Eksjö) finns fortfarande kvar. Ing1 (Almnäs/Södertälje) lades ner 2000, liksom Ing3 (Boden) som då blev en bataljon inom I19 som i sin tur lades ner 2005.

fick jag chansen o göra värnplikten som Bev/Högvakt, men är mer eller mindre en stadsskytte soldat.

Lugna ner dig lite nu, ni är säkert jättetuffa men inte ens de som legat som högvaktssoldater på Livgardet (enda förbandet som utbildar stadsskytte nuförtiden) tror sig vara stadsskyttesoldater.

Dock e vi ett av de få förband i Flygvapnet som kommer få basker

Säker på det? C FU02 har den tydligen redan. Sedan tidigare har även personal i FV tillhörande FBJS, Hkpflj, UndSäkC, SkyddC samt viss personal i utlandstjänst (t ex FN) basker.

Men har ingen jävla anning hur baskern ska se ut.

Så här kanske?

Posted

Är baskerprovet lika för alla som ska ha baskrar till slut, eller är det olika förband till förband?

I "blod, svett o bajs" så får man väl reda på hur baskerproven gjordes för 15 år sen c.a, kan det verkligen ha ändrats SÅ mycket sen dess? Där behövde man iaf marschera i 4 dagar, inkl stridsövningar osv, paddla i 48 timmar, fältvecka... kanske de var nåt till kmr inte ihåg riktigt... får man lov o fråga vilka saker av dessa som fortf finns kvar o det som inte finns kvar? :)

Posted
Är baskerprovet lika för alla som ska ha baskrar till slut, eller är det olika förband till förband?

I "blod, svett o bajs" så får man väl reda på hur baskerproven gjordes för 15 år sen c.a, kan det verkligen ha ändrats SÅ mycket sen dess? Där behövde man iaf marschera i 4 dagar, inkl stridsövningar osv, paddla i 48 timmar, fältvecka... kanske de var nåt till kmr inte ihåg riktigt... får man lov o fråga vilka saker av dessa som fortf finns kvar o det som inte finns kvar? :)

Det är väldigt olika från förband till förband.

Posted
Mmmm.... ca 3-4 veckor kvar till vårat lilla baskerprov...

Våra mupp befäl vägrar prata om vad som kommer att hända eller vad som hänt på tidigare sånna prov... är det nån som kan hjälpa till lite...?

Våran lilla pluton klarar knappt en fält vecka, kan aldrig tänka mig att vi kommer få bära basker... hmm...

:baskerPa:

Bara att bita ihop...

Posted

Nog för att man endast var "insats" men jag med flera i våran pluton vart lite besvikna på vårt "baskerprov". Alla hade höga förväntningar på att det skulel vara överj*vligt men det var inte så farligt egentligen. Gå långa sträckor utan att sova, frita tillfångatagna kamrater, skicka ut patruller som överföll matkonvojer, typ sådana små grejer.

Hade faktiskt kul på baskerprovet, man gjorde en hel del konstiga grejer och en hel del skratt ljöd när vi slog läger lite här och var.

Well well, baskern fick man plus bågen. Bågen fick vi tydligen för att vi toksprang de sista km till vår "helikopter" som skulle ta oss ifrån krigszonen.

Posted

Svar till 106: Pegasusen e cool, så enkelt e det:) Svenska?, jag snackar inte svenska, snackar göteborgska;). Iaf det jag menade var efter ett par jäger var att min befattning är helt ny och har aldrig tidigare använts. Denna befattning blev klar våren 2005 altså denna vår. Därför är det lite av en specialgrej. Dock vad jag fattat det som så kommer vi bli en lätt stadskyttekompani och ska även agera som detta under våran slutövn. Sen angående mitt snedsteg om Ing 19 menar jag naturligvis Norrlands Ingenjörbataljon som är tillhör I19 och fick den förklarad för mig på mönstringen som Ing 19. Och om baskern så finns det ju naturligvis ett par st men lägg märke till att jag skrev "Bland de få" som får den. Hoppas du förstår bättre nu;)

Posted

Jag har en fråga:

Jag rycker in på 4. Skvadron på LG i höst och vi har ju ett baskerprov.

Nu när alla arméförband har basker , endel med prov och endel utan, hur fungerar det då om man misslyckas?

Alltså, när jag frågat gamla jägare och sådant så var det helt enkelt sdå att klarade man inte provet fick man inte heller basker, men man fick oftast göra om provet. Är det likadant på andra reg. med prov eller är det

"äh, du klarade ju typ, alla ska ändå ha.. ta den här nu" ?

/värjan

Posted
Nog för att man endast var "insats" men jag med flera i våran pluton vart lite besvikna på vårt "baskerprov". Alla hade höga förväntningar på att det skulel vara överj*vligt men det var inte så farligt egentligen. Gå långa sträckor utan att sova, frita tillfångatagna kamrater, skicka ut patruller som överföll matkonvojer, typ sådana små grejer.

Hade faktiskt kul på baskerprovet, man gjorde en hel del konstiga grejer och en hel del skratt ljöd när vi slog läger lite här och var.

Well well, baskern fick man plus bågen. Bågen fick vi tydligen för att vi toksprang de sista km till vår "helikopter" som skulle ta oss ifrån krigszonen.

En insatskompis :D

Inte möjligtvis Lt. S som "körde" helikoptern?

När vi gjorde provet så var det en kille som missade den, han fick grymt mycket panik då :D

• 8 months later...
Posted (edited)

Nån som kan svara på hur långt ett baskerprov kan vara?

De här med att baskerprovet kommer direkt på en fältvecka är det vanligt bland många förband?

Jag kommer tydligen att få genomföra två baskerprov iom att jag ska utbildas till pb på MP/Säk 2.skv och kommer ligga inne 15 månader. (Givetvis kan jag då bara få en basker om jag klarar provet, inte två) Frågan till det är hur funkar baskerprovet då? Har man ledaruppgifter när man går med gb?

Edited by Grängan
Posted (edited)
Har hört det sägas att T2 inte har något baskerprov, någon som kan bekräfta? :happy:

Nej T2 har mig veterligen fortfarande inget baskerprov.

T2 saknar liksom både baskertradition och (min högst personliga åsikt) man borde aldrig skaffat basker överhuvudtaget, tycker gott man kunde följt i bassäks spår och patenterat något annat huvudplagg.

Nu var det ju iofs så att alla arméförband skulle ha basker, jag vet, men man kan väl få tycka ändå...

Edited by dxl
Posted
Får man baskern? Trodde man förtjänade den..

Vissa får slita för den, andra får den i hand utan nån större prestation

/Maul, som fick slita i 4 dagar utan mat och sömn för att få sin gröna :happy:

Posted
Får man baskern? Trodde man förtjänade den..

Ber om ursäkt för just att jag skrev får.... Märka ord är inget jag gör men jag ber ändå om ursäkt och ändrar väl den lilla grejen då...

Posted

Har hört det sägas att T2 inte har något baskerprov, någon som kan bekräfta? :happy:

Nej T2 har mig veterligen fortfarande inget baskerprov.

T2 saknar liksom både baskertradition och (min högst personliga åsikt) man borde aldrig skaffat basker överhuvudtaget, tycker gott man kunde följt i bassäks spår och patenterat något annat huvudplagg.

Nu var det ju iofs så att alla arméförband skulle ha basker, jag vet, men man kan väl få tycka ändå...

Tja... just nu var det dåliga nyheter, men när jag väl ligger till sommaren kommer jag säkert skratta mig lycklig över att slippa. :(

Och, on a side note, jag håller med om baskertraditionen, att bara få den så där kommer kännas ruttet när alla andra har kämpat för den

Posted (edited)
Baskerprov är allt mellan 4 km och 10 mil.

10 mil? Luxury!! When I was a child.... :P

Skämt åsido, ävenom det inte är lika fysiskt krävande att få baskern så har de olika truppslagen (kan man säga så fortfarande)/ regementena förhoppningsvis samma krav internt, dvs Plut A gör ungefär samma saker som Plut B o C, och på så sätt får samma basker. Att K3 har andra krav än P4 som i sin tur har andra krav än T2 är väl bara naturligt.

Edited by Jolle
Posted

Att K3 baskerprov och P4s skiljer sig betvivlar jag inte. Men olika tjänster inom ett förband lär väl påverka också? Finns många olika tjänster på LG. MP/Säk antar jag har ett annat baskerprov än Bevakning? Rätta mig gärna om jag svamlar... ;)

Posted (edited)
Att K3 baskerprov och P4s skiljer sig betvivlar jag inte. Men olika tjänster inom ett förband lär väl påverka också? Finns många olika tjänster på LG. MP/Säk antar jag har ett annat baskerprov än Bevakning? Rätta mig gärna om jag svamlar... ;)

Om jag inte minns helt fel så har hela dragonbataljon rätt så likt baskerprov då vi alla har samma basker men det kan vara jag som är senil ;)

Resten av Gardet verkar dock inte ha nått specifikt baskerprov som vi har

Edited by Maul
Posted

Hela husarbataljon på K3 göra i princip samma baskerprov. Varierar några km hit och dit och lite olika straff osv. Men annars är det lika för alla även bevakning.

Posted
Hela husarbataljon på K3 göra i princip samma baskerprov. Varierar några km hit och dit och lite olika straff osv. Men annars är det lika för alla även bevakning.

Så med andra ord så verkar svårighetsgraden hänga på vilken färg man ska ha :baskerPa:

Posted (edited)

att: Grängan

Räkna med ca 10 mil på 2:a skv. När jag låg inne skiljde sig proven åt mellan skvadronerna.

Pratade med både livskvadron om deras och var med lite när vi hade beredskap samtidigt som 4.skv gick sitt. Kan säga att det skiljde sig en aning. Alla var dock jobbiga på sitt sätt, dock blir det lite olika 2.skvadron har ju t.ex. LK100 (stor rygga) medan andra delar på LG har LK35 eller stridssäck.

Edited by 1MPJ
Posted (edited)

Eller så är det så att man måste få en bit filt att sätta på huvudet för att kompensera att man inte alls gjort något lika svårt som dom som inte behöver kompensera för det?

(för att undvika missförstånd: jag vet att alla får basker nu mera men ni fattar poängen?)

Kanske ska försöka att inte få det till en baskertråd till... ska redan finnas en sådan har jag hört

edit:

jag blev bara så trött, inte meningen att dissa någon eller så men sådant här har en tendens att urarta om det vill sig illa

Edited by dxl
Posted
att: Grängan

Räkna med ca 10 mil på 2:a skv. När jag låg inne skiljde sig proven åt mellan skvadronerna.

Pratade med både livskvadron om deras och var med lite när vi hade beredskap samtidigt som 4.skv gick sitt. Kan säga att det skiljde sig en aning. Alla var dock jobbiga på sitt sätt, dock blir det lite olika 2.skvadron har ju t.ex. LK100 (stor rygga) medan andra delar på LG har LK35 eller stridssäck.

Danke för svaren...

Men ungefär hur lång tid tar det? Hört nått om att baskerprovet ofta kommer direkt efter en fältvanevecka och varar en vecka ungefär...