Dunna Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Mmmm.... ca 3-4 veckor kvar till vårat lilla baskerprov... Våra mupp befäl vägrar prata om vad som kommer att hända eller vad som hänt på tidigare sånna prov... är det nån som kan hjälpa till lite...? Våran lilla pluton klarar knappt en fält vecka, kan aldrig tänka mig att vi kommer få bära basker... hmm... Quote
Guest mutley Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Baskerproven skiljer sig stort mellan olika förband och utbildningar, även till viss del av vilka specifika befäl man råkar ha de olika åren... det jag försöker säga att ingen kan säga innan hur exakt ditt baskerprov kommer att bli, bara du vet det efteråt... Quote
Dunna Posted January 2, 2003 Author Report Posted January 2, 2003 Nej nej... det förstår jag med... men jag vill bara veta hur dom kaaan se ut... inte hur dom ser ut exakt... Quote
Guest mutley Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Eftersom jag nu såg att du låg på 4:e skvadron så har jag själv ett humm om ungefär vad du kommer råka ut för... men det blir inget kul om jag berättar det nu Quote
Guest PHP Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=7702 kanske... Quote
Guest mutley Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Hmmm, efter att ha läst diverse berättelser om "baskerprov" på Livgardets hemsida känner jag mig tvungen att säga; "det var bättre förr". Quote
Foxtrot Lima Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Ska nog gå fint! ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Ny avatar, FL? Liiiiite OT, men svar Johan Adam. Har äntligen lärt mig hur man gör! *stolt* Gillar du den?? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Shock Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 (edited) Jag hörde om er fältvecka Dunna, och det var inga upplyftande kommentarer. Vi har ju vår första veckan nu efter jul. Förhoppningsvis är ni väl bättre på hästryggen än i 20-tälten, för vi kommer stå och skratta gott när vi ser de första 4.plutonisterna sitta upp. Men, i alla fall, tillbaka till ämnet. Har inte era befäl sagt er allt ni "behöver" veta? Att ni kommer få se var er gräns går och sen passera den? Att ni kommer bjudas på en gratis upplevelse? Jag tror faktiskt vi blir många livdragoner som får byta den stalluktande fältmössan vecka 5 om jag ska vara ärlig. Förresten, bättre att frysa i tältet än att tälta i frysen. Right? /149 Edited January 2, 2003 by Shock Quote
LimpFish Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 enligt säkra källor har jag hört att ni först kommer få kvittera ut varsin feta matsäck (som ska räcka hela veckan) bestående av 15 riskorn, en halv potatis samt lite salt... sen bär det av på 5 milamarsch där ni ska bära ett befäl var på ryggen, hoppandes på ett ben, barfota.. (befäl från andra förband av modell tyngre har inlånats för detta ändamål). efter denna 5-milamarsch som ska gå på max 20 min är det dags för skarp stridsövning, (med förbundna ögon) där ni gruppvis ska försvara er. ni har generöst tilldelats en pist88 per grupp, med den generösa ammo-mängden 1 mag! som sagt e övningen skarp, och motståndet utgörs av 700st inhyrda NAVY SEALS (som kör i skift, så att de inte ska bli trötta och komiga som ni, utan hela tiden vara pigga och alerta). de som överlevt när veckan är över får sin basker! låter väl itne så farligt..? ;) hahahah vad rolig jag e!!! *njae* B) Quote
Guest Lindman Posted January 3, 2003 Report Posted January 3, 2003 Har ni med kusarna på provet? ;) Quote
Shock Posted January 3, 2003 Report Posted January 3, 2003 Lindman: Det tror jag inte, men visst fan vore det skönt att rida fram genom skogen istället för att gå? Och på så sätt behöver man inte frysa heller, bara att lägga sig och mysa med hästen med ett knäppetält ovanpå. Quote
Fu Kjellberg Posted January 3, 2003 Report Posted January 3, 2003 Dunna: Det skall ju vara lite ovisshet vid baskerprovet. Inte veta nästa moment, inte veta hur många dagar osv. Tänk när du får höra det efterlängtade mössa av! Basker på! Quote
homeguard Posted January 3, 2003 Report Posted January 3, 2003 enligt säkra källor har jag hört att ni först kommer få kvittera ut varsin feta matsäck (som ska räcka hela veckan) bestående av 15 riskorn, en halv potatis samt lite salt... sen bär det av på 5 milamarsch där ni ska bära ett befäl var på ryggen, hoppandes på ett ben, barfota.. (befäl från andra förband av modell tyngre har inlånats för detta ändamål). efter denna 5-milamarsch som ska gå på max 20 min är det dags för skarp stridsövning, (med förbundna ögon) där ni gruppvis ska försvara er. ni har generöst tilldelats en pist88 per grupp, med den generösa ammo-mängden 1 mag! som sagt e övningen skarp, och motståndet utgörs av 700st inhyrda NAVY SEALS (som kör i skift, så att de inte ska bli trötta och komiga som ni, utan hela tiden vara pigga och alerta). de som överlevt när veckan är över får sin basker! låter väl itne så farligt..? ;) hahahah vad rolig jag e!!! *njae* B) Bra nu vet vi hur Hv skall göra sitt baskerprov. Quote
Emil Posted January 5, 2003 Report Posted January 5, 2003 Hehe våran baskerceremoni var ganska rolig då stog vi i exercishuset och det var lite prat om manlighet och tjosanhosan. Under våran gsu har befälen drillat in att när man säger sitt ner så ska vi pang! sitta ner på golvet. så efter vi tagit "basker på" sa kompanichefen sitt ner och syftade att vi skulle gå till våra platser, men våran gsu-reflex blev att pang alla satt sig ner på där framme på platsen där vi fått våra baskrar och stod uppställda fint. Kapten suckade lite och förklarade "på stolarna!". Var ju samtidigt som det var besöksdag och familjer var där och kollade. Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted January 5, 2003 Report Posted January 5, 2003 Låter som en riktig "partypleaser"! Quote
Dunna Posted January 12, 2003 Author Report Posted January 12, 2003 *skrattar åt shock* Jo... fatta svårt det va att sitta upp på en häst rygg som va tio cm högre än mig.... jag tyckte vi rockade i 20-tälten.... även om jag bara var där en dag... men den dagen styrde vi stället iallafall..*ler* Nej vi har inte fått reda på något alls om basker provet... kan bero på att våra befäl är sadister som älskar att se oss plågas... Jo jag tror också att vi kommer få byta den icke så najsigt luktande mössan mot vår välförtjänta basker... även om jag anser att vi fjärde plutonare skulle få basker bara för att vi tar oss upp på dom där skyhöga hästarna..*ler* Quote
EOD Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Har själv inte fått någon basker (dvs inget baskerprov) men vi gjorde en övning som vi kallar för "strappatsen" Se om du kan få en uppfattning om vad som väntar Ing 2 KB Strappats EOD Quote
Forumsledning Kimster Posted January 12, 2003 Forumsledning Report Posted January 12, 2003 (edited) Klart att det ska vara lite hysselpyssel kring baskerproven. Annars blir de ingen späning ju Jag visste inget om mitt.. (förutom att jag skulle gå utav bara saaatan) förrän jag var mitt i skiten. \ Edited January 12, 2003 by Kimster Quote
Fu Dahlberg Posted January 12, 2003 Report Posted January 12, 2003 Kommer det bli något "reglementerat" baskerprov för HV? eller fritt att bestämma "själv"? // Fu Dahlberg, som egentligen tycker att baskerprov är ganska löjligt, när alla ändå skall ha basker...(vIlket dock kan färgas at att han aldrig haft basker, och en Pansarkapten som tyckte baskerprov var löjligt) Quote
Forumsledning Kimster Posted January 12, 2003 Forumsledning Report Posted January 12, 2003 Jag skulle inte någonsin kunna se framför mig ett baskerprov i en sådant (ursäkta utrycket men) 'anarkistisk' förband. Det skulle nog aldrig funka i praktiken. Visst går det kanske att gör ett formellt krav, men då hade nog bara ett fåtal plutoner följt det. Quote
Raptor Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Vårt baskerprov hade bara vissa fixerade moment, resten lade våra befäl till eller från efter deras egna huvud. Vi marscherade inte så mycket, kanske 6 mil sammanlagt över tre dagar. Men å andra sidan fick vi nästan ingen sömn. Jag var så trött sista dagen att jag satt ner på min ryggsäck, i hällregn och snusade gott tills jag väcktes av gruppbefälet. (Ingen fara, jag väntade på att alla i gruppen skulle få på sig regnstället och var inte vaktpost). Nätterna bestod av nattliga marscher till olika stationer. En station var att försvara en fiendesoldat som en grupp bönder ville slå ihjäl. (Bönderna spelades mycket övertygande av KB-elever). Isär/ihop Ak5, nattlig spaning, eldöverfall och hämta vatten ingick också. En natt fick vi sova under bar himmel och jag frös som en hund! Det var noll grader då. Allt avslutades med ett "stockrace". Vi fick vars en stock som skulle föras tillbaka till kompaniet. Den var väl fem meter lång och vi befann oss cirka fyra kilometer från kompaniet. Det var en tävling, vinnaren utlovades en belöning. Vi lyckades vinna vilket var skoj. Belöningen var dock bara en klapp på axeln från Furir Andersson. :( Käket man fick efter vårt baskerprov (kassler, potatissallad och coca cola) smakade något så sanslöst gott att det inte går att beskriva. Vi hade levt på vatten, kex, druvsocker och död-mans-finger. Under baskercermonin fick jag spela nationalsången på trumpet (ja, jag spelar trumpet faktiskt). Efter man sedan genomfört Mössa av, basker på kände man sig verkligen stolt. Den känslan är verkligen något speciellt. Dessutom kommer du lära dig mycket om hur man fungerar under press, trötthet, stress och ovisshet. (Vi fick inte veta hur länge övningen skulle vara men de bad oss att hålla helgen öppen). Ovisshet är förbannat påfrestande. Att inte veta om det är en dag eller en vecka kvar på provet kan verkligen knäcka anden på dig. Men det är bara att hålla ut och peppa varandra så ska du se att när allt är över så inser du att du hade kunnat köra längre om det hade behövts. \ Quote
Bellum Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Den jävligaste biten med baskerprov är sällan den fysiska. Jag tillhör definitivt inte eliten när det gäller kondition, men jag överlevde så då kan det inte vara omöjligt! Den psykiska biten däremot brukar vara värre. En av anledningarna till att ingen berättar något för er är ju att era små hjärnor ska kunna brygga ihop egna skräckvisioner, som garanterat överträffar de befälen skulle kunna ljuga ihop! Räkna iskallt med att inte få reda på mer än nästa etapp under marschen, och undvik att fråga befälen för mycket för då kommer dom bara skrämma upp er! Det absolut viktigaste under en övning som baskerprovet är att man tillser att alla i gruppen mår så bra det går: Ta hand om dina kamrater så kommer allt nog att flyta på bra. Quote
Doyle Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Det är bara att föreställa sig det värsta möjliga så brukar man bli rätt glad sen när man får reda på vad man ska göra Quote
APC-mannen Posted January 14, 2003 Report Posted January 14, 2003 Under vårt baskerprov hade vi ett moment som var snabbförflyttning, efteråt när man var lite lagom slut fick jag ur mig: "Basker blå, lätt att få." Det tyckte fänriken som hade hand om den delen var lite småroligt, dock inte mina logementskamrater... (Vi gick logementsvis) Nu var ju kanske inte baskerprovet inom pansartrupperna lika som vid jägarförbanden, men det var väldigt slitsamt ändå. Jag hade dock övat med en Nijmegenmarsch innan lumpen så jag klarade mig nog ganska bra jämfört med de andra. Quote
Bellum Posted January 15, 2003 Report Posted January 15, 2003 "Basker blå..." hehe! När vi gick (frivilligt!) var det meningen att våra sergeanter skulle gå med, men de hoppade av i sista sekund och deltog som funktionärer. Naturligtvis insåg vi att dom skulle göra sitt bästa för att djävlas med oss, så vi beslöt oss för att kontra på bästa vis. Deras moment bestod i att vi kom fram till en öppning i skogen ungefär vid tio tiden på andra eller tredje kvällen (minnet är inte vad det varit) Eftersom det var december och griskallt satt våra kära sergeanter i en varm folka-syncro iförda komarock. När de fick syn på oss klev de ut, huttrade, öppnade en ny kexchoklad och förklarade flinande att momentet bestod i att vi skulle kasta hgr genom fönstet "där borta" och att kravet var tre träffar av tre. Såklart var det så mörkt att vi inte ens såg väggen som fönstret enligt uppgift skulle vara på. Såklart missade samtliga med alla hgr, och momentet bestod till stor del i att undre strikt ljud och ljus disciplin leta borttappade hgr i mörkret. När vi hittat alla tyckte sergeanterna att vi varit så kassa att vi lika gärna kunde ge upp direkt (fortfarande mumsandes kexchoklad) varpå vi utdelade den inplanerade dödsstöten... Det sista dom gjorde var naturligtvis att rita ut nästa rutt påkartan och fråga om vi hade några frågor på det. Våran gruppchef svarade: Jo en snabb fråga bara, När fan börjar det där baskerprovet alla snackar om??? Quote
sunken Posted January 16, 2003 Report Posted January 16, 2003 (edited) Spänningen inför baskerprovet var ju lite speciell, men sedan när vi fick se dagsschemat för morgondagen blev vi myclet lugnare, "sjukvårdsövning i mörka skogen" 07.00, ahh va skönt inte så tidigt i alla fall tänkte vi.... 03.30 springer två skrikande löjtnanter in på logementet och skriker uppställning vid kasunen om 15 min, allt skall vara klart (bäddning, tömning av papperskorg på med all utrustning osv...) Baskerprovet hade börjat! /:) Edited January 16, 2003 by sunken Quote
Patron Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Lite nyfiken på om Skyttesoldaterna vid Helikopterflottiljen/Malmen, Lindköping får basker. eller stämmer det värkligen att inga i flygvapnet får någon basker alls? Kul att veta vad som är kommande //Patron Quote
Recommended Posts