Jump to content

INFO: Betyg i mönstring

Guest sir_shaker

Recommended Posts

Guest sir_shaker

När jag mönstrade så fick jag 7 i styrka och 7 på cykeltestet, lite sämre fick jag på "iq" testet vilket var en 5:a. Fick även två 5or av psykologen, när jag kommer till inskrivningsförättaren så sa han att bevakning och radiolänkman är bra utbildningar, jag hade då RLM som förstaval och bevakning som andra. Nu när jag fått reda på info här inne så verkar båda vara s kit. Jag vill gärna göra utlandstjänst och undrar vilka utbildningar som ökar chanserna för en att komma in. Vilka utbildningar jag kan välja med mina mönstringsresultat??? En med lite mer skytte hade vart härligt. Ganska ny här :clap:

Edited by sir_shaker

När jag mönstrade så fick jag 7 i styrka och 7 på cykeltestet, lite sämre fick jag på "iq" testet vilket var en 5:a. Fick även två 5or av psykologen, när jag kommer till inskrivningsförättaren så sa han att bevakning och radiolänkman är bra utbildningar, jag hade då RLM som förstaval och bevakning som andra. Nu när jag fått reda på info här inne så verkar båda vara s kit. Jag vill gärna göra utlandstjänst och undrar vilka utbildningar som ökar chanserna för en att komma in. Vilka utbildningar jag kan välja med mina mönstringsresultat??? En med lite mer skytte hade vart härligt. Ganska ny här :clap:

Skyttetjänster är det VÄLDIGT hård konkurrens kring, finns många som söker!

Jag har tyvärr lite svårt för just tänket "vilken tjänst ska jag ta för att ha större chans att komma med?".

Sök en tjänst som du tror kommer vara rolig och lärorik, på så sätt blir du mer motiverad, presterar bättre och får bättre betyg.

Jag gjorde lumpen som lastbilschaufför på Stridsvagnstransport, var före lumpen inte ett dugg sugen på UT. Väl inne tyckte jag det var roligt och något år efter lumpen vakna intresset för internationell tjänstgöring.

Men kommer jag nånstans med betyget 7-7-5-5-5 ??

Menar du om du kommer till utlandstyrkan efter lumpen eller till ett skytteförband efter lumpen? Jag har en kompis som mönstrade i onsdags och han hade en 9a på styrkan en sjua på cykeln, en 6a o en 5a hos psykologen och en 5a på provet. Han blev inskriven som jägarsoldat på K3. Så jag skulle säga att du skulle kunn akomma in på en befattning med mer strid... Men det beror helt på vad pliktverket har för befattningar kvar. Enligt min kompis var de allra flesta tagna redan, men de hade några kvar på K3.

Handlar mer om synen och hörseln. För kass hörsel: Ingen tjänstgöring. Kass syn: Inget pang-pang. Bara att inse.

Som de sade på min mönstring: Rätt man på rätt plats. Man akn inte ha en över/underkvalificerad på en post med bevakning t ex.

Handlar mer om synen och hörseln. För kass hörsel: Ingen tjänstgöring. Kass syn: Inget pang-pang. Bara att inse.

Som de sade på min mönstring: Rätt man på rätt plats. Man akn inte ha en över/underkvalificerad på en post med bevakning t ex.

Måste lägga in en sak där.

Jag ryckte in som sambandsman/förare, fick inte göra nått stridande pga. min bristande syn. Efter en månad fick jag nog, tog en diskussion med min major om int-tjänst, motivation och mål. Begärde mer eller mindre förlyttning till ett skyttekompani annars kunde jag strunta i det.

Jag förflyttades och blev skyttesoldat/Kulspruta 58 gick ut med vitsorden - 10-9-9.

Så om pliktverket har rätt jämt med "rätt man på rätt plats" vet jag inte. Men min major sa däremot "Johansson, rätt man ska vara på rätt plats".

Inget är omöjligt.

MVH

John

• 2 weeks later...

Men kommer jag nånstans med betyget 7-7-5-5-5 ??

Menar du om du kommer till utlandstyrkan efter lumpen eller till ett skytteförband efter lumpen? Jag har en kompis som mönstrade i onsdags och han hade en 9a på styrkan en sjua på cykeln, en 6a o en 5a hos psykologen och en 5a på provet. Han blev inskriven som jägarsoldat på K3. Så jag skulle säga att du skulle kunn akomma in på en befattning med mer strid... Men det beror helt på vad pliktverket har för befattningar kvar. Enligt min kompis var de allra flesta tagna redan, men de hade några kvar på K3.

Han blev väl bara antagen preliminärt antar jag då. Personligen hade jag 8 i styrka, 8 i kondition, 8 på inskrivningsprovet, 6 i plikttjänstförmåga och 5 i befälslämplighet, perfekt syn och hörsel. Det räckte inte till jägare i arvidsjaur som tydligen var det jägarförband som det var lättast att komma in på då.

Han blev väl bara antagen preliminärt antar jag då. Personligen hade jag 8 i styrka, 8 i kondition, 8 på inskrivningsprovet, 6 i plikttjänstförmåga och 5 i befälslämplighet, perfekt syn och hörsel. Det räckte inte till jägare i arvidsjaur som tydligen var det jägarförband som det var lättast att komma in på då.

Ja han var preliminärt intagen. Men hans IF sa att det var 99% säkert att han skulle få den befattningen därför det var så få som sökt den. Men om han skulle få konkurrens om platsen är jag ganska säker på att han får bli nåt annat. Tyckte också det var lite låga resultat för jägare menmen... Jag hoppas han kommer in på det för hans andraval var bevakningssoldat på I19. Det tog han bara för det inte fanns något annat. Han vill verkligen inte bli det. Men vi får väl se...

Asså jag har typ ångest nej men, jag är orolig att jag ska få dåligt på psyktest och sånt...styrka, uthållighet kan man ju träna men ja...lite skraj är jag iaf

Edited by TomS

Asså jag har typ ångest nej men, jag är orolig att jag ska få dåligt på psyktest och sånt...styrka, uthållighet kan man ju träna men ja...lite skraj är jag iaf

Psykologerna är inga elaka människor som vill förstöra din värnplikt! Tare lugnt och va dej själv så ordnar det sig ..

Psykologerna är inga elaka människor som vill förstöra din värnplikt!

Tala för dig själv!

Hur vanligt är det förresten att man får under 5 om man verkligen vill göra värnplikten?

En kompis till mig fick en 4a som verkligen ville göra lumpen.. Psykologen kopplade ihop massa konstiga grejer när han va liten me hur han va nu, vet inte riktigt hur ..

En kompis till mig fick en 4a som verkligen ville göra lumpen.. Psykologen kopplade ihop massa konstiga grejer när han va liten me hur han va nu, vet inte riktigt hur ..

Psykologer ska man inte alltid lite på, haha. Fick iof bra hos psykologen.

Man ska nog helt enkelt inte vara allt för seriös och prata om hur mycket man längtar efter att få handskas med vapen. Helt enkelt vara sund och seriös

Edited by dazzzero

Psykologer ska man inte alltid lite på, haha. Fick iof bra hos psykologen.

Man ska nog helt enkelt inte vara allt för seriös och prata om hur mycket man längtar efter att få handskas med vapen. Helt enkelt vara sund och seriös

Förmodligen, man ska nog ha det stabilt hemma i familjen också. Helst en kärnfamilj förskonad från dödsfall, så har iaf jag uppfattat det.

Förmodligen, man ska nog ha det stabilt hemma i familjen också. Helst en kärnfamilj förskonad från dödsfall, så har iaf jag uppfattat det.

Du har nog så rätt. Själv så vågade man inte säga något negativt under sitt psykologisamtal, haha, man var rätt feg då.

Du har nog så rätt. Själv så vågade man inte säga något negativt under sitt psykologisamtal, haha, man var rätt feg då.

Jag tror jag var för ärlig samt att psykologen nog trodde sig kunna dra lustiga slutsatser med min systers död som grund.

Jag tror jag var för ärlig samt att psykologen nog trodde sig kunna dra lustiga slutsatser med min systers död som grund.

Jag har själv inte upplevt att de drar konstiga slutsatser, men som jag skrev över så har kompisar upplevt det så det är nog rätt.

Sen "ska" man självklart undivka att svara på saker som kan uppfattas negativt..

• 2 months later...

Måste lägga in en sak där.

Jag ryckte in som sambandsman/förare, fick inte göra nått stridande pga. min bristande syn. Efter en månad fick jag nog, tog en diskussion med min major om int-tjänst, motivation och mål. Begärde mer eller mindre förlyttning till ett skyttekompani annars kunde jag strunta i det.

Jag förflyttades och blev skyttesoldat/Kulspruta 58 gick ut med vitsorden - 10-9-9.

Så om pliktverket har rätt jämt med "rätt man på rätt plats" vet jag inte. Men min major sa däremot "Johansson, rätt man ska vara på rätt plats".

Inget är omöjligt.

MVH

John

Hmm hur fan gjorde du då du blev förflyttad?

Jag har glasögon och fick därför inte min efterlängtade skyttesoldatsstjänst utan blev granatkastarsoldat.

Så hur kan jag göra för att bli förflyttad?

@ Fritjof

Jo fan så här gjorde han; När han ryckte in som X så gav han järnet under grundutbildningen och visade sina befäl att han var överkvalificerad för den tjänst Pliktverket satt honom på. Sen kom han på att han ville ha en annan tjänst där hans chanser för tjänst inom US ökade. Han gick då till sina befäl och begärde förflytniing (förflyttningen begärde han EFTER att han hade ryckt in, jag antar att du inte ryckt in än?). Hans befäl tyckte att han va lämplig för den tjänsten han ville bli förflyttad till utifrån vad Johansson hade presterat under sin grundutbildning.

Hur ska du göra? Samma sak! Ge järnet under grundutbildningen och begär sedan förflyttning. Om du inte har ryckt in så är nog dina chanser minimala för att Pliktverket ska förflytta dig till en tjänst som du inte uppfyller kraven för (läs: syn,hörsel).

Det går ju att bli förflyttad, men det stämmer bra att det där med syn och hörsel är de noggranna med. Jag t.ex., hamnade hos en psykolog som satte 5-5 på mig (och knappt ens det). När de senare lade ned den befattning jag då var inskriven på, så fick jag snacka med inskrivningsförrättaren och han ville sätta mig som radartekniker eftersom jag fick bra på inskrivningsprovet, detta trots att mina psykologvärden garanterat inte räckte till för en PB-tjänst. Dock så kunde jag inte hamna som det pga. min färgblindhet, vilket var en himla tur eftersom jag istället sattes som kvartermästare, även det en PB-tjänst som mina psykologvärden egentligen inte räckte till för (min "upprättelse" från psykologen fick jag när jag muckade med bra betyg, vilket tyvärr också cementerade vissa av mina tidigare åsikter om Pliktverkets psykologer).

Slutsats: De saker som ofta är medfödda (nedsatt syn/hörsel, färgblindhet) väger ofta tyngre för Pliktverket än sådant man kan utveckla (kondition, psykvärden m.m.), åtminstone när det gäller att fylla vakanta platser. Inte så konstigt egentligen i vissa fall eftersom just syn och hörsel är viktigt, men det är ju kanske lite tråkigt för de som har sådana medfödda defekter och är beredda att jobba hårt för att få den befattning de vill ha.

På lumpens hemsida så läste jag att de kollar på hur kassa ögon man har. Det är inte bara bra lr dåligt, utan det är dålig syn, medelbra syn och bra syn. Kan man få någon skyttetjänst med medeldålig/bra syn måntro?

När jag mönstrade fick jag:

Inskrivningsprov: 7

Medicinska undersökningen inkl. hörsel: A

Syn: 1.0 på båda ögona

Plikttjänstförmåga: 7

Befälslämplighet: 7

Styrka: 7

Kondition: 8

Längd: 173 cm (stämmer dock inte för jag är 174.5 när jag mätte mig hemma)

Vägde vid den tidpunkten 64.6 Kg

BMI: 21.4

Sammanvägd tjänstbarhet: B

:rolleyes:

Jag är plattfot, så jag tror det var därför de sänkte mig till ett B, men kan det ligga bakom något annat än det i deras beslut, kanske vikten spelar någon roll?

En som hade velat bli luftburen :-(

Guest koenigsegg88

Jag är plattfot, så jag tror det var därför de sänkte mig till ett B, men kan det ligga bakom något annat än det i deras beslut, kanske vikten spelar någon roll?

Jag fick inte komma till EM för fbjs, pga. vikten(66kg) och att jag hade inlägg. Det rekommenderas att man väger runt 70 kilo, enligt min IF.

Jag fick inte komma till EM för fbjs, pga. vikten(66kg) och att jag hade inlägg. Det rekommenderas att man väger runt 70 kilo, enligt min IF.

Väger runt 70 kg? låter märkligt. om man istället är 191 cm och väger 83, (bmi 23) skulle det då vara en nackdel???

Nej, det funkar antagligen bra. Däremot brukar 70 kg vara en gräns för att få göra jägartestet på mönstringen.

Konstigt för jag känner en som vägde lika mycket som mig(ca 65kg) och blev luftburen, så då kan det nog inte bero på vikten då antar jag :D