Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Nej, det funkar antagligen bra. Däremot brukar 70 kg vara en gräns för att få göra jägartestet på mönstringen.

Öh sen när då? 70 kilo säger egentligen ingenting om man inte vet hur lång personen i fråga är. Jag vägde 65 kilo (68 nu) fördelat på 178 cm och lyfte den där lilla ryggsäcken utan problem. Tror dom mer kollar på hur man presterar på dom andra testerna

Edited by antonanton
Posted
Nej, det funkar antagligen bra. Däremot brukar 70 kg vara en gräns för att få göra jägartestet på mönstringen.

Öh sen när då? 70 kilo säger egentligen ingenting om man inte vet hur lång personen i fråga är. Jag vägde 65 kilo (68 nu) fördelat på 178 cm och lyfte den där lilla ryggsäcken utan problem. Tror dom mer kollar på hur man presterar på dom andra testerna

Håller med, det låter märkligt att de skulle ha en gräns på 70kg för att göra jägartestet. Då skulle i realiteten inga inryckande jägare väga under 70kg, och det låter ännu skummare...

Posted
precis det är som att säga att en bil är långsam bara för att den har 100 häst. väger bilen 400 kilo så vart det plötsligt en annan femma.

Yes. Det är ju ingen nackdel att väga kanske 65 kg och vara relativt kort heller. Man behöver inte vara ett stort jävla stolpskott (ich) för att bli jägare, tror jag.

• 2 weeks later...
Posted

Jag vägde precis 70 eller lite under då jag gjorde jägartestet, har inte hört ngnting om att man måste väga under 70 kg. Börjar man däremot närma sig 80-90 kilo tror jag de kan bli lite tveksamma.

I övrigt fick jag, 7 konditition, 7 styrka, 7 befälslämplighet 6 på inskrivningsprovet perf syn/hörsel.

Posted
Jag vägde precis 70 eller lite under då jag gjorde jägartestet, har inte hört ngnting om att man måste väga under 70 kg. Börjar man däremot närma sig 80-90 kilo tror jag de kan bli lite tveksamma.

I övrigt fick jag, 7 konditition, 7 styrka, 7 befälslämplighet 6 på inskrivningsprovet perf syn/hörsel.

Vågar påstå att en majoritet av de jägare jag träffat väger mellan 80 och 90 kilo.

Posted

Varför tror du de skulle vara tveksamma mot oss tungviktare?

92 kg på mönstringen; 9 styrka, 8 kondition...

Posted (edited)

Tror inte att de är tveksamma mot vältränade tungviktare, har dock läst nånstans att "gym-monster" ibland inte har orkat vissa delar av uthållighetsövningarna sen under själva utbildningen (för lite käk i förhållande till vad de behöver), men det varierar nog kraftigt från person till person. Men det måste väl vara som så att en kille på 90kg orkar bära 40-50kg betydligt mkt längre än en kille på 70kg, för mig låter det logiskt iaf...

Edited by Carl S
Posted

Tänk er själva om man väger 65kg och har packning på 50kg och man går i en brant backe. Risken att ramla bakåt och mosa kamraten bakom är rätt stor.

Posted (edited)

Jo, det ni säger stämmer nog. Hade svårt att se framför mig en grabb på 90 kg ta sig upp och ner 75 ggr per ben under jägartestet, men det lär inträffa ofta. Men vid närmare eftertanke stämmer det ni säger, packningen blir mindre % av kroppsvikten och därför eventuellt lättare relativt till hur stor du är.

En följdfråga:

Ta den perfekta jägarindividen, hur lång är han och hur mycket väger han?

Ta i åtanke allt vad jägare förväntas klara av.

Edited by Sandberg
Posted
Jo, det ni säger stämmer nog. Hade svårt att se framför mig en grabb på 90 kg ta sig upp och ner 75 ggr per ben under jägartestet, men det lär inträffa ofta. Men vid närmare eftertanke stämmer det ni säger, packningen blir mindre % av kroppsvikten och därför eventuellt lättare relativt till hur stor du är.

En följdfråga:

Ta den perfekta jägarindividen, hur lång är han och hur mycket väger han?

Ta i åtanke allt vad jägare förväntas klara av.

Måste vara omöjligt att säga hur den perfekte jägaren ser ut, möjligen om det finns nån statistik på längd och vikt hos de som klarar jägarutbildningen så att man kan få fram ett snitt men det innebär egentligen inte att detta snitt motsvarar vad som är ultimat/perfekt. Hur stor är du sj, om man får fråga, Sandberg?

Posted (edited)

Väger ca 73 kg utan kläder (tappat 1-2kg då jag vart sjuk och icke tränat på nu 10 dagar), är 184 cm lång. BMI = 21.5

Dock tycker jag inte BMI är påtagligt för de av oss som tränar, många skulle säkert anses som "överviktiga" då de egentligen är vältränade.

Tänker försöka lägga mig på (om jag får bestämma) 5 kg muskler i ben, rygg och axlar.

Jag anser mig själv som optimal då jag väger 78-79 kg och håller min nuvarande längd.

Edited by Sandberg
Posted
Tänk er själva om man väger 65kg och har packning på 50kg och man går i en brant backe. Risken att ramla bakåt och mosa kamraten bakom är rätt stor.

Man får ju oxå lägga in aspekten hur starka rygg, ben å axlarna är på en, för bara för att man väger 65kg så betyder det inte att man behöver ramla bakåt när man går i uppförsbacke. Man kan ju vara relativt kort men ändå muskulös och ha en bra benstyrka för att klara av packningen. Så det skulle vara fel om de gick bara på vikten för att bli jägare i såna lägen, för det finns ju 1.83m killar som väger 72 men ändå kommer in som jägare. Om man jämför BMI mellan den som e kortare å väger mindre å den som är längre å väger mer i dessa exempel så skulle den korta ha större BMI. Bara som lite kuriosa.

Posted
Jag anser mig själv som optimal...

Intressant självbild! :rolleyes:

Jag kanske ska vara lite klarare med vad jag menade, jag kommer att anse mig själv som optimal då jag uppnår den vikten. Just nu är väger jag för lite. ,O

Posted
Man får ju oxå lägga in aspekten hur starka rygg, ben å axlarna är på en, för bara för att man väger 65kg så betyder det inte att man behöver ramla bakåt när man går i uppförsbacke. Man kan ju vara relativt kort men ändå muskulös och ha en bra benstyrka för att klara av packningen. Så det skulle vara fel om de gick bara på vikten för att bli jägare i såna lägen, för det finns ju 1.83m killar som väger 72 men ändå kommer in som jägare. Om man jämför BMI mellan den som e kortare å väger mindre å den som är längre å väger mer i dessa exempel så skulle den korta ha större BMI. Bara som lite kuriosa.

Självklart att man kan vara stark fast man väger 65 kilo, men man väger fortfarande för lite. Längden på en jägare kvittar helt och hållet. Om man fortfarande kan bära lika mkt osv gör det ingen skillnad. Men vikten är dock lite viktigare. Jag frågade själv under mönstringen om det fanns viktkrav och då sa killen jag snackade med att man måste väga minst 70kg eller ngt sånt. Skälet var just det att det annars blir svårt att bära tung packning. Tänk dig att bära en packning som väger nästan lika mycket som du själv. Det blir svårare.

Posted
Känns som jägeriet är ganska kört för mig, 57 kilo spinkig sate! :)

Jägeriet jagar inte kilo, utan pannben, hjärna och muskler. Ungefär i den ordningen. :)

Posted

Enligt pliktverkets regionkontor Täby kommer inga 89or att få utbildas till Jägare inom Armén. Endast FBJS och Kustjägare - enligt samma kontor utbildas endast 20 personer av årskull 89 till KJ.

Just thought you'd like to know. Så räkna inte med jägartjänster.

Posted

Enl. Täby (de kanske ljög, vad vet jag) så var det i alla fall så. Tydligen är årskull 89 en "mellanårskull". Vi är väl rekordlägst antal i svensk historia som får göra lumpen. Nästa år kommer 10-11 000 få göra (jämfört mot 3-4000 i år...). Allt enligt PV.

Posted (edited)

Öh skämtar du? Det skulle nog vara en rätt ordentligt brant backe i såna fall. Och vi som är lite mer lättviktare ~70 kg (69,8 i morse :P) men fortfarande tränar hårt är ofta desto segare skulle jag vilja påstå. Sen är det mer rättvist och jämföra BMI än vikten om man nu nödvändigtvis ska hålla på...

Edited by antonanton
Posted

Den här tråden handlar om vilka utbildningar man kan få med ett visst mönstringsresultat och INTE om hur mycket en jägare väger eller bär. Har ni fakta rörande viktkrav för jägare så får ni gärna dela med er, men redovisa källa. SPEKULERA INTE!

/mdn, underbefäl

Posted

Öh skämtar du? Det skulle nog vara en rätt ordentligt brant backe i såna fall. Och vi som är lite mer lättviktare ~70 kg (69,8 i morse :P) men fortfarande tränar hårt är ofta desto segare skulle jag vilja påstå. Sen är det mer rättvist och jämföra BMI än vikten om man nu nödvändigtvis ska hålla på...

Som sagt var det pliktverket som sa detta till mig, det är alltså inte jag som kommit på detta själv för att trycka ner alla som väger under 70kg. Vid min mönstring låg kravet för jägare på 70kg. Detta är info av pliktverket.

Posted

Det känns som om många som inte ens gjort lumpen sitter å gnabbar om ingenting och kommer med olika teorier.. varför inte bara tro vad man vill och vänta och se...

Posted

Nu har jag tagit bort några inlägg från personer som uppenbarligen inte hade läst eller förstått mitt tidigare inlägg. Det är något jag inte vill göra.

Innan ni postar nya inlägg i denna tråd, läs de tre inläggen ovanför detta och tänk efter en, två och tre gånger. Måste jag ta bort inlägg en gång till kommer jag inte att vara lika snäll som den här gången.

/mdn, underbefäl