Jump to content

Jag har sett en ängel i skyn?

Lfskbat

Recommended Posts

Har precis varit ute på YouTube och kollat lite "porr" dvs mil mtrl. Jag är helt såld på SU-30... vilket flygplan!!!!! Varför JAS? Swedish Air-Force!!!! Skaffa SU-30 eller SU-27 så vi fotsvettsindiander får något vackert att se på över den Svenska himlen! :clap:

SU-30 är definitivt det vackraste flygplanet någonsin... förlåt FW-190 :(

Någon som säger emot?

Ska vi köpa stridsflygplan bara för att ha något vackert att titta på skulle FM ha behållit Mustangerna och Spitfire. De var ju inte bara vackra att se på, ljudet får ju varenda hårstrå på kroppen att ta små glädjeskutt...

/E

Mjo, man måste erkänna att den är underbar :Malaj: Och ljudet från den är ju också fantastiskt! 0:) Jag var på FIA -06 i somras, och de hade ju både Spitfire och MiG-29... och jag måste erkänna att 29-an var ganska överlägsen :D

Mjo, man måste erkänna att den är underbar :Malaj: Och ljudet från den är ju också fantastiskt! 0:) Jag var på FIA -06 i somras, och de hade ju både Spitfire och MiG-29... och jag måste erkänna att 29-an var ganska överlägsen :D

Tidigare i sommar skrev du:

Japp, farsgubben och jag ska dit i år. Men vi (dvs han, jag är ju stensäker ) har inte bestämt oss för hur länge vi ska vara där. En eller två dagar? Jag menar, hur mycket missar man om man bara är där en dag? För att göra allt klart: att se flyguppvisningarna är måsten. Frågan är hur mycket tid man får över? Hjälp uppskattas!

Btw, bilderna från platsen kommer jag lägga in i flygdagstråden, inte här.

:)

Tappat bort intruktionsboken till digikameran? ;)

Lägger du in lite bilder där så har iaf den här tråden haft något att tillföra.

Varför inte Su-30? Tja, kan vara att den är för stor, för tung, för gammal, tvåmotorig och alldeles för dyr i drift. ;)

Vacker, jovisst! Vackrare än, Gripen? Nej, inte i min mening. :P

JAS är en forkortning på vilka typer av uppdrag planet klarar av att utföra, och betyder Jakt, Attack, Spaning. (Vilket ni med största säkerhet redan vet)

Korrekta benämningar.

Fpl 39

39:an

JAS 39

39 Gripen

JAS 39 Gripen

Gripen

Men aldrig JAS. Man kan kanske bokstavera det, vilket man gjorde med Viggen systemet. Men i och med att en Gripen klarar samtliga roller i en maskin så är lär det inte behövas.

Kan man säga Tunnan, Lansen, Draken och Viggen, så kan man säga Gripen också. B)

Ok, nu kan ni hata mig! :D

Edited by Robban75

...Men aldrig JAS...

Jaejujasägaresåjagfårvälsägajasenomjagvill.

Ja, vi hatar dig.. dels för att du påpekar det uppenbara, dels för att du är en så'n viktigpetter!

Men jag tänker inte slå dig, inte i dag, så du klarar dig, men enbart för att du inte kan stava till förkortning :P

/E

Nja, det har väl inte så mycket med missuppfattning att göra. Planet heter ju inte JAS, utan Gripen. Svensk media har inte lärt sig det på snart 20 år. Utan skriver fortfarande fel. Petitesser kanske. Men Gripen låter ju mycket bättre än JAS, och är inte lika negativt laddat. :dribble:

Nja, det har väl inte så mycket med missuppfattning att göra. Planet heter ju inte JAS, utan Gripen. Svensk media har inte lärt sig det på snart 20 år. Utan skriver fortfarande fel. Petitesser kanske. Men Gripen låter ju mycket bättre än JAS, och är inte lika negativt laddat. :)

Då slutar vi lipa, eftersom alla faktiskt förstår vad man menar ändå.

("39:an" är f.ö. en seriefigur, inte ett flygplan)

Ska vi köpa stridsflygplan bara för att ha något vackert att titta på skulle FM ha behållit Mustangerna och Spitfire. De var ju inte bara vackra att se på, ljudet får ju varenda hårstrå på kroppen att ta små glädjeskutt...

/E

Merlinmotorerna spöar skiten ur vilken symfoniorkester som helst.

dessutom har inte symfoniorkestern halvtumskulsprutor så segern är ju

självklar.

JAS får nog anses som allmänt erkänd omskrivning för jordfräsen.

att diskutera vackra plan är som att diskutera vackra kvinnor.

heidi klum är fruktat vacker men det utesluter ju inte att Julia Roberts också

är vacker. det är personliga detaljer hos betraktaren som avgör.

själv har jag alltid föredragit P-47 Thunderbolt före Mustangen

att diskutera vackra plan är som att diskutera vackra kvinnor.

heidi klum är fruktat vacker men det utesluter ju inte att Julia Roberts också

Jag var på teater en gång (jo, så kulturell är jag!) och i pausen köpte jag en fika av en tjej som på pricken liknade Julia Roberts.. hennes leende gjorde att det var väldigt svårt att få fram något vettigt.. men fika fick jag på nåt sätt ändå.. Vad vill jag säga med detta? Inget.. men däremot tycker jag det är synd att kalla Gripen för jordfräs. Inget fel på jordfräsar, men nog är en Gripen vackrare än ett motoriserat trädgårdsredskap!

Varken Gripen eller Viggen kan väl anses vara några Heidi Klum eller Julia Robertsar, men de har en annan typ, mer funktionell skönhet.

/E

Har precis varit ute på YouTube och kollat lite "porr" dvs mil mtrl. Jag är helt såld på SU-30... vilket flygplan!!!!! Varför JAS? Swedish Air-Force!!!! Skaffa SU-30 eller SU-27 så vi fotsvettsindiander får något vackert att se på över den Svenska himlen! :clap:

SU-30 är definitivt det vackraste flygplanet någonsin... förlåt FW-190 :(

Någon som säger emot?

Håller delvis med dig. Flankern är helt klart en av de vackraste, brutalaste, kraftfullaste och ja... porrigaste maskiner som någonsin byggts. Än mer brutal men inte lika estetiskt elegant är kusinen Su-34 som äntligen börjar komma ut på förband.

Men brittiska Hawker tar ändå hem förstaprisbucklan med två av sina skapelser: Tempest och Hunter :baskerKav: Vilka fåglar.. suck..

Angående svenska flygplan: Måste sticka ut hakan och säga att JAS (kommer alldrig kalla det Fpl-39 eller något annat löjligt) inte alls är vackert. Visst, smäckert och strömlinjeformat. Men alldeles för litet och kraftlöst. Utstrålar noll pondus och otyglad brutalitet. En riktig halvportion tyvärr... Viggen och framförallt Draken däremot är riktiga snyggingar. Vackra, graciösa (nja kanske inte Viggen då) och utstrålar STYRKA. Skapelser som bör värma varje svensks hjärta..