Lfskbat Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Har precis varit ute på YouTube och kollat lite "porr" dvs mil mtrl. Jag är helt såld på SU-30... vilket flygplan!!!!! Varför JAS? Swedish Air-Force!!!! Skaffa SU-30 eller SU-27 så vi fotsvettsindiander får något vackert att se på över den Svenska himlen! SU-30 är definitivt det vackraste flygplanet någonsin... förlåt FW-190 :( Någon som säger emot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 or links... Din ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Erbjöd inte ryssarna oss Mig-29 i början av 90-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Ska vi köpa stridsflygplan bara för att ha något vackert att titta på skulle FM ha behållit Mustangerna och Spitfire. De var ju inte bara vackra att se på, ljudet får ju varenda hårstrå på kroppen att ta små glädjeskutt... /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 8, 2006 Author Report Share Posted October 8, 2006 (edited) Jag fattar inte varför FV satsar på JAS när dom hade Musquito, Mustang och Spitfire... Här kommer dock en länk till en otrooooooligt vacker "blåslampa" SU-30 Edited October 8, 2006 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag tippar på kostnaderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Mjo, man måste erkänna att den är underbar Och ljudet från den är ju också fantastiskt! Jag var på FIA -06 i somras, och de hade ju både Spitfire och MiG-29... och jag måste erkänna att 29-an var ganska överlägsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Mjo, man måste erkänna att den är underbar Och ljudet från den är ju också fantastiskt! Jag var på FIA -06 i somras, och de hade ju både Spitfire och MiG-29... och jag måste erkänna att 29-an var ganska överlägsen Tidigare i sommar skrev du: Japp, farsgubben och jag ska dit i år. Men vi (dvs han, jag är ju stensäker ) har inte bestämt oss för hur länge vi ska vara där. En eller två dagar? Jag menar, hur mycket missar man om man bara är där en dag? För att göra allt klart: att se flyguppvisningarna är måsten. Frågan är hur mycket tid man får över? Hjälp uppskattas! Btw, bilderna från platsen kommer jag lägga in i flygdagstråden, inte här. Tappat bort intruktionsboken till digikameran? ;) Lägger du in lite bilder där så har iaf den här tråden haft något att tillföra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Varför inte Su-30? Tja, kan vara att den är för stor, för tung, för gammal, tvåmotorig och alldeles för dyr i drift. ;) Vacker, jovisst! Vackrare än, Gripen? Nej, inte i min mening. :P JAS är en forkortning på vilka typer av uppdrag planet klarar av att utföra, och betyder Jakt, Attack, Spaning. (Vilket ni med största säkerhet redan vet) Korrekta benämningar. Fpl 39 39:an JAS 39 39 Gripen JAS 39 Gripen Gripen Men aldrig JAS. Man kan kanske bokstavera det, vilket man gjorde med Viggen systemet. Men i och med att en Gripen klarar samtliga roller i en maskin så är lär det inte behövas. Kan man säga Tunnan, Lansen, Draken och Viggen, så kan man säga Gripen också. B) Ok, nu kan ni hata mig! Edited October 11, 2006 by Robban75 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 ...Men aldrig JAS... Jaejujasägaresåjagfårvälsägajasenomjagvill. Ja, vi hatar dig.. dels för att du påpekar det uppenbara, dels för att du är en så'n viktigpetter! Men jag tänker inte slå dig, inte i dag, så du klarar dig, men enbart för att du inte kan stava till förkortning :P /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Det tackar jag för! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Finns det verkligen nån som missuppfattar vilket flygplan man menar om man skriver JAS ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Finns det verkligen nån som missuppfattar vilket flygplan man menar om man skriver JAS ? Om man skriver fel och får det till AJS, annars nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Nja, det har väl inte så mycket med missuppfattning att göra. Planet heter ju inte JAS, utan Gripen. Svensk media har inte lärt sig det på snart 20 år. Utan skriver fortfarande fel. Petitesser kanske. Men Gripen låter ju mycket bättre än JAS, och är inte lika negativt laddat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 bara en liten notis när jag var på mönstrigen så sa en kille :" vi har väl typ Viggen vaa, och Gripen och ja , JASen också, den är väl rätt bra ?" :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Nja, det har väl inte så mycket med missuppfattning att göra. Planet heter ju inte JAS, utan Gripen. Svensk media har inte lärt sig det på snart 20 år. Utan skriver fortfarande fel. Petitesser kanske. Men Gripen låter ju mycket bättre än JAS, och är inte lika negativt laddat. Då slutar vi lipa, eftersom alla faktiskt förstår vad man menar ändå. ("39:an" är f.ö. en seriefigur, inte ett flygplan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Finns det verkligen nån som missuppfattar vilket flygplan man menar om man skriver JAS ? Inte förän JAS 41 Ulven kommer... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Då slutar vi lipa, eftersom alla faktiskt förstår vad man menar ändå.("39:an" är f.ö. en seriefigur, inte ett flygplan) Öh? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Ska vi köpa stridsflygplan bara för att ha något vackert att titta på skulle FM ha behållit Mustangerna och Spitfire. De var ju inte bara vackra att se på, ljudet får ju varenda hårstrå på kroppen att ta små glädjeskutt... /E Merlinmotorerna spöar skiten ur vilken symfoniorkester som helst. dessutom har inte symfoniorkestern halvtumskulsprutor så segern är ju självklar. JAS får nog anses som allmänt erkänd omskrivning för jordfräsen. att diskutera vackra plan är som att diskutera vackra kvinnor. heidi klum är fruktat vacker men det utesluter ju inte att Julia Roberts också är vacker. det är personliga detaljer hos betraktaren som avgör. själv har jag alltid föredragit P-47 Thunderbolt före Mustangen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 att diskutera vackra plan är som att diskutera vackra kvinnor.heidi klum är fruktat vacker men det utesluter ju inte att Julia Roberts också Jag var på teater en gång (jo, så kulturell är jag!) och i pausen köpte jag en fika av en tjej som på pricken liknade Julia Roberts.. hennes leende gjorde att det var väldigt svårt att få fram något vettigt.. men fika fick jag på nåt sätt ändå.. Vad vill jag säga med detta? Inget.. men däremot tycker jag det är synd att kalla Gripen för jordfräs. Inget fel på jordfräsar, men nog är en Gripen vackrare än ett motoriserat trädgårdsredskap! Varken Gripen eller Viggen kan väl anses vara några Heidi Klum eller Julia Robertsar, men de har en annan typ, mer funktionell skönhet. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Har precis varit ute på YouTube och kollat lite "porr" dvs mil mtrl. Jag är helt såld på SU-30... vilket flygplan!!!!! Varför JAS? Swedish Air-Force!!!! Skaffa SU-30 eller SU-27 så vi fotsvettsindiander får något vackert att se på över den Svenska himlen! SU-30 är definitivt det vackraste flygplanet någonsin... förlåt FW-190 :( Någon som säger emot? Håller delvis med dig. Flankern är helt klart en av de vackraste, brutalaste, kraftfullaste och ja... porrigaste maskiner som någonsin byggts. Än mer brutal men inte lika estetiskt elegant är kusinen Su-34 som äntligen börjar komma ut på förband. Men brittiska Hawker tar ändå hem förstaprisbucklan med två av sina skapelser: Tempest och Hunter Vilka fåglar.. suck.. Angående svenska flygplan: Måste sticka ut hakan och säga att JAS (kommer alldrig kalla det Fpl-39 eller något annat löjligt) inte alls är vackert. Visst, smäckert och strömlinjeformat. Men alldeles för litet och kraftlöst. Utstrålar noll pondus och otyglad brutalitet. En riktig halvportion tyvärr... Viggen och framförallt Draken däremot är riktiga snyggingar. Vackra, graciösa (nja kanske inte Viggen då) och utstrålar STYRKA. Skapelser som bör värma varje svensks hjärta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts