Jump to content

Recommended Posts

Posted
Uppdaterad vakanslista. SU01.

SU01 AB305 Resebefäl/Persass 26 400 kr

SU01 SU029 IT-Säkerhetschef 37900 kr

SU01 SU028 Säkerhetschef 37900 kr

SU01 SU022 S1, Stabsofficer Pers 37 900 kr

SU01 SU023 S3, Stabsofficer Ops/Stri 35 400 kr

SU01 SU200 Läkare 80 000 kr

SU01 AF461 Förare Patgb 203 23 700 kr

SU01 SU025 Press Informations Officer 37 900 kr

SU01 EN028 Sign/amröjmek se bilaga

SU01 SU100 Tolk 30 000 kr

Är inte långt ifrån att söka 203-förare :blink: , men funderar lite...

1. Vet någon hur SU01 kommer att bo? Första tiden förstår jag blir primitiv, men är det tält i sex månader som gäller?

2. Skulle också vilja få reda på vilket traktamente/utlandstillägg/missionstillägg som är aktuellt...

/Robin W

• Replies 445
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Är inte långt ifrån att söka 203-förare :blink: , men funderar lite...

1. Vet någon hur SU01 kommer att bo? Första tiden förstår jag blir primitiv, men är det tält i sex månader som gäller?

2. Skulle också vilja få reda på vilket traktamente/utlandstillägg/missionstillägg som är aktuellt...

/Robin W

1. Det beror nog på vilken plut/komp vakansen är på... Det blir nog en hel del tält iaf...

2. Traktamente: vet ej/ Utlandstillägg är väl det vanliga 3000:- och om du har barn under 18 hemma 7000:- / Missionstillägg: vet ej. Förra årets tillägg finns här. Ingen aning om dom nya ligger i samma härad.

:baskerFN:

Posted (edited)

Är inte långt ifrån att söka 203-förare :baskerFN: , men funderar lite...

/Robin W

1. Det beror nog på vilken plut/komp vakansen är på... Det blir nog en hel del tält iaf...

2. Traktamente: vet ej/ Utlandstillägg är väl det vanliga 3000:- och om du har barn under 18 hemma 7000:- / Missionstillägg: vet ej. Förra årets tillägg finns här. Ingen aning om dom nya ligger i samma härad.

:baskerFN:

Tack!

Synd att jag inte har några barn, jag hade kunnat bli rik...

Jag antar att förarvakansen gäller vakt/eskort. Men det är ju kul att tälta lite också.

Ny fråga som säkert någon vet svaret på:

Är fordonsbesättningarna på 203-bilarna utbildade på både skytt- och förarbefattning?

Edited by roamster
Posted

På EN är det standard att besättningen är utbildad i båda befattningarna. Iaf på IngPlut.

Och vad gäller frågan om tälten så kan jag bara säga att jag också undrar, men är inställd på ett primitivt boende för att inte lura mig själv.

Posted

/Robin W

1. Jag satsar på tält huvuddelen av tiden.

2. Traktamente enl SKV 623 kr/dag -avdrag för fri kost. Utlandstillägg som sagt enligt ovan, 3.000 kr. Barntillägg, om det är tillämpligt, 4.000 kr. Missionstillägg 12.000 kr.

Posted

/Robin W

Om det bara blir 12 månader i landet törs jag lova att det blir tält för SU01 och SU02. Jämför man med Liberia så började containerbyar inte byggas förrän under LA02. Men det ska väl vara ett nytt tält av något slag om jag har förstått det rätt och inte det gamla uppblåsbara sjukvårdstältet?

Jag har bott i tält under alla mina 3 missioner och jag har aldrig haft problem med det. Är så skönt att man får mera yta än i de trånga containrarna tycker jag. Fast det är klart, lägger ACn av så blir det ju tooooookvarmt :uzi

KE1 som har svårt att se sig göra en sådan högnumrerad mission att det finns containrar ;-)

Posted

/Robin W

Om det bara blir 12 månader i landet törs jag lova att det blir tält för SU01 och SU02. Jämför man med Liberia så började containerbyar inte byggas förrän under LA02. Men det ska väl vara ett nytt tält av något slag om jag har förstått det rätt och inte det gamla uppblåsbara sjukvårdstältet?

Jag har bott i tält under alla mina 3 missioner och jag har aldrig haft problem med det. Är så skönt att man får mera yta än i de trånga containrarna tycker jag. Fast det är klart, lägger ACn av så blir det ju tooooookvarmt :-P

KE1 som har svårt att se sig göra en sådan högnumrerad mission att det finns containrar :happy:

Nytt tält? Vad är det för tält? Blir inte Sjvtält 4 med andra ord?

Posted

Har faktiskt ingen källa för mitt påstående utan vill bara minnas att jag läst/hört detta någonstans. Men kanske har hjärnan spelat mig ett spratt?? Eller inte!!

Posted

Har faktiskt ingen källa för mitt påstående utan vill bara minnas att jag läst/hört detta någonstans. Men kanske har hjärnan spelat mig ett spratt?? Eller inte!!

Det är inte så att du har blandat ihop det med BASE-X tälten som är under leverans till NBG?

Posted (edited)

Det är inte så att du har blandat ihop det med BASE-X tälten som är under leverans till NBG?

Kan ju tilläga det att NBGs nya tält skall användas av IAS:en i Tchad!

Mycket möjligt att SU01 också tar sina tält ifrån NBG!

Tanken var först att man också skulle ta med luftkonditioneringen till de tälten men då väger lite drygt 400kg blir det lite väl mycket att släppa till 37 tält, så vi kommer att få njuta av värmen alla dygnets timmar

// En som ska till Tchad

Edited by NordicFear
Posted

Vad jag hörde inneifrån SU01 så ska tälten heta sjvtält 10. Som sagt hörsägen, men för mig från säker källa. Om dom är plockade från NBG eller inte har jag ingen aning om.

Posted

Ännu en uppdaterad vakanslista:

SU01 AB579 Signalmekaniker 25 500 kr

Posted

Beslut e nu taget att EU ska skicka 3000 soldater till Tchad varav ca 200 förmodligen är svenskar (IAS).

Om det blir verklighet att våra politiker skickar IAS ner dit, tror ni att det kan få konsekvenser för SU01? Att man konstaterar att utr inte räcker till båda missionerna, att det blir för jobbigt ur lednings- eller ur logistiksynpunk tex?

Jag menar att två st nollettor i samma veva kan bli för mkt för lilla försvaret o att politiker eller försvarsledning drar sig ur ena, dvs SU01.

Vad tror ni?

Posted

FM har tidigare skickat förband i bataljons storlek. 2 st kompanier bör inte vara några problem.

Förberedelserna för SU01/EN04 har pågått i ca 1 år, det är inte en blixt från klar himmel, FM bör kunna hantera det.

Mtrl finns att hämta vid NBG. Det borde kunna försörja 2st kompanier.

Posted
Beslut e nu taget att EU ska skicka 3000 soldater till Tchad varav ca 200 förmodligen är svenskar (IAS).

Om det blir verklighet att våra politiker skickar IAS ner dit, tror ni att det kan få konsekvenser för SU01? Att man konstaterar att utr inte räcker till båda missionerna, att det blir för jobbigt ur lednings- eller ur logistiksynpunk tex?

Jag menar att två st nollettor i samma veva kan bli för mkt för lilla försvaret o att politiker eller försvarsledning drar sig ur ena, dvs SU01.

Vad tror ni?

Jag gissar att OM Sverige inte skulle klara av detta så hade de inte deklarerat intresset för Tchad. Sudan biten är betydligt mera framskriden och jag har svårt att se det inte bli av. Åtminstonde inte pågrund av de anledningarna. I så fall hade man inte lämnat in prepositionen mm etc. Det enda som jag tror kan få SU01 att inte bli av är att Sudan inte välkomnar bidraget.

Posted
Mtrl finns att hämta vid NBG.

Det måste väl ändå klassas som totalt jättedåligt att plundra NBG på utrustning, när man står i 10 dagars beredskap. Att plundra det förband man åtagit sig att stå i "högsta" beredskap med åt EU tycker inte JAG verkar snyggt. På det viset skulle man nästan lika gärna kunna sätta in delar av förbandet i insats på egen hand också, vilket jag inte tror är tillåtet utan EU-beslut under beredskapstiden?

NBG - tidernas största pappersprodukt?

Posted
Mtrl finns att hämta vid NBG.

Det måste väl ändå klassas som totalt jättedåligt att plundra NBG på utrustning, när man står i 10 dagars beredskap. Att plundra det förband man åtagit sig att stå i "högsta" beredskap med åt EU tycker inte JAG verkar snyggt. På det viset skulle man nästan lika gärna kunna sätta in delar av förbandet i insats på egen hand också, vilket jag inte tror är tillåtet utan EU-beslut under beredskapstiden?

NBG - tidernas största pappersprodukt?

Sant! Helt värdelöst och ett uselt tillvägagångssätt!! Men likväl så är det ju ett mycket troligt scenario.

Posted (edited)

Det kanske blir en väckarklocka för alla plan då man verkligen inser hur matriel törstig utlandsstyrkan verkligen är speciellt när det handlar om 01:or? detta kan ju leda till Svergie åtar mindre antal missioner eller anskaffar mer materiel för att kunna hålla samma grad av åtagnande...

Omfördelning och prioritering är verkligen ett begrepp FM lever fullt ut!

Kanske hamnade lite OT men ändå inte...

Edited by NordicFear
Posted

Håller helt och fullt med om att plundra ett förband i beredskap är dumt, men alternativet, dvs att skicka ut ett förband utan adekvat utrustning, det är idiotiskt!

Posted
Håller helt och fullt med om att plundra ett förband i beredskap är dumt, men alternativet, dvs att skicka ut ett förband utan adekvat utrustning, det är idiotiskt!
Inte för att missunna någon en förstamission i afrikanska öknen, men... det kanske vore vettigast för ett litet land med en liten försvarsmakt att inte ta på sig fler uppdrag än man har folk och utrustning till? :)
Posted
Inte för att missunna någon en förstamission i afrikanska öknen, men... det kanske vore vettigast för ett litet land med en liten försvarsmakt att inte ta på sig fler uppdrag än man har folk och utrustning till? :)

Håller helt med dig Ing! Man ska passa sig för att gapa efter för mycket, men samtidigt är det det ju redan gjort.

Jag är självklart sugen på att åka, men vill inte åka med bristfällig mtrl. Som jag ser det, (är ju inte proffs på detta..) finns materielen att tillgå hos NBG. Och vi behöver den.

Hade det varit tvärtom hade jag varit lite grinig, det erkänner jag! Men vår mtrl ska tillsättas där den behövs! Vi arbetar ju alla för samma myndighet.

Posted

IAS har vad jag förstått redan börjat ta mtrl från NBG, vilket betyder att om EU frågar efter NBG så blir det ett garanterat NEJ från Sveriges sida. Ganska svårt att lösa uppgift utan fordon/tält.

Posted
IAS har vad jag förstått redan börjat ta mtrl från NBG, vilket betyder att om EU frågar efter NBG så blir det ett garanterat NEJ från Sveriges sida. Ganska svårt att lösa uppgift utan fordon/tält.

Å andra sidan så kan ju det bli en väldigt kort sträcka att transportera tälten och fordonen om IAS:en tar ner dem till Afrika åt NBG :rockon:

Posted

Å andra sidan så kan ju det bli en väldigt kort sträcka att transportera tälten och fordonen om IAS:en tar ner dem till Afrika åt NBG :rockon:

Med tanke på hur jargongen går i NBGrelaterade trådar, varför förutsätter alla att det finns några tält/fordon att hämta hos NBG? :=o

Posted

ojoj sudan är inget höjdarland inte, känns som att kartoum snart också får smaka helvete, va nere i sudan på jobb (civilt) för några veckor sedan, bra mycket varmare än i liberia också dock inte lika fuktigt. Man kunde känna spänningen i luften och de som jag pratade med där nere som va araber (egyptier) kände sig rädda och va övertygade om att det snart brakade loss igen (va tydligen upplopp och någon utav stammarna i kartoum som fick sin ledare dödad löpte amouk).

Posted (edited)

Å andra sidan så kan ju det bli en väldigt kort sträcka att transportera tälten och fordonen om IAS:en tar ner dem till Afrika åt NBG :dribble:

Med tanke på hur jargongen går i NBGrelaterade trådar, varför förutsätter alla att det finns några tält/fordon att hämta hos NBG? :uuh:

Jag antar att de har mtrl eftersom EN har fått släppa till delar av sin till NBG:s utb.

Det är visserligen ingen färsk info jag relaterar till!

Men viss ing-mtrl är ju ganska specifik, så det känns inte helt osannolikt att vi delar viss mtrl...

edit: glömt ord

Edited by HA1
Posted

ÖB har angett en pricip för prioritering av resurser personal mtrl mm

PRIO 1 Insatta förband (inkluderat förband som mobilserar inför rotation)

PRIO 2 NGB

Helt rätt prioritering.

Sedan kan man ju ha åsikter om huruvida vi kanske borde kunna fylla upp både insatta förband och NBG med personal och utrustning men det är en annan femma...

Posted

Dök upp en inkallelseorder igår iaf! Nu saknar jag bara ett schema på utbildningen :)

Nån som vet något om tänkt PX-verksamhet i Sudan? Man vill ju gärna åt lite schysst billig whisky :surprise:

Guest Major Error
Posted
Dök upp en inkallelseorder igår iaf! Nu saknar jag bara ett schema på utbildningen :)

Nån som vet något om tänkt PX-verksamhet i Sudan? Man vill ju gärna åt lite schysst billig whisky :surprise:

Hahahaha..... har du missat att Sudan är ett sharialand. Whisky my ass..... eller så skojar du.

Det som finns är små plastpåsar som heter Johnny Walter och innehåller 5cl i varje påse. En

liter av den spriten kommer att kosta dig kanske 50-70 USD som smuggelsprit. Eller om du

har tur så får du tag på andra sorter. Men i princip är det vodka med essens.......

Så näh, glöm spriten i Sudan.

mvh

Major Error med 7 mån + från Darfur 2006.....