Jump to content

Flottan? Vad har ni?

Lfskbat

Recommended Posts

Hej hopp matroser!

Som glad infanterist så skulle jag vilja ha lite info om vad vi har som flyter runt på böljan den blå?

Jag har väl en aning om att vi skrotat ut en jäkla massa och att vi har något som heter "Stabsfartyget Visborg". Vad har vi mer? Eller är detta hemligt?

Rent personligen så ser jag helst en flotta med slagskepp i stil med Gustav V och de andra... attans vackra. Man kan inte få allt. :)

Har vi något att sätta emot när skiten träffar byggfläkten? Eller sitter vi med 5000 200-båtar och 3000 stridsbåt 90?

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Förutom hangarfartyget Gotland och tillhörande eskortkryssarna Victoria, Mannligheten och Gustav Adolf så har vi ju våra SSBN-båtar bestyckade med Laponia ICBM, SSN-båtarna i Närke-klassen och tiotalet fregatter i Vansbroklassen. Dessa fartyg är rätt okända, och finns inte med på flottans officiella hemsidor. De finsn dock, det kan jag sätta min syster på..

Sen har vi ju de mer kända kustkorvetterna av Göteborg och Stockhomklass, och Visbykorvetterna, som är designade att vara så fula att fienden inte tror sina ögon och därför kommer att låta bli att skjuta av rena förvåningen.

Lite konventionella ubåtar av Gotland och Södermanlandklass har vi också.

mvh

Erik G

Certifierat kölsvin

Till allas våran besvikelse så kommer Kungl. Svenska flottan efter 2008 bara att bestå utav följande enheter:

5 st korvetter typ Visby

2 st korvetter typ Stockholm

5 st Minröjningsfartyg typ Koster

2 st Minröjningsfartyg typ Styrsö

2 st röjdykarfartyg typ Skaftö

MRF 01 Sökaren

2st ubåtar typ Gotland

2st ubåtar typ Södermanland

HMS Pelikanen

HMS Pingvinen

HMS Carlskrona

HMS Visborg

HMS Belos

HMS Orion

HMS Sleipner

ev. HMS Trossö

6 st bevakningsbåtar typ 80 (+6 st som tillhör AMF)

5 st skolfartyg typ NY

1 st Vedettbåt typ Jägaren

HMS Gladan/Falken

Till detta tillkommer ett myller av mindre fartyg/båtar. Idag är vi dessutom begåvade med 3 (4) st korvetter typ Göteborg... :=o

Kustkorvett är ett gamalt begrepp förknippat med Stockholm och Malmö, eftersom de blev förstora att kalla robotbåtar, där av den politiska titeln "kustkorvett" våra riktiga korvetter tillhör Visby och Göteborgsklassen, idag är Stockholm/ Malmö robotbåtar som fått sonar av misstag.

Ordet kustkorvett bör inte nyttjas och ersättas med korvett. :)

Edited by Psilander

Bojbåtarna är utrangerade, och ligger i malpåse i väntan på vidare åtgärder.

Att låta Visby ta över BB rollen är ett slöseri med resurser, Hon behövs ute i sjölådan, medan BB rollen kan lösas av en liten, relativt enkel platform, bara analysutrustningen kan tas ombord, tex en BevB, Stridsbåt 2000 eller tom en båt från skoldiv. Men troligast och kanske smidigast är hkp, som kan lägga ut bojarna, flyga runt och doppa sonaren där en misstänkt emitter dyker upp, dock saknas uthålligheten som ett fartyg har.

Visby kan ha analysutrustning ombord, men hon skall inte häcka i skärgården som BB.

@PBsyte, räkna inte ut Gbg korvetterna än. De skall defentivt läggas till din lista, ty de är idag kungl. flottans mest kompetenta fartyg, tills Vby är fullt driftsatt. Förhoppningsvis har vi GLE kvar i medelhavet ett bra tag. Dessutom så är GBG serien 4 fartyg. Sto/MMÖ kommer nog falla först, trots stort glesbygdsstöd.

Edited by Psilander

Sto/MMÖ kommer nog falla först, trots stort glesbygdsstöd.

Naaaaajj så blir det inte. Gbg är på väg ut oavsett missionen i Medelhavet.

PB-Syte har helt rätt när han undantar Gbg klassen efter 2008, trist att man inte uppgraderar systemen ombord, men så blir det med största sannolikhet.

Sedan får man ju inte glömma att det inte är över förrän den feta damen skrålat.

//Sgt Papa Bear

@ Psilander - jag räknar inte alls ut Göteborgskorvetterna, och jag håller helt med dig om att dom är det klart bästa vi har i väntan på Visby. MEN - det finns så vitt jag förstår ett beslut om att dom ska utrangeras from 2008.

JA, klassen består utav fyra fartyg - men bara tre är i bruk. HMS Göteborg ligger tyvär avrustad i ÖHK och det finns inga planer på att rusta henne igen (enligt flera YO på 3:e). Jag hoppas dock att du har rätt...

Visby korvetterna har som en del i HYDRA möjlighet att ta emot och analysera data från sonarbojar. Åtta bojar kan användas samtidigt, och systemet kan hantera 100 st bojar totalt. De bojar som används är Lofar- och Difarbojar. Är dock osäker på om fartygen kan sjösätta bojar själv!? :eeh:

P.S Hörde ett ryckte i helgen om att man tydligen hade stora problem att få ihop besättningar till Gle, nånting du kan bekräfta/dementera? :baskerHV:

P.S Hörde ett ryckte i helgen om att man tydligen hade stora problem att få ihop besättningar till Gle, nånting du kan bekräfta/dementera? :baskerHV:

Hur kan det vara ett problem? Har IKS stora vakanser? För annars är det ju bara att kommendera beredskapsbesättningarna ombord...

Hur kan det vara ett problem? Har IKS stora vakanser? För annars är det ju bara att kommendera beredskapsbesättningarna ombord...

Personen nämnde nått om avhopp åt höger och vänster - men jag hoppas verkligen att det bara var som han överdrev... :(

Bojbåtarna är utrangerade, och ligger i malpåse i väntan på vidare åtgärder.

Med risk att låta enkelspårig:

Jag vet att SVK vill använda Bojbåtarna till sommarskolornas PK nu när 200 båtarna är på väg ut med kraft. Det är ju inget större användningsområde, men man kanske kan tänka sig att de tillförs HvM?

Besättningar nog inget större problem, dessutom kommer IKS-besättningarna kallas in, och om de "säger de upp sig" så kan man köra befälsbemannat, det är ju runt 150 man i hela IKS (Gle, Svl, Vbg). Men rykten om avgångar, intressant skall ringa pers på måndag....

Finns det nått lagligt hinder att kontraktera inneliggande vplkull, för internationell, skarp tjänst.?

Jag känner väl till beslutet om mordet på GBG serien, men räkna inte ut dem, än är inte skärbrännaren framme. Hoppet lever än. Min övertygelse är att missionen i medelhavet, och i viss mån även kmr i tredje är seriens räddning i Fb08.

Edited by Psilander

Sleipner var Marinbasens lagfartyg på Muskö, framtiden oviss, rykten säger att hon skall bli stödfartyg åt amfbat Ursprunglingen stöttade hon torpedbåts divisonerna.

HMS_SLEIPNER.jpg

Hon är enligt min mening flottans fulaste fartyg.

Edited by Psilander

HMS Pingvinen är mig vetterligen skrotad

Finns HMS Sleipner verkligen kvar ? aldrig ens hört talas om båten

Jaså Pingvinen är skrotad, OK - min miss! :worthy:

HMS Sleipner - flottans fulaste fartyg! Tillhörde (när jag låg inne!) 1:a ubåtsflottiljen och användes som amm. transport fartyg. Syns i bakgrunden på denna bild daterad förra veckan...

gavle_hojdare.jpg

Edit: Psilander han först... :rolleyes:

Edited by PB-Syte

Så länge jag varit i flottan (hösten 1999) så har Sleipner tillhört MBO, senare MB, och nu snart kankse amf 1.

Men det är en fin bild på Gle och Svl, det är så vackert så man blir rörd :rolleyes:

Ok, du har säkert rätt. Skyller isf på min dåvarande Dtjl (han var ju trots allt utlånad från 4:e! :P ) - som påstod att hon tillhörde 1:a. Hon deltog vid tillfället liksom vi i Sammarin Väst 03...

th_Battle20Camp_CRW_7074.jpg

Ännu en stämmningsfull bild på en korvett ur Göteborgs klassen (HMS Kalmar)... :worthy:

...

Finns det nått lagligt hinder att kontraktera inneliggande vplkull, för internationell, skarp tjänst.?

...

Efter fullgjord GU så kan de kontrakteras. De måste mucka innan de blir möjliga att kontraktera för att skickas utomlands.

Vad man skulle kunna göra är att ge dem "muck" i förtid för att kunna anställa dem.

/K

I propositionen till försvarsbeslut 2004 står det att läsa att vid utgången av 2008 kommer det finnas kvar 7 ytstridsfartyg, 4 ubåtar och 7 minröjningsfartyg.

Det står också att Stockholmsklassen, 2 fartyg ur Göteborgsklassen och 1 ubåt av Gotlandsklassen försvinner.

Men finns det risk för att alla 4 korvetter av Göteborgsklass kommer att försvinna?

Och varför ska en Gotlandsbåt bort när Södermanlandstypen är äldre?

:(

Edited by PrinsProppmätt

I propositionen till försvarsbeslut 2004 står det att läsa att vid utgången av 2008 kommer det finnas kvar 7 ytstridsfartyg, 4 ubåtar och 7 minröjningsfartyg.

Det står också att Stockholmsklassen, 2 fartyg ur Göteborgsklassen och 1 ubåt av Gotlandsklassen försvinner.

Men finns det risk för att alla 4 korvetter av Göteborgsklass kommer att försvinna?

Ja, som det ser ut nu så kommer Stockholmsklassen att överleva Göteborgsklassen. Detta eftersom Stockholmsklassen hunnit genomgå HTM.

Västergötlandsklassen är äldre än Gotlandsklassen. De moderniserade båtarna i Södermanlandsklassen är i vissa avseenden modernare än Gotland. Dessutom torde det vara lättare att underhålla två klasser om två båtar, än en klass om tre båtar och en solitär.

Men enligt FB 2004 kommer Stockholmsklassen försvinna helt och Göteborgsklassen bara bestå utav 2 fartyg, innan utgågen av 2008. De två kvarvarande fartygen kommer sedan att genomgå HTM, men något senare än tänkt för att stå tillbaka för utveckligen av amfibiekårens verkan mot sjömål. Eller har det framkommit nyra direktiv?

Edited by PrinsProppmätt

Men enligt FB 2004 kommer Stockholmsklassen försvinna helt och Göteborgsklassen bara bestå utav 2 fartyg, innan utgågen av 2008. De två kvarvarande fartygen kommer sedan att genomgå HTM, men något senare än tänkt för att stå tillbaka för utveckligen av amfibiekårens verkan mot sjömål. Eller har det framkommit nyra direktiv?

Ja, som det ser ut nu så kommer Göteborgssystemet få stryka på foten till fördel för Stockholmskorvetterna - precis som BJE skrev. Sorgligt men sant... :unsure:

Edited by PB-Syte

Hur då? Om båda Stockholmskorvetterna och 2 Göteborgskorvetter försvinner, finns det ju forfarande 2 Göteborgskorvetter kvar men inga Stockholmskorvetter! Då har väl inte Göteborgsklassen fått stryka på foten, två av dem finns ju kvar i slutändan ändå eller har jag missat något väldigt väsentligt här? :unsure:

Tacksam för svar!

Dessutom kör man ju som bekant skiten ur HMUb Gotland i Stilla Havet, så vilken individ i GTD-klassen som ligger närmast för skrotning behöver man nog inte sitta på KRI Sjö för att bedöma sig fram till. Fast DET är ju i och för sig bara en personlig reflektion och spekulation.

Edited by Vargas

Då har väl inte Göteborgsklassen fått stryka på foten, två av dem finns ju kvar i slutändan ändå eller har jag missat något väldigt väsentligt här? :unsure:

Tacksam för svar!

Det du har missat är att Stockholmsklassen kommer att vidmakthållas på bekostnad av samtliga fyra Göteborgskorvetter...