Pal Posted December 16, 2006 Report Posted December 16, 2006 Ang Kalmar och Gbg.. beror detta på befälsbrist ? Isåfall varför har det blivit så? Om marinen har så stora vakanser (ja jag vet att armen tex T2 har brister på off) hur kom det att bli så? Därför att marinbasen i Stockholm lades ned. Det är här människor bor och få ville flytta till Blekinge bara för att politiker anser att den orten behöver mer arbetstillfällen. Quote
J.K Nilsson Posted December 16, 2006 Report Posted December 16, 2006 Vart har folket tagit vägen? Tja, vad säger man? /En inte särskillt imponerad J.K Nilsson Quote
PB-Syte Posted December 16, 2006 Report Posted December 16, 2006 Nu beror det ju inte enbart på alla 08:or som inte kunde tänka sig att flytta till lilla Karlskrona! En stor anledning ligger ju i att en hel drös YO avskedades, samtidigt som de kadetter som tog examen 05 inte fick ngn anställning. Dessutom genomfördes ingen antagning till YOP 2005... När jag låg inne 02-03 så hade 3:e Ytstrid 9 fartyg i drift (utan någon större personalbrist!), idag är 3 av dom kvar (+ HMS Kalmar), och man får ju dock inte glömma att en stor del av den sjögående personalen är bunden till PTK Visby... Quote
Blackadder Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Nu beror det ju inte enbart på alla 08:or som inte kunde tänka sig att flytta till lilla Karlskrona! En stor anledning ligger ju i att en hel drös YO avskedades, samtidigt som de kadetter som tog examen 05 inte fick ngn anställning. Dessutom genomfördes ingen antagning till YOP 2005... När jag låg inne 02-03 så hade 3:e Ytstrid 9 fartyg i drift (utan någon större personalbrist!), idag är 3 av dom kvar (+ HMS Kalmar), och man får ju dock inte glömma att en stor del av den sjögående personalen är bunden till PTK Visby... inte för att klyva hår men ingen blev väl ändå avskedad.. för det blir man bara om man gör något dumt... jag har för mig att så gott som alla som jobbade på ett förband som skulle avvecklas blev erbjudna en annan tjänst och dom som då valde att inte följa med blev då uppsagda för att omfattas av trygghetsstiftelsens åtgärder. /b Quote
Dr. T-68 Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Därför att marinbasen i Stockholm lades ned. Det är här människor bor och få ville flytta till Blekinge bara för att politiker anser att den orten behöver mer arbetstillfällen. Det var lite så när KA2 lades ner också. Då behövdes det flytta folk till Amf1 och Amf4 för att de skulle klara sina utbildningar. På grund av stor besvikelse från personalen var det inte många som flyttade. Det kanske är en planerad tanke hos FM att flytta ofta, de vet att de förlorar folk på vägen som inte vill bryta upp och flytta. Men det är konstigt att det är personal brist samtidigt som folk får sluta. Ekvationen går inte riktigt ihop. Quote
PB-Syte Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 inte för att klyva hår men ingen blev väl ändå avskedad.. för det blir man bara om man gör något dumt...jag har för mig att så gott som alla som jobbade på ett förband som skulle avvecklas blev erbjudna en annan tjänst och dom som då valde att inte följa med blev då uppsagda för att omfattas av trygghetsstiftelsens åtgärder. /b Det må så vara, men slutresultatet blev ju detsamma... :( Quote
Fillan Posted January 17, 2007 Report Posted January 17, 2007 inte för att klyva hår men ingen blev väl ändå avskedad.. för det blir man bara om man gör något dumt...jag har för mig att så gott som alla som jobbade på ett förband som skulle avvecklas blev erbjudna en annan tjänst och dom som då valde att inte följa med blev då uppsagda för att omfattas av trygghetsstiftelsens åtgärder. /b Det må så vara, men slutresultatet blev ju detsamma... :( Det var väldigt många upp till kaptens grad som insåg att om de nu skulle omskola sig till något annat var detta tillfället för dem.. befinner man sig i ålder 40+ är det inte lättast i världen att omskola sig till något "vettigt" och få ett jobb där också. Dessutom behövde de inte oroa sig för uppsägning i samma utsträckning som "oss unga". Jag samt många med mig valde att "låta oss sägas upp för att stämmningen på förbanden blev jättetråkig och vi tog/fick chansen till ett civilt liv utan flytt till pinan eller amf (inget ont om något av de ställena dock ;) ) Och som bekant så består fartygens besättningar till huvuddel av yngre besättningsmän/kvinnor. Därav vakanser på fartygen. De äldre sjöbusarna sitter på staben och gör nytta där. Men som nämnt, reslutatet är ju det samma, fartyg ligger still :( Quote
Recommended Posts