Jump to content

Tysk fregatt Projekt F125 Baden-Württemberg


Psilander

Recommended Posts

Fregatte 125

 

Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.

Link to comment
Share on other sites

MONARC - Modular Naval Artillery Concept: The MONARC - a development by a German industry consortium - extends the range and effectiveness of naval artillery. The concept entails mounting the turret and main armament of the PzH 2000 self-propelled howitzer - the most advanced 155mm artillery system - to the deck of a warship. MONARC represents a forward-looking solution to the problem of finding a high-performance gun for use on frigates and corvettes.

 

monarc.jpg

 

Monarch under testskede

 

Det finns en del intressanta koncept faktiskt, mest nyfiken är jag på brittiska utvecklingen av en 155mm kanon utvecklad på braveheart. Ur sjökrigssynpunkt skulle jag föredra 12/50 eller AK130, som är resdan klara fartygspjäser, med högeldhastighet (jag tror soldaten iland gillar att det regnar 90 26kg granater i minuten över fi, lite mer än 15-20 155m granater) Amerikanernas NGS, men även tidigare 203mm version av den vanliga 12,7cm kanonen är intressanta

 

Tyvärr så känns detta som nödlösningar eftersom man lagt ner tillverkningen av riktiga kanoner för 50år sedan., Utveckla 152/42 från kryssarna vore nått, den lever ju faktiskt fortfarande i Chile.

 

Navy Braveheart

AK130

 

12/50

8/54 mk71

AGS 155mm

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Äntligen ett nytt fartyg med en vettig kanon!

Det har inte hänt så mycket på den fronten sedan ryssarna slog världen med häpnad när de stoppade dubbla 130mm pjäser på Sovremennyy-klassen.

 

vi får ju ändå inte glömma Bissmark från WW2 dom kanonena ändå inte å leka med har för mig att det var typ 15 cm

Edited by Karl_Swe
Link to comment
Share on other sites

vi får ju ändå inte glömma Bissmark från WW2 dom kanonena ändå inte å leka med har för mig att det var typ 15 cm

Även om KMS Bismarck hade både 38cm och 15cm kanoner så kan man knappast kalla ett fartyg som sänktes för 65 år sedan för nytt...

Link to comment
Share on other sites

Äntligen ett nytt fartyg med en vettig kanon!

Det har inte hänt så mycket på den fronten sedan ryssarna slog världen med häpnad när de stoppade dubbla 130mm pjäser på Sovremennyy-klassen.

 

vi får ju ändå inte glömma Bissmark från WW2 dom kanonena ändå inte å leka med har för mig att det var typ 15 cm

 

Hej och välkommen till 2000-talet.

Vi talar om moderna fartyg byggda långt efter vk2, annars hade det väl varit mer relevant att nämna USS Missouri med systerfartyg som var i tjänst in på nittiotalet, och som hade kanoner på ca 40cm. Men de var ju byggda i en era där kanoner var fartygens huvudbeväpning.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men utvecklingen är intressant, för på 70-talet skulle ju alla eldrör bort, se tex typ 22, där man la av pjäsen och det höll på gå åt skogen i Falklandskriget.

 

Nu har pendeln svängt tillbaka, jag tror vi landar på ett medel artilleri runt 155-203mm inom 20år på jagare/ kryssare, uppbackat av en sekundär kaliber på 57-76mm, så kan sedan robotarna lösa mer långväga och komplexa problem.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Fick britterna inget eldunderstöd av fartygsartilleri under falklandskriget?

 

 

Jag kunde inte läsa mig till om haubitsen eller om MLRS (MARS?) skulle användas för att skjuta med på det tyska fartyget? För övrigt verkar ju lösningen helt befängd. Det verkar som om man i efterhand har kommit på att man behövde artilleri på båten utan möjlighet att göra plats åt magasin m.m. för fast kanon. Hur klarar haubitsen och MLRS sjögång? De borde ju vara gjorda för att skjuta stillastående och inte i sjögång. MLRS har väl i och för sig fått reglering av dess raketramp i alla ledder samtidigt på senare år.

Link to comment
Share on other sites

Fick britterna inget eldunderstöd av fartygsartilleri under falklandskriget?

 

 

Jag kunde inte läsa mig till om haubitsen eller om MLRS (MARS?) skulle användas för att skjuta med på det tyska fartyget? För övrigt verkar ju lösningen helt befängd. Det verkar som om man i efterhand har kommit på att man behövde artilleri på båten utan möjlighet att göra plats åt magasin m.m. för fast kanon. Hur klarar haubitsen och MLRS sjögång? De borde ju vara gjorda för att skjuta stillastående och inte i sjögång. MLRS har väl i och för sig fått reglering av dess raketramp i alla ledder samtidigt på senare år.

 

Jo britterna fick en del eldunderstöd från 114mm-pjäser.

Men t.ex. Broadswordklassen saknade från början medelsvårt artilleri

och hade bara 2st Bofors 40mm L/60 med eldledningsystem a la 1936,

villket är en förklaring till att det argentinska flygvapnet

lyckades ganska bra med att genomföra bomb- och akan/ksp-anfall

mot britterna.

 

Ang. Monarc så vill jag minnas att hela tornet står på en stabiliserad plattform.

Knappast den optimala lösningen, men man slipper utveckla en helt ny pjäs.

Britterna är inne på en annan lösning, där de modifierar sina 114mm kanoner

till 155mm haubits.

Eftersom laddningen måste ske i två steg (först granat och sedan drivladdning)

halveras eldhastigheten, men det kan det vara värt om man kan använda effektivare 155mm-granater.

Särskillt attraktivt vore konceptet om det kunde kombineras med GMLRS.

 

Går det att avfyra GMLRS vertikalt från ett VLS-system?

Link to comment
Share on other sites

Fick britterna inget eldunderstöd av fartygsartilleri under falklandskriget?

 

 

Jag kunde inte läsa mig till om haubitsen eller om MLRS (MARS?) skulle användas för att skjuta med på det tyska fartyget? För övrigt verkar ju lösningen helt befängd. Det verkar som om man i efterhand har kommit på att man behövde artilleri på båten utan möjlighet att göra plats åt magasin m.m. för fast kanon. Hur klarar haubitsen och MLRS sjögång? De borde ju vara gjorda för att skjuta stillastående och inte i sjögång. MLRS har väl i och för sig fått reglering av dess raketramp i alla ledder samtidigt på senare år.

 

Vagnen monterades (ställdes) för att kunna utprovas och proven gick över förväntan. Det är alltså inte tanken att man ska ha en hel vagn stående på däck i framtiden utan det kommer bli fast montage.

 

Det finns stora vinster i att använda 155mm och/eller då man kan använda redan utvecklad ammunition därav valet 155mm.

 

Amerikanerna prövar också 155mm haubits för montage på fartyg och jag skulle inte bli förvånad om det finns liknande tankar i fler länder.

Link to comment
Share on other sites

Hört vissa rykten om att britterna vill göra sin pjäs tvåpipig för att öka elden i målet.

 

Det finns ett numera insomnat projekt för MLRS i mk41 VLS som heter POLARIS där raketen skulle stuvas i samma typ av 4 cellig cell som ESSM.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Eftersom laddningen måste ske i två steg (först granat och sedan drivladdning) halveras eldhastigheten, men det kan det vara värt om man kan använda effektivare 155mm-granater.

Varför kan man inte ladda båda samtidigt? Det kräver iofs att man gör något kreativt med drivladdningen som t.ex stoppar den i en brännbar hylsa, och så måste man förståss se till att man har ett laddbord som rymmer både granat och laddning samtidigt. Men det borde gå...

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

I pdf:en så har de lyft på en Panzerhaubitz2000(?) på skeppet. Är det för att testskjuta eller för att kunan se hur tornet ska kunna röra sig eller?

 

Om det är för att testskjuta undrar jag om de spännbanden som den sitter fastsatt med verkligen räcker.

Link to comment
Share on other sites

I pdf:en så har de lyft på en Panzerhaubitz2000(?) på skeppet. Är det för att testskjuta eller för att kunan se hur tornet ska kunna röra sig eller?

 

Om det är för att testskjuta undrar jag om de spännbanden som den sitter fastsatt med verkligen räcker.

Vagnen monterades (ställdes) för att kunna utprovas och proven gick över förväntan. Det är alltså inte tanken att man ska ha en hel vagn stående på däck i framtiden utan det kommer bli fast montage.

 

Du vet, det går att läsa HELA tråden innan man postar ett inlägg ;)

Dessutom tror jag spännbanden endast är till för att säkra vagnen i sjögång. Dess bromsar räcker nog hyfsat till för att begränsa vagnens rörlighet vid skjutning. Den blåser ju inte normalt iväg vid skytte på landbacken iallafall.

 

/Erik G

BlåGul

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

German Navy takes delivery of F125 Baden-Württemberg-class frigate NORDRHEIN-WESTFALEN

 

Second F125 Baden-Württemberg-class Frigate Delivered to Germany

 

Den andra fregatten typ F125 Baden-Württemberg klass F 223 FGS Nordrhein-Westfalen har överlämnats från ARGE F125 consortium till Federal Office of Bundeswehr Equipment. I artikeln nämns att man kommer att ha ubåtsjakthelikoptrar ombord, vilket i så fall skulle ge dessa fartyg en viss ubåtsjaktförmåga. Dock tror jag att man bara kommer att medföra max en hkp för ubåtsjakt. Den andra torde då vara utrustad för transporter av trupp och materiel. Naturligtvis kan detta skilja beroende på uppgift och förväntat scenario. En fartygstyp som i första hand inte är avsedd för fullskaligt krig utan mer för lokala konflikter och skymningslägen utomlands. Därmed inte sagt att fartyget skulle vara näst intill värdelöst i ett fullskaligt krig, men det har ändå vissa "brister" när det gäller t ex medellångt luftvärn och ubåtsjakt. Närskyddet både mot luft- och ytmål är dock bra. Det finns förmodligen ett behov även av dessa fartyg om man vill vara en spelare på världsscenen, men de kan knappast vara en ersättning för fullvärdiga ubåtsjaktfregatter som har luftvärn med medellång räckvidd. Fartygen har haft stora problem att godkännas för aktiv tjänst och är ca 3 år försenade.

 

/Per

 

 

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Tysk fregatt Projekt F125 Baden-Württemberg
  • 2 years later...
26 minutes ago, vikingman said:

Vad är det för luckor på sidorna på Baden-Württemberg klassen?
Har de fått sina RBS 15 MK4?

Serviceluckor så man kan lasta av och på materiel från kaj, sjösätta RIB båt med mera.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, vikingman said:

Har de fått sina RBS 15 MK4?

 

Den nya Mk4/Gungnir versionen av RBS 15 är inte färdigutvecklad ännu så det tvivlar jag på. Vet inte när exportversionen ska vara operativ, men den svenska versionen beräknas bli operativ i mitten av 2020-talet. Fartygen får nog klara sig med Harpoon några år till.

 

Om jag får säga min mening så borde man på ett så stort fartyg kunnat avdela utrymme för en VLS installation dvs. "fitted for but not with", men dessa fartyg som är en modern motsvarighet till 30-talets "colonial cruisers" är sannolikt inte avsedda att operera i områden med nåt större lufthot. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...