Jump to content

Tyska minjaktfartyg


Perman

Recommended Posts

Ytterligare tre fartyg har nu uppgraderats av Atlas Elektronik. Förutom att de fått "Integrated Mine Counter Measure System (IMCMS)" och ROV av typ Sea Fox så kan fartygen nu även kontrollera minröjningsdrönare av typ Seehund.  Tidigare var det bara typ 352 som kunde detta.

 

Tech Upgrade for German Minehunting Vessels

 

Seawaves Magazine på twitter

 

Vid senaste sekelskiftet fanns i den tyska marinen totalt 22 minjaktfartyg av typerna 332, 333 och 343/352 byggda under 1990-talet. Idag återstår alltså 10 fartyg av typen 332 varav två används för röjdykare. Ytterligare två fartyg (Pegnitz och Siegburg) av Ensdorf klassen typ 352 (modifierade till moderfartyg för mindrönare) som tagits ur tjänst under de senaste åren har ännu inte sålts eller skrotats vad jag vet.

 

Huvuddelen av dessa fartyg hade i början ett för minjaktfartyg icke föraktligt luftförsvar med 2 st Bofors 40/48 med Mauser kupol och uppgraderade med Trinity 'autoloading' komponenter (dvs. 330 sk/min och 99 skotts magasin) plus 2 positioner för 4-ställiga Stinger FIM-92 samt WM-20/2 track-while-scan eldledningsradar i den välkända kulan liknande vår Arte 62. I samband med senare moderniseringar av minröjningssystemen så har dock bestyckningen och radaranläggningen reducerats. Fartygen är byggda i omagnetiskt stål som blev över efter att man byggt ubåtarna av typ 206.

 

spacer.png

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ytterligare fem minjaktfartyg av Frankenthal-klassen (type 332) ska få Atlas Elektronik's Integrated Mine Countermeasures System (IMCMS) mellan 2022 och 2025. Fartygen ifråga är Dillingen, Homburg, Sulzbach-Rosenberg, Fulda and Weilhelm. Även om det inte nämns så antar jag att de även ska Sea Fox mine disposal vehicle. Därmed så kommer alla 8 återstående minjaktfartyg av type 332 att moderniseras. Ytterligare 2 fartyg type 332 används av röjdykare.

 

Atlas Elektronik will equip Germany’s Frankenthal-class (Type 332) minehunters with the latest Integrated Mine Countermeasures System (IMCMS) between 2022 and 2025

(shepherdmedia.com)

 

 

Skärmklipp Frankenthal class minehunter M1069 Homburg 2021-07-14.PNG

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Något som jag inte noterat så mycket men som jag tycker är ganska intressant är att Indonesien beställde två minjaktfartyg av mod tysk Frankenthal klass i början av 2019. Enligt WarshipCam på twitter så går det första av dessa nu provturer utanför Eckernförde i Tyskland. De kommer bl a att få ett hybrid maskineri. 

 

SkrmklippWarshipCamontwitterIndonesianminehunterontrials2023-02-14-2.thumb.PNG.e289e375ae829b11621743bff5de7027.PNG

 

SkrmklippWarshipCamontwitterIndonesianminehunterontrials2023-02-14-1.thumb.PNG.c2bf338c80059648693ec1a4c44f228e.PNG

 

Som jämförelse ett par bilder på tyska fartyg av original klassen:

 

image.thumb.png.c49ef0c18f59605da07e4298731022d0.png

 

image.thumb.png.83cdea3841e6d75efdb2ec3f40bb5037.png

 

Både skrovet och överbyggnaden verkar ha modifierats kraftigt bl a med större bryggvingar, kraftiga vinklar på brygghuset  och mer accentuerat "knäck" på skrovet. 

 

Quote

As informed, each vessel will feature a complete MAN hybrid propulsion package, with two 12V175D-MM engines delivering 2,220 kW at 1,900 rpm, an Alpha CPP twin screw-propeller system including Alphatronic 3000 propulsion-control system for efficient and flexible maneuvering and an AKA hybrid PTI system for silent operation while minehunting — slow speed with pure electric propulsion.

 

Indonesian Navy’s new minehunters to feature MAN eco-friendly engines

(navaltoday.com)

 

/Per

 

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Quote

On August 14, the Indonesian Navy (TNI AL) received the delivery of two mine countermeasures vessels (MCMV), KRI Pulau Fani (731) dan KRI Pulau Fanildo (732), in a ceremony led by Chief of Naval Staff, Admiral Muhammad Ali, at the 2nd Fleet Command Headquarters in Surabaya, East Java.

 

Quote

Based on the Frankenthal-class, the two Fani-class MCMVs were built by the German shipyard, Abeking & Rasmussen, and delivered from Bremerhaven Port to Surabaya using a heavy load carrier, Combi Dock I.

 

Indonesian Navy Commissions Two New Fani-Class MCM Vessels

(navalnews.com)

 

Dessa minjaktfartyg är ganska unika i och med att de är en vidareutveckling och modernisering av den tyska Frankenthal-klassen från 90-talet. Därmed så skulle de potentiellt kunna vara en lösning av minjaktfrågan även för Tyskland. De nuvarande fartygen är 25-30 år gamla och behöver ersättas under 2030-talet. En beställning av en modifierad Fani-klass som ersättning för Frankenthal-klassen skulle ungefär motsvara om den svenska marinen väljer att beställa MCMV 52 som ersättning för Koster-klassen. Dvs. ett något större och modernare och mer kapabelt minjaktfartyg än de nuvarande, men ändå inga jättemoderfartyg för AUV:er som de nederländska och belgiska fartygen. Den tyska marinen skulle förmodligen även ha tillgång till data och utvärdering av de indonesiska fartygen för att kunna göra ev. nödvändiga modifieringar. Intressant att förutom UAV och ROV så ingår även USV (Unmanned Surface Vessel) i utrustningen.

 

Dock ställer jag mig lite tveksam till uppgiften i artikeln att deplacementet på Fani-klassen skulle vara 1.444 ton. Speciellt om man jämför med deplacementet för Frankenthal-klassen som är 650 ton. Dimensionerna på de nya fartygen är 61,4 x 11,1 m jämfört med Frankenthal-klassen 54,4 x 9,2 m. Jag är lite undrande hur en utökad längd på 7 m kan medföra ett utökat deplacement med 122 %.

 

image.thumb.png.780c6132a7fb0d32915c1157067bc1ed.png

(Anschütz photo)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/17/2023 at 2:34 PM, Perman said:

 

 

Indonesian Navy Commissions Two New Fani-Class MCM Vessels

(navalnews.com)

 

Dessa minjaktfartyg är ganska unika i och med att de är en vidareutveckling och modernisering av den tyska Frankenthal-klassen från 90-talet. Därmed så skulle de potentiellt kunna vara en lösning av minjaktfrågan även för Tyskland. De nuvarande fartygen är 25-30 år gamla och behöver ersättas under 2030-talet. En beställning av en modifierad Fani-klass som ersättning för Frankenthal-klassen skulle ungefär motsvara om den svenska marinen väljer att beställa MCMV 52 som ersättning för Koster-klassen. Dvs. ett något större och modernare och mer kapabelt minjaktfartyg än de nuvarande, men ändå inga jättemoderfartyg för AUV:er som de nederländska och belgiska fartygen. Den tyska marinen skulle förmodligen även ha tillgång till data och utvärdering av de indonesiska fartygen för att kunna göra ev. nödvändiga modifieringar. Intressant att förutom UAV och ROV så ingår även USV (Unmanned Surface Vessel) i utrustningen.

 

Dock ställer jag mig lite tveksam till uppgiften i artikeln att deplacementet på Fani-klassen skulle vara 1.444 ton. Speciellt om man jämför med deplacementet för Frankenthal-klassen som är 650 ton. Dimensionerna på de nya fartygen är 61,4 x 11,1 m jämfört med Frankenthal-klassen 54,4 x 9,2 m. Jag är lite undrande hur en utökad längd på 7 m kan medföra ett utökat deplacement med 122 %.

 

image.thumb.png.780c6132a7fb0d32915c1157067bc1ed.png

(Anschütz photo)

 

/Per

Om det stämmer finns det ju bara en förklaring, och det är att de är mer djupgående än originalet. Det låter inte heller otroligt, med tanke på att havsdjupet där de ska vara aktiva, ofta är väsentligt djupare än vad man finner i Östersjön eller Nordsjön. Där kan till och med ökad tyngd och djupgående bidra till mer stabil sjögång.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tombola said:

Om det stämmer finns det ju bara en förklaring, och det är att de är mer djupgående än originalet. Det låter inte heller otroligt, med tanke på att havsdjupet där de ska vara aktiva, ofta är väsentligt djupare än vad man finner i Östersjön eller Nordsjön. Där kan till och med ökad tyngd och djupgående bidra till mer stabil sjögång.

 

Ja det skulle kunna vara en bidragande orsak, men frågan är om det är hela förklaringen. Det var inte lätt att hitta en uppgift om djupgående på Fani-klassen, men enligt janes.com så har fartygen ett djupgående på 3,3 m.

 

Quote

The vessel has an overall length of 61.4 m, a breadth of 11.1 m, and a design draft of 3.3 m. The main hull has been constructed out of non-magnetic steel, said Mashuri Ishak, the proprietor of PT Agrapana, in response to questions from Janes at the exhibition.

 

Indo Defence 2022: Indonesian company discloses details of country's new MCMVs

 

Den ursprungliga Frankenthal-klassen har ett djupgående på 2,6 m. M a o så har Fani-klassen ett utökat djupgående på ca 21 % jämfört med Frankenthal-klassen. Jag är nog ändå lite tveksam till deplacement uppgiften på 1.444 ton. Möjligen så kan det även påverka deplacementet att Fani-klassen har ett hybrid maskineri med ett silent läge som kanske väger mer. Sen har det naturligtvis betydelse om det är så att man talar om standard deplacementet på Frankenthal-klassen och full load deplacementet på Fani-klassen.

 

Quote

Each vessel will feature a complete MAN hybrid propulsion package, with: 2 MAN 12V175D-MM engines delivering 2,220 kW at 1,900 rpm, a MAN Alpha CPP twin screw-propeller system including Alphatronic 3000 propulsion-control system for efficient and flexible maneuvering and an AKA hybrid PTI system for silent operation while minehunting (slow speed with pure electric propulsion).

 

Abeking & Rasmussen Delivers Two Mine Countermeasures Vessels to Indonesian Navy

(militaryleak.com)

 

image.png.79f264f1541050b9a15cf1b7dddbb827.png

(Photo by Abeking & Rasmussen)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

 

Ja det skulle kunna vara en bidragande orsak, men frågan är om det är hela förklaringen. Det var inte lätt att hitta en uppgift om djupgående på Fani-klassen, men enligt janes.com så har fartygen ett djupgående på 3,3 m.

 

 

Indo Defence 2022: Indonesian company discloses details of country's new MCMVs

 

Den ursprungliga Frankenthal-klassen har ett djupgående på 2,6 m. M a o så har Fani-klassen ett utökat djupgående på ca 21 % jämfört med Frankenthal-klassen. Jag är nog ändå lite tveksam till deplacement uppgiften på 1.444 ton. Möjligen så kan det även påverka deplacementet att Fani-klassen har ett hybrid maskineri med ett silent läge som kanske väger mer. Sen har det naturligtvis betydelse om det är så att man talar om standard deplacementet på Frankenthal-klassen och full load deplacementet på Fani-klassen.

 

 

Abeking & Rasmussen Delivers Two Mine Countermeasures Vessels to Indonesian Navy

(militaryleak.com)

 

image.png.79f264f1541050b9a15cf1b7dddbb827.png

(Photo by Abeking & Rasmussen)

 

/Per

Ja, baserat på de siffrorna så får jag det till att deplacementet borde öka med kanske 70%, inte 122%. Det kan ju vara ett typo och ska vara 1044 eller 1144, vilka ligger mycket närmre vad dimensionerna pekar på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...