Jump to content

Tyska fregattklassen F126


vikingman

Recommended Posts

Damen Cuts First Steel For German F126 

The prestigious F126 project reached a major milestone today: the cutting of the first steel for the new multi-purpose frigates for the German Navy. Main contractor Damen Naval and project partner NVL Group invited more than 200 guests to attend the official and festive ceremony at the Peene shipyard in Wolgast, Germany. The cutting of the first steel marks the official start of the project’s construction phase.

In June 2020, the equipment management organisation of the Bundeswehr, BAAINBw, awarded the construction contract for the four F126 frigates to Damen Naval as head contractor, together with subcontractors Blohm+Voss and Thales. It is the largest shipbuilding project in the history of the German navy and the contract includes an option for two more frigates.

The ships will be built entirely in Germany at shipyards in Wolgast, Kiel and Hamburg. The steelwork and pre-assembly for the stern will take place at the Peene shipyard in Wolgast, part of the NVL Group. The foreship will be built in Kiel, where it will be assembled with the stern and towed by sea to Blohm+Voss in Hamburg. Final outfitting, commissioning, testing and delivery, as well as outfitting of the on-board systems, will take place at Blohm+Voss in Hamburg. Delivery of the first ship is scheduled for 2028.

With a length of 166 metres and a displacement of up to 10,000 tonnes, the F126 frigates will be the largest in the German naval fleet. The versatile multi-mission platforms can operate all over the world and in all conditions, from the tropics to the polar regions.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/damen-naval-marks-official-start-of-construction-phase-f126-frigate/

https://en.wikipedia.org/wiki/F126_frigate

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

F 126 kommer att vara det första större tyska ytstridsfartyget som byggts med ubåtsjakt som en av huvuduppgifterna sedan den sista fregatten typ F 123 Brandenburg-klassen kom i tjänst 1996. Visserligen stämmer det att luftförsvarsfregatterna av typ F 124 Sachsen-klassen, som byggdes senare, har viss ubåtsjaktkapacitet, men den är med största sannolikhet bara för självförsvar.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Chessyman said:

Blir ju ett enormt fartyg, men blir det verkligen bättre eller lika bra jämfört med en type 26 på 6900 ton som dessutom har större luftförsvarsförmåga.

 

F 126 kommer ju att vara ett multi purpose fartyg som ska kunna operera ensamt med förmågor som type 26 inte har. Som t ex uthållighet att kunna vara "deployed" upp till två år, operera upp till 5.000 tim/år, bekämpa assymetriska hot med vattenkanoner och akustiska högtalarsystem med lång räckvidd, större hangar för två medelstora hkp och VTOL UAV, och vara förberedd för olika "mission modules" (inkl. "detention module" dvs. interneringsmodul). Dessutom så ska det finnas plats för upp till 3 RIB och 84 extra personal som kan vara från special förband eller SIGINT specialister. Type 26 är ju mer en renodlad ubåtsjaktfregatt med viss offensiv förmåga och bra luftförsvar, som ska kunna operera med andra fartyg i eskortstyrka och skydda hangarfartygen eller hålla farvatten runt de brittiska öarna fria från ryska ubåtar.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att F126 har en lite annan uppdragsprofil men det är fortfarande en oerhört stort "fregatt". Den är ju i storleksordningen lika stor som Arleigh Burke men jag skulle tro att f126 har avsevärt sämre förmåga i de flesta domäner. 

Helt enkelt förefaller det för mig i varje fall vara så att man gjort ganska konstiga val. Primärt är fartyget helt enkelt inte ett örlogsfartyg utan en förstorad kustbevakningsbåt för expeditionära uppdrag. (patrullera afrikas horn för att skydda export till kina...) Rätt/fel val?`det är ju upp till Tysklands förbundsdag och regering men för mig är den märklig.

Personligen hade jag hellre sett att de satsade på en mer renodlad ubåtsjaktfregatt och sen använde billigare fartyg för att patrullera mot pirater. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Peo said:

Visst är det så att F126 har en lite annan uppdragsprofil men det är fortfarande en oerhört stort "fregatt". Den är ju i storleksordningen lika stor som Arleigh Burke men jag skulle tro att f126 har avsevärt sämre förmåga i de flesta domäner. 

Helt enkelt förefaller det för mig i varje fall vara så att man gjort ganska konstiga val. Primärt är fartyget helt enkelt inte ett örlogsfartyg utan en förstorad kustbevakningsbåt för expeditionära uppdrag. (patrullera afrikas horn för att skydda export till kina...) Rätt/fel val?`det är ju upp till Tysklands förbundsdag och regering men för mig är den märklig.

Personligen hade jag hellre sett att de satsade på en mer renodlad ubåtsjaktfregatt och sen använde billigare fartyg för att patrullera mot pirater. 

Det som sticker ut är hur få VLS-celler den kommer få. 16st på ett så stort fartyg känns verkligen som enbart självförsvar. Jag har mycket svårt att se att de inte skulle fått plats med 32, eller till och med 64 celler på ett sådant fartyg. Det hade åtminstone gjort det möjligt för dem att ha slagförmåga när de är iväg i mer än ett år…

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tombola said:

Det som sticker ut är hur få VLS-celler den kommer få. 16st på ett så stort fartyg känns verkligen som enbart självförsvar. Jag har mycket svårt att se att de inte skulle fått plats med 32, eller till och med 64 celler på ett sådant fartyg. Det hade åtminstone gjort det möjligt för dem att ha slagförmåga när de är iväg i mer än ett år…

Vls behövs ju inte mot somaliska pirater…

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tombola said:

Det som sticker ut är hur få VLS-celler den kommer få. 16st på ett så stort fartyg känns verkligen som enbart självförsvar. Jag har mycket svårt att se att de inte skulle fått plats med 32, eller till och med 64 celler på ett sådant fartyg. Det hade åtminstone gjort det möjligt för dem att ha slagförmåga när de är iväg i mer än ett år…

16 st Mk.41 VLS blir som mest 64 st ESSM, 32 st CAMM-MR eller 16 st SM-2/6, på båten vilket kan te sig snålt idag.

 

Men här har du missat framtidsperspektivet med distribuerade Sensors-and-shooters. Moderna och framtida plattformar skall verka i nätverk.

F126 skall verka som en komponent i NATO Integrated Air and Missile Defence (IAMD). F126 skulle mycket väl kunna dela ut mål till svenska Patrioter i en Natokontext, eller till Aegis Ashore-batteriet i Polen. (även om det skrivs om möjligheter till ganska långa patruller utanför Afrikas horn så är Tyskland fortfarande en spelare i norra Europa)

 

Nästa utveckling som också den är väldigt spännande är att ha autonoma eller fjärrstyrda fartyg som bär på vapnen åt de bemannade fartygen. Se på US Navys Ghost Fleet Overlord.

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...