Baan Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 Har tittat runt lite på forumet samt på hemvärnets hemsida (som för övrigt inte är särskilt informationsrik..) men har fortfarande ingen jättebra koll på hur det hela funkar. Tänkte att det kunde vara bra fråga lite nu när jag ändå gjort en intresseanmälan (med ett par andra från jobbet) Vad är skillnaden mellan insats och vanliga hvgrupper, förutom det uppenbara att det är fler timmar på insats och eventuellt mer stridspittar? Funkar insats för alla eller är det höga konditionskrav t ex som skulle göra att vissa kanske inte är lämpliga för insats (själv var jag nskysold så kondition är inte min grej) eller handlar det bara om att man är villig lägga ner lite fler timmar på det hela? Jag har för mig att jag läst lite i forumet att det kan ta väldigt lång tid innan man får svar på sina intresseanmälan samt att det kan ta månader innan man får gå någon sorts grundutbildning (?), stämmer det? Finns det något annat än 20-bilar i hemvärnet, t ex någon sorts vagn, vad som helst? En av arbetskompisarna var strvförare på en 121:a och är väl sugen på att ratta något bepansrat igen. Det är väl det jag kommer på nu, kommer väl fler frågor men kommer inte på mer just nu. Tacksam för svar! Quote
tinhead Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 (edited) Dom insats jag pratat med har sagt "klara av att bära sin egen utrustning". Jättebra om du klarar fälttest 2km ~20kg packning på 12min, men det finns inte som fyskrav om inte det är något lokalt påhitt att man ska genomföra någon test. Närmaste pansar man kommer är väl bandvagnarna, och då är det reserverat för bilkåristerna. Fast det finns lokala avvikelser då dom haft andra behov. tjaa resten får dom andra svara på ;) Edited August 17, 2006 by tinhead Quote
Munin Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 (edited) Generella svar då det varierar över landet. Vad är skillnaden mellan insats och vanliga hvgrupper, förutom det uppenbara att det är fler timmar på insats och eventuellt mer stridspittar? Vanligen högre tempo/krav/utbildningsståndpunkt samt mer prylar. Funkar insats för alla eller är det höga konditionskrav t ex som skulle göra att vissa kanske inte är lämpliga för insats (själv var jag nskysold så kondition är inte min grej) eller handlar det bara om att man är villig lägga ner lite fler timmar på det hela? Olika över landet, men en anständig kondition räcker långt, det är inte jägarstrid det handlar om, men tempo kommer du inte ifrån. Oavsett Hv eller Hvinsats, så blir det en del extra kilon att kånka runt på... Jag har för mig att jag läst lite i forumet att det kan ta väldigt lång tid innan man får svar på sina intresseanmälan samt att det kan ta månader innan man får gå någon sorts grundutbildning (?), stämmer det? Efter ansökan ska du kontrolleras av diverse myndigheter för att bedömas lämplig, det är vanligen detta som tar tid, tyvärr. Sen ska du ha turen att en grundutbildning går ungefär samtidigt som du bedöms lämplig (2-4 ggr om året på utbildningsgrupperna, tror jag). Så variationen är stor. Finns det något annat än 20-bilar i hemvärnet, t ex någon sorts vagn, vad som helst? En av arbetskompisarna var strvförare på en 121:a och är väl sugen på att ratta något bepansrat igen. Glöm pansar. Lycka till. Tillägg: Lättare för oss att svara om du talar om i vilken del av sverige du befinner dig i. Edited August 17, 2006 by Munin Quote
Baan Posted August 17, 2006 Author Report Posted August 17, 2006 Det är klart jag kan gå med på mer utrustning och lite högre fysiska krav, min fråga var mer riktad till om någon som gjort en närskyddsutbildning ens är lämplig för insats eller om det är mer jägare. Hittills har jag två kompisar som sagt att det inte blir jättejobbigt med den utbildningen vi fått hos insats, båda har viss erarenhet av det, men det är alltid kul med mer input. Konditionen är väl lite av ett problem då jag i princip bara tärnar styrketräning och inte har någon kondition. Blev ju bättre i lumpen men marscherade med packning och sånt är inget jag hållt på med nu två år efter muck. Någon som kan berätta om skillnaden mellan vanliga hv och insats utrustningsmässigt? Använder insats AK5? Stridsväst? Angående pansaret så låter det tråkigt det där. Vore kul om man fick någon gammal vagn dom ändå tänkte skrota Arbetskompisen kommer bli ledsen nu Quote
Maul Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 Någon som kan berätta om skillnaden mellan vanliga hv och insats utrustningsmässigt? Använder insats AK5? Stridsväst? Vi i insats har nyare prylar men vi använder fortfarande AK4. Funkar alldeles utmärkt. Jag fick dessutom en granat tillsats i sommar Quote
GD1 Posted August 17, 2006 Report Posted August 17, 2006 När det gäller utrustningen så är det stora skillnader över landet. Vissa får vissa delar av utrustning tidigt, exempelvis stridsväst medan andra delar ex. Com-Tac tar tid och vice versa. Insats är inte jägare, många i insats har bevakningbakgrund och precis som i övriga HV finns alla utbildningsbakgrunder representerade. På de flesta förband som är något att satsa på har du möjlighet om du har lust att lägga ned tiden att utbilda dig på vapensystem som du tidigare inte fått möjlighet att använda, ex ksp m/58 och GRG. Quote
Ragulin Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 @Baan Att du tränar styrketräning räcker mer än väl. Det finns folk i IP som knappt kan gå upprätt ffs! Eftersom det i dagsläget inte finns några som helst krav på fysik i Hv -och inte ens IP rör sig speciellt överdrivet mycket, så kan du räkna dig till atleterna i sällskapet. Visst skulle vara bra om personalen klarade FM baskrav, men beggars can't be choosers som tysken säger... Quote
Baan Posted August 18, 2006 Author Report Posted August 18, 2006 (edited) Styrketräningen menade jag inte direkt som någon merit/fördel, jag skulle säga snarare att på det sättet jag håller på med styrketräning (fem dagar träning i veckan, mycket mat och en kroppsvikt på 107kg) så är det få fördelar med det. Möjligtvis kan man lasta en del på i korta dynamiska moment där det krävs styrka men that's it. Upplevde annars styrketräningen som något som inte gett mig i princip ingenting under GU. Men bra att höra att det inte är några överdriva krav (eller ja, inga alls heh), nu lutar det mycket mot insats, dvs om dom vill ha mig(oss), fler timmar låter ju bara kul. Vad är en AK4B? Liknande som AK5B? (menar just b-varianten) Edited August 18, 2006 by Baan Quote
GD1 Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 AK-4B är en standard AK-4 med rödpunktssikte och en lite annorlunda modell på fästet för hylsfångapåsen. Quote
Lfskbat Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 (edited) Vi i insats har nyare prylar men vi använder fortfarande AK4. Funkar alldeles utmärkt. Jag fick dessutom en granat tillsats i sommar Jag fick oxå denna lilla tingest Har inte en aaaaaning om hur den funkar men det löser sig nog! Ska vapnet kasunförvaras pga granattillsats? Någon som vet? @Baan När det gäller skyddsvästen så får man ut den men jag har ännu så länge inte haft den på mig Antalet timmar skiljer sig mellan vanlig Hv-grupp och Insats... på pappret! Men en som är aktiv i ett vanligt Hv-komp kan du göra cirka 80-100 timmar per år. Detta har inget med stridspittar att göra utan att det finns mycket småövningar i vanliga hv. Deltar man i alla dessa + ställer upp och "assisterar" i ex HvU utb och i avtalsorg utb så blir det runt dessa timmar. När det gäller IP timmar så är dessa koncentrerade på färre tillfällen men då längre övningar. Mig veterligen har IP sällan 3 timmarsövningar, kanske då någon befälsövning ligger på detta timantal. Sålunda gör du i runda slängar samma timmar oavsett. IP (hos oss) övar mycket mer striden, medan vanliga Hv (hos oss) har lagt ribban lägre och mer focus på civil samverkan och bevaka/skydda infallsport med tonvikt på bevakning = skyddsvakt vid VCP o likn. IP (hos oss igen) kommer troligen att samöva mer med GU-förband. IP har "två" typer av övningar, dels med den egna bataljonen man även med övriga IP, och då som Insatskompani. Variationen är väl lite mer till IP fördel. Vill du ha kontinuitet och vara mer för att gå kurser för befordran så är väl vanliga Hv att föredra, vanliga Hv har i många fall generationsskifte samt att chefer alltid är något av en bristvara. Båda typer har sina + och -. Jag började i vanligt Hv men efter 5 år så ville jag lite mer så nu är jag Grp C i IP. Ger detta några år till sen kanske jag går tillbaka till vanligt komp. Hv är faktiskt mycket flexibelt när det gäller befattningar... det kan givetvis bli bättre. Mina 3½ Zloty Edited August 18, 2006 by Lfskbat Quote
FkN Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 Utrustningstilldelningen för Hv i allmänhet och Hv-IP finns det en egen tråd om. Bakgrunden är mycket varierande. I min IP har vi folk från alla truppslag, olika utbildningsbakgrunder, och ett åldersspan på 20 till 40 år. Dom fysiska förutsättningar bör ju vara att man "klarar" den allmäna tjänsten, dvs orkar bära med den tilldelade utrustningen under normala omständigheter under X antal dygn. Quote
709 Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 Fysiskt fostran har ju även den en egen tråd här i HV/Friv-forumet. Där har ju framkommit det som ingen direkt gillar, men alla får köpa: konditionen spelar ingen större roll. Om du nu kommer så gott som direkt från lumpen lär du inte ha några problem att hänga med. Var bor du? Säger du det så kommer nog någon här att höra av sig till dig och se till att du hamnar i hans förband!! Prova. Quote
M_Persson Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 Vi i insats har nyare prylar men vi använder fortfarande AK4. Funkar alldeles utmärkt. Jag fick dessutom en granat tillsats i sommar Jag fick oxå denna lilla tingest Har inte en aaaaaning om hur den funkar men det löser sig nog! Ska vapnet kasunförvaras pga granattillsats? Någon som vet? Granattillsatsen ska kasunförvaras. Eller rättare sagt, du får inte ha den hemma. :( Quote
Maul Posted August 18, 2006 Report Posted August 18, 2006 Vi i insats har nyare prylar men vi använder fortfarande AK4. Funkar alldeles utmärkt. Jag fick dessutom en granat tillsats i sommar Jag fick oxå denna lilla tingest Har inte en aaaaaning om hur den funkar men det löser sig nog! Ska vapnet kasunförvaras pga granattillsats? Någon som vet? Granattillsatsen ska kasunförvaras. Eller rättare sagt, du får inte ha den hemma. :( Precis. Den åker av och läggs med övriga vapen i kasunen. Grymt rolig att skjuta med är den också även om handleden får ta mycket mer tyngd då den blir enormt mycket större. Men den känns iallafall "mannligare" än övrigas :P Quote
Baan Posted August 19, 2006 Author Report Posted August 19, 2006 Tack för alla svar, särskilt Lfskbat, mycket egna intryck, det gillar jag! IP låter definitivt som något roligare, självklart är det strid man vill öva och då låter det som ett ganska självklart val 709: Jag kan leva med att konditionen inte ska spela någon större roll Kommer inte direkt från lumpen, är nog mer än två år sen sen muck. Eftersom jag enbart tränar styrketräning så är den kondition som man ändån fick lite i lumpen nog helt borta nu. Jag bor i Göteborg vanligtvis, ursprungligen från Borås så jag anmäldem mig här i Borås med några arbetskamrater. Vet dock inte om det blir mer aktuellt med IP i Göteborg i framtiden, men i dagsläget är det Borås som gäller. Quote
709 Posted August 19, 2006 Report Posted August 19, 2006 ...709: Jag kan leva med att konditionen inte ska spela någon större roll Kommer inte direkt från lumpen, är nog mer än två år sen sen muck. Eftersom jag enbart tränar styrketräning så är den kondition som man ändån fick lite i lumpen nog helt borta nu. ... Du, det var 11 år sen jag muckade. Två år är nyss :P och betyder att du nog har bättre kondis än många i Hv, även IP, särskilt om du tränar. Quote
Lfskbat Posted August 19, 2006 Report Posted August 19, 2006 (edited) @Baan Tackar! Det kan vara så att det är fullt i IP, då ska du inte vara rädd för att gå in i ett vanligt kompani. Detta kan ha sina fördelar då du glider in lite lätt i rörelsen och lär känna deras pros & cons. Du kan sätta upp dig på "väntelista" till IP och under tiden "tuffa" på i vanliga Hv. Fördelen med att tuffa på in vanliga Hv i väntan på IP är att du kan gå kurser på ex HvSS och "stärka" dina positionier så att säga. Fortbildning är ju inte fel. Du kan givetvis gå kurs när du är med i IP, fast jag har nog aldrig mött folk ur IP på mina kurser... typ Plut C TU HvSS. Men jag tror nog du inte har problem att komma in i IP. Lycka till och välkommen i Hv Edited August 19, 2006 by Lfskbat Quote
Hans Engström Posted August 19, 2006 Report Posted August 19, 2006 (edited) Vad är skillnaden mellan insats och vanliga hvgrupper, förutom det uppenbara att det är fler timmar på insats och eventuellt mer stridspittar? Bara som tillägg så är det lite felaktig info som givits här ovan; formellt är den enda skillnaden mellan Insatsplutoner och 'vanliga' plutoner att insats ska kunna fler saker. Jag citerar som vanligt den eminenta skriften, (P)TOEM för Allmänna Hemvärnet och Driftvärnet 2005 3.1.1 Huvuduppgifter3.1.1.1 Hemvärnspluton, hemvärnspluton (30 h) och hemvärnsinsatspluton skall kunna: H 1 bevaka anläggning eller (skydds)objekt, H 2 skydda anläggning eller (skydds)objekt mot sabotageförband motsv, H 3 genomföra ytövervakning, H 4 stödja samhället. samt lite senare 3.1.4 Övriga uppgifter för hemvärnspluton 30 hUtöver huvuduppgifter enligt ovan skall en hemvärnspluton (30 h) kunna lösa någon/några av följande uppgifter: Ö 1 utföra fältarbetsuppgifter, Ö 2 gränsövervaka, Ö 3 starta upp och/eller betjäna anläggning, Ö 4 verka som eldobservatör alternativt utföra målutpekning. 3.1.5 Övriga uppgifter för hemvärnsinsatspluton Utöver i 3.1.4 skall hemvärnsinsatspluton (60 h) kunna: Ö 5 försvara terrängavsnitt/knutpunkt, Ö 6 transportskydda materiel, Ö 7 eskortera personal. Här anser jag att det finns en oklarhet i om man menar att insatspluton skall kunna hela Ö1-Ö4 uppgifterna, ellar att man (som 30H) får välja en eller flera. och så kommer det lite mer grejer också; 3.2.3.2 Indirekt eldHemvärnsinsatspluton och hemvärnspluton (30 h) skall: - kunna verka som eldobservatörer, - efter tillförsel av målutpekningsutrustning kunna ingå i målbekämpning. 3.2.4.1 Taktisk rörlighet Hemvärnsinsatsplutoner skall med egna fordon kunna genomföra omgrupperingar om 300 km per dygn inom MD område. 3.2.4.2 Fältarbeten motverkande motståndarens rörlighet Hemvärnsinsatspluton och hemvärnspluton (30 h) skall kunna: - stridsvagnsminera, - utföra förbindelseförstöring av konstbyggnader och kulvertar, - blockera hamn eller spärra/förstöra flygfält eller väg. 3.2.4.3 Rörlighet inom minerat område Hemvärnsinsatspluton och hemvärnspluton (30 h) skall kunna röja enstaka minor och OXA (oexploderad ammunistion) för att möjliggöra förflyttning på väg och i lätt terräng. Och det är allt. En kritik som riktats mot Insatsplutonsorganisationerna är att man spendera mycket tid på att bli bra på strid (vilket i och för sig är trevligt och bra) men att man inte utbildar mot sina faktiska uppgifter enligt (P)TOEM. Roligt att notera är att det som för 30H och insats anges som valfritt i 3.1.4 Ö4, i 3.2.3.2 anges som skall krav för bägge, ännu ett exempel på att man hastade med utgåvan. Edited August 19, 2006 by Hans Engström Quote
Krook Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Så skillnaden är egentligen att IP ska ha taktisk rörlighet? Enligt TOEM alltså. /K Quote
Lfskbat Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Så skillnaden är egentligen att IP ska ha taktisk rörlighet?Enligt TOEM alltså. /K Jupp! Då de har egna fordon (13 och 20-bilar på pluton samt 11,1112, 20,13,30 mfl på ledningsplut). Vanliga Hv komp har inga fordon (vissa komp köper egna 11 och 13 som civilregas... lite MÖPigt kanske). När det gäller Hv komp 30h+ har jag inga uppgifter. Hur dessa ska "ceritfieras" har jag ingen aning om... Vad krävs? Nått viss PersQ? Känner någon här till ett 30+ kompani????? Quote
Krook Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Nog känner jag till den tillämpade skillnaden mellan ordinarie HV och HV IP men jag trodde att den föreskrivna skillnaden hade utökats sedan min tid i HV. Men så var inte fallet alltså. Man skulle kunna vara så elak och säga att IP över dubbelt så mycket (minst) för att ha kompetensen att åka TGB. Nu vet jag att så inte är fallet och att IP kan merutnyttjas och har en tillgänglighet som vida överskrider ordinarie HV, kopplat till TOEM. Det bör tydliggöras för gemene man, tycker jag. /K Quote
GD1 Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 ----När det gäller Hv komp 30h+ har jag inga uppgifter. Hur dessa ska "ceritfieras" har jag ingen aning om... Vad krävs? Nått viss PersQ? Känner någon här till ett 30+ kompani????? Tror att det tekniskt bara finns 30h plutoner. Däremot finns det minst ett kompani där alla fyra plutoner är 30h. PersQ vet jag inte hur det står till med men det kan säkerligen Koskela svara på. I sak tror jag bara att en soldat som skrivit på för 30h skall göra fler timmar (duh) och att plutonen skall ha en extra uppgift exempelvis FARB eller transportskydd. Quote
Lfskbat Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 (edited) @Krook Ser argumenten och kan förstå dom en aning. Visst finns det skillnader men det som vi gör i IP och tror jag säkerligen en vanlig samtrimmad Hvplut oxå skulle klara av detta... om dom fick öva på samma sätt som vi gör dvs. Men du har helt rätt Krook, IP övar lite mer Combat stuk än en vanlig Hvplut och frånsett bilarna så är där ingen direkt skillnad... annat övningsutbud och lite mer jollerprylar bara. Men IP finns och frodas av en anledning. Dom övar det som folk vill ha (om man ser från fotfolkets syvninkel). För att göra bilden av Hv lite väl stereotyp kan man säga "-De som gick med i Hv för 20-30 år sedan, gick med för att slippa repövningar... -Vi som går med idag, går med för att vi inte får göra repövningar!" En avsevärd skillnad, och häri ligger nog Hv generationsstrid (om det nu finns någon?). Edited August 20, 2006 by Lfskbat Quote
Krook Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Men IP finns och frodas av en anledning. Dom övar det som folk vill ha (om man ser från fotfolkets syvninkel). För att göra bilden av Hv lite väl stereotyp kan man säga "-De som gick med i Hv för 20-30 år sedan, gick med för att slippa repövningar... -Vi som går med idag, går med för att vi inte får göra repövningar!" En avsevärd skillnad, och häri ligger nog Hv generationsstrid (om det nu finns någon?). Nästa steg är väl IP+ och IP++ eller SIP (Särskilda Insatsplutonen). Ribban tycks höjas tidsmässigt och prylmässigt även om de egentliga och ordersatta uppgifternas svårighet inte gör det. Jag förstår att folk vill ha mer men det bör takta mot TOEM och ordersatta uppgifter, annars blir det svårt att motivera och får ett löjes skimmer över sig. /K Quote
Munin Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 @lfskbat du glömde gemenskapen, samhörigheten och personkännedomen. @Krook så sant. SIP, är det de som ska ha tigerstripad rosa-pistagemönstrad basker? Quote
dxl Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Visst övar man kanske för mycket strid om man ska se till propotionerna i TOEM, men som jag ser det så finns det få saker som svetsar samman så bra som just strid. Med ett förband som kan strid så kommer mycket annan kunskap desutom på köpet. Quote
Baan Posted August 20, 2006 Author Report Posted August 20, 2006 Hur funkar det egentligen med 11/13/20-bilar i HV? Får vem som helst köra dom eller är det militärt förarbevis som gäller? Är det någon fördel att ha förarbevis för dom fordonen? Tror mitt gäller fram till 2009, gäller bara hitta det Vad är chansen att insats får lite pansar någon gång i framtiden då? Quote
Munin Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 (edited) @Baan Hmm, hade vi pratat civila marknaden hade du just höjt din månadslön med x antal tusenlappar. Ja, du måste ha militärt förarbevis. Räkna med att få köra och att bli headhuntad av diverse chefer i ditt närområde, sothöns eller hvsoldater med giltiga förarbevis växer inte på trän Från en långt ner i näringskedjan: Pansar betyder en kostnad för fordon, rep, vård, mantimmar, ammo etc som är astronomisk i förhållande till nuvarande hvbudget. 2003 hävdades det som exempel att 55000 hvmän kostade lika mycket som 800 man i utlandsstyrkan. Tja, 2020, tidigast, kanske chansen är 50/50 för något fåtal splitterskyddat, om vi har tur och snälla politiker med stor plånbok? Edited August 20, 2006 by Munin Quote
FkN Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Hur funkar det egentligen med 11/13/20-bilar i HV? Får vem som helst köra dom eller är det militärt förarbevis som gäller? Är det någon fördel att ha förarbevis för dom fordonen? Tror mitt gäller fram till 2009, gäller bara hitta det Förarbevis gäller. Kan lätt säga att förarbevis är hårdvaluta, speciellt inom IP, då det inte är många som har gällande och att ny-utbildningen är ovanligt lång. Quote
Recommended Posts