Jump to content

Recommended Posts

Posted

@pappa6116

Skillnad på att bli godkänd för Hv och på att bli godkänd för att få ha vapen hemma... Dock så kan den som genomför Intervjun kryssa i rutan "Föreslås Inte" som hemvärns man. Då kommer individen ifråga troligen inte att gå vidare till de övriga instanserna. Så som intervjuare har man faktiskt ganska stor makt angående individernas antagande till hemvärnet.

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@Baan

Vad säger att jag är ensam om att kontrollera en bostad? Iaf när jag höll på med detta så genomfördes det vissa "dubbel" besiktningar på bostäder. Dvs bostäder som C MD-Grp var osäker på så skickade han ut en ny besiktningsomgån för kontroll av bostaden.

Men även C MD-Grp genomförde kontroller av bostadsbesikningar genom att låta individer skriva ned info om sin bostad på intro. Och skilde infon om bostäder allt för mkt på intro kontra besiktningen så kunde man få ett H-vete....

Så det finns kontroll i systemet...

Sedan vad är det som är så svårt att förstå? det är ingen rättighet att få ha ett vapen i sin bostad.... Det är bara pålitliga individer i bra bostäder som tillåts ha vapen hemma. Personligen så tror jag att det går åt att färre och färre Hv-soldater kommer att ha vapen hemma. Det kommer troligen enbart att vara sådna som av förbandschef anses ingå i ngn form av QRF som får ha vapen hemma. vars uppgift kan vara att Ta, Genomsök, Skydda kompaniets kasun etc.

Jaha, nu när jag påpekar bristerna i att inte ha några direktiv alls för besiktning är det plötsligt två personer som besiktigar, och det ger ju ingen som helst tolkningsutrymme alls av icke-existerande direktiv? Hah. Nåja, att det säkerligen blir många vettiga beslut kan jag tro på, men att det inte är ett system med mycket tolkningsutrymme? nej.

Pålitliga individer? Det du kan få reda på om en människa och intrycket han ger dig, om du inte har några starka fördommar om vad "pålitliga individer" är, så kvalificierar sig ganska många eventuella hemvärnsmän som pålitliga.

tillägg>

Förresten så har jag mailat de uppgifter jag såg om dig till kompisar runt om i landet. Samt med rek. om att inte godkänna din bostad eftersom jag anser att du är en säkerhetsrisk. Ja det finns folk från göteborg med på min maillista...

Sedan räknar jag med att mitt namn väger ganska tungt hos de som står i min mail-lista, för de vet viken moral och korrekthet jag bär när det gäller denna typ av verksamhet. Så vill du ha en bässa hemma som du kan visa upp på fester etc. så är det bara att börja att be att det inte är ngn som jag har mailat till...

Varför då? Blev du sur över mina svar och kännde för att ge igen eller vad är poängen? Lite smått patetiskt.

ok.. den här tråden tog en nasty turn too the shit side of town...

@ Baan

Du borde nog tänka till både en och två ggr innan du börjar "slänga käft" med folk härinne på SoldF. Forumet består till en majoritet av MÖP som har ett gigantiskt kontakt nät....

Det hade varit så mycket smidigare om Baan hade frågat någon ifrån SoldF som bor i Gbg ( förslagsvis som är PC eller KC) på detta forum att komma och göra en inofficiell besiktning? På så sätt så hade detta inte uppstått..Och Baan hade fått sin fråga besvarad....Alt ringa sin Ev blivande KC och fråga ang deras tolkning av §11.

"slänger käft"? du menar att om man vill ha lite källor på det man vill höra från dom anonyma personerna på forumet (må så vara att vissa är väldigt insatta) så har trådne gått åt helvete? Jag trodde just tanken med forum var tvåvägskommunikation, ack så fel man hade. För min del var ju lägenhetsdiskussionen avslutad om du nu råkade missa det på något sätt, läs tillbaks några inlägg så borde ju allt vara solklart.

Posted

@Baan allt som skrivs på ett forum förutsätts du ta med en nypa salt, det kallas källkritik. Du behöver inte skriva oss på näsan att du är skeptisk, det är om inte annat oartigt.

Om fler än 3 personer säger samma sak utan att bli emotsagda/replikerade med lämplig bestämmelse på ett öppet forum kan man dock utgå från att de i huvudsak har rätt.

Forumsmedlemmarna skriver sällan lagar, regler och förordningar själva, tack och lov/tyvärr, utan har att följa de styrmedel för verksamheten som finns.

Att svaren kan vara mer eller mindre uttömmande beror på besvararens kunskap, tillgång till relevanta bestämmelser, förbandstillhörighet, skrivklåda samt tidpunkten på dygnet.

och lycka till i Hv.

Posted
@Baan allt som skrivs på ett forum förutsätts du ta med en nypa salt, det kallas källkritik. Du behöver inte skriva oss på näsan att du är skeptisk, det är om inte annat oartigt.

Om fler än 3 personer säger samma sak utan att bli emotsagda/replikerade med lämplig bestämmelse på ett öppet forum kan man dock utgå från att de i huvudsak har rätt.

Forumsmedlemmarna skriver sällan lagar, regler och förordningar själva, tack och lov/tyvärr, utan har att följa de styrmedel för verksamheten som finns.

Att svaren kan vara mer eller mindre uttömmande beror på besvararens kunskap, tillgång till relevanta bestämmelser, förbandstillhörighet, skrivklåda samt tidpunkten på dygnet.

och lycka till i Hv.

Nej, jag kan inte gå med på att jag varit obefogat otrevlig, det är ändå ingen trivial sak med vapen i hemmet och jag är glad att folk faktiskt kan uppvisa källor till sina påståenden. Sen får ju folk ha lite självdistans och inte ta så illa upp om man inte bara nickar och håller med. Jag är inte heller mycket för "majoriteten har rätt"-principen då jag ofta sett att så inte alltid är fallet. Det är ju Interweb vi snackar om ändå :uzi

Tack.

Posted

Rikshemvärnschefen Har ju inlett en utredning som skall komma med en slutsats om hurvida HV skall ha sin beväpning hemma eller inte. Utredningen skall vara klar i början av oktober.

Denna utredning startade iom. den tragiska händelsen i Täby i början av sommaren.

Det har inte kommit något delbetänkande från denna utredning men känslan man får när man talar med folk på HKV är att det lutar åt centralförvaring av nycklarna till vapenlåsen.

En stor fördel med detta är att man inte behöver ha några förbandstransporter av vapen till och från övningsplatser utan att alla har med sina vapen hemifrån och får sin nyckel på övningsplatsen. Den enskilde hemvärnsmannen kan inte använda sitt vapen olovandes utan förbandschefen (plutonschef) tillstånd. (tvåsamhet inför ett beslut)

Den avtalspersonal som tillhör insatsorganisationen och skall beväpnas med AK4 b kommer iom. detta att få personliga vapen hemma som alla andra.

Men som sagt var så är detta inte fastslagit ännu utan det är endast underhandsinformation som jag fått från HKV

II63

Posted

Fast om man ändå har centralförvaring av nyckeln så kan man ju centralförvara vapnet också. Finns ju ingen anledning alls att ha vapnet hemma då, förutom om man är väldigt nitisk med sitt underbeslag och vill hålla det väldigt rent.

Posted
Fast om man ändå har centralförvaring av nyckeln så kan man ju centralförvara vapnet också. Finns ju ingen anledning alls att ha vapnet hemma då, förutom om man är väldigt nitisk med sitt underbeslag och vill hålla det väldigt rent.

Logistik... jäkla skillnad på att transportera och förvara 100 nycklar och hundra vapen

Posted

Logistik... jäkla skillnad på att transportera och förvara 100 nycklar och hundra vapen

Naturligtvis har ni rätt. Ibland så glömmer jag att alla inte har ett regemente runt knuten :uzi

Posted

Eftersom jag bara hört talas om vapenlåsen; kan man vårda vapnet även utan nyckel? Hur säkert är låset ifall vapnet skulle hamna i fel händer?

Posted
Eftersom jag bara hört talas om vapenlåsen; kan man vårda vapnet även utan nyckel? Hur säkert är låset ifall vapnet skulle hamna i fel händer?

Det går att vårda, dock kan det bli svårt att dra igenom pipan, och göra rent patronläget, men annars så går det att putsa på....

Såvitt jag vet är låset änsålänge ouppbrutet, och även om det går att få upp med massa verktyg, kunnande och tid, så är det inte värt det, speciellt när man med lite ansträngning kan få tag på liknande vapen för ett par tusen.

@Dxl

Att ha ett runt hörnet hjälper inte... tar fortfarande massa övningstid och organisation...

Posted (edited)

Att lämna nyckeln i FM:s förvar torde dock göra det helt meningslöst att ha vapnet hemma, då det inte kan brukas förrän ak och nyckel återförenas. Så, antingen fortsätter vi ha vapen hemma eller i förråd efter vad som är lämpligt, eller också lämnar vi in hela bössan vid övningsslut. Nackdelen blir att de skattepengar som lagt ner i patronlägeslåset har kastats i sjön, och värdefull övningstid får läggas ner på vapenvård av personligt vapen.

Väsentligare nackdel är att saker som placeras i kassuner tenderar att vandra runt och brukas av andra, som oftast vare sig håller koll på, sköter eller har samma inställningar på det som placerats i kassunen som huvudbrukaren. Alltså tillbaka till gamla lånekarusellen...

Tillägg: Vad är egentligen huvudproblemet? Att vi stundtals lägger vapen i händerna på fel människor, eller att vi har vapen hemma...

Med det sagt kvittar det mig lika, fast jag kommer att bli ruskigt verbal den dagen någon har vanskött mitt verktyg.

Edited by Munin
Posted (edited)

Hm tror att jag får förtydliga mig lite.....

Nyckeln kommer inte att förvaras hos FM om det nu blir som man tänkt utan hos plutonschefen detta med anledning att man inte själv i ett plötsligt infall av vansinne ska kunna ta AK:n och gå bärsärk. Man måste vara två som beslutar att vapnet ska kunna vara funktionsdugligt (enskilde lasse i ledet och plutonchefen)

Tänk er en övning i Sorsele i Västerbottens inland. plutonchefen har nycklarna inlåst i ett säkerhetsskåp vid plutonsförrådet. Det är anmält att det kommer 34 soldater till övningen. När man har uppställning på morrgonen så är styrkebeskedet 29 soldater.

När tjänstgöringslistan fylls i så får man sin nyckel till vapenlåset (samtidigt som man får en förteckning av vilka som är med om det skulle ske en skarp skada samt en order om att avlägsna låset ur vapnet) +sidan: Inga vapen som måste bevakas om man hade beställt en transport från K4 eller från Umeå -sidan: en liten påse med nycklar som man kan lägga tillbaaka i säkerhetsskåpet. Tyvärr så lever vi i den verkligheten att alla har inte ett regemente runt hörnet som är villig att förvara en massa ak4:or i en bevakad kassun.

Väljer man en sådan lösning så kommer även avtalspersonalen kunna ha en AK4 hemma så att man inte varje gång behöver fara till skjutbanan för att genomföra inskjutning.

Jag vet då vilket scenario som jag föredrar om jag får välja.

Vapenlåset är godkänt av brottsförebygganderådet och must. det är att betrakta som mycket säkert då det som konstruktion är försett med ett antal "självhärdande stift" som blir hårdare ju mer man försöker bearbeta dem.

Vapenvården blir lite svår att genomföra i pipa och patronläge men i övrigt inga problem

II63

Edited by II63
Posted

@Baan

Det finns alltid en kontroll av kontrollen. De som skriver på att just en viss individ ska få förvara vapen hemma är j*vligt rädda om sitt eget skinn. Därför vill man skydda egen rygg så mycket som det går. Så enkelt är det.

@Munin

SOm det har skrivits innan. Det är en stor skillnad säkerhetsmässigt på att transportera 200st AK4:or varav 50st används tor. Jmf med att transportera 4st nycklar (dvs huvudnycklar till ett antal serier av ptr.lägeslåstet.)

@II63

Har hört samma rykten. men med det ev. tillägget om "nyckepersonal" ska ha nyckel hemma. Och det är förbandschefen som avgör vilka individer i enheten som räknas som nyckelpersonal. Ett grundtyckande är att det inom ett kompani är Bataljonchef, StfBatC, Bat-KVM, Kompanichef StfKompC, KVM, Plutonchef, StfPlutC samt Ev vissa Gruppchef som är grunden i nyckelpersonal. Men detta avgörs på Bataljonchef nivå vilka som anses vara nyckelpersonal. Just för att det ska finnas en sk. QRF inom varje bat. (nu talar vi inte IP) utan personal som under lång tid visat sig vara värdefulla för bataljonen.

Tycker att det låter som en sund tanke. Att man har personal som ikanske bara uppfyller kontrakt etc har nyckel centralförvarad. Nyckelpersonal som är chefer etc på olika befattningar har nyckel hemma. Det kommer typ att bli 90% färre som har vapen+nyckel hemma... Det är en grym riskreducering.

Posted
Ett problem med det är dock att man får det svårare att smita med på andra kompaniers övnignar och skjutningar.. :(

Jupp, men det är priset vi får betala för att vara med i org. Men med bra framförhållning kan man kanske besälla rätt nyckel till rätt plats ifall man smiter med på ngn annans övning. Alt får ta med sig nyckeln själv för just denna övning.

/me kommer att begära ut nyckeln till sitt vapen mkt ofta enl denna princip när han återgår till att tillhöra Hv-enheter

Posted

Dahlberg:

Tar inte mycket tid att ha personliga vapen i kasun på regementet.

Är ju ändå där man samlas innan övning och då är det ju bara att plutonsvis hämta ut dom, funkar hur smidigt som helst för Göteborgs IK iaf. Om övriga kompanier i Sverige är osmidigare så får dom väl öva på smidigighet då...

Posted
Är ju ändå där man samlas innan övning och då är det ju bara att plutonsvis hämta ut dom, funkar hur smidigt som helst för Göteborgs IK iaf. Om övriga kompanier i Sverige är osmidigare så får dom väl öva på smidigighet då...

Då är det ju jättebra för er. Men de kompanier som inte har samling inför övningar på ett fredsförband då? Trots allt så ser inte hela Sverige ut som Göteborg... ;)

Posted
Dahlberg:

Tar inte mycket tid att ha personliga vapen i kasun på regementet.

I och med att vi övar en hel del inne i stan så är det långt ifrån alltid som vi samlas ute i KUNGSÄNGEN. Skulle det vara en förutsättning för övningarna skulle vi inte kunna öva på vardagskvällar och få svårt att motivera folk att samlas ute på Livgardet för att sedan åka tillbaka in till stan för att öva och sedan ut igen för att avsluta dagen. Lösningen är vapen i hemmet eller vapentransporter till övningsplatsen. och jag vet vilket jag föredrar. Nyckelförvaring låter smidigast.

/Dexter