Jump to content

kikarsikte

Tjorven

Recommended Posts

Varför? Vad skall du använda det till. Vilket vapen? Vilken typ av montage. Innan du funderar mer beställ boken "Shots at Big Game" av Walter Borg. Boken är lite föråldrad men väldigt bra. Efter du har läst boken ställ mer frågor.

• 2 years later...

Någon som har erfarenhet av OXO Kikarsikte?

Det låter bra med alla deras försäljningsargument men är det ngn som har testat ett i verkligheten här?

Jag menar, ett 6-24X50 Mil-Dot, kulbanekompensator OCH targetrattar samt belyst riktmedel för 3995:-! (Bara ett exempel...) Är det ngt att ha?

Var på Skånska Jakt- och Fiskemässan och pratade med dem idag.

- Inga mellanhänder

- Skottfast till tusen

- URBILLIGT

- m.m

Edited by Fu Kallenberg

Någon som har erfarenhet av OXO Kikarsikte?

Det låter bra med alla deras försäljningsargument men är det ngn som har testat ett i verkligheten här?

Jag menar, ett 6-24X50 Mil-Dot, kulbanekompensator OCH targetrattar samt belyst riktmedel för 3995:-! (Bara ett exempel...) Är det ngt att ha?

Var på Skånska Jakt- och Fiskemässan och pratade med dem idag.

- Inga mellanhänder

- Skottfast till tusen

- URBILLIGT

- m.m

Bäst jag frågar. Är detta ett skämtinlägg?

OXO gör banne mig världens sämsta optik. Skottfast!? Ska jag skratta eller gråta. En av mina bästa vänner har fått byta 4 st OXO-kikarsikten eftersom de inte pallade rekylen på hans .308W. Bl a så sprack glasen inuti siktet. Efter att fjärde gick sönder bytte han till ett kvalitéssikte från Tyskland.

Själv skulle jag välja något av följande:

Zeiss

Swarovski

Helia

/Johan ES

Ja vad säger man....OXO är väl kvalitetsmässigt lika bra som bajs på en pinne. Skulle tänka mig för innan jag köpte ett sikte med dom måtten för fyra lök....Ett sikte med alla "Bells and whistles" kostar minst sju om du ska ha kvalitet. (Leupold tactical, Tyska märken eller motsv.)

Ja vad säger man....OXO är väl kvalitetsmässigt lika bra som bajs på en pinne. Skulle tänka mig för innan jag köpte ett sikte med dom måtten för fyra lök....Ett sikte med alla "Bells and whistles" kostar minst sju om du ska ha kvalitet. (Leupold tactical, Tyska märken eller motsv.)

Att det kunde vara skit det ana jag rätt snart när jag pratade med dem. Jag var bara tvungen och höra om någon hade erfarenhet av dem. Man läser på deras hemsida och hittar en som skickat in en "recension" av sitt sikte och tycker att det är det bästa han någonsin har köpt, och rekommenderar det starkt till alla som söker ett sikte.

Han har nog aldrig haft med ett riktigt sikte att göra. Nä det blir nog Meopta för mig.

Tack för svaren.

// Fu Kalle

Edited by Fu Kallenberg

Undrar även över kikarsikte. Nåon som bra erfarenhet av detta? Jag har tänkt mig en kikare typ 3-12x56 med belyst riktmedel.

Först ska du ställa dig frågan vad du skall använda siktet till. Att ha en 56mm lins fram blir bara stort och klupigt och i vissa fall blir bössan topprank. Men visst ska du använda det mycket i mörker så är det ju motiverat även fast jag tror att 50mm är fullt tillräcklig. Skall du dessutom ha ett kikarsikte som har bra mörkeregenskaper så finns det inga billiga alternativ det är precis det som Ziess, Swarowski och Heila är bra på tack vare den ypperliga optiken och till det finns det inga billiga alternativ. Ska du däremot använda kikarsiktet när det inte är fullt så mörkt så rekomenderar jag Leupold, dom tillverkar mycket bra sikten och lämnar nog bästa garantin av alla på sina produkter. Många som pysslar med banskytte och dyl. använder Leupold just pga att dom är inte intresserade av mörkeregenskaper och har ingen lust att betala dom extra tusenlapparna. Du kan även fråga dig om du tycker det är värt några tusen extra för att kunna sitta ute 30 minuter extra vilket ungefär är skillnaden mellan Leupold och de dyrare.

Måste även säga att om du köper en kvalitetskikare så köp ingen billigare model på baser och ringar då kommer alla pengarna du lagt ut på siktet vara förgäves. När det gäller ringar och baser så skall dom vara av stål inget annat och inte ha en massa justeringsskruvar. Kan rekomendera Warne´s ringar och baser även Leupold, finns en hel del annat som är bra också.

Varför 3x12x56? Ta en 2.5-10x50 så slipper du ha skyhöga fästen, och luset i kikaren kommer knappt förändras (du kommer itne lägga någon märke till det).

Har du gott om pengar är det självklart Swarowski, Helia, Smith & Bender eller min favorit; Carl Zeiss :) som gäller. (De flesta kostar runt 10000)

En Sako 75 30-06 med Zeiss sikte är inte och leka med *går och smeker kolven lite* 0:)

Edited by Eynosh

Personligen anser jag att leupold aer klart otillrackligt nar det galler skymmningsjakt.

Bygger du dina erfarenheter på "Tactical" serien eller vanliga skit.i.hyllan Leupold kikarna som finns i Lasses.kanoner.och.krut butik?

Edited by HvPrsk

Tror faktiskt inte det är någon skillad på optiken mellan tactical eller deras VX-III. Som jag har förstått det så är det som skiljer hållfasthet, riktmedel och diverse ljusteringsrattar. Tycker inte det är något fel på Leupold kikare men när det gäller riktigt bra skymmningsvärde så ligger dom inte i samma division som Ziess, Swarovsi, S&B och Helia.

Jag har ägt flera 6,5-20 och 12X fasta samt 3-9x40 och 4XEER.

Jag har inte sett något som alls impat på mig.

Ljusmässigt är ju vilken tysk 4x32 som helst bättre än leupolds kikarsikten.

Inte heller deras Tactical har impat på mig.

LPS har jag ingen erfarenhet av men varför skall man ha de när de är lika dyrare som de bästa tyska?

MVH Technika.nu

• 3 weeks later...

Apropå Bushnell 10x40 Tactical

Har fått hem siktet och monterat det på min Ruger nu!! Suverän service från Vapex! När jag skruvade av en av targetrattarna hade dock en av o-ringarna torkat fast så att den drogs sönder....tur att den var en standard 9,1x1,6mm så det var bara att stolpa in på närmaste järnaffär och köpa en ny á 60 öre!

Hursomhelst....utifrån vad jag kan se utan att ha provat siktet IRL, så tycker jag att optiken är hyfsat fin för priset(2650), ungefär i Leupolds VX-II klassen...rattarna är exakta och tydliga klick. Överlag känns det som en betydligt dyrare kikare när man ser den.

Återkommer med skytteresultat!

• 1 month later...

jag anser att sikten ej behöver överstiga förstorningen 9 max. enligt mig..

men andra kanske anser tvärtom. den enda bössan jag använder förstorning på är för toppjakten. allt annat är det rödpunkt som gäller =)

över 9ggr så vispar man ju som en fylltratt när spriten sinat.

jag anser att sikten ej behöver överstiga förstorningen 9 max. enligt mig..

men andra kanske anser tvärtom. den enda bössan jag använder förstorning på är för toppjakten. allt annat är det rödpunkt som gäller =)

över 9ggr så vispar man ju som en fylltratt när spriten sinat.

Allt är väl en fråga om användningsområde.

Kan komma på flera områden då större förstoring faktiskt är bra att ha.

1. Prickskytte på extremt långa håll (inte ens nio gånger räcker för att målidentifiera på riktigt långa håll)

2. Jakt på skadedjur (prova skjuta en kråka på trehundrafemtio meter så förstår du)

3. kombinerad observationskikare/kikarsikte (slipper bära tubkikaren)

Bössan skakar garanterat lika mycket oavsett om du har fem eller femtio gångers förstoring och om du skakar för mycket så kanske du borde fixa bättre stöd. Men du har en poäng i att man kan bli osäker när man ser hur mycket det verkligen skakar.

Sen är det enklare att göra avståndberäkningar med mildot i 10x. :surprise:

??? om en mildot är korrekt anpassad spelar det väl ingen roll vilken förstoring den visas i? Vad jag förstått i ämnet så är Mil en beteckning för milliradian, alltså ett gradmått, som motsvarar en decimeter på hundra meter oavsett i vilken förstoring man ser riktmedlet. Om det inte motsvarar samma längdsträcka på givet avstånd så är det inte en mildot.

Avståndsbedömining med Mil-Dot görs oftast på 10x. Hos sikten med variabel förstoring under 10x oftast på högsta läget.

Sen inverkar också om riktmedelt är medförstorande eller inte / första eller andra focus plan.

På mitt hobby PSG har jag haft ett Zeiss 3-9x40 med MIl-Dot men nu bytt till ett Bushnell Elite 3200 5-15x50 AO då förstoringen inte räckte till riktigt när jag försöker skjuta precisions serier på 200m och längre. Detta är högst individuellt och jag har ännu inte provat om det blev bättre eller inte.

MvH // Diezel

Sen inverkar också om riktmedelt är medförstorande eller inte / första eller andra focus plan.

Om Mildot ska funka på alla förstoringsgrader måste ju riktmedlet självklart vara medförstorande, men att Mildot justeras för att visas rätt i tio ggrs förstoring stämmer inte helt. Det är vanligast bland militära kikare(som dessutom framförallt har fasta förstoringsgrader) men tex. har Sightron vissa av sina kikare justerade för visning av korrekt mildot vid tolv gångers förstoring.