Jump to content

Packning av ryggsäck

Guest hvsjv_richard

Recommended Posts

Guest hvsjv_richard

Hejsan. :navy:

Jo, jag har länge haft bekymmer och packa ner min utrustning i ryggsäcken man får ut inom hemvärnet. Ni som har gjort lumpen har ju fått lära er packa och rulla utrustningen. Alltså klädesplagg. Även hur allt skall få plats i det lilla utrymmet i ryggsäcken.

Jag är glad om man kan skicka en beskrivning eller om de har någon lista hur det skall se ut.

För jag som andra har nog ett stort bekymmer om hur det packas.

Skicka gärna ett mail eller skriv ett svar här så andra ser det.

Mvh

Richard Eliasson

Hemvärnssjukvårdare

Hejsan. :camo:

Jo, jag har länge haft bekymmer och packa ner min utrustning i ryggsäcken man får ut inom hemvärnet. Ni som har gjort lumpen har ju fått lära er packa och rulla utrustningen. Alltså klädesplagg. Även hur allt skall få plats i det lilla utrymmet i ryggsäcken.

Jag är glad om man kan skicka en beskrivning eller om de har någon lista hur det skall se ut.

Mvh

Richard Eliasson

Hemvärnssjukvårdare

När jag gjorde lumpen var vi iof nästan aldrig borta från förläggningsplatsen någon längre tid och därför såg min ryggsäck ut såhär.

Pressenning runt liggunderlaget var fäst utanpå ryggsäcken.

Underst låg värmejackan, sedan någon undertröja.

Därefter strupor och kalsonger. Överst låg matburken i en plastpåse.

I locket låg regnstället.

Guest hvsjv_richard

Hejsan. :camo:

Mvh

Richard Eliasson

Hemvärnssjukvårdare

När jag gjorde lumpen var vi iof nästan aldrig borta från förläggningsplatsen någon längre tid och därför såg min ryggsäck ut såhär.

Pressenning runt liggunderlaget var fäst utanpå ryggsäcken.

Underst låg värmejackan, sedan någon undertröja.

Därefter strupor och kalsonger. Överst låg matburken i en plastpåse.

I locket låg regnstället.

Tack för svaret :camo:

Å ett annat tips är att förpassa den tilldelade säcken till dom mörkaste delarna av förrådet på vinden. Om du nu inte har fått ut Bärsystem 2000.

Köp dig en stor, billig å bra säck i hemliga färger istället. Köpte min säck på Rusta för en billig peng. Den rymmer typ dubbelt så mycket som LK35, eller vad den dära Åsa-Nisse säcken heter....

I LK35 alt stridssäck 2000 skall det packas följande enligt SoldR Mtrl P.

Detta får plats! Dock med viss reservation på tilldelad utrustning.

*enmanskök mt (jägarkök viss personal)

*Kokkärl m/40

*Matbestick

*Kåsa

*Termos

*Sprit 35

*Fältskjorta 90 1st

*Innerstrumpa 1par

*Ytterstrumpa 1par

*Tröja 90 1st

*Regnställ 90

*Kortkalsong 1par

*Långkalsong 1par

*Värmejacka 1st

*Liggunderlag

*Livsmedel

Jag hittade en mini trangia på rea och gav upp snuskburken med dess spritkök för att få lite mer utrymme. Tyvärr har jag en tendens att plocka med lite bra att ha prylar och med ett dygns mat som kan ätas ut burk kall eller värmas är det snart fullt igen.

Dags att ersätta kokärl m/40, kan inte kosta många kronor styck att byta ut mot något lättare och lite stabilare anordning i aluminium. Med delar i plast så att man kan greppa sakerna med bara handen även på vintern. Köp också in en Spork.

Vad kan det kosta, 20kr/soldaten, för made in china pryxlar, neh då går väl stadskassan på knä.

Å ett annat tips är att förpassa den tilldelade säcken till dom mörkaste delarna av förrådet på vinden. Om du nu inte har fått ut Bärsystem 2000.

Köp dig en stor, billig å bra säck i hemliga färger istället. Köpte min säck på Rusta för en billig peng. Den rymmer typ dubbelt så mycket som LK35, eller vad den dära Åsa-Nisse säcken heter....

Eeeh.. Vänta nu Hensoldt..

OK, LK35 är måhända inte det hottaste inom FM. Ej heller det mest funktionsdugliga.

Däremot känns det som om du bättrar på din egen Åsa-Nisse ställ ordentligt om du springer runt med något låtsas-militärt skräp från Rusta. Var det stängt på Bil-Buttericks? (läs. Biltema).

Utan att ha särskilt torrt på fötterna så ryser jag vid tanken på en plastglansig skräpsäck i nån semi-militär grön nyans (alternativt FEL kamo). :rockon: Har den inbyggd stol också

Varför inte passa på att byta ut fältmössa90 mot en grönaktig truckerkepa också :clap:

Eeeh.. Vänta nu Hensoldt..

OK, LK35 är måhända inte det hottaste inom FM. Ej heller det mest funktionsdugliga.

:lol:

Kolla inlägg nr 13 i denna tråd: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7184&hl=ryggsäck Tror inte många ryggor fixar detta. Visst den är gammal men ruskigt stryktålig. /Gusten :banghead:

• 1 month later...

Ett annat alternativ är att försöka få ut "gamla jägarsäcken" 70LK. Den ligger och skräpar i olika förråd och är inte eftersökt av nån.

På den finns avbärarbälte, 2 sidofickor 1 utanpåliggande under locket och fickkor i locket.

Att den rymmer 70 lite och har väldigt långa remmar till locket gör att du kan få ner allt du vill ha och litet till.

Själv är jag med i en insatspluton och vi har lyckats få ut den till all IP i Utbildningsgruppens område.

• BlåGul -1
Ett annat alternativ är att försöka få ut "gamla jägarsäcken" 70LK. Den ligger och skräpar i olika förråd och är inte eftersökt av nån.
Appappapp, ge f-n i min rygga. LK70:n är riktigt bra och den används i FM av de som inte alltid har tillgång till Trosspackningen men inte är jägare med Berghaus eller Ryggsäck 2000/LK100.

Jag skulle väl tippa att det finns visst överskott på den men att säga att den ligger och skräpar....Aargh.

Men det är en riktigt bra säck, om än utrymmeskrävande.

/K

En av de vanligaste diskussionerna inom HV är alltid utrustningen. Känns som om folk alltid vill få ut fetare och coolare prylar, inget fel egentligen med det, men samtidigt kan jag tycka att ni även ska klara av att bära med er skiten.

Lägg på stridsutrustning, extra ammunition, och anske en KSP på det och framryck till fots till anfallsmålet - och bedriv därefter strid. Pallar du inte bära mer och ska du inte begära mer.

• 2 months later...
En av de vanligaste diskussionerna inom HV är alltid utrustningen. Känns som om folk alltid vill få ut fetare och coolare prylar, inget fel egentligen med det, men samtidigt kan jag tycka att ni även ska klara av att bära med er skiten.

Lägg på stridsutrustning, extra ammunition, och anske en KSP på det och framryck till fots till anfallsmålet - och bedriv därefter strid. Pallar du inte bära mer och ska du inte begära mer.

Nu var det väl iofs inte MER som begärdes utan ANNAT materiel...

Dock är Lk35:an grymt underskattad. Personligen tycker jag att den är bättre än SS2000

Word! :D

Jag upplever SS2000 som något smal för min smak (eller har jag blivit tjock?). LK35:ans mes är dessutom suverän att lasta på radio, am eller andra tunga saker på för att bära långt!

/Koskela

Dock är Lk35:an grymt underskattad. Personligen tycker jag att den är bättre än SS2000

Word! :worthy:

Jag upplever SS2000 som något smal för min smak (eller har jag blivit tjock?). LK35:ans mes är dessutom suverän att lasta på radio, am eller andra tunga saker på för att bära långt!

/Koskela

Kan inte annat än hålla med: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndpost&p=136304 . BTW, kärran ni fick åka med sist kommer inte att rulla på ett bra tag...... :( Det är något knas med motorn. Men om jag säger så här: nu kan jag ju lika bra byta från B18 till en B20! Då får jag 82 vilda kusar i stället för 64 :clap: . Ha de gott! /Gusten :baskerPa: