Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men nog vore det väl bra om signalisten själv är delaktig i upprättandet av stabsplatsen med allt vad det innebär av förläggning, eldställningar mm -SAMT behärskar i allafall grunderna i grupps strid.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det var det ett evigt klagande på FRO. :-(

Menar du på allvar att signalisten istället för att genomföra sin primära uppgift, att ordna samband, ska förbereda eldställningar, ordna förläggning etc.? :banghead:

Just i detta fall under en icke-tillämpad övning hade denna kontingent från FRO fått

den specifika uppgiften att ordna förläggningen. Några frågor på det?

Det finns annan personal i kompaniet som kan ordna detta.

Hur jag än letar så hittar jag ingen i listorna som har tjänsten förläggningsresare. Soldaterna ska

kriga, FRO sambandar, RH sjukvårdar, FMCK hojar, SKBR tgb:ar, hundförarna hundför osv.

Gick det dig totalt förbi att det var just detta som jag ser som problemet? På tok för många

inom avtalsorganisationerna är så totalt fixerade vid just sin lilla bit och anser att den är

viktigast och helig bortom all annan verksamhet så att de inte kan göra något annat av allt

det som faktiskt behövs göras för att ett kompani ska fungera. Det är inte en 1<->1-mappning

mellan personal och uppgifter.

Det är kanske den attityden som många inom FRO visar upp som gör att de ofta blir

klankade på?

Posted
Men nog vore det väl bra om signalisten själv är delaktig i upprättandet av stabsplatsen med allt vad det innebär av förläggning, eldställningar mm -SAMT behärskar i allafall grunderna i grupps strid.

Upprättande av stabsplats är lika med upprättande av stabsplats.

Med andra ord upprätta samband (1:a prioritet). Res och inred stabstältet. Bemanna stab och expedition.

FRO bemannar en HV kompanistab med 1 Sbgrpch samt 2 signalister. Vad dessa skall göra vid upprättande av stabsplats är väl ändå ganska given. 1 går åt till att passa radion (passningsaltrnativ 1 gäller). De andra två drar tråd för ATN samt interna stela TFN förbindelser (tråd är huvudsambandsmedlet), reser högantenn, sätter upp bredbandsdipol till RA 763, gör förbindelseprov till högre chef samt till plutonerna, upprättar sambandslägestablå, etc.

Posted

Självfallet skall ALL personal i uniform kunna grundläggande strid och vara fältmässiga. I det senare anser jag att man skall bl. a. kunna slå upp ett tält och hitta eldställningar.

Attityden om att jag är från avtalsorganisation (välj den du tycker bäst om) så jag behöver bara kunna just min tjänst är samma attityd som sedan biter samma organisation i baken. :banghead:

Är det någon som skulle uppskatta om en soldat skulle komma till en övning och påstå att hans arbete BARA bestod av att skjuta sedan får alla andra dadda honom? Club Med har semesteranläggningar för folk som vill ha ordnat boende och helpension :P men HV har det inte!

Sedan kan man fråga sig med vilken rätt en SOLDAT från en avtalsorganisation anser att andra skall ordna allt för dem. Skyttesoldaterna har annat för sig i sin huvudtjänst som sedan fylls på med underhållsuppgifter som att ordna förläggning, stridsställningar, få fram ved, vatten och mat.

Vi är alla soldater först och främst, sedan kommer befattningen. Inget i det motsäger att fältmässigheten i bland kräver att man går utanför sin befattning, soldater bär Ra, är packgrupp eller kör bil. Avtalsorganisationerns soldater måste också kunna tänka sig att vara soldater eller inse att de har inte i Försvarsmakten att göra.

Posted (edited)
Självfallet skall ALL personal i uniform kunna grundläggande strid och vara fältmässiga. I det senare anser jag att man skall bl. a. kunna slå upp ett tält och hitta eldställningar.

Attityden om att jag är från avtalsorganisation (välj den du tycker bäst om) så jag behöver bara kunna just min tjänst är samma attityd som sedan biter samma organisation i baken. :banghead:

Är det någon som skulle uppskatta om en soldat skulle komma till en övning och påstå att hans arbete BARA bestod av att skjuta sedan får alla andra dadda honom? Club Med har semesteranläggningar för folk som vill ha ordnat boende och helpension :P men HV har det inte!

Sedan kan man fråga sig med vilken rätt en SOLDAT från en avtalsorganisation anser att andra skall ordna allt för dem. Skyttesoldaterna har annat för sig i sin huvudtjänst som sedan fylls på med underhållsuppgifter som att ordna förläggning, stridsställningar, få fram ved, vatten och mat.

Vi är alla soldater först och främst, sedan kommer befattningen. Inget i det motsäger att fältmässigheten i bland kräver att man går utanför sin befattning, soldater bär Ra, är packgrupp eller kör bil. Avtalsorganisationerns soldater måste också kunna tänka sig att vara soldater eller inse att de har inte i Försvarsmakten att göra.

Självklart ska alla soldater kunna klara av ovanstående. Jag har inte sagt något annat, men vi (FRO) är kort om folk och speciellt vid upprättande av stabsplats så måste sambandet ordnas före förläggning etc. Först när detta är gjort kan man övergå till att bygga förläggning, förbättra eldställningar och så vidare.

För utan samband kan kompanichefen inte leda (verka).

För tilldelning av eldställningar är C stab & Tross tropp ansvarig.

Edited by larsev
Posted

@ larsev

Jag vet att FRO på många håll är organisatoriskt underbemannade och till det kommer att tidvis så är det lite folk även om alla befattningar vikta åt FRO skulle vara besatta. De flesta avtalsorganisationer förutom FMCK och FFK har väldigt mycket luckor.

Det jag vänder mig emot är idén att "Det finns annan personal i kompaniet som kan ordna detta". Det finns alltid andra som kan göra mitt jobb men varför är jag då med för :-( ?

När kompaniet sätter upp förläggning gäller det att alla hjälps åt för alla har mycket att göra. Någon skall sköta försvaret, ev skall patruller utgå, bevakningssystem sättas upp, vapenvård skötas etc förutom förläggningsarbete, sätta upp stab och kok och allt annat som hör till.

FRO är inte de enda som i den situationen har kort om folk eller har mycket att göra, sedan är det ju så att KompCh behöver några soldater att leda också. Det finns kompanier som klarar sig utan stab och med en FRO:are, några soldater bär helt enkelt en Ra åt vardera KompCh och stf KompCh. Alla rör sig framåt, uppgiften löses.

Skyttesoldaten :banghead: är kärnverksamheten i HV, allt om kring i form av chefer, UH, Sb, sjv etc är bara till för att skyttesoldaten skall kunna lösa sin uppgift på ett maximalt effektivt sätt.

Posted

@GD1

Word, man! :banghead:

Återigen bevisas min ivrigt förespråkade visualisering om pallen med dess olika stödjeben! Den duger inte att sitta på om inte samtliga ben är på plats! ALL personal som verkar i miljön skall behärska stridens mest grundläggande delar och kunna uppträda fältmässigt. Allt annat utgör en belastning för organisationen och nedsätter dess förmåga att lösa uppgiften.

Posted
Avtalsorganisationerns soldater måste också kunna tänka sig att vara soldater eller inse att de har inte i Försvarsmakten att göra.

Så klockren definering av problematiken var det f*n så länge sedan jag läste. Med det inlägget så är du nog kvalificerad till att bli dagens hjälte. :banghead:

Posted
@GD1

Word, man! :ph34r:

Återigen bevisas min ivrigt förespråkade visualisering om pallen med dess olika stödjeben! Den duger inte att sitta på om inte samtliga ben är på plats! ALL personal som verkar i miljön skall behärska stridens mest grundläggande delar och kunna uppträda fältmässigt. Allt annat utgör en belastning för organisationen och nedsätter dess förmåga att lösa uppgiften.

Det kanske inte är alltid man BEHÖVER någon komplett pall, det går utmärkt att stå ibland. Som i fallet med buren radio istället för en fast stabsplats som ser ut som ett spindelnät (som jag tolkar det sätt Larslev bygger stabsplats på)

BEHÖVS det människor med överdrivet intresse för civil KV-signalering till australien för att tatta en kabel till infartsposten och veva igång en Ra145 för att samtala med plutonerna? (om det nu finns så mycket folk så det blir flera plutoner) Eller räcker det att soldater får utbildning på radioapparaten?

Posted (edited)

Jag kanske är otydlig... Vad jag menar med mitt support av GD1:s inlägg är att jag visst anser att samtliga måste klara de grundläggande delarna av verksamheten, vilken i militär miljö INTE består av tjänstegrensspecifika micklanden, utan strid. Därmed inte sagt att kabeltattare, sjukvårdare, kockar, hundförare och gudvetvad är OVIKTIGA... De måste däremot minst kunna verka med sitt vapen, uppträda på ett lämpligt sätt i terränglådan och veta vad Chefen vill när han vrålar ELDSTÄLLNINGAR!

Edited by Ragulin
Posted

Inte för mycket pajkastning på FRO i min tråd nu! :P

@GD1

...

FRO är inte de enda som i den situationen har kort om folk eller har mycket att göra, sedan är det ju så att KompCh behöver några soldater att leda också. Det finns kompanier som klarar sig utan stab och med en FRO:are, några soldater bär helt enkelt en Ra åt vardera KompCh och stf KompCh. Alla rör sig framåt, uppgiften löses.

Skyttesoldaten är kärnverksamheten i HV, allt om kring i form av chefer, UH, Sb, sjv etc är bara till för att skyttesoldaten skall kunna lösa sin uppgift på ett maximalt effektivt sätt.

....

BINGO. Detta gäller då alla befattningar, i alla försvars/krigsmakter. Tycker iallafall vi på marken.

Så, då verkar det som om av avtalsorganisationerna, KAN FRO vara med i Insatsplutonerna, men mest är det i form av stridspittarna och om de kompletterar sin utbildning.

Annars är de i Insatskompaniledningen eller i vanliga Komp/Bat.

RK är inte med.

SBK och SKBR är med i listorna och ska egentligen bara besättas.

FMCK kör för Komp och Bat.

Någon som har bevakningslottor med och vet hur de ses/behandlas av Lottorna? Som paria eller?

Min inställning är att 3,5 mån eller kortare utbildning med placering i Hv skall genomföras på regional-/riksnivå - NU. Alla som är i Hv är Hv, med olika inriktning.

Nu är det ju inte så, så vi får väl försöka utnyttja systemet, även om det funkar sisådär.

([För övrigt anser jag att Hv ska ha ut Ak5 med RP.)

:ph34r:

Posted (edited)

@ragulin:

om det hade inträffat på vår batstab skulle chf få se 30 sek av mänskliga fågelholkar, som sedan skulle återgå till att sticka, kolla film på datorn eller gömma undan kaffebröd så att inte "rambo-nissarna" i IP skall få något.

att jag har synpunkter på att *** snarast skall flyttas till civilförsvar, KBM eller räddningstjänst borde väl stå klart.

att de på sina håll även envisas med att bära räddningstjänstens kläder, bör nog göra flytten mindre smärtsam

men ärligt vi måste se till att vi får soldater i alla befattningar.

ty det är två sorters människor det är ont om på ett slagfält: ateister och obeväpnade.

jag tror tex inte om vi skulle hotas av utländsk fi skulle ha svårt att rekrytera folk, som båda kan tänka sig bruka ett vapen och sjukvårda,köra bil eller laga mat osv.

om de sedan bryter på swahili och har lärt sig sjv i nya kaledonien, skiter jag blankt i om de bevisar att de kan sin tjänst.

i krig är det nog fan inte så stor skillnad på en kirurg från bosnien eller en utbildad i sverige.

@709:

den bevakningslottan jag känner skulle om du behandlade henne som paria, förmodligen spöa upp dig :ph34r:

Edited by bushman
Posted

@GD1

Word, man! :ph34r:

Det kanske inte är alltid man BEHÖVER någon komplett pall, det går utmärkt att stå ibland. Som i fallet med buren radio istället för en fast stabsplats som ser ut som ett spindelnät (som jag tolkar det sätt Larslev bygger stabsplats på)

BEHÖVS det människor med överdrivet intresse för civil KV-signalering till australien för att tatta en kabel till infartsposten och veva igång en Ra145 för att samtala med plutonerna? (om det nu finns så mycket folk så det blir flera plutoner) Eller räcker det att soldater får utbildning på radioapparaten?

Tilläggas kan att det kompaniområde jag verkar i är ungefär 60x80 km och kan ha plutoner placerade ca 70 km från varandra.

På de avstånden finns det inga RA 145/146 som fungerar utan det är tråd samt HF och ordonnanser som gäller.

Lobbying pågår för att bygga upp ett repeaterbaserat VHF system.

Posted (edited)

Rätta mig om jag har fel... men man kan väl bara lägga 19km tråd mellan två fältapor? Jag har bestämt för mig att det präntades in i mitt huvud tämligen rejält...

jag :bash: info

Edited by Rickard N
Posted (edited)

@Ragulin, II63 och 709 :bash:

@ larsev

Jag menade inte att i frågasätta att FRO, eller någon annan avtalsorganisation för den skull, har sina utmaningar, självklart har ni det. HV är dessvärre kvar med matrial som inte motsvarar våra nya uppgifter, det gäller radio och det gäller att ett kompani som skall kunna arbeta i hela länet saknar fordon. Jag antar att Clas Ohlson och Hertz kommer att få besök den dagen ofreden kommer. :lala:

Vad jag avsåg att poängtera med mina inlägg var det faktum att vissa delar av avtalsorganisationerna har tillsynes svårt att se sig som soldater. Andra delar är föredömen för HV-soldater och när jag ser föredömena är det klart att jag undrar varför inte resten av avtalspersonalen är sådana för.

Ett annat problem är alla de som verkar tro att organisationen är där för dem, hundförare som gillar att visa upp diplom för Fido, radiooperatörer som gillar teknik eller bilförarare som inte vill betala körkortet själva är lika illa som hemvärnssoldater som är med för att ha camoflageuniform och peltor till älgjakten :bash: .

Som Bushman påpekar behövs det soldater, övriga tack men nej tack.

Edit; Som Rickard N påpekar verkar det vara lite väl mastigt att dra tråd 70km, särskilt om FRO har kort om folk.

Edited by GD1
Posted

Tilläggas kan att det kompaniområde jag verkar i är ungefär 60x80 km och kan ha plutoner placerade ca 70 km från varandra.

På de avstånden finns det inga RA 145/146 som fungerar utan det är tråd samt HF och ordonnanser som gäller.

Lobbying pågår för att bygga upp ett repeaterbaserat VHF system.

kommer ni att vara stationerade där hela tiden eller finns det risk för att bataljonschefen ger order att omgruppera till Skåne alt Kiruna? Enligt P-TOEM så skall HV kunna verka mot typobjekt inte ett specifikt fast objekt.

Men för att återgå till tråden så anser jag att är man villig att lära sig så finns det gott om tid lära sig allmän soldatkunskap. En förutsättning för detta är att man kallar ALL personal till övningarna så att alla har en chans att lära sig allt. Har tre st FRO:are i min pluton som är fantastiskt duktiga i både strid och samband :P

De har till och med i ren protest bränt sina frivillighetstecken och sedan vägrat att sy på nya. bara för att man inte vill ha med sin moderorganisation att göra. :bash:

Off topic: skulle jag lobba för nåt så skulle det vara att RA 195 tilldelade som komplement till ra 763 som man kan lämna på någon fast stabsplats

Posted
Så, då verkar det som om av avtalsorganisationerna, KAN FRO vara med i Insatsplutonerna, men mest är det i form av stridspittarna och om de kompletterar sin utbildning.

Annars är de i Insatskompaniledningen eller i vanliga Komp/Bat.

RK är inte med.

SBK och SKBR är med i listorna och ska egentligen bara besättas.

FMCK kör för Komp och Bat.

Någon som har bevakningslottor med och vet hur de ses/behandlas av Lottorna? Som paria eller?

:bash:

Rätt så!

Bevakningslotta skall fungera! Har haft det själv!

Posted (edited)

tyvärr 709 nu får jag fan kapa din tråd lite....

@larsev:

uppbyggnad av VHF system och tråd visst låter jättebra, men vilka skall bruka dessa?

hur många mer än de som gått FRO´s utb skall i din mening kunna men främst få bruka dessa?

VHF är bra för civila sidan där ni inom FRO borde hålla er, ni kan er uppgift bra ingen protest mot det, men er fältmässighet suger över hela organisationen.

Tråd och ATN kan du drömma om, det finns ingen frisk människa på telia som skulle ge er tillgång till detta.

dessutom vem hade du tänkt skulle dra tråd åt er?

kom upp ur sandlådan och inse att ingen kommer att ha tid att dra tråd vid ett skarpt läge!

jag förmodar också att de/ni skulle tvinga de stackars HV-män ni skulle använda som tråddragare att bygga luftledning, eftersom det står i reglementet.

ditt tänk verkar vara att din HV-stab skall ut i tält, och besätta u-plats mörka skogen.

glöm det, ni kommer att husera i kalla källare, ouppvärmda lador och industriområden där er enda strömkälla kommer att vara elverk.(så ni formodligen blir tvungna att handha själva)

gemensamt för dessa platser är att det kommer att finnas uppkoppling till ATN i kåken.

denna uppkoppling kommer att vara av typen telejack, mer avancerat tror jag nog inte telia vågar riskera att ni kommer åt.

om ni hade ägnat er mer åt att ta åt er information och mindre åt att pissa in revir hade ni kanske upptäckt att berlinmuren har fallit.

det är tom dax för även er att lära er NATO-signalering över hela organisationen.

kan man kanske få en bra förklaring till varför i H-E vi år 2006 har radioapparater vid namn RA 70, som civilförsvaret skrotade runt år 2000 i HV?(garantin för RA70 gick ut 1970, samband?)

att vi skulle kunna samsända med blåljusmyndigheter skulle vara ett skäl, men till det vet jag att FRO har fullständig civil utr. som ni ändå släpar med er ut på övn.

för att få detta härke mobilt skall det kopplas in i bil eller släpas på säckkärra.

dessutom finns det ingen förutom personal från FRO som har fullständig utb på dem.

(jaja någon enstaka civilförsvarare kan jag nog gräva ut ur någon ledningsbunker också då.)

och dessa kör ni ner på plutonsnivå?

varför kan inte vi "truppare" få tillräckligt med RA 145 ur era välfyllda lager och använda den fina lilla inställningen retrans? då kan vi i teorin sända hur långt vi vill.

ni kan behålla er "samverkansradio" vi bad aldrig om att få ut den.

däremot tar jag emot en fullt utr. 1112 bil vilken dag som helst...

ber igen om ursäkt 709

Edited by bushman
Guest Konsum
Posted (edited)

Att vara med i HV handlar om att ta order, inget annat.

Får jag order om strid så är det min uppgift, inte samband.

Är min order att upprätta förläggning, så gäller det.

Inte ens FROare kan väl i all sin allsmäktighet i förväg veta sin hela uppgift?

De som inte ser sig som soldater först och främst, är förr eller senare en belastning.

Oavsett bakgrund så får man vara flexibel och lyda det man blir åtsagd att utföra.

På vissa låter det som om man bara ska förvänta sig vissa uppgifter...

Det är dessa personer som skall undvikas att placeras, anser jag

ps. Fk Nordin, är det här jag förväntas lägga ut förbandslistor och liknande, för att jag skall framstå som beläst?

(tror jag avstår, känns onödigt att dela med sig av sådant)

Edited by Konsum
Posted
tyvärr 709 nu får jag fan kapa din tråd lite....

@larsev:

uppbyggnad av VHF system och tråd visst låter jättebra, men vilka skall bruka dessa?

hur många mer än de som gått FRO´s utb skall i din mening kunna men främst få bruka dessa?

VHF är bra för civila sidan där ni inom FRO borde hålla er, ni kan er uppgift bra ingen protest mot det, men er fältmässighet suger över hela organisationen.

Tråd och ATN kan du drömma om, det finns ingen frisk människa på telia som skulle ge er tillgång till detta.

dessutom vem hade du tänkt skulle dra tråd åt er?

kom upp ur sandlådan och inse att ingen kommer att ha tid att dra tråd vid ett skarpt läge!

jag förmodar också att de/ni skulle tvinga de stackars HV-män ni skulle använda som tråddragare att bygga luftledning, eftersom det står i reglementet.

ditt tänk verkar vara att din HV-stab skall ut i tält, och besätta u-plats mörka skogen.

glöm det, ni kommer att husera i kalla källare, ouppvärmda lador och industriområden där er enda strömkälla kommer att vara elverk.(så ni formodligen blir tvungna att handha själva)

gemensamt för dessa platser är att det kommer att finnas uppkoppling till ATN i kåken.

denna uppkoppling kommer att vara av typen telejack, mer avancerat tror jag nog inte telia vågar riskera att ni kommer åt.

om ni hade ägnat er mer åt att ta åt er information och mindre åt att pissa in revir hade ni kanske upptäckt att berlinmuren har fallit.

det är tom dax för även er att lära er NATO-signalering över hela organisationen.

kan man kanske få en bra förklaring till varför i H-E vi år 2006 har radioapparater vid namn RA 70, som civilförsvaret skrotade runt år 2000 i HV?(garantin för RA70 gick ut 1970, samband?)

att vi skulle kunna samsända med blåljusmyndigheter skulle vara ett skäl, men till det vet jag att FRO har fullständig civil utr. som ni ändå släpar med er ut på övn.

för att få detta härke mobilt skall det kopplas in i bil eller släpas på säckkärra.

dessutom finns det ingen förutom personal från FRO som har fullständig utb på dem.

(jaja någon enstaka civilförsvarare kan jag nog gräva ut ur någon ledningsbunker också då.)

och dessa kör ni ner på plutonsnivå?

varför kan inte vi "truppare" få tillräckligt med RA 145 ur era välfyllda lager och använda den fina lilla inställningen retrans? då kan vi i teorin sända hur långt vi vill.

ni kan behålla er "samverkansradio" vi bad aldrig om att få ut den.

däremot tar jag emot en fullt utr. 1112 bil vilken dag som helst...

ber igen om ursäkt 709

S70 radion använder vi inte och har inte fått ut.

Vi använder inte heller någon utrustning som vi inter har fått ut av Myndigheten.

Angående RA 145/146 sån finns detta reglerat i (p)TOEM om hur många varje pluton ska ha. Om ni inte har fått ut dessa får du väl ta kontakt med din Kvm och fråga varför.

Vi följer för övrigt SbReg för hur signalering skall ske. Vill du ändra på detta så tag kontakt med HKV.

När det gäller elverk så har vi sådana och har utbildning för att kunna använda dessa.

Angående ordervägar så är Sbgrpch direkt underställd Kompch. Signalisterna är underställda C Stab & Tross.

Rätta mig om jag har fel... men man kan väl bara lägga 19km tråd mellan två fältapor? Jag har bestämt för mig att det präntades in i mitt huvud tämligen rejält...

jag :rockon: info

Stämmer bra det ,O

Och ännu kortare om man skall koppla in sig mot ATN.

Posted
ps. Fk Nordin, är det här jag förväntas lägga ut förbandslistor och liknande, för att jag skall framstå som beläst?

(tror jag avstår, känns onödigt att dela med sig av sådant)

...och vad menar du med detta? Källa efterfrågas, och jag levererar!?!?

Posted

stark OT som egentligen hör hemma i mtrl-platsen

hade RA 70 vart en S70 hade jag var nöjd larsev.

då hade jag inte klagat, och då hade den haft ett bra syfte, då den hade vart ett hjälpmedel under hjälp till civila samhället.

apparaten är utvecklad för civilförsvaret, men om du inte har vetskap om den bevisar den bara ännu mer för mig att den enbart är lokalt spridd, här på västkusten.

vi har fått ut den av myndigheten, vars ide med den kanske var god på pappret, men som alla andra papperstigrar dog när den kom ut i verkligheten.

när den väl funkar, dvs när den står och puttrar på 230V ur två hål i väggen, har den visat sig funka hyfsat, men för IP och andra mobila enheter är den kass.

har brister som gör samsändning med RA145 näst intill omöjlig, vid tex O-plats eller fast spaning.

mellan fasta stabsplatser på komp och batnivå är den väl OK men där kan man köra ATN, och slippa att någon menig signalnisse i kaliningrad förbättrar sin vetskap om oss.

vid skarpt läge tror jag även att vi ser en uppsjö av civila lösningar, allt ra-samband under gudrun sköttes väl knappast på militära apparater?

vad jag däremot tycker är ren jävla idioti av lokala samband-ansvariga, är att så fort man frågar om möjligheten att göra RA 145 mobil(fordonsmonterad), så slår de bakut.

man hävdar att det inte existerar fordonsutr till RA145, vilket alla har har sett insidan på en 1112 bil vet att det gör.

grejorna finns med M-númmer men fortfarande efter man gett dem dessa, uppger de att utr inte existerar.

ända kruxet med dessa är att de kräver 24 volt, men det gör RA70 också.

fordonsutr till RA145 kärver endast inkoppling på 13 bilens "tändaruttag", RA70 kräver en fast installation med kabeldragning, som vid felkoppling dessutom är brandfarlig.

vid nödfall finns det även fordonsantenn som passar utmärkt på "dropplisten" på tex volvo 245.

dessa är dock lite halvkass effekt på.

men så mycket säkrare vid järnvägsövergångar, än normalantenn uppstickande ur flygspanarluckan.

men givetvis finns inte heller denna glasfiberantenn enl ***.

man utsätter hellre folk för el-fara än kryper till korset och ser till att dela ut prylarna.

hos oss har tyvärr *** pissat in reviret så bra att de sitter på makt att dela ut sambandsmtrl.

och för en Plutonchef i IP som vart KB på tex pansarskytte, är det svårt att att ha koll vilka alternativ det finns, de litar på att rätt mtrl finns i förrådet

har man sedan harvat runt på skjutfält under GU, har man kanske inte råkat ut för faror som jvg och kraftledningar, och man har ingen utb i handhavande av radion.

jag har under mina 15 år som sign inom HV sett åtminstone fem ra145 förstöras av div överslag pga normalantennen, och det har bara vart ren lycka att det inte blev personskador vi dessa tillfällen.

vi skall nu inte skylla allt dåligt samband i HV på FRO.

problemen är mer djupgående, man har litat på att det skall skötas av avtals-folk, till IP dök upp.

FRO´s utb är otillräcklig för plutonnivån, det är för uppstyrd och det krävs ett annat tänk som plutsignalist.

här skall budskapet fram, och det sista man vill ha under pågående strid är en uppsträckning pga dålig signaldisiplin, eller få höra "vårt flyg i luften" bokstaveras ut, med krav på att alla skall kollationera budskapet med börja på 1plut bla bla bla.

i framtiden kommer det nog krävas bättre utb för plutsign, frågan är bara vem som skall utbilda?

Guest Konsum
Posted
...och vad menar du med detta? Källa efterfrågas, och jag levererar!?!?

Känns lite onödigt att sitta och förklara varför man kan undvika att lägga ut fullständiga förbandslistan för ett instatskompani, med tillhörande förbandskoder på befattningarna. Den som behöver detta får ut det av sin egen myndighet.

Klart onödigt, för att inte säga tvivelaktigt. Vi utgår från att det som behöver förbandslistor får det av MYNDIGHETEN inte genom dig på internet. Det är väl bättre att hänvisa till denna? :)

Posted (edited)
Känns lite onödigt att sitta och förklara varför man kan undvika att lägga ut fullständiga förbandslistan för ett instatskompani, med tillhörande förbandskoder på befattningarna. Den som behöver detta får ut det av sin egen myndighet.

Klart onödigt, för att inte säga tvivelaktigt. Vi utgår från att det som behöver förbandslistor får det av MYNDIGHETEN inte genom dig på internet. Det är väl bättre att hänvisa till denna? :)

Som tur är har den snälla MYNDIGHETEN lagt ut detta på internet: (P)TOEM...

Att försöka få en öppen handling som är publicerad vitt och brett att framstå som något som ska hemlighållas verkar inte riktigt seriöst...

Edited by BJE
Posted

Hej alla.

Kolla rubriken på tråden och fimpa pajkastningen nu.

Tack.

:)

Guest Konsum
Posted (edited)

Jag som trodde glidande trådar tillhörde ett av internets härligaste mysterier...

Egentligen så kan man undra varför det över huvudtaget måste konsulteras med 6-7 frivilligorganisationer för att få Hemvärnet att gå runt som förband betraktat.

Dessa har ju "förstatjing", på vissa befattningar. Hemvärnet borde kunna klara sig utan alla dessa helt och hållet. FM skulle tjäna massor av pengar på detta.

Edited by Konsum
Posted (edited)

Åååååååååå....

Hoppas sunt förnuft råder på IP och löser sambandsfrågan(/personalfrågan) via att "kompetensen finns på företaget" :)

RA 145 finns beskriven i Sold Mtrl G på sidorna 212-228, så svårt är det väll inte att skaffa sig kompetensen.

----

RA 70 tycker jag är ett bra komplement, men inget man bör förlita sig på (precis som RA 145). Har fungerat bra fältmässigt fast i TGB:orna och är en fördel att ha någonting än ingenting.

Vad gäller FRO så har jag aldrig stött på patrull, och jag upplever sambandet som bra på vår pluton (om är utan personal från FRO).

Förut skrek vi efter RA 145 då vi endast fick två, men behovet var fyra. Efterfrågan löstes genom att tillgång på annan matriel infanns, och även Bohus Dalgruppen löste ut det hela på samma sätt.

Sådär då var en organisation mindre behövd, tror att det blir mindre kaffe och kaka i nästa års FRO-buddget om vår organisation inte börjare leverera.

Vem är kund?

// Bodin

(som väntar på PM av Bushman)

Edited by Fu Bodin
Posted

När det gäller plutstrinätet så håller jag med om att signalisten är soldat i första hand och renodlad signalist i andra hand.

Där fungerar inte heller de gängse skrivmeddelanden vilket används i kompstri och batstrinätet utan det är ren stridsssignalering som gäller.

För övrigt anser jag att ALLA skall kunna hantera en RA 145 och kunna rapportera till plutch alt. kompani enligt 7 (8) S.

Posted
När det gäller plutstrinätet så håller jag med om att signalisten är soldat i första hand och renodlad signalist i andra hand.

Där fungerar inte heller de gängse skrivmeddelanden vilket används i kompstri och batstrinätet utan det är ren stridsssignalering som gäller.

För övrigt anser jag att ALLA skall kunna hantera en RA 145 och kunna rapportera till plutch alt. kompani enligt 7 (8) S.

Att verka som signalist inom plutstrinätet är enkelt (förhållandevis) men det är, enligt min ringa erfarenhet, i skarven mellan plutstri och kompstri det brukar halta eftersom det ofta är samma signalist som sköter plutonchefens samband på bägge näten.

Emellan varven är det svårt att få kompaniänden av kompstri att förstå att det inte alltid passar sig på plutonsnivå att ta emot skriv-meddelanden eller kollationera eller andra "finesser", helt enkelt eftersom plutonen befinner sig i strid eller framrycker mot anfallsmål (motsv.). Då duger det inte att göra halt och börja fippla med M-blanketter.

Det saknas helt enkelt förståelse för plutonssignalistens situation. Denna brist tror jag beror på att en del av de äldre herrarna i FRO saknar adekvat fälterfarenhet (antingen det beror på utebliven värnplikt eller att den genomfördes för alltför många år sedan).

Ytterligare ett irritationsmoment är att sagda FRO-personal har en förmåga att klanka ned på brister i signaldisciplinen vid helt fel tillfälle, dvs över kompstrinätet under pågående strid. Lyssna gärna av trafiken och ta upp det vid utvärderingen och fixa utbildning för att avhjälpa bristerna.

Själv anser jag att alla som ingår i hemvärnets organisation ska vara hemvärnsmän, med samma kontrakt och villkor. FRO och andra frivilligorganisationer borde övergå till att vara utbildande och kompentensbevarande/utvecklande instanser.

För att bli mer on-topic:

Rekrytera inte personal utan rekrytera befattningar. Behöver du en signalist eller terrängbilsförare så rekrytera en sådan. Kan inte FRO eller SKBR tillhandahålla signalist eller terrängbilsförare så skaffa en soldat, rekrytera denne till hemvärnet och utbilda honom den vägen.

Posted

@709

ett ytterligare tips i linje med Axials slutkläm:

Inventera vad du har för kompetens i plutonen

Du kanske har en kille som gjorde GU på nån form av signalistbefattning, någon var kanske förare osv osv

(troligen har du kanske gjort detta, men nästa person i din situation som läser detta kanske inte har det)