Jump to content

HvInsatspluton och avtalsorganisationer

Recommended Posts

Är nybliven rekryteringsansvarig i min insatspluton. Materiel finns, rutinerna för ansökningar är utarbetade och behovet finns till alla sorters befattningar.

Det vore kul att ha alla möjligheter färdiga om någon som ej lumpen vill gå med.

Så, vilka kan jag rekrytera?

1 Den som gör lumpen nu

2 Den som har gjort 85 dagar GU

Fler kan jag inte lista.

-3,5 månadsutbildning till Hv (och därmed insats) genomförs enbart på Gotland och i Dalarna.

-BevakningsLotta - ingen utbildning 2006, kanske 2007

-FRO - inget nämns om pluton, endast kompani och bataljon på hemsidan

-SBK - du måste ha hund

-RK - det finns ju inte längre gruppsjv

-SKBR - hur många finns det i verkligheten, jag har inte sett några i vårt kompani

Nu gäller alltså frågan Insatspluton, ej kompaniledningen.

Finns det några avtalspersoner i plutonerna? Framförallt, finns det/hur funkar det med de som ej gjort lumpen? Vad har ni för erfarenhet?

Jag har kollat runt här på forumet samt letat på ovanståendes hemsidor, men resultatet är magert! Inte mycket krut läggs på att få folk till Hv, det är sin organisation som gäller.

(Framförallt BevakningsLotta trodde jag skulle var stort, för de som ej gjort lumpen, men tji fick jag)

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(P)TOEM 2003-11-05, sid 42:

4.4 ORGANISATION HEMVÄRNSINSATSPLUTON

TERRÄNGBIL (60491H)

Chefsgrupp

C HEMVÄRNSPLUTON GN6

STF C HEMVÄRNSPLUT GN7

2 HEMVÄRNSMAN/TFN GN9

2 HUNDEKIPAGE XG9 SBK

SUMMA PERS 6

Transportgrupp tgb

C TPGRUPP TGB XK8 SKBR

2 BILFÖRARE TGB XK9 SKBR

SUMMA PERS 3

4 x Hemvärnsgrupp

C HEMVÄRNSGRUPP GN8

STF C HVGRUPP GN8

5 HEMVÄRNSMAN GN9

HEMVÄRNSMAN RESFÖ GN9

SUMMA PERS 8

TOTAL SUMMA PERS 41

Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger förbandschef rätt att placera annan,

med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat.

Vi har på följande sätt:

2 HEMVÄRNSMAN/TFN = Prickskytt med observatör

2 HUNDEKIPAGE XG9 SBK = Är med i grupp istället

C TPGRUPP TGB XK8 SKBR = Är med i grupp istället

2 BILFÖRARE TGB XK9 SKBR = Är med i grupp istället

Funkar bra. Givetvis så är dom alltid beredda på att hänga med där det behövs, likadant med dom reservförarna som finns på plutonen.

Fråga: Hur är det med ny Hv personal. Finns det några minimikrav för att söka sig till IP(kunskapsmässigt), eller rekryteras gröna rekryter och slussas in efter hand?

En liten fråga jag funderat över.

Fråga: Hur är det med ny Hv personal. Finns det några minimikrav för att söka sig till IP(kunskapsmässigt), eller rekryteras gröna rekryter och slussas in efter hand?

En liten fråga jag funderat över.

Är inte reglerat överhuvudtaget.

Vissa "tycker" att man skall ha varit med i "vanliga" HV innan man går in i IP, men det finns inget som hindrar att man gör det.

Då bemanningsansvarig inte bemannar befattning äger förbandschef rätt att placera annan,

med rätt kompetens, lämplig hemvärnssoldat

Vi har på följande sätt:

2 HEMVÄRNSMAN/TFN = Prickskytt med observatör

2 HUNDEKIPAGE XG9 SBK = Är med i grupp istället

C TPGRUPP TGB XK8 SKBR = Är med i grupp istället

2 BILFÖRARE TGB XK9 SKBR = Är med i grupp istället

Funkar bra. Givetvis så är dom alltid beredda på att hänga med där det behövs, likadant med dom reservförarna som finns på plutonen.

Att de ska vara med på samma villkor utgår jag från. Annars får det vara.

Så i en Insatspluton är det enbart SBK och SKBR som kan placeras?

SKBR tolkar jag som att de har en veckas fältkurs (TFU-G) samt därefter en bunke kurser på Tgb20. Är detta allt de behöver för att få vara med i Insats? (ignorera deras brister i stridskunskaper)

SBK då?

Går det inte att sätta en FROare som plutonssignalist?

Rent spontant tycker man väl att folk som inte har någon GU alls bakom sig inte har i HV att göra. Det är illa nog med alla flottister vi tar in. Är inte kunskapsnivån på rekryterna dålig nog som den är? Men nu blir ju jag ju inte lite nyfiken på vad det är för specialindivider som du vill ha med i en insatspluton som inte ens har gjort GU? :tveka:

När det gäller avtalspersonal i insatsplutonerna så hoppas jag att de som placeras där är medvetna om att det är lite högre tempo + krav på, kanske inte kunnande, men iaf ett "visst" intresse för väpnad strid.

Sen trodde jag att det sedan länge var klargjort att IP inte är nåt "elajt förband med Späck-opps uppgifter" (bara nästan ;) )

@709

Säkerligen kan man sätta någon från FRO i plutstab.

Men det vanligaste är att sätta en vanlig HV-man med vana som signalist

@ Dr. Koma

exakt vad är det för "Spörchöl-soldater" anser du att HV behöver?

om HKV anser att 85 dagars grundutbildning räcker för att man ska kunna lösa sin uppgift, så är det det vi får jobba med

personligen så gjorde jag 10 månader Som eldledare på fast KA, dvs inte så mycket strid. Det enda vi övade var Försvar av objekt (passande nog)

Sen lyckades jag hålla mig borta från det gröna i 8 år, och hamnade direkt i en IP, och visst, jag har inte 100% koll på alla "markstridsfinesser", men det kommer.

Rent spontant tycker man väl att folk som inte har någon GU alls bakom sig inte har i HV att göra. Det är illa nog med alla flottister vi tar in. Är inte kunskapsnivån på rekryterna dålig nog som den är? Men nu blir ju jag ju inte lite nyfiken på vad det är för specialindivider som du vill ha med i en insatspluton som inte ens har gjort GU? :clap:

@Dr Koma

Exakt vad menar du med ovanstående? Kan du utveckla på vilket sätt "det är illa nog med alla flottister vi tar in"? Det där tycker jag var ett jävligt onödigt kränkande och nedlåtande uttalande som jag faktiskt blev pissed off på som f+n!

Edited by Ragulin

Vissa "tycker" att man skall ha varit med i "vanliga" HV innan man går in i IP, men det finns inget som hindrar att man gör det.

Tackar, det var bra att veta. Har mycket fritid...

tanke: vore det inte fint och bra med gruppsjv och plutsjv i hemvärnet? det är redan skralt med övningstid, och att öva upp samtliga hvsold så att deras kunnande ersätter sjukvårdarna på grupp och plutnivå kräver sin del...

tanke: vore det inte fint och bra med gruppsjv och plutsjv i hemvärnet? det är redan skralt med övningstid, och att öva upp samtliga hvsold så att deras kunnande ersätter sjukvårdarna på grupp och plutnivå kräver sin del...

Jag tycker FM ligger efter på sjukvården inom de flesta områden, förutom US. Ett brist yrke som bara kommer bli värre. Vi får se vad FSC kan göra åt saken.

Att RK fortfarande är inblandat i Hv är under all kritik och sänker trovärdigheten för verksamheten till riktiga bottenkänningar.

Det samma gör avsaknaden av adekvat sjv på gruppnivå.

Vad som behövs är traumasjv!

Och vi kan nog lugnt glömma FSC inblandning...

För det första så har alla som gjort vpl någon form av GU, kvalitéten skiljer sig dock mellan förbanden. För det andra så undrar jag vad som skiljer en flottist från en kille från arméns stab, där brukar de inte heller kriga överdrivet mycket men visst han hade säkerligen grön skjorta på sig.

Så länge de som inte haft strid som huvudtjänst och det gäller oavsett var du kommer i från, inser att de kan behöva öva extra, gå fler kurser och liknande så kommer de att klara sig bra. Detta förutsatt att de har en normal inlärningskurva.

Sedan uppstår frågan hur länge man skall kunna leva på gamla meriter? Skall någon kunna komma 20 år efter muck och påstå att han kan bättre vara för att han var från armén? Snacka går ju men det känns som att vad som hände för 10 år sedan är historielektion.

Rörande sjukvårdare borde det kunna gå att ha en tiodagarskurs med Försvarsutbildarna för de i HV som vill bli gruppsjukvårdare. Tilliten till att vi skall kunna ta varenda skada till civila akuten framstår som önsketänkande.

Edited by GD1

Jag anser att det är lämlighet i befattning, inställning och därpå följande motivation att lära som avgör placerig i insatspluton. Visar sig personen lämplig så skall personen antas -även om man varit kock i flottan. Gröntjänsten räcker som krav enligt de regler som finns.

Resten av kunskaperna är det upp till oss förbandschefer att ordna... :Malaj:

Lycka till med att rekrytera till insatspluton om baskravet är att man legat inne inom jägeriet eller som MP.... Dr Koma tror han e Hot Shit, men han har nog helt glömt bort att framtidens Hv skall fyllas på med folk från en krympande andel av befolkningen som gör GU... Hemvärnets huvuduppgift är fortfarande skydda och bevaka - gäller även IP -och det behöver man inte legat inne som spörschöl-knekt för att klara av.... Motivation och normal förmåga att kunna och vilja förkovra sig räcker djävligt långt. Sedan förstår jag inte varför :D -normen verkar vara "kock i Flottan" hos så många. Kockarna i flottan blir skyddsvaktsutbildade som alla andra och genomgår en grundläggande gröntjänst. Dessutom ingår de i sjukvårdsorganisationen ombord och får en ytterst gedigen utbildning inom den tjänsten. Må vara att de aldrig kommer upp i den fältvana och kompetens som en individ som är utbildad skyttesoldat och bor i skogen 9 månader av 12, men till Hemvärnets uppgifter räcker det långt -under förutsättning att man givetvis är motiverad. Vad vi inte heller skall glömma är Säkplutonerna, vars utbildning och kompetens på stridsuppgifter i det gröna nog är bland de bättre i FM. Och de grabbarna är flottister! ,O

Som Hans von Hofsten sa: "Har man bara ankare i mössan klarar man allt!" ;)

Jag stör mig som fasen på folk med Dr Komas attityd och den visar prov på en inställning till sina kamrater som jag inte anser hör hemma i ett förband!

Edited by Ragulin

Inga konkreta svar! Men ni är nästan alla inne på samma spår som jag.

Nymuckad stadsskytte och "gjorde-lumpen-när-AG42-var-the-shit" har alla gjort sina 85 dagar och är välkomna.

Och, Hv är Hv, inte FJ/Amf.

Så, eftersom AG42 duger, så borde ju avtalspersonalen duga, med några påbyggnadskurser, platsa i Hv, även insatsplutonerna.

@rhdf Men KAN man sätta en FROare där ?

Röda Korset diskussionen ger jag mig inte in på. Jag var med när rabaldret började 2000-2001, i mitt dåvarande kompani....

Då fanns det ju faktiskt gruppsjukvårdare, dvs Hvmän med utbildning. Vem som utbildar dem skiter jag högaktningsfullt i.

Frågan är varför de försvann.

Som Ragulin säger, vi har framtida GU-utbildade, få, samt de existerande resterna av invasionsförsvaret att välja mellan. Därför behövs även de som kan tänka sig att utbilda sig via småkurser.

Vilka möjligheter finns alltså?

Frågan är varför de försvann.

De försvann därför att Generalläkaren bestämde att alla skadade svenska soldater ska komma under kvalificerad vård (= läkare) inom en timme. Detta ledde till att vi nu ska ha bättre kamratvård i och med att den allmänna sjukvårdsutbildningen ökades från 20 till 40 timmar, samt att det i övrigt bara ska finnas sjukvårdstransportresurser mellan skadeplats och läkaren. Alltså försvann grupp- och plutonsjukvårdare.

Att detta sedan fungerar mindre bra på alla förband spelade ingen roll... Fast jägarförbanden har tydligen lyckats kringgå dessa bestämmelser och återinföra någon form av mera kvalificerad sjukvårdsresurs på lägre nivåer eftersom de i många fall inte har en chans att uppfylla en timmes-kravet.

Tackar, det var bra att veta. Har mycket fritid...

Då ska du prata med mig. :eeh:

Jag anser att man visst kan placera folk från FRO som signalister i en plutonsstab. Vad det handlar om i det stora hela är att den som antas skall ha rätt inställning och attityd. Det är ett välkänt faktum att motivation slår klass med hästlängder.

Finns bara den rätta motivationen så kommer det mesta att ordna sig för man skall ju tänka på att om det skorpar till sig så kommer det att finnas tid till att kalla in folk på reputbildning/kompleteringsutbildning. Har många gånger fått höra att varför ska vi alltid göra övning 1A. Jag svarar alltid med att vi är frivilliga skall göra 60 timmar/år vi kan inte jämföra oss med dem som sysslar med detta dagligen. Tiden för att utbilda sig upp till en högre nivå är mycket kort.

Jag ser bara i mitt eget förband där kommer folk som har enastående meriter på papperet. Jag säger att du måste komma och visa vad man går för innan man antas som ordinarie i förbandet. Fel tja kanske men det har godkänts inne på utbildningsgruppen och folk tycker inte att det är konstigt tvärt om så tycker dom flesta att det är ett bra system.

Om det efter ett tag visar sig att en viss person inte klarar sin uppgift men ändå gör sina timmar så tar jag ett samtal med vederbörande om att allt inte står rätt till och att den får en chans att bättra sig. om det inte går så omplacers vederbörande till någon förbandsreserv på ett vanligt kompani.

Att lösa uppgiften på detta vis kan vara ett sätt. Mitt huvudsynsätt är att det är den personliga kompetensen och personkemin i gruppen som avgör inte vilken organisation som står som "husse." Trots allt så är ju alla soldater.

Angående eventuell "kompetens" i markstrid som bör finnas hos flottister, fordonsförare, hundförare och fro-signalister så bör inställning vid förbandet vara att en kunskapsutjämningen skall vara ständigt pågående och att alla kan lära. Money see - monkey do.

@709: Jag repeterar

Så visst kan du ha en FROare som signalist, men jag är rätt säker på att dom heller håller på med samband på kompaninivå. Då finns ju alltid Insatskompaniledning om man vill vara i insatsorganisationen.

Inte för att jag misstror dig (utan för jag tänker använda det) - kan du hänvisa till källa för ovanstående?

@ Sir Vival;

Citatet Fk Nordin använder sig av kommer från (P)TOEM Hemvärnet. En säker källa med andra ord! :)

@709 & Fk Nordin;

Jag är inte helt övertygad om att man kan ta in en FRO:are som telefonist i en insatspluton. Har försökt -gick inte. FRO:aren gick då 3-mån utbildning och blev Hvsoldat, gick in i plutonen som telefonist -gick utmärkt. Säger inte att det inte funkar men kan kanske vara svårt. Finns omvägar att gå dock. :baskerKav:

@Fk Nordin;

Man har JÄTTESTOR nytta av en kunnig telefonist inom plutonen. Är denne en FRO:are är det inget fel. När man övar i insatskompanis ram är det guld värt, jag lovar! :eeh:

eftersom jag är något till åren kommen....tja eller hur man nu skall se det.

vill bara säja att vi var igång med "beredskapspluton" runt 97-98.

vi provade allt detta som ni diskuterar de första övn, med olika reultat.

jag är ju inte känd som någon direkt vän av FRO, men de FROare som vi hade ute roller som stabsgrpC och förare/signalist funkade inte alls.

det största problemet låg i deras utb, som var otillräcklig på plut-nivå.

det slog slint när det började smälla samt att de var mer upptagna med att oja sig över folks sambandsdisiplin än att föra striden.

nu skall säjas att de FROare vi hade ute var dock bland det fåtal som hade gjort GU(eller sade sig ha gjort det :blink::/ ) vilket dock inte borgade för att deras fältmässighet var av standardnivå.

att de sedan också skulle släpa med sig ett halvt ton med civila radioapparater/scanners/personsökare och annat skrot, för att lyssna på allt från osloflyget till vad piketpolisen i sthlm gjorde, var även det hämmande.

tyvärr ligger nog FRO´s största problem inom hela försvarsmakten idag i deras rekrytering.

dessutom är som sagt deras utb på kompnivå och där över, att hålla samband inom plut är en helt annat grej än att sitta och mysa i värmen på stabsplats.

vi provade HV-sjukvårdare också, det var inget fel på deras utb. iaf, men de som mönstrade på var iofs yxor, men hade tjänstgjort i sinai i början av 60-talet. :)

de hade helt enkelt fel ålder för uppdraget, dessutom blev de en börda då de var obeväpnade.

SKBR har jag ingen erfarenhet av inom IP, jag tror vi hade ett par uppskrivna, men de dök helt enkelt inte upp på övn.

vi löste det genom att utbilda egna förare och använda de som hade gult FÖ-bevis från GU.

SBK provade vi ett antal hundar med förare, här var det väl mer vissa inom plutonens förväntningar på hunden, som inte motsvarade deras högt ställda krav.

det är skillnad på en hund som levt hela livet som bevakning/skyddshund på F7 jämfört med en jycke som är familjehund 80% av livet.

och sådan hund sådan förare är en god regel.

FMCK finns det inget att klaga på, de få minuter de var av cyklarna jobbade de som galningar med förläggningstjänst.

nu är ju våra "knuttar" de som har det roligast på övn, för de får utföra skarp tjänst hela tiden, och älskar just den tjänsten :D

det jobbiga med rekrytering till IP är nog mer att närmsta "elit-förband" präglar soldaterna.

de som söker sig till IP är ofta de som har gjort lite "tuffare" GU.

och då kan kraven bli där efter inom plutonen.

tipset jag skulle ge är att rekrytera ur folk som nyligen har muckat än att inventera i bland avtalsfolket.

genomförd GU är nog det minsta krav man borde ställa i en IP, om vi sedan talar om 3,5 månaders utb för HV, 15 månaders pansarKB eller 7,5 månader flygbasjägare, gör ingen större skillnad.

men IP är ingen plats för rena kronvrak längst ner i näringskedjan*

det finns nog en mer djupliggande orsak till att man inte vill utr avtalsfolket med mer än pistolattrapper under övn, än brist på AK4B.

*ni vet polis, officer, ordningsvakt, väktare, uppkörningskontrollant, bilbesiktningsman, skolpolis, bat-kvm HV osv....

Så det är för SKBR så går man först en Totalförsvarskurs på 1vecka, dvs micro GSU, och sen är det 3 veckors utb. på terrängbil och efter det så är det 3 dagar (är inte helt säker på den siffran) norrut på vintern för vinterutb. Men efter dem första 3 veckorna så kan man börja öva med IP.

Spontant så tycker jag att det skulle kännas jobbigt att direkt gå till IP, speciellt när man är ny i organisationen och har nytt fordon. Vet att dem i Norrköping i alla fall försöker att inte sätta helt nya i IP utan dem får börja på stab och sen flytta över. Men saknas det förare så kanske man priotiterar IP

/DodeN som ska på TGB kurs om 10 dagar

"Mitt" insatskompani har ganska blandad erfarenhet av avtalspersonal. All avtalspersonal

hör till stabs- och trossdelen av kompaniledningen, sålunda även jag som ordonnas men

jag har gjort det helt klart att jag kör och övar med min gamla pluton som jag har kört med

sedan långt innan det ens fanns ordonnanser på pappret i organisationen. Varför då kan ju

vän av ordning fråga? Jo, den allmämna kunskapsnivån och fältmässigheten i snitt (det finns

såklart lysande undantag) är så låg att övningarna blir helt förstörda annars. Triviala saker

tar en evighet för en allt för stor del förstår inte en normal ordergång och lydnadsförhållanden

(nä, jag tänker inte göra det för jag vill inte) och de är för fokuserade på just sin specialist-

funktion. Jag har sett ett gäng från *** som behövde 8 timmar på sig att ordna en förläggning.

Efter den tiden fanns det fortfarande inga förberedda eldställningar men de hade dragit

en oändlig mängd DL-tråd.

Vid i princip alla övningar har avtalspersonalen övat sina specialfunktioner vid sidan om vilket

leder till de tappar sammanhanget (och soldaterna missar det som avtalspersonalen faktiskt

är duktiga på). Och här kommer själva kärnan i det jag vill säga: de som inte upplever samman-

hanget ser inte heller sin roll i det stora och den som inte ser sin roll känner ofta heller inget

engagemang och utan egangemang blir det ganska avslaget. Samma sak kan man se hos

HV-folk som inte heller har någon roll i gruppen/plutonen. Närvaron blir därefter.

Plutons- och kompaniledningarna och övningsledarna har ett stort ansvar här enligt mig. Hitta

avtalspersonal som är engagerade och villiga att se bortom sin mc/radio/tgb/whatnot och bli en

del av organisationen. Få in dem i övningarna på ett bra sätt så att alla, avtalare och soldater, ser

helheten, och de har en god möjlighet att bli ett stöd för kompaniet. Gör det snabbt för just nu suger

det!

PS. Kompanichefen vet förstås att han kan disponera mig precis när han vill och gör det också.

Efter lite inskolning har han blivit riktigt bra på ordonnanstjänst med rek, spaning, show presence

(ruggigt effektivt på mc) mm.

"Jag har sett ett gäng från *** som behövde 8 timmar på sig att ordna en förläggning.

Efter den tiden fanns det fortfarande inga förberedda eldställningar men de hade dragit

en oändlig mängd DL-tråd.

Vid i princip alla övningar har avtalspersonalen övat sina specialfunktioner vid sidan om vilket

leder till de tappar sammanhanget (och soldaterna missar det som avtalspersonalen faktiskt

är duktiga på). Och här kommer själva kärnan i det jag vill säga: de som inte upplever samman-

hanget ser inte heller sin roll i det stora och den som inte ser sin roll känner ofta heller inget

engagemang och utan egangemang blir det ganska avslaget. Samma sak kan man se hos

HV-folk som inte heller har någon roll i gruppen/plutonen. Närvaron blir därefter.

Det var det ett evigt klagande på FRO. :)

Menar du på allvar att signalisten istället för att genomföra sin primära uppgift, att ordna samband, ska förbereda eldställningar, ordna förläggning etc.? :banghead:

Det finns annan personal i kompaniet som kan ordna detta.

Däremot skall varje man tilldelas en eldställning, och detta är C stab & tross uppgift.

Hur ofta är det som plutonerna rapporterar in något till staben på övningarna?

Mycket sällan enligt mina erfarenheter. :)

Hur skulle du leda ett kompani utan samband?