dalmas Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Myggmedel och enklare kompaktkikare har inte nämnts. Quote
eskil Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Saker som jag anser vara så nödvändiga att de bort tillhandahållas av FM: * Knäskydd * Aktiva hörselskydd * Bättre vapenrem Quote
Nifelhel Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Saker som jag anser vara så nödvändiga att de bort tillhandahållas av FM:* Knäskydd * Aktiva hörselskydd * Bättre vapenrem Jag har fått ut aktiva hörselskydd och knäskydd i HV. Quote
eskil Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Jag har fått ut aktiva hörselskydd och knäskydd i HV. Jag har det inte. Tyckte inte att det var värt att vänta på att det skulle hända heller. I synnerhet inte som jag kom över knäskydden för 20$ på en överskottsbutik i Los Angeles och ComTacen för 1250 kr på Tradera. Quote
Maul Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Saker som jag anser vara så nödvändiga att de bort tillhandahållas av FM: * Knäskydd * Aktiva hörselskydd * Bättre vapenrem Jag har fått ut aktiva hörselskydd och knäskydd i HV. HV/Ip? Vilken grupp isåfall? Quote
coolhand Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 Angaende tidigare diskussion... Gerber har ocksa en bra garanti om jag inte minns fel. Min Gerber kopte jag innan GU (10 ar sedan) och den har jag fortfarande kvar! Angaende knivar - Glock har mycket fina knivar for en ganska billig penning. Har en och stortrivs med den! Quote
Nifelhel Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 @Maul å Eskil Elfsborgsgruppen IP Hatch knäskydd Com-Tac hörselskydd Båda var flong nya! Quote
TForce Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 @Maul å EskilElfsborgsgruppen IP Hatch knäskydd Com-Tac hörselskydd Båda var flong nya! Hej Är avundsjuk på dig. Jag tillhör 23 skärgårdskompaniet i Karlskrona och aktiva hörselskydd kan man bara drömma om. Knäskydd finns inte ens på kartan för de som beslutar vilka material vi skall ha. (Nu har jag givetvis skaffat aktiva hörselskydd, SV2000, SS2000, BS2000, vätskesystem) och även köpt knäskydd, armbågskydd. Det jag nu tittar på är skyddsglasögon. Skall jag köpa Ess Profile NVG eller Bolle X800T? Quote
TForce Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 Hej! Jag kom över några saker ikväll som gav mig tanken att det är säkert saker som man ej kvitterar ut eller får från FM eller Hv.. Vad anser DU är något som man bara inte klarar sig utan? jag läste iofs listan ang. lumpen vad som man kunde ha med sig. Är det en standard? Gör gärna en liten lista vad Ni tycker är något som man måste ha? (som man ej får ut) Jag syftar då på seriösa saker o inte godis o sådant trams. haha Tusen tack!! /Dolly Hej tyvärr fattig kille men om jag hade pengar så hade jag köpt till min grupp 1. Aktiva hörselskydd till ALLA 2. Ngn vettig gruppgradio som man kan koppla in i de aktiva hörselskydden (max räckvidd 500m) (Markus soldaterna har sådant) Detta är för att gruppen skall kunna ha en vettig ledning trots buller. Vad har vi nu??? Passiva hörselskydd Dåligt servade knappt släpbara radioapparataret som väger bly och funkar noll. Quote
Nifelhel Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 *snip* *snip* (Nu har jag givetvis skaffat aktiva hörselskydd, SV2000, SS2000, BS2000, vätskesystem) och även köpt knäskydd, armbågskydd. Det jag nu tittar på är skyddsglasögon. Skall jag köpa Ess Profile NVG eller Bolle X800T? Testa dom helst först och köp dom som passar, då det är väldigt individuellt vad som passar. Jag växlar mellan ett par Peltor skyddsglasögon och ESS ICE. Kör inte med goggles. Quote
Phusion Posted June 28, 2006 Report Posted June 28, 2006 Har rekommenderats både i denna tråd och under infohelgen (K3 ) att köpa en passande klocka, så jag tänkte ställa någon enstaka fråga om detta medan vi ändå har diskussionen igång. På soldf:s sida "bra saker att ha i lumpen" står det att man ska ha ett egentillverkat nylonarmband. Vad har detta för praktiskt betydelse? Jag tittar på en del klockor med gummiliknande resinband, fungerar de lika bra? Tänkte mig följande klocka för strax under tusenlappen. Är det ett bra/dåligt val? Ska jag sikta på något billigare eller dyrare och mer kvalitativt? Jag kommer endast använda klockan under lumpentiden och när jag sportar, så det rör sig inte om en livsinvestering direkt Quote
Guest Dolly Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 Har rekommenderats både i denna tråd och under infohelgen (K3 ) att köpa en passande klocka, så jag tänkte ställa någon enstaka fråga om detta medan vi ändå har diskussionen igång. På soldf:s sida "bra saker att ha i lumpen" står det att man ska ha ett egentillverkat nylonarmband. Vad har detta för praktiskt betydelse? Jag tittar på en del klockor med gummiliknande resinband, fungerar de lika bra? Tänkte mig följande klocka för strax under tusenlappen. Är det ett bra/dåligt val? Ska jag sikta på något billigare eller dyrare och mer kvalitativt? Jag kommer endast använda klockan under lumpentiden och när jag sportar, så det rör sig inte om en livsinvestering direkt Sen har jag en fråga ang. klockor!? Hur viktigt är det att ha kompass på sin klocka eller det är inte viktigt. Vad är det som egentligen är viktigt på sin klocka?! Plus vilket sorts band är bäst? läder eller texilmaterial typ snörband!? Hur bra är egentligen gummiband om det går lätt sönder!? Lite frågor jag undrar över när jag läste förra inlägget. Tack för mig! /Dolly Quote
KD803 Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 Sen har jag en fråga ang. klockor!?Hur viktigt är det att ha kompass på sin klocka eller det är inte viktigt. Vad är det som egentligen är viktigt på sin klocka?! Att ha kompass på klockan gör varken till eller från. Behöver du en kompass för din tjänst så blir du tilldelad en kompass. "Riktiga" kompasser är även bra till sådana saker som att ta ut XY osv, vilket en klockkompass knappast är. Det viktiga med klockan är att den går rätt... Har den sedan saker som tidtagning och alarmfunktion så är det ett plus. Quote
Hornet Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 (edited) ett bra armband i fält är dom som MS och Recon mm säljer som skyddar klockan samt inte reflekterar. Edited June 29, 2006 by Hornet Quote
Lt.E Posted June 30, 2006 Report Posted June 30, 2006 ... Jag har ett litet fältapotek i uniformen. Koffeintabletter, Alvedon (den sorten som smälter på tungan), plåster, öronproppar. Tänk på att packa allt vattentätt utifall. /Gusten Edit: La till saker. När du tar upp piller o likn. så kan jag varmt rekomendera "RESORB" på apoteket. Vätskeersättning, brustabletter. Innehåller salter etc. Quote
Broberg Posted June 30, 2006 Report Posted June 30, 2006 När du tar upp piller o likn. så kan jag varmt rekomendera "RESORB" på apoteket. Vätskeersättning, brustabletter. Innehåller salter etc. Vad är bra med dessa? Läste på apoteket.se men blev inte mer begåvad av det. Quote
Hornet Posted June 30, 2006 Report Posted June 30, 2006 (edited) Bra mot bakfylla bla hehe Men det är som sagt ifall du får i dig dåligt med vätska (eller dålig vätska) så hjälper dom att stabilisera kroppens behov Edited June 30, 2006 by Hornet Quote
Lt.E Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 Bra mot bakfylla bla hehe Men det är som sagt ifall du får i dig dåligt med vätska (eller dålig vätska) så hjälper dom att stabilisera kroppens behov Med risk för att vara lite "off topic" så måste jag hålla med när det gäller "anti baksmälla", är nog bland de bästa upptäckter/tips jag fått på flera år. En Resorb och ett glas vatten både innan läggdags efter krogen och en likadan behandling på morgonen och adjöss baksmälla! Dock gör den så klart inget åt alkoholhalten i blodet... Quote
larsev Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 Har rekommenderats både i denna tråd och under infohelgen (K3 ) att köpa en passande klocka, så jag tänkte ställa någon enstaka fråga om detta medan vi ändå har diskussionen igång. På soldf:s sida "bra saker att ha i lumpen" står det att man ska ha ett egentillverkat nylonarmband. Vad har detta för praktiskt betydelse? Jag tittar på en del klockor med gummiliknande resinband, fungerar de lika bra? Tänkte mig följande klocka för strax under tusenlappen. Är det ett bra/dåligt val? Ska jag sikta på något billigare eller dyrare och mer kvalitativt? Jag kommer endast använda klockan under lumpentiden och när jag sportar, så det rör sig inte om en livsinvestering direkt Jag rekommenderar en radiostyrd klocka för att säkerställa att du har rätt tid. Se Ketonics (Generalagent för CASIO) katalogsidor Quote
709 Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 Eller om du är smart, och ekonomisk: Clas Ohlson 49 svenska kronor :P Styvt räknat får du 26 såna mot ett Casio... Quote
Lt.E Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 ... Jag rekommenderar en radiostyrd klocka för att säkerställa att du har rätt tid. Se Ketonics (Generalagent för CASIO) katalogsidor Är ifos bra, men det ju inte säker att just den tiden är rätt... Oftast så anger chefen vilken tid som är rätt. Quote
DaRaven Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 När du tar upp piller o likn. så kan jag varmt rekomendera "RESORB" på apoteket. Vätskeersättning, brustabletter. Innehåller salter etc. Vad är bra med dessa? Läste på apoteket.se men blev inte mer begåvad av det. Fick ett bra exempel förra sommaren nere i Nijmegen, en kille som tappat på tok för mycket vätska och däckade. En resorb och vatten så kom han på benen sen till slut och kunde fullfölja. På tal om snören så köpte jag en jävligt bra sak på en överlevnadskurs, en halvmeter (c:a) fallskärmslina med en massa öglor där man kunde fästa allt småskit. Konservbrytare, maglite, fällkniv, kompass, m.m. Quote
KD803 Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 På tal om snören så köpte jag en jävligt bra sak på en överlevnadskurs, en halvmeter (c:a) fallskärmslina med en massa öglor där man kunde fästa allt småskit. Konservbrytare, maglite, fällkniv, kompass, m.m. Och det kan man inte göra genom att knyta öglor på ett skosnöre som man får gratis på förrådet? Quote
Fk Satan Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 På tal om snören så köpte jag en jävligt bra sak på en överlevnadskurs, en halvmeter (c:a) fallskärmslina med en massa öglor där man kunde fästa allt småskit. Konservbrytare, maglite, fällkniv, kompass, m.m. Och det kan man inte göra genom att knyta öglor på ett skosnöre som man får gratis på förrådet? Klart man inte kan! det måste vara specialsnören! själv så kör jag med skosnören till det mesta i uniformen. För skosnören är alltid bra att ha med sig för många av. Quote
DaRaven Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Man KAN ju ta vanliga snören, men det är såklart inte rätt ;) Quote
Hans Engström Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Vilket leder till min käpphäst, bra kängor kan man införskaffa. Quote
Bushi LG Posted July 21, 2006 Report Posted July 21, 2006 ... Jag rekommenderar en radiostyrd klocka för att säkerställa att du har rätt tid. Se Ketonics (Generalagent för CASIO) katalogsidor Är ifos bra, men det ju inte säker att just den tiden är rätt... Oftast så anger chefen vilken tid som är rätt. Chefen har ALLTID rätt tid -även om det innebär att ALLA andra har fel tid! I övrigt skulle jag kunna tänka mig en mindre och lättare sambandsmateriel än den nuvarande -även om den nuvarande funkar bra! Samt ett enhetsvapen inom FM och därmed ett nyare vapen till HV (men det är ju en annan tråd... )... Quote
compfast Posted May 21, 2007 Report Posted May 21, 2007 Oralb, finger tandborste är ett måste, du behöver inget vatten eller något annat än ett finger för att borsta tänderna! Quote
Recommended Posts