Guest Dolly Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Hej! Jag kom över några saker ikväll som gav mig tanken att det är säkert saker som man ej kvitterar ut eller får från FM eller Hv.. Vad anser DU är något som man bara inte klarar sig utan? jag läste iofs listan ang. lumpen vad som man kunde ha med sig. Är det en standard? Gör gärna en liten lista vad Ni tycker är något som man måste ha? (som man ej får ut) Jag syftar då på seriösa saker o inte godis o sådant trams. haha Tusen tack!! /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Underkläder är ngt man måste ha, men inte får ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 (edited) Vintervantar som går att skjuta med alltså inte tumvanten En ordentlig kniv (eller kniv överhuvudtaget) Skyddsglasögon Knäskydd Överlevnadskit Ficklampa (SF eller Maglight) Kompass (Borde alla få ut inte bara chefer) Kickare listan kan göras väldigt lång Underkläder är ngt man måste ha, men inte får ut... Fick ut 5 par kalsonger när jag gick med i HV (KRAG) Något vi dock borde få ut är Tshirts och 59 skjortor Edited June 21, 2006 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 (edited) Jag har en väninna som är med i Poliskåren men hon fick hela kittet. Då syftar jag på, underställ men inga vantar, kniv m.m. Är det för att det blir helt enkelt för dyrt för FM/Hv eller det blir för mycket att hålla reda på? man borde ju få en lista på vad man borde inskaffa. Känns jäkla mycket att hålla pejling på i början om man säger så.. Men!! det är därför jag tar upp det här visserligen haha :P /Dolly (läste fel - är lite tröttis - underkläder var det men det är ju självklart att man ska ha bra underkläder o sportbh för oss "tjejer") haha Edited June 21, 2006 by Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Det är få saker som man "måste" ha med sig förutom det man får ut, tycker jag. Många saker är mer MÖP grejer. Enligt mig. Vad jag tycker man behöver är dock: En bra multitång Billig och bra kniv typ mora 2000 En bra men billig ficklampa typ maglite modell mindre. Anledningen att dom bör vara ganska billiga säger ju sig själv. Man är i skogen, saker kan försvinna/tappas. Då är det inte så kul att ha tappat sin fina SF lampa för att fickan öppna sig etc. Undantaget är då multitången som man inte kan köpa en billig variant av. De funkar helt enkelt inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Det är få saker som man "måste" ha med sig förutom det man får ut, tycker jag. Många saker är mer MÖP grejer. Enligt mig.Vad jag tycker man behöver är dock: En bra multitång Billig och bra kniv typ mora 2000 En bra men billig ficklampa typ maglite modell mindre. Anledningen att dom bör vara ganska billiga säger ju sig själv. Man är i skogen, saker kan försvinna/tappas. Då är det inte så kul att ha tappat sin fina SF lampa för att fickan öppna sig etc. Undantaget är då multitången som man inte kan köpa en billig variant av. De funkar helt enkelt inte. Låter sunt! Någon bra multitång att rek. mig? Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Någon bra multitång att rek. mig?Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. Haha.. Ja, smaken e som baken. Men jag gillar Gerber. Letherman gör bra tänger med. Men nära på en tusing får du nästan vara beredd på om du vill ha en sån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Någon bra multitång att rek. mig? Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. Haha.. Ja, smaken e som baken. Men jag gillar Gerber. Letherman gör bra tänger med. Men nära på en tusing får du nästan vara beredd på om du vill ha en sån. Eh! Okej, fram med pengarna! haha Nej men jag förstår. Ska kolla i div. affärer för att finna någon bra då. Tack för dina tips. /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Behöver inte tacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Någon bra multitång att rek. mig? Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. Haha.. Ja, smaken e som baken. Men jag gillar Gerber. Letherman gör bra tänger med. Men nära på en tusing får du nästan vara beredd på om du vill ha en sån. +1 for Gerber! Valdigt smidig att anvanda/oppna med en hand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Jag vill slå ett slag för Leatherman när det gäller tänger. Dom har bla 25 års garanti och den funkar. Knäckte sågbladet efter 10 år. Skickade till svenska återförsäljaren så åtgärdade dom det. Klocka med belysning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 www.moontrail.com har billiga Leatherman. Köp en som är smidig och lätt utan en massa lulllull på. Mora2000 fick jag ut på US vass som satan. Fällkniven F1 är bara halv-MÖP men håller bäst av allt som finns. Kabar (är den bra?)eller SOG superduper är MÖP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Köp Letherman eller Victorynox ..... Köp ej Gerber el SOG har sett för många av dom gå sönder under normal användning . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 I någon form av förvirrad prioritetsordning: - förstärkt buren sjv mtrl (minst 2 extra första förband + 2 elastiska bindor) - klocka - extra vattenflaska alt. - vätskesystem - multitång (alt. kniv beroende på tjänst) - kompass - diodficklampa, t ex Fenix L2P (glöm MagLite) alt. - pannlampa, t ex Petzl Tactikka Plus/Zipka Plus - 15 meter fallskärmslina - rubust kniv (Mora 2000/motsv. faller inte inom ramarna för begreppet robust i min värld) Därtill strumpor/sockar, underställ, handskar, andra kängor efter eget behag (enligt direktiv/anvisningar från FM gällande utforming och säkerhet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 I någon form av förvirrad prioritetsordning:- förstärkt buren sjv mtrl (minst 2 extra första förband + 2 elastiska bindor) - klocka - extra vattenflaska alt. - vätskesystem - multitång (alt. kniv beroende på tjänst) - kompass - diodficklampa, t ex Fenix L2P (glöm MagLite) alt. - pannlampa, t ex Petzl Tactikka Plus/Zipka Plus - 15 meter fallskärmslina - rubust kniv (Mora 2000/motsv. faller inte inom ramarna för begreppet robust i min värld) Därtill strumpor/sockar, underställ, handskar, andra kängor efter eget behag (enligt direktiv/anvisningar från FM gällande utforming och säkerhet). Hej! Det där med pannlampa var bra, speciellt om man behöver ha händerna fria etc. Sen vad anser du är en s.k. robust kniv så att säga? om då inte Mora 2000 är det? /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Någon bra multitång att rek. mig? Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. Haha.. Ja, smaken e som baken. Men jag gillar Gerber. Letherman gör bra tänger med. Men nära på en tusing får du nästan vara beredd på om du vill ha en sån. +1 for Gerber! Valdigt smidig att anvanda/oppna med en hand! Risken är överhängande att man slarvar bort en fin tång under lumpen. Köp istället ett par fultänger på Biltema, som du till och med vågar låna ut så att dina kamrater kan hjälpa till och tappa bort den åt dig. Skaffa en fin tång för muckarbidraget i stället. Det allra mesta går att fixa med en morakniv och en Biltematång för hundralappen. /P Glömde det viktigaste. Silvertejp! Lagar allt temporärt, t.o.m. trasiga kängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Någon bra multitång att rek. mig? Tänker ta en runda efter midsommar helgen iofs, göra mina inköp inför det hela.. Haha.. Ja, smaken e som baken. Men jag gillar Gerber. Letherman gör bra tänger med. Men nära på en tusing får du nästan vara beredd på om du vill ha en sån. +1 for Gerber! Valdigt smidig att anvanda/oppna med en hand! Risken är överhängande att man slarvar bort en fin tång under lumpen. Köp istället ett par fultänger på Biltema, som du till och med vågar låna ut så att dina kamrater kan hjälpa till och tappa bort den åt dig. Skaffa en fin tång för muckarbidraget i stället. Det allra mesta går att fixa med en morakniv och en Biltematång för hundralappen. /P Glömde det viktigaste. Silvertejp! Lagar allt temporärt, t.o.m. trasiga kängor. Jo tack, vet jag att silvertejp är dunder!! Jag har lagat ett par kängor med silvertejp med det roligaste var när jag letade efter silvertejp. Fann jag svart också, det syns mindre så att säga. :P /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 www.moontrail.com har billiga Leatherman. Köp en som är smidig och lätt utan en massa lulllull på.Mora2000 fick jag ut på US vass som satan. Fällkniven F1 är bara halv-MÖP men håller bäst av allt som finns. Kabar (är den bra?)eller SOG superduper är MÖP När det kommer till knivar så är en bra och rubust kniv ett måste. Själv har jag just nu en F1 samt en Kabar D2 och måste säga att F1an är bra till små jobben men Kabaren tål jävla massa stryk. Har haft olika mora knivar och även 2000 men den klarar inte tryket riktigt... Multitång: Leatherman Charge myket bra tång och slår den Gerber Multi-Plier jag hadde innan med hästlängder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 lekoplast är mkt behändigt i väskan. Man kan även använda den till tåliga plåster som sitter ordentligt, samt att laga kängor med. Vattentät/styktålig ficka till mobil är något jag kommer skaffa, samt ett par schyssta sulor till kängan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 (edited) Anledningen att dom bör vara ganska billiga säger ju sig själv. Man är i skogen, saker kan försvinna/tappas. Då är det inte så kul att ha tappat sin fina SF lampa för att fickan öppna sig etc. Undantaget är då multitången som man inte kan köpa en billig variant av. De funkar helt enkelt inte. Ett tips är att fästa snören till förbannelse på grejorna. Ett annat är att stoppa tillbaka grejorna efter användande i fickor och stänga dessa. Ett tredje är att alltid kolla av 360 grader och sist kasta ett öga över axeln innan man ger sig av. Visst kan man misslyckas att kolla allt men jag är bara så less på billiga grejor som går sönder så att man i slutändan köper de bra och dyra istället. Jag har ett litet fältapotek i uniformen. Koffeintabletter, Alvedon (den sorten som smälter på tungan), plåster, öronproppar. Tänk på att packa allt vattentätt utifall. /Gusten Edit: La till saker. Edited June 22, 2006 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Risken är överhängande att man slarvar bort en fin tång under lumpen. Köp istället ett par fultänger på Biltema, som du till och med vågar låna ut så att dina kamrater kan hjälpa till och tappa bort den åt dig. Skaffa en fin tång för muckarbidraget i stället. Det allra mesta går att fixa med en morakniv och en Biltematång för hundralappen. Helt sant det du säger. Man klarar sig bra med en billig tång. Som nämts tidigare, klocka är ett måste med. När det kommer till knivar så är en bra och rubust kniv ett måste. Själv har jag just nu en F1 samt en Kabar D2 och måste säga att F1an är bra till små jobben men Kabaren tål jävla massa stryk. Har haft olika mora knivar och även 2000 men den klarar inte tryket riktigt... Asså du får ursäkta mig. Men jag förstår inte vad det är för "robust kniv" det är du syftar på. Om jag lyckas få ner ett träd utan någon större ansträngning med en Mora 2000, vad kan man mer göra med en dyr kniv då? Jag vill inte vara kaxig på något sätt. Det är en sak jag aldrig förstått bara, varför man spenderar en tusenlapp på en kniv som kan gå sönder lätt. Har jag min Mora så behöver jag inte vara så försiktig. Sedan att ha flera olika knivar är jag inte helt på det klara med heller. Men som jag sa tidigare, smaken e som baken, delad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Risken är överhängande att man slarvar bort en fin tång under lumpen. Köp istället ett par fultänger på Biltema, som du till och med vågar låna ut så att dina kamrater kan hjälpa till och tappa bort den åt dig. Skaffa en fin tång för muckarbidraget i stället. Det allra mesta går att fixa med en morakniv och en Biltematång för hundralappen. Helt sant det du säger. Man klarar sig bra med en billig tång. Som nämts tidigare, klocka är ett måste med. När det kommer till knivar så är en bra och rubust kniv ett måste. Själv har jag just nu en F1 samt en Kabar D2 och måste säga att F1an är bra till små jobben men Kabaren tål jävla massa stryk. Har haft olika mora knivar och även 2000 men den klarar inte tryket riktigt... Asså du får ursäkta mig. Men jag förstår inte vad det är för "robust kniv" det är du syftar på. Om jag lyckas få ner ett träd utan någon större ansträngning med en Mora 2000, vad kan man mer göra med en dyr kniv då? Jag vill inte vara kaxig på något sätt. Det är en sak jag aldrig förstått bara, varför man spenderar en tusenlapp på en kniv som kan gå sönder lätt. Har jag min Mora så behöver jag inte vara så försiktig. Sedan att ha flera olika knivar är jag inte helt på det klara med heller. Men som jag sa tidigare, smaken e som baken, delad. Den här diskussionen kommer aldrig ta slut. Bra kvalitet KOSTAR, så är det. Det går inte att komma ifrån. Sedan är det upp till var och en att köpa prylar utefter vad man har råd med. Vill man leva med biltematång för 29:- och en morakniv för lika mycket... varsågod. Att köpa två tänger för att kunna låna ut en och tappa bort den andra är ett vansinnigt korkat argument... Ska du tappa bort ditt vapen, dina kängor och huvudet också? 900:- för en tång, och lika mycket för en kniv, så får du saker som du kan lita på.. och som håller lika länge som du. Men det är som sagt upp till dig. Med det tror jag inte att det behövs mer tjafs om moraknivar vs. dyrare varianter, det har tjatats till LEDA om det redan. Slutsats: En multitång är bra att ha. En kniv är bra att ha. Betala vad du har råd och lust med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Hjälmluva Fast du kanske inte behöver så varmt på huvudet som vi gör här uppe i norr? ;) Handskar...... För sommaren: Femfinger handskar, 9105 TEGERA är suveräna har haft ett sådan par och hanterat AK'n utan några problem..Dock lite småkalla om det är under -15... tongue.gif Hmm undra om dom har bytt modellnummer på dom.. Kanske en av dom hära istället? http://www.ote.se/visa_kategori.asp?action...aprodukt&id=259 http://www.ote.se/visa_kategori.asp?action...aprodukt&id=222 samtliga "pro" handskar http://ejendals.anxious.se/TengeraKampanj/index.html För vintern några arbetsfemfinger handskar i läder. Stormstickor, modellen i rött plastfodral.. Kompass Inläggssulor Liten låda typ som används att förvara flugor av flugfiskare.. innehållandes ipren, samarin, ögondroppar, zinktejp upplindat på en träpinne, solskydd (stift eucerin) faktor 25....eller vad man nu upplver att det är bra att ha med sig.. Kniv eller bajonett.. Vikkåsa plastpåsar till snuskburken så slipper man diska Tjaa det är nog det som har varit eller är i min "extra" utrustning just nu.. Mjoo en maglite är påväg in men måste lösa fastsättning av den så man inte tappar den så fort man springer i skogen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Mjoo en maglite är påväg in men måste lösa fastsättning av den så man inte tappar den så fort man springer i skogen.. Men för bövelen Stäng fickorna jag lyckades behålla min ML under hela GU + under 9 års flitigt friluftsliv (sen "tappade" jag den i en låda där den ligger och ser fånig ut) pm man är benägen att tappa saker så kanske man ska ta sig en funderare på 2 saker 1: behöver jag mer pryttlar att hålla ordning på 2: köpa många meter snöre och knyta fast allt i sig själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Men för bövelenStäng fickorna pm man är benägen att tappa saker så kanske man ska ta sig en funderare på 2 saker 1: behöver jag mer pryttlar att hålla ordning på 2: köpa många meter snöre och knyta fast allt i sig själv Haha.. Så sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Mjoo en maglite är påväg in men måste lösa fastsättning av den så man inte tappar den så fort man springer i skogen.. Men för bövelen Stäng fickorna jag lyckades behålla min ML under hela GU + under 9 års flitigt friluftsliv (sen "tappade" jag den i en låda där den ligger och ser fånig ut) pm man är benägen att tappa saker så kanske man ska ta sig en funderare på 2 saker 1: behöver jag mer pryttlar att hålla ordning på 2: köpa många meter snöre och knyta fast allt i sig själv 3. Bör man handha vapen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Men för bövelenStäng fickorna jag lyckades behålla min ML under hela GU + under 9 års flitigt friluftsliv (sen "tappade" jag den i en låda där den ligger och ser fånig ut) pm man är benägen att tappa saker så kanske man ska ta sig en funderare på 2 saker 1: behöver jag mer pryttlar att hålla ordning på 2: köpa många meter snöre och knyta fast allt i sig själv Fickorna är stängda Vill ha den i stridsbältet, inte i fickorna. Och ja den kommer knytas fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 23, 2006 Report Share Posted June 23, 2006 Varför köpa en maglite när man kan köpa en liten LED lampa. Går bra att fästa på västen. Finns även andra märken. Maglite är ju så 80-tal (ironi) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted June 23, 2006 Report Share Posted June 23, 2006 Jag kom över några saker ikväll som gav mig tanken att det är säkert saker som man ej kvitterar ut eller får från FM eller Hv.. Vad anser DU är något som man bara inte klarar sig utan? jag läste iofs listan ang. lumpen vad som man kunde ha med sig. Är det en standard? --- /Dolly Det finns lika många svar på din fråga som det finns forumsmedlemmar. Själv har jag både en Gerber och en Fällkniven A1 men båda skaffade jag efter att ha varit med i HV ett tag och kommit fram till att min Mora och min billiga tång inte var tillfyllest. Det var dock för min tjänst och med hänsyn tagen till att jag även går kurser vilket ökar antalet dagar i fält/terränglådan. Andra befattningar och kompanier kan ha verksamheter med andra krav. När det kommer till kniv så rekommenderar jag att du ber någon få åtminstone hålla i deras kniv eftersom alla knivar inte passar alla beroende på storlek och personlig smak. Efter att ha känt på både A1, S1 och F1 kom jag fram till att A1 var rätt för mig men jag tror inte att den faller alla i smaken. Ytterst är det en fråga vad DU prioriterar. Vissa lägger nycket pengar på knivar, andra på ficklampor och ytterligare andra på saker utanför det militära. Skall du dock följa rådet från knivkillarna, ficklampsgänget och alla andra som har sin speciella sak de kan spendera mycket pengar på blir HV snabbt skitdyrt. Fundera på vad du brukar behöva. Fryser du mycket så kan egna handskar och strumpor vara bra, Ullfrotté gör bra saker men det kostar också. :( Tänker man innan ha-begäret slår slint är det mindre chans att du ångrar dig, har jag hört . När det gäller plåster, tabletter, compeed är min personliga uppfattning att det är något alla soldater skall bära själv. Euroshoppers näsdukar fungerar jättebra som toapapper, lätt att få ned i fickan och packat vattensäkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted June 23, 2006 Report Share Posted June 23, 2006 (edited) Mjoo en maglite är påväg in men måste lösa fastsättning av den så man inte tappar den så fort man springer i skogen.. pm man är benägen att tappa saker så kanske man ska ta sig en funderare på 2 saker 1: behöver jag mer pryttlar att hålla ordning på 2: köpa många meter snöre och knyta fast allt i sig själv Bra argument!! "...knyta fast allt i sig själv" Men det är faktiskt logiskt, i början kanske man lättare tappar bort saker o ting. För det är för mycket att hålla reda på men annars får man memorera allt o ha en check-list i minnet. Det är väl en vanesak, ju mer erf. i fält man har desto mindre fel/misstag man begår. Är det inte så? vi alla kan väl tappa eller slarva bort något MEN man bör inte göra det. Än en gång bra argumentation. /Dolly Jag kom över några saker ikväll som gav mig tanken att det är säkert saker som man ej kvitterar ut eller får från FM eller Hv.. Vad anser DU är något som man bara inte klarar sig utan? jag läste iofs listan ang. lumpen vad som man kunde ha med sig. Är det en standard? --- /Dolly Det finns lika många svar på din fråga som det finns forumsmedlemmar. Själv har jag både en Gerber och en Fällkniven A1 men båda skaffade jag efter att ha varit med i HV ett tag och kommit fram till att min Mora och min billiga tång inte var tillfyllest. Det var dock för min tjänst och med hänsyn tagen till att jag även går kurser vilket ökar antalet dagar i fält/terränglådan. Andra befattningar och kompanier kan ha verksamheter med andra krav. När det kommer till kniv så rekommenderar jag att du ber någon få åtminstone hålla i deras kniv eftersom alla knivar inte passar alla beroende på storlek och personlig smak. Efter att ha känt på både A1, S1 och F1 kom jag fram till att A1 var rätt för mig men jag tror inte att den faller alla i smaken. Ytterst är det en fråga vad DU prioriterar. Vissa lägger nycket pengar på knivar, andra på ficklampor och ytterligare andra på saker utanför det militära. Skall du dock följa rådet från knivkillarna, ficklampsgänget och alla andra som har sin speciella sak de kan spendera mycket pengar på blir HV snabbt skitdyrt. Fundera på vad du brukar behöva. Fryser du mycket så kan egna handskar och strumpor vara bra, Ullfrotté gör bra saker men det kostar också. :( Tänker man innan ha-begäret slår slint är det mindre chans att du ångrar dig, har jag hört . När det gäller plåster, tabletter, compeed är min personliga uppfattning att det är något alla soldater skall bära själv. Euroshoppers näsdukar fungerar jättebra som toapapper, lätt att få ned i fickan och packat vattensäkert. Stor tack!! Ännu ett bra argument. Nästan som man kan avsluta tråden men å andra sidan så finner jag detta intressant att få höra era åsikter och erfarenheter. /Dolly Edited June 23, 2006 by Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts