Jump to content

Recommended Posts

Halloj!

Var nyligen och mönstrade, och pågrund av min bristande fysik fick jag ett besked om att jag inte behöver fullgöra någon form av värnplikt alls. Inte ens om det blir krig. Jag misstänkte klart och tydligt att jag inte skulle få göra den eftersom jag vet att jag är otränad. Tro mig, jag är inte lat. Jag har haft problem med min boendesituation och skola vilket fått mig att prioritera lumpen lågt. Men när jag väl hade rett ut dessa kom jag plötsligt på "jag har försummat min träning till lumpen".

Följande besked fick jag:

Beslut om att du inte är skyldig att fullgöra värn- eller civilplikt med lång grundutbildning

Om jag begär att få beslutet struket, kommer jag då få mönstra om?

Jag är besviken på mig själv att jag negligerade chansen, och vill därför se om man kan reparera skadan.

Ursäkta om jag formulerat mig lite underligt.

Ring och hör först lite med PV, då kan du ju få höra lite varför kanske. Sen så ska du ju skriva in och överklaga om du nu vill göra lumpen. Folk som är intresserade av lumpen är uppskattat...

Fick du göra alla tester på mönstringen eller skickade dem hem dig tidigt? De avgör ju också om du behöver/får mönstra om..

Som sagt. Du kan överklaga och sen får Pliktverket bedömma om de skall ompröva det beslut som har fattats i ditt ärende. Men som har sagts tidigare. Ring och hör med Pliktverket vad de säger. Klart är väl dock att du måste motivera dem till att ompröva beslutet. En överklagan tror jag måste göras brevledes. I samma brev skriver du de eventuella "argument" du har och de skäl till varför de skall ompröva beslutet.. varför du är lämplig, att du är motiverad, kan träna upp dig - eller vad det nu kan vara!

Lycka till i kampen!

Vore det en idé att läsa grundutbildningen med hjälp av någon frivilligorganisation och sen söka till hemvärnet istället? Exempelvis utbilda mig till signalist. Därför det låter spännande tycker jag.

Att ansöka till officer låter inte som en god idé när jag körde på hydraulikprovet.

Edited by Armfeldt

Med bristande fysik menade jag verkligen bristande fysik. Min BMI var 19,9 eller något sådant. Har växt mycket på senare tid och inte ätit tränat samtidigt.

Jag fick 1, precis på gränsen till 2. Så jag förstår att jag fick frisedeln. Men samtidigt vet jag att jag kan träna upp mig, men först vill jag veta om jag ens har en chans att reparera skadan iom. att jag körde på mönstringen. Pinsamt resultat, men finns inget man kan göra åt det i efterhand.

Jag fick bara göra styrkeprovet, så det måste varit det.

Edited by Armfeldt

Vore det en idé att läsa grundutbildningen med hjälp av någon frivilligorganisation och sen söka till hemvärnet istället? Exempelvis utbilda mig till signalist. Därför det låter spännande tycker jag.

Att ansöka till officer låter inte som en god idé när jag körde på hydraulikprovet.

3 måndaders grundutb kommer att återupptas som ett led i aktiv rekrytering till Hemvärnet. På 3 mån GSU så har du den utb som krävs för att söka till någon gren inom Hemvärnet. Dock är min personliga rekommendation att prioritera en värnplikt framför 3 månaders. På 3 månader lär du dig uppträda som enskild soldat, hantera tjänstevapen, sjukvård, försvarsupplysning och andra basic. Det är det som händer EFTER de 3 första månaderna som utvecklar dig som person. Att arbeta i grupp i alla möjliga och omöjliga omständigheter, en j***la massa självdiciplin, du befäster dina kunskaper och skaffar dig nya.

De tre mån vpl jag träffat på är inte direkt några lirare jag skulle vilja lösa en skarp uppgift med.

Skriv som det är, att du har haft problem med skola och boende och därför inte har kunnat fokusera på träning och att du nu vill få en chans att reparera skadan. Om du dessutom är intresserad av utlandstjänst är det även en bra sak att ta upp, se till att visa att du är motiverad och verkligen vill göra lumpen.

men tjejer kan ha hur urdålig fysik som helst och kommer ändå in... helt sanslöst

Det är väl ändå en helt annan diskussion?

Back to topic...

Precis som Liqi säger, kalle_balle den diskussionen hör hemma här

Tackar oerhört mycket för era svar. Tänker sätta mig ner och sammanfatta ett brev till pliktverket imorgon. Allra helst vill jag göra en riktig värnplikt, och inte en tre månaders. Om jag sen inte får göra värnplikten så återstår ju tre månaders träningen som ett alternativ om man är intresserad och taggad (vilket jag är).

Återigen: tack så mycket! :baskerPa:

Edit: ett litet stavfel smög sig in i min text

Edited by Armfeldt

Jag fick också frisedel då min planerade befattning, granatkastarsoldat på P4 blev inställd. Så jag skickade in en skriflig överklagan där jag tryckte på att jag väldigt gärna ville göra lumpen. Så efter ca 2 veckor så fick jag ett samtal från Pliktverket där dom erbjöd mig 3 andra tjänster. :D

Jag fick också frisedel då min planerade befattning, granatkastarsoldat på P4 blev inställd. Så jag skickade in en skriflig överklagan där jag tryckte på att jag väldigt gärna ville göra lumpen. Så efter ca 2 veckor så fick jag ett samtal från Pliktverket där dom erbjöd mig 3 andra tjänster. :D

Precis. Ligg i och skriv så ger de antagligen utdelning...

Guest Lennings

Jag "slapp" också göra lumpen för att man var mer intresserad att börja jobb vilket man idag ångrar djupt. Jag sände iväg ett brev om en förfrågan att göra en ommönstring men fick inte göra det på grund av att jag är snart 24 år. 25 år är gränsen, men i praktiken är det 20 år. Men jag vill ändå försöka att komma in, men hos pliktverket verkar det stopp. Så vad man har hört så kan man prata med det regemente som man är intresserad av och se om de vill ta in en där. Vet inte om det går, eller om någon har gjort det tidigare. Som sagt jag vill gärna in, får bra betyg så att man kan göra utlandstjänst.

Någon som vet hur man "ta sig in" utan att gå genom pliktverket.

Jag "slapp" också göra lumpen för att man var mer intresserad att börja jobb vilket man idag ångrar djupt. Jag sände iväg ett brev om en förfrågan att göra en ommönstring men fick inte göra det på grund av att jag är snart 24 år. 25 år är gränsen, men i praktiken är det 20 år. Men jag vill ändå försöka att komma in, men hos pliktverket verkar det stopp. Så vad man har hört så kan man prata med det regemente som man är intresserad av och se om de vill ta in en där. Vet inte om det går, eller om någon har gjort det tidigare. Som sagt jag vill gärna in, får bra betyg så att man kan göra utlandstjänst.

FM ska börja med 3-månaders utbildning igen och det kanske kan vara något. Livgardet har en del information om just den grejen. Läs på dalregementsgruppen så hittar du...

Om det är US som hägrar kan det nog bli problem att få de betyg du behöver på bara 3 månader. Tyvär är det så att den tid du legat inne har mycket stor betydelse för vilka betyg du kommer att få från GU.

• 4 weeks later...
Guest Lennings

Hopp. Jag skrev ett brev till pliktverket och fick svaret att de som mönstrade nu skulle vara mer lämpade för tjänsterna. Tyckte det lät konstigt eftersom jag inte fick göra testerna. Så jag ringde upp och fick reda på att man antagligen får det svaret om man är över 20 år. Men av förtvivlan frågade jag hur man kunde gå vidare. Han trodde att man skulle kunna ringa upp olika regementen och se om man kunde komma in på något sätt. Efter ett par dagars ringande har man inte kommit någon vart. Så av förtvivlan undrar man om man kan betala för kursen på något sätt för att få en platts. Vet inte hur mycket det kostar per lumpare, kanske man kunde göra ett obetalt utlandstjänstår.

Några funderingar runt detta?

:D

• Forumsledning

Nej några pengar kommer inte hjälpa dig någonstans. En mer/mindre värnpliktig/utlandssoldat är inget som gör varken till eller från, ur ett ekonomiskt perspektiv.

Ring mer...

Hopp. Jag skrev ett brev till pliktverket och fick svaret att de som mönstrade nu skulle vara mer lämpade för tjänsterna. Tyckte det lät konstigt eftersom jag inte fick göra testerna. Så jag ringde upp och fick reda på att man antagligen får det svaret om man är över 20 år. Men av förtvivlan frågade jag hur man kunde gå vidare. Han trodde att man skulle kunna ringa upp olika regementen och se om man kunde komma in på något sätt. Efter ett par dagars ringande har man inte kommit någon vart. Så av förtvivlan undrar man om man kan betala för kursen på något sätt för att få en platts. Vet inte hur mycket det kostar per lumpare, kanske man kunde göra ett obetalt utlandstjänstår.

Några funderingar runt detta?

:/

Ring AMF1 och fråga om du får åka på KJs extramönstring nu om några veckor... Lär vara många som inte ens dyker upp på den. Värt ett försök! Sen ser du ju när du är där om det är nåt för dig eller inte.

Om det är US som hägrar kan det nog bli problem att få de betyg du behöver på bara 3 månader. Tyvär är det så att den tid du legat inne har mycket stor betydelse för vilka betyg du kommer att få från GU.

Struntsnack!

Dock kan det vara svårt att konkurrera om tex skyttetjänster när de flesta andra kommer att ha 11mån+ i bagaget och du har tre.

/D

alla har väl sagt det 87 gånger redan men det bästa man kan göra är att tjata tills man blir hatad. när jag mönstrade fick jag tillräckliga värden för att genomföra jägartestet men p.g.a att jag ungefär ett år tidigare hade haft problem med ländryggen så fick jag naturligtvis inte det. även fast jag tjatade på läkaren att min rygg var problemfri så fick jag ändå bara tjänstbarhet D å inskrivningsförättaren gav mig en tjänst som pjäsgruppbefäl på I19. jag åkte hem och var inte alsl nöjd så jag började skicka läkarintyg å fan å hans moster för att överklaga. sedan ringde ja ner pliktverkat å till slut fick jag iaf byta till skyttegruppbefäl strf 90. så nu är ja glad igen! :D

så som sagt, tjata skallen av PV så ger dom med sig..