Jump to content

Packlistor Stridssäck och Bärsäck


709

Recommended Posts

Satt och pulade med prylarna. Fortfarande nya och fina. Västen börjar bli lite skitig äntligen.

 

Analfixerad som man är vid listor så plockade jag upp sakerna och satte igång Word.

 

Har inte satt västen rätt eller bestämt innehållet än. Here goes:

 

Materiellista Stridssäck 2000

Klädesplagg:

Regnställsjacka

Regnställsbyxor

Värmetröja

Värmejacka

(Värmebyxor – vinterhalvåret)

(Raggsockor, gröna – vinterhalvåret)

Knästrumpa x2

Fältskjorta

 

Hygienartklar:

Tandborste

Tandkrämstub

Duschtvål, flytande

Rakhyvel, engångs

Liten handduk

Tvål

Värktabletter, x6

 

Förplägnadsmateriel:

Fältkök, minitrangia mt

T-röd, 2 dl

Fältranson 24h

 

Övrigt:

Liggunderlag (utvändigt)

Skyddsmaskväska (vid C-Grön) C-grön, om jag fattade det rätt på NBC nyss....

 

 

Materiellista Bärsäck 2000

Klädesplagg:

Träningsställsjacka gul-blå

Träningsställsbyxor gul-blå

Fälskjorta

Kalsonger, långa

Kalsonger, korta x2

Knästrumpa, grön x2

Knästrumpa, röd x2

Raggsocka, grön

gummistövlar

(Värmebyxor) under sommarhalvåret

 

Hygienartiklar:

Handduk, liten

Handduk, dusch

Engångsrakhyvlar, x3

Raklödder

Duschkräm

 

Övrigt:

Sopsäck, svart

Plastpåse, 30L x2

 

Ej på övningar:

Fältjacka 90

Fältbyxa 90

 

 

Väskorna (västen med) ligger färdigpackade på MÖP-hyllan och är bara att lyfta iväg.

För mycket eller för lite?

 

Edit: Visst, man kan slaviskt följa Reglementen, men det gör vi inte alltid. Se tråden om västen.

Samt: dublettposter i listan... Tack Gusten

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beror ju lite på vad man skall göra, men när det var aktuellt så brukade detta vara vad som hamnade i säcken.

 

Materiellista Stridssäck 2000

Klädesplagg:

Värmejacka

Raggsockor

Knästrumpor (så många jag kan trycka ned)

Kortkalsong

Fältskjorta

 

Hygienartklar:

Tandborste

Tandkrämstub

Toalettpapper, 1 rulle

 

 

Förplägnadsmateriel:

Jägarköket

T-röd, 1l

RFM för 48h (strippade så att jag bara har det jag anser mig behöva)

 

Övrigt:

Sovsäck

Fryspåsar 3l (ca. 20 st)

Liggunderlag (utvändigt)

Knäppetält (runt liggunderlaget)

Edited by Solon
Link to comment
Share on other sites

Jag förespråkar att ha så lite som möjligt i stridssäcken, skippa tandkräm liknande. Ombyte, förstärkningplagg, kök med proviant för ett dygn samt dassrulle är det jag brukar packa med. Resten får vara i trossen.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag inte förstår är vad man ska med flyttande duschtvål i stridspackningen till? Det man behöver för att klara sig med bibehållet stridsvärde i 24 timmar är det väl? Nä packa såpan i trossen och packa det viktigaste.. värktablettter, skavsårsplåster o toapapper. Grejer för att raka sig kan ju vara schyst om man tycker det är viktigt.

 

Tandkräm o resetandborste har jag persoligen lättåtkomligt i någon ficka på fältuniformen. Det finns typ inget mer stridsvärdeshöjande när man är trött o förvirrad än att borsta tänderna.

Link to comment
Share on other sites

...

Har inte satt västen rätt eller bestämt innehållet än. Here goes:

Får ni ut de där prylarna? :blink:

Även jag är med i en IP, med många år i HV har jag inte sett röken av följande grejor:

Värmebyxor

Raggsockor, gröna

Knästrumpa x2

 

Hygienartklar:

Tandborste

Tandkrämstub

Duschtvål, flytande

Rakhyvel, engångs

Liten handduk

Tvål

Värktabletter, x6

 

Förplägnadsmateriel:

Fältkök, minitrangia mt

...

Fältranson 24h

...

Klädesplagg:

Träningsställsjacka gul-blå

Träningsställsbyxor gul-blå

...

Kalsonger, långa

Kalsonger, korta x2

Knästrumpa, grön x2

Knästrumpa, röd x2

Raggsocka, grön

 

Hygienartiklar:

Handduk, liten

Handduk, dusch

Engångsrakhyvlar, x3

Raklödder

Duschkräm

 

Övrigt:

Sopsäck, svart

Plastpåse, 30L x2

Antar att hygienartiklar (motsv) är privata inköp, tog med dem iaf bara för att se ifall nån får ut sånt. Handduk, någon?

Tog bort de grejor jag faktiskt har fått ut. Ev. dublettposter har jag inte kollat.

 

Edit: Visst, man kan slaviskt följa Reglementen, men det gör vi inte alltid. Se tråden om västen.

Skulle inte tro att man bryr sig om reglementet när man inte ens fått de prylar som reglementet säger att man ska packa! :/

Iofs har vi inte sett till stridsvästen heller, så det blir inte så värst reglementsenligt i vilket fall som helst. 0:)

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Kronans träningsställ, handdukar och alla strumpor är långlån...

 

Minitrangian civil, likaså pryttlar och sånt.

 

Resten har jag kvitterat ut. Hela bärsystemet var sprillans nytt.

 

@ Jända Nu är det ju bara den minsta hotellflaskan med duschcreme jag har packat. Men du har rätt. Som vi grupperas så är ju trossen lättillgänglig. Tror jag ändrar den. Ca 40 gram sparade...

Uniformens fickor har jag snart tömt. Hatar när skit slår mot benen eller är inträngda mellan västen och västen.

Link to comment
Share on other sites

Resten har jag kvitterat ut. Hela bärsystemet var sprillans nytt.

Värmebyxan....mmmm.... hara bara drömt om det plagget på nattliga postpass och oplatser... ,O

 

slut OT.

Intressant packlista, alltid trevligt med folk som kan dokumentera och gärna redovisar sina erfarenheter. Själv upplever jag att hv-verksamheten är lite för flytande för att man ska kunna gå på standardiserad packlista. Ena gången ska man sova i barack och behöver en massa inomhus-strunt, nästa gång slaggar man i tält, rätt vad det är gäller inte det sagda utan man får klara sig bäst man kan... Det är aldrig kännt i förväg om man kommer att ha tillgång till fordon eller ej, man vet således inte vad man kan lämna i ev. tross och vad man måste bära på ryggen trots intensiva övningar osv. Men självklart är det bäst med en grund att stå på, som man sen kan variera m.h.t. förväntad verksamhet.

Förhoppningsvis kommer dessa problem att försvinna varefter min insats-organisation (alltså ovanför min ip) lyckas uppfinna hjulet och bestämma sig för vad vi har för uppgifter och vilken utrustning vi disponerar. Tills dess tar jag med mig så att jag överlever en helg i skogen, no matter what. Men tungt och dumt blir det. :/

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

@ Jända Nu är det ju bara den minsta hotellflaskan med duschcreme jag har packat. Men du har rätt. Som vi grupperas så är ju trossen lättillgänglig. Tror jag ändrar den. Ca 40 gram sparade...

Uniformens fickor har jag snart tömt. Hatar när skit slår mot benen eller är inträngda mellan västen och västen.

 

En resetandborste och en liten tandkrämstub har jag i bältet i en ficka som passar till multitools. alternativt så har man dom i någon av av sidofickorna på jackan där dom inte är i vägen lika mycket.. fast där har man ju iof rätt mycket annat skit.. Ytterligare ett alternativ för de som har stidsvästen är ju att ha en av innerfickorna dedikerad till bra saker som bestick, tandborste osv..

 

 

Resten har jag kvitterat ut. Hela bärsystemet var sprillans nytt.

Värmebyxan....mmmm.... hara bara drömt om det plagget på nattliga postpass och oplatser... :/

 

slut OT.

Intressant packlista, alltid trevligt med folk som kan dokumentera och gärna redovisar sina erfarenheter. Själv upplever jag att hv-verksamheten är lite för flytande för att man ska kunna gå på standardiserad packlista. Ena gången ska man sova i barack och behöver en massa inomhus-strunt, nästa gång slaggar man i tält, rätt vad det är gäller inte det sagda utan man får klara sig bäst man kan... Det är aldrig kännt i förväg om man kommer att ha tillgång till fordon eller ej, man vet således inte vad man kan lämna i ev. tross och vad man måste bära på ryggen trots intensiva övningar osv. Men självklart är det bäst med en grund att stå på, som man sen kan variera m.h.t. förväntad verksamhet.

/Bolle

 

Den optimala stridspackningen ska ju inte var för stor så att man ändå har ganska mycket plats över till extra saker när man väl behöver tillföra dom. På det sättet är ju SS2000 väldigt bra då man alltid verkar kunna få ner lite till i den säcken, oavsett hur tungt packad den redan är ,O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trucker,

min brukar väga någonstans mellan 8-12kg. Det beror mest på om jag har med mig extra mat, godis och vatten. Ibland har jag mitt mini-triangia i en av västens fickor, i bland ligger det i säcken.

Något OT men ändå, jag har Recons sidofickor som är bra men det blir mer utrymme för vikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Till 709...

Apr 9 2006, 12:43

Satt och pulade med prylarna. Fortfarande nya och fina. Västen börjar bli lite skitig äntligen.

 

 

Materiellista Bärsäck 2000

Klädesplagg:

Träningsställsjacka gul-blå

Träningsställsbyxor gul-blå

Fälskjorta

Kalsonger, långa

Kalsonger, korta x2

Knästrumpa, grön x2

Knästrumpa, röd x2

Raggsocka, grön

gummistövlar

(Värmebyxor) under sommarhalvåret

 

Från mig:

Ett par frågor...

1. Varför ska du ha med poplinstället? (I Marinen fysar vi i motoroverall...)

2. Värmebyxor under sommarhalvåret? (Varför????)

 

 

Sen skulle det passa med en schysst "baskersmilies", men det kunde man inte göra om man inte tillhörde FN, HV, Kav eller pansar... Det får helt enkelt bli dessa som symboliserar Marinen :):)

Edited by Trö
Link to comment
Share on other sites

Till 709...

 

Från mig:

Ett par frågor...

1. Varför ska du ha med poplinstället? (I Marinen fysar vi i motoroverall...)

2. Värmebyxor under sommarhalvåret? (Varför????)

 

1. Tja, jag har ingen overall som ombyte/undertvättplagg och blågula stället är militärt, så varför inte. Det får plats. Jag har ett.

2. C-varning ?

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att värmebyxorna skulle skydda dig från ett C-anfall?

 

Tja, jag som infanterist (nåja, HvSoldat) har inte en stor flytande bunker (du var ju marinare) med övertryck att sitta i när det regnar vätska och gas, så jag tar på mig så många lager jag kan och springer (rultar) för glatta livet...

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Tja, jag som infanterist (nåja, HvSoldat) har inte en stor flytande bunker (du var ju marinare) med övertryck att sitta i när det regnar vätska och gas, så jag tar på mig så många lager jag kan och springer (rultar) för glatta livet...

 

Det är uppfattat. Men det är en massa skit att dra med sig i packningen. Och jag vet vad jagom snackar om. Jag har inte alltid varit i flottan. Om det var det du syftade på...

Men jag håller inte med dig till fullo. Självklart är det bra med en massa lager vi C-anfall, men hur ofta har du trossen precis bredvid dig när det smäller?

Och som jag förstod det skulle du ha en fullständig packning hemma? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att värmebyxorna skulle skydda dig från ett C-anfall?

 

Tja, jag som infanterist (nåja, HvSoldat) har inte en stor flytande bunker (du var ju marinare) med övertryck att sitta i när det regnar vätska och gas, så jag tar på mig så många lager jag kan och springer (rultar) för glatta livet...

 

Det är bättre om du tar på dig rätt lager än många lager. C-vätskeskyddet i det personliga grundskyddet är avsett att användas under förflyttning ut från det vätskebelagda området.

C-vätskeskydd skyddar mot C-stridsmedel i vätskeform under minst 6 timmar. Uniformen ensamt ger bara ett begränsat skydd mot genomträngning av vätskeformiga C-stridsmedel. Räkna med att genomträngning sker inom någon minut efter att den utsätts för vätskan. Regnställ 90, räkna med genomträngning efter cirka 5 minuter. Uniform + värmeställ då bör du klara dig 5-10 innan hudabsorberande stridsmedel når huden. Jag är övertygad om att en angripare aldrig skulle tveka använda nervgas av F-Typ mot ett hemvärnsförband, Men det är en annan tråd. :bash:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Hittade en instruktion om packning och lite andra råd mm..

 

http://www.nackahv.org/utrustning.html

 

Någon som vet om det är dom som ritat bilderna eller om det kommer från utbildningsmaterial?

 

Ritade och sammanställda av Lt G, C 3.plut, Stockholms Centrala hvkomp.

 

Den illustrerar kompaniorder för tidigare Nacka hvkomp. Är intill förväxling lik den packningslista vi fick ut på Livgardet på 90-talet.

Edited by Bulldozer
Link to comment
Share on other sites

Ritade och sammanställda av Lt G, C 3.plut, Stockholms Centrala hvkompi.

 

Den illustrerar kompaniorder för tidigare Nacka hvkomp. Är intill förväxling lik den packningslista vi fick ut på Livgardet på 90-talet.

Hoppas han ritar lite om nya utrustningen..för det var väldigt snyggt :o

Link to comment
Share on other sites

Det ska han göra den dag vi lyckas få ut utrustningen...

 

Eftersom det bara är en omarbetning, och det kan vara av intresse, så citerar jag stående KompO rörande utrustning för 1.kompaniet.

 

Stridsutrustning: Består av stridsbälte (ev. tilldelad stridsväst), hjälm, vapen och skyddsmask. Hörselskydd medförs om det delats ut. Orsaken att skyddsmasken är fäst vid stridsbältet (västen) är att den annars ofta inte finns tillgänglig när den väl behövs. Kompaniet har som grundberedskap skyddsmasken ständigt medförd. På order C-grön görs kontroller enligt rutin. Sammansättningen av stridsbältet framgår av Nackahv.org. Endast försvarets materiel och fickor är tillåtna. Fler fickor än reglementerat får bäras. Dock inga specialfickor utan allt ska vara så mångsidigt som möjligt. Stridsbältet ska vara fritt från all onödig utrustning så att det inte fastnar i överallt.

 

Stridspackning: Ryggsäcken med innehåll. Kronans 35 LK används (ev. tilldelad stridssäck 2000). Medförs vid beredskap och regelmässigt till övning. Innehåll och anbringande på ryggsäcken framgår av Nackahv.org. Egna ryggsäckar tillåtna endast efter tillstånd av kompanichef.

 

Trosspackning: Grön persedelpåse. Innehåll framgår av Nackahv.org. Medförs vid beredskap samt på särskild order till övning.

 

Vapen: Inga permanent fastsatta ficklampor eller maskeringar. Skälet är säkerställande av vapnets funktion, utbildningssäkerheten, underlätta vapenvården och ge ett enhetligt intryck. Skarpskyttar är ett undantag som får ha vapenmaskering men den ska kunna tas av snabbt när verksamheten så kräver.

 

Fältmössa m/90: Mössa m/59 medförs alltid. Det är den mössa vi hittills fått ut, den bär vi. När m/90 delas ut bärs den enligt kompanichefs bestämmande. Basker får bäras vid enskilt uppträdande, annars enligt kompanichefs order. Vid stridsövningar bäres hjälm på.

 

Kängor: Kronans m/90. Egna kängor med t.ex. Gore Tex får bäras om de är av militär typ och godkänns av lägst plutonchef.

 

Skyddsglasögon: Bäres normalt inte på hjälmen utan i ficka motsv. Om skyddsglasögonen inte används men måste bäras lätt åtkomliga (SIB, flygvarnare etc.) ska ett överdrag av tyg motsv. kunna träs över skyddsglasen för att reflexer inte ska kunna röja förbandet.

 

Eget kör: Egna lösningar och/ eller extrapyngel av typen specialhållare för ficklampor, handfängsel, bajonetter, ramboknivar, utländska stridsselefickor, camouflagehattar, shemags, specialvapenremmar etc. får inte bäras utan tilldelad materiel duger. Ovanstående möp-aktiga extrautrustning tenderar bara att bli för otymplig, fastna eller vara i vägen. Fenomenet benämns föraktfullt "julgranar" av yrkesfolk och bäraren riskerar att ge ett negativt intryck av hela förbandet. Utrustning ni fått ut får bäras. Har ni inte fått ut det får det heller inte bäras. Enkelt!

 

Som noterats, karln är ett geni.

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

Övrigt:

Sopsäck, svart

Plastpåse, 30L x2

Vill bara slå ett slag för sandalerna, glöm aldrig dem. Av enklaste typ så man slipper dra på sig kängerna när man t.ex. behöver lätta på trycket mitt i natten. Perfekt att ha överst i SS2000.

Link to comment
Share on other sites

Eget kör: Egna lösningar och/ eller extrapyngel av typen specialhållare för ficklampor, handfängsel, bajonetter, ramboknivar, utländska stridsselefickor, camouflagehattar, shemags, specialvapenremmar etc. får inte bäras utan tilldelad materiel duger. Ovanstående möp-aktiga extrautrustning tenderar bara att bli för otymplig, fastna eller vara i vägen. Fenomenet benämns föraktfullt "julgranar" av yrkesfolk och bäraren riskerar att ge ett negativt intryck av hela förbandet. Utrustning ni fått ut får bäras. Har ni inte fått ut det får det heller inte bäras. Enkelt!

[/i][/b]

 

Som noterats, karln är ett geni.

 

Något OT, men jag är tvungen att motsäga ovanstående... (Således inget geniförklarande av skribenten, utan mer ett hånfullt skratt över paradsoldatens analfixering.) :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Borde inte en KompO vara skrivet med inte så "laddade" och personliga åsikter?

 

Uttryck som "möp-aktiga" inget som hör hemma i en KompO enl. mig.

 

Kommentarer som "Fenomenet benämns föraktfullt "julgranar" av yrkesfolk" borde också inte ha skrivits ner.

 

Orsaken att skyddsmasken är fäst vid stridsbältet (västen) är att den annars ofta inte finns tillgänglig när den väl behövs. Kompaniet har som grundberedskap skyddsmasken ständigt medförd. På order C-grön görs kontroller enligt rutin.

 

Lite eget hittepå och motsäger väl det säger om onödig utrustning som fastnar överallt........

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det bara är en omarbetning, och det kan vara av intresse, så citerar jag stående KompO rörande utrustning för 1.kompaniet.

Se där ja, det var ju tur att man inte har sett den KompO'n tidigare.

 

/ Eskil (julgran från 1.kompaniet.:))

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet benämns föraktfullt "julgranar" av yrkesfolk och bäraren riskerar att ge ett negativt intryck av hela förbandet. Utrustning ni fått ut får bäras. Har ni inte fått ut det får det heller inte bäras. Enkelt!

[/i][/b]

 

Det skulle vara kul att tala med yrkesfolket som Komp-O nämner...

 

Hur man sen kan förbjuda en så pass användbar artikel såsom en halsduk/shemagh förstår jag inte alls, men ni kanske har fått ut yllehalsduken?

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, det var ju tur att man inte har sett den KompO'n tidigare.

/ Eskil

Eller så inser du nu varför din gruppchef inspekterade gruppen och påpekade detaljer för vissa och varför ni hade fått order om att ta med alt lämna hemma vissa saker på rikshvch inspektion. :) Dokumentet är under bearbetning och delen om utrustning har därför inte gått ut till soldaterna ännu.

 

I övrigt:

Kompaniet i fråga uppträder förhållandevis ofta under näsan på folket på Lidingövägen/i innerstan och då undviker man dålig uppmärksamhet genom att klä sig i tilldelad utrustning. Jag såg senast i helgen en person få en verbal utskällning (soldaten tillhörde ett annat kompani) av en YO från vårat närmsta regemente för att han hade på sig icke tilldelad utrustning på en utbildningsdag.

 

Några ur ledningsgruppen som satt och klurade på KompO (där utdraget kommer från) har varit yrkesofficerare och det är deras tidigare erfarenheter som gjort att de valt att skriva som de gjorde. Att det blev lite pratigare är just för att den delen ska delas ut till soldaterna.

 

/D (som är för snål för att köpa egen utrustning att kompletera med så det är ingen omställning för honom)

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar på att diskussionen ang egen utrustning kommer leda någonstans längre än vad som är idag.

Dom som har viss utrustning och dom som inte har det.

 

Alla vet att kronas utrustning funkar hjälpligt och man i bästa fall klarar sig med den.

 

Dom som lägger till egen utrustning vet om att det är på deras ansvar, och att dom måste ta av den

då det är uppvisningar exempelvis RiksHv chefens inspektion mm.

 

Dåliga kommentarer kan man uttala, däremot är det inte bra att skriva ner dom i en instruktion.

För sådana kommentarer är till stor del personliga och har inget med tjänsten eller Försvarsmakten att göra.

 

(en som har sett en major klaga på icke reglementsenlig halsduk på en soldat samtidigt som majoren själv hade en icke reglementsenlig halsduk :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...