Jump to content

Masskrock på E 22

BA02

Recommended Posts

Idag har det varit en stor, riktigt stor trafikolycka på E22 i höjd med Hurva (N om Lund).

Hur är det möjligt att ett 60-tal bilar blir inblandade ??

Kom nu inte och säg dimma, fart och avstånd för de faktorerna är ju uppenbara...

Vad händer med försäkringen, är det den klassiska "siste man betalar" ?

På den här länken finns det några bilder från olyckan.

Kom nu inte och säg dimma, fart och avstånd för de faktorerna är ju uppenbara...

Vad ska vi annars säga?

Folk kör för fort, för nära och visar på tok för lite respekt i trafiken.

Åk gärna med i en lastbil under en

dag där man har lite bättre översikt

över trafiken.

Du hade förvånats över att antalet

inträffade olyckor är klart i underkant.. :camo:

"Åh fy! Någon har slängt kondomer på vår veranda.

Mamma! Vad är veranda för något?"

Vad ska vi annars säga?

Jo jag vet, men att det är sååå många som inte hinner bromsa..självklart finns det en och annan i mitten som lyckades bromsa för att sedan få putt i gumpen så de for fram i framförvarande.

Att trafikrytmen är hög och avstånden korta är ju tyvärr vardag idag....men jag är fortfarande chockad/förvånad över det stora antalet bilar.

För ingenstans har det nämnts halka, dock tät dimma.

Ps. Jag är glad att jag inte satt på jobbet idag, de måste ha blivit nerringda av inblandade, vittnen och oroliga anhöriga. Ds

Vad ska vi annars säga?

Jo jag vet, men att det är sååå många som inte hinner bromsa..självklart finns det en och annan i mitten som lyckades bromsa för att sedan få putt i gumpen så de for fram i framförvarande.

Att trafikrytmen är hög och avstånden korta är ju tyvärr vardag idag....men jag är fortfarande chockad/förvånad över det stora antalet bilar.

För ingenstans har det nämnts halka, dock tät dimma.

Ps. Jag är glad att jag inte satt på jobbet idag, de måste ha blivit nerringda av inblandade, vittnen och oroliga anhöriga. Ds

Jag körde Helsingborg-Malmö i morse och tillbaka vid 12-tiden. Det var verkligen tät dimma idag! Jag låg lätt 120-140 och blåste förbi de flesta. Och blev omkörd själv. Dumt? Javisst. Men det gick ju... och jag var som sagt inte den ende som inte tog det lugnt.

Det där med att det var många bilar inblandade. På "vår" genomfartsled/ringled runt Helsingborg var det, inte köer, men många bilar som körde tätt, och sakta. Detta eftersom lastbilarna ju accelererar långsammare och (förhoppningsvis) tänker efter och kör försiktigare. Detta i kombination med dimman som förhindrar omkörning (noll sikt), producerar nog en del frustrerade pendlare i personbilarna.

= masskrock vid Hörby

my 5 cents

För dålig automatisering av hastighetshållande, avstånd och inbromsning vid trafikhinder.

Det skulle dock förstöra en hel del frihetskänsla om man centraliserar kontrollen över gaspedalerna för alla fordon på (större) allmänna vägar.

Jag körde Helsingborg-Malmö i morse och tillbaka vid 12-tiden. Det var verkligen tät dimma idag! Jag låg lätt 120-140 och blåste förbi de flesta. Och blev omkörd själv. Dumt? Javisst. Men det gick ju... och jag var som sagt inte den ende som inte tog det lugnt.

Där har ni ett av svaren till det stora antalet...

Jag är en av de som rullat mina mil med lastbil på svenska vägar (300 mil / vecka i 1,5 år bara i jobbet) och jag är mycket förvånad att det inte händer fler olyckor än det gör. Omkörningar på de mest konstiga ställena i de mest häpnadsväckande farterna. En av de mest skrämmande sakerna tycker jag är bilister som räknar med att man ska flytta på sig för att de ska kunna komma fram snabbare.

Tycker ändå 50-60 bilar låter mycket men så är det ju som så att dimma ofta inte avskräcker förare, tyvärr.

Har varit med om att krypkört på E4:an mellan norrköping och linköping för det absolut inte gick att köra snabbare och se såpass mycket att man skulle hinna stanna samtidigt som det kör om billar i hastigheter väl över det tillåtna...

Det där med att det var många bilar inblandade. På "vår" genomfartsled/ringled runt Helsingborg var det, inte köer, men många bilar som körde tätt, och sakta. Detta eftersom lastbilarna ju accelererar långsammare och (förhoppningsvis) tänker efter och kör försiktigare. Detta i kombination med dimman som förhindrar omkörning (noll sikt), producerar nog en del frustrerade pendlare i personbilarna.

= masskrock vid Hörby

my 5 cents

Finns bara ett svar på detta = :)

Försöker du på fullaste allvar vinna priset årets dummaste inlägg eller?

När man ser hur farten/tempot/attityden har

trissats upp, så är libanesiska bilförare goda

aspiranter till Christer Glennnings trafiksäkerhetspris..

Folk tycks tro att körkortet ger dispens mot

allt vad regler, hänsyn, hjälpsamhet, respekt,

etcetera heter och kallas..

Guest J-Star

Då jag gick min fösta universitetskurs i fysik inträfafde en liknande olycka på sträckan E22 Malmö-Lund. På tentan gav vår kursansvarige - som älskar att använda "Real Life examples" för alla hennes räkneuppgifter - oss friktionskoeficienten mellan däck/väg och bad oss räkna ut vilket är minsta avstånd som man hinner upptäcka ett plötsligt uppdykande hinder och ändå stanna ifrån 110 km/h. Jag har för mig jag fick ett resultat i trakterna 180m. När man då ibland ser folk som ligger och sniffar varanda på ett avstånd av 180cm så är jag inte förvånad att olyckor inträffar.

Men dock... vid andra tillfällen har jag sett folk uppföra sig riktigt vettigt vid kasst väglag. Speciellt snö/slask brukar kunna få folk att dra ned på hastigheten. Har kört sträckan Malmö-Lund i snöblask i ca 70 km/h utan att bli omkörd.

/J

Folk tycks tro att körkortet ger dispens mot

allt vad regler, hänsyn, hjälpsamhet, respekt,

etcetera heter och kallas..

Samt dom dumma fysiska lagarna :):Malaj: vad skall dom vara bra för när man skall köra bil

När skall folk lära sig att man inte undkommer gamle Newton :banghead:

Många helgon här...

Det finns kanske tid för att köra (för) fort, och det finns definitivt tider när man INTE kör fort.

Om inte annat för ANDRAS skull...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...