Jump to content

Hjälmdok

Fogelström

Recommended Posts

WTF? Jag trodde de här gosgubbarna hade gått ur tiden för länge sen... tydligen fick jag ut en från -96 när jag fick min övriga HV-utr (som till absolut största delen var helt sproilans ny)... bara fram med kniven och sprätta så fort jag fått klartecken uppifrån...

http://ourworld.cs.com/foggemock/Green+ninja.jpg

(Och ja, jag vet att 1. det bor ett rosa monster under min säng, 2. mitt rum är ostädat och sängen obäddad och 3. Jag har snygga gardiner.)

Någon som vet några roliga detaljer? Jag har för mig jag hört att det skulle vara lite extra NBC-skydd men att det slopades för det hjälpte så lite i förhållande till hur asigt det var...

Fick ett sådant också

Helt obrukbart om man vill använda "vita" sidan.

Kommer att åka förbi förrådet och byta.

Antingen får dom ge mig en nyare variant eller fixa så den dom tilldelat mig fungerar att använda.

Det hör nog till gamla NBC skyddet, fast enda egentliga bra funktionen är om man har en jävla snålblåst i nacken.

Nu har vi ju jätteplastpåsar istället :Malaj:

Tja, det höjer väl skyddsnivån lite iallafall. Tänket är väl inget fel, hellre tyg emellan än enbart bar hud i nacken/bakhuvudet om tänkte sig en date med t ex napalm....

Sen att det ser helt mongo ut är väl mer en utbildnings och kontrollfråga hos truppförande chef.

Koskela :Malaj:

Edited by Koskela

Fick ett sådant oxå.

Antingen får dom ge mig en nyare variant eller fixa så den dom tilldelat mig fungerar att använda.

Det hör nog till gamla NBC skyddet, fast enda egentliga bra funktionen är om man har en jävla snålblåst i nacken.

Nu har vi ju jätteplastpåsar istället :Malaj:

Varför fungerar det inte att använda den vita sida? tror det mer rör sig om okunskap från din sida...

Fungerar hur bra som helst för mig att använda den vita sidan trotts dessa flärpar.

Om ni nu ska "råka" ha bort dessa så är ett tips att ha kvar fästerna helt perfekt att fästa skyddsglasögon och liknande i.

Fick ett sådant också

Nu har vi ju jätteplastpåsar istället :blink:

Varför fungerar det inte att använda den vita sida? tror det mer rör sig om okunskap från din sida...

Fungerar hur bra som helst för mig att använda den vita sidan trotts dessa flärpar.

Om ni nu ska "råka" ha bort dessa så är ett tips att ha kvar fästerna helt perfekt att fästa skyddsglasögon och liknande i.

Mjoo kunskapen är inte bra.

Men tar jag i mer så spricker sömmarna..och "flärparna" som sitter över öron sektionerna kommer knappt ner till kardborrefästet. :Malaj:

i min pluton är det vad jag vet endast jag och PlutCh som fått hjälmdok UTAN "flärpar"

kan detta vara för att HV förväntas ha användning för det vid ex skogsbränder?

nu har jag iofs aldrig varit med om någon skogsbrand, så jag vet inte om man ens använder hjälm 90 vid sådana tillfällen...

men att då ha ett skydd i nacken kan ju aldrig vara en jättedum ide? (slippa få glöd och skit i nacken)

någon form av tanke borde det ju finnas iom att det iaf inom mitt kompani verkar vara mer regel än undantag att ha flärpar på hjälmdoken.

Nu jäklar!

Det passar ju!

Man ska prova innan man antar något... :Malaj:

Tryckte in det mellan hjälm och hjälmdok så får man ju på otyget.

Jag satt och försökte rulla ihop otyget som en korv eller liknande runt kanten för jag antog att det inte skulle få plats mellan hjälm och hjälmdok. :blink:

Tja blev en pryl mindre att åka till förrådet med :clap:

@Skuggan

Under min tid i det gröna sköna så fick vissa ut hjälmdok med rullar och andra utan. Anledningen till detta är att dem bytt sömnadsmönster (inte samma risk för radioaktivt nefall och sådan't äckel), men det är ju ingen idé att kasta saker som fortfarande är hela, rena och fungerande.

Finns ingen konspiration mig veterligen. Men det är så jag fick det förklarat för mig av de glada människorna på FMLOG.

under VPL tiden fick vi klipa bort det om vi fick med eller gå och byta det (fick utan) i HV bryr jag mig inte då jag inte anser att det är ivägen.

Såhär har jag gjort med mitt gömt det inne i hjälmen...

dscf47119lc.th.jpg

dscf47136ei.th.jpg

@Skuggan

Under min tid i det gröna sköna så fick vissa ut hjälmdok med rullar och andra utan. Anledningen till detta är att dem bytt sömnadsmönster (inte samma risk för radioaktivt nefall och sådan't äckel), men det är ju ingen idé att kasta saker som fortfarande är hela, rena och fungerande.

Finns ingen konspiration mig veterligen. Men det är så jag fick det förklarat för mig av de glada människorna på FMLOG.

mja, de flesta hjälmdoken verkar vara extremt nytillverkade, iaf är de helt oanvända...

kan det vara så att man börjat tillverka hjälmdok MED C-skydd igen?

eller är det bara så att någon hittat en pall med gamla hjälmdok längst in i förrådet och beslutat att dela ut dessa? (vilket inte är helt otroligt, vad hittar de nästa gång? 3 pallar stridsvästar 2v efter att vi fått ut dem, vilket innebär att de haft västar hela tiden utan att veta om det)

mitt hjälmdok är dock inte oanvänt då det är lagat på några ställen (fastsydda gröna trianglar), men så har jag inte heller något C-skydd på doket (och tack gode gud för det)

Är det ingen som tämkt på att det finns OLIKA storlekar på hjälmen men endast EN storlek på hjälmdoket.

Liten hjälm = Lite våld

Stor hjälm = mycket våld

Min hjälm har storlek medium, jag har inga probem att vända på doket trots at jag har en "korv"

Är det ingen som tämkt på att det finns OLIKA storlekar på hjälmen men endast EN storlek på hjälmdoket.

Fast så är det inte. Hjälmdoket görs i både medium och large. Försöker man däremot trä på ett hjälmdok i storlek medium på en hjälm i storlek large eller vice versa så kan jag tänka mig att det blir problematiskt...

Fast så är det inte. Hjälmdoket görs i både medium och large. Försöker man däremot trä på ett hjälmdok i storlek medium på en hjälm i storlek large eller vice versa så kan jag tänka mig att det blir problematiskt...

Var tvungen att se efter.

Jag hade fel. :(

Du hade rätt, mycket riktigt stod det Large i mitt hjälmdok.

Straffar mig själv genom att äta småsten

Såhär har jag gjort med mitt gömt det inne i hjälmen...

Verkar riktigt smart, förutsatt att det stannar kvar inne i hjälmen.

De gånger jag fått ut hjälmdok med flärpar störde jag mig på att vapenremmen alltid fastnade i det.

Äh, jag satt i 45 minuter tidigare idag och försökte få på det på vita sidan med flärparna inne mellan doket och hjälmen och det gick fan inte, hur jag än vek/pulade in dem.

Har fått en dålig inredning också, och L-hjälmen är klart obekväm på mitt huvud i vilket fall. Får försöka byta rubbet nästa gång det är persedelbyte.

Åh, så roligt! På KA 2 1997 fanns det dok m/NBC när PB ryckte in och dok m/utan när GB och skallarna ryckte in. Alltså var huvuddelen av PB utrustad med dok med flärp och GB och manskap utan! Ett utbildningstecken uoff i hemlighet var kanske tanken? :P

Angående IK Kalmar läns avsky för hjälmdok m/NBC så kan jag säja att de flesta i Möre kompani som har dok m/utan gärna byter till sig ett m/NBC, så den här lilla saken kan vi säkert lösa utan sprättning vid tillfälle. Kanske kan dok m/NBC vara utbildningstecken hemvärnssoldat och dok m/NBC för hemvärnsinsatssoldat, månne? :) Nu när alla har samma hjälm, menar jag.

nepp dok som dok elelr tja kanske fins med olika nummer men i lumpen så hade min sänggranne med duk och jag utan och det var samma nummer på dom...

Då så. Sprätta på!

Då måste jag ju eliminera alla som har läst den här tråden :)

:):Malaj:

Vad är det ni säger?!

Ni ger en förrådsman hjärtslag!

SPRÄTTA INTE!

Lämna in och byt istället, om du anser att din tilldelade utrustning inte är snygg. Bara för att det är samma M-nummer innebär inte det att du får förstöra kronans material hursomhelst, och du får INTE genomföra bestående modifiering av något som inte är ditt, för att det ser mer combat ut, eller någon annan tänkbar/otänkbar anledning...

Herregud.

EDIT: Även om de har samma M-nummer, så innebär inte det att de är identiska. Sömmar och skarvar är annorlunda, och en förrådsman som får in ett sönderklippt dok kommer säkerligen kassera det, precis som han kasserar sönderklippta handskar/stridsbälten/mössor/jackor/motsv.

Att använda vita delen av "dok/m NBC" funkar utmärkt, om det skulle krångla så är det inte persedeln det är fel på, utan handhavaren.

Edited by simon
  • Thanks 1

Vad är det ni säger?!

Ni ger en förrådsman hjärtslag!

SPRÄTTA INTE!

Lämna in och byt istället, om du anser att din tilldelade utrustning inte är snygg. Bara för att det är samma M-nummer innebär inte det att du får förstöra kronans material hursomhelst, och du får INTE genomföra bestående modifiering av något som inte är ditt, för att det ser mer combat ut, eller någon annan tänkbar/otänkbar anledning...

Herregud.

Förrådsmän med hjärtproblem... det kan jag leva med. :D

Seså... karva bort era segel nu! :)

Du skall dö den hemska LIFT-döden, du otrogne! :D

:P

Allvarligt, skär inte bort bihanget. Det kan om du har otur leda till ersättningsskyldighet och det ena med det 5:e. Och jag lovar dig, du vill inte hamna på sne med SFD-personalen. De kan jävlas ordentligt om du har otur.... :)

Edited by simon

Istället för att skära kan ni försiktigt sprätta bort tyget.

När ni sen lämnar in hjälmdoket om 20 år vränger ni det avigt så är det ingen som ser nått. :P

Naturligtvis har Simon en poäng i det han skriver så om ni nu är missnöjda får ni väl masa er till förrådet och byta.

Alla sätt är bra utom de dåliga :/

Personligen har jag utan större problem lyckats rulla xtratyget och fästa det med bef. mtrl men det kan ju bero på att jag hade samma mod som soldat.... :)

Men rent spontant känns det inte som ngn fördel att karva bort det..My opinion bara...