Jump to content

Nu ska värnpliktiga inte få dricka sprit heller


Recommended Posts

Helt klart ska man inte vara full eller bakfull* men man måste väl dra gränsen för kontroll någonstans. Är man så pass bakfull att man anses vara en risk för säkerheten så lär det märkas.

 

Förövrigt: Lagen ser ingen skillnad på den som kör onykter och den som kör trött.

Dvs orsakar du en olycka pga av att du somnade vid ratten eller liknande anses det vara likvärdigt vid att köra onykter. Således ska man alltså tvinga värnpliktiga att få 8:30 timmars sammanhängande sömn (som enligt läkare ska vara optimalt). Dvs alla ska gå och lägga sig kl 21:30 om uppstigning sker vid 06:00.

Själv behöver jag ca 6 timmars sömn. Vilket vi alla vet är försvarets standard på fordonsförares sömn under övning. Men är du inte kapabel till att köra bil, borde du således inte vara kapabel till att hantera ett vapen.

 

I en perfekt värld........

 

* Definera bakfull? Är det så att man fortfarande är onykter eller att man lider sviterna av alkoholkonsumtion som huvudvärk, nedsatt reaktion osv pga alkoholförgiftningen? Känns som att bakfull innefattar precis allt men det finns ju olika grader av bakfylla.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart ska man inte vara full eller bakfull* men man måste väl dra gränsen för kontroll någonstans. Är man så pass bakfull att man anses vara en risk för säkerheten så lär det märkas.

 

Förövrigt: Lagen ser ingen skillnad på den som kör onykter och den som kör trött.

Dvs orsakar du en olycka pga av att du somnade vid ratten eller liknande anses det vara likvärdigt vid att köra onykter. Således ska man alltså tvinga värnpliktiga att få 8:30 timmars sammanhängande sömn (som enligt läkare ska vara optimalt). Dvs alla ska gå och lägga sig kl 21:30 om uppstigning sker vid 06:00.

Själv behöver jag ca 6 timmars sömn. Vilket vi alla vet är försvarets standard på fordonsförares sömn under övning. Men är du inte kapabel till att köra bil, borde du således inte vara kapabel till att hantera ett vapen.

...och detta görs ju?

Scenario. 5. komp skall ha mörkerskjutning, det är mars månad, alternativt tidig april. 5. komp har varit ute och skjutit hela dagen för skjutning får man aldrig för mycket av. När det blir mörkt så skjuter man vidare med bildförstärkare och stridsfältsbelysning. Väringarna kommer i bås mellan två och tre efter lättare vård. klocka 0800 står de uppställda efter frukost och städning (kontroll att båda delar genomförts på samtliga täter). De kör nu bil en hel dag och skall lära sig köra mörkerkörning med bildförstärkare och avskärmad/nedsläkt belysning.

 

Gissa om 5.komp var lite mosiga när det var mörkt dag 2.

Link to comment
Share on other sites

...och detta görs ju?

Scenario. 5. komp skall ha mörkerskjutning, det är mars månad, alternativt tidig april. 5. komp har varit ute och skjutit hela dagen för skjutning får man aldrig för mycket av. När det blir mörkt så skjuter man vidare med bildförstärkare och stridsfältsbelysning. Väringarna kommer i bås mellan två och tre efter lättare vård. klocka 0800 står de uppställda efter frukost och städning (kontroll att båda delar genomförts på samtliga täter). De kör nu bil en hel dag och skall lära sig köra mörkerkörning med bildförstärkare och avskärmad/nedsläkt belysning.

 

Gissa om 5.komp var lite mosiga när det var mörkt dag 2.

Det är ett klart regelbrott att inte bereda minst 6 timmars sammanhängande avskiljd liggande vila per 24-timmarsperiod för fordonsförare. Detta innebär i praktiken ca 7 timmar för själva vilan med ingående och utgående och till detta (i det här fallet) skall läggas tid för städning och frukost innan övningarna drar igång igen. Hade någon gjort en anmälan hade ni fordonsförare blivit av med era förarbevis på stående fot och övningsledaren hade fått sina potatisar väldigt varma.

Edited by Lättöl
Link to comment
Share on other sites

Står det verkligen uttryckt att det ska vara liggande vila? Hos oss var det mer - "Nu börjar er vila, uppställning om 6h, då ska (frukost?), daglig tillsyn och skottställning på vapen och pbv samt ev. reparationer vara avklarat".

 

Tyvär är det så att man får lita på att folk tar tillfället i akt ock verkligen vilar/sover när tillfälle ges. Regeln är till för att befälen inte skall planera så att soldaterna inte får tillräckligt med vila. Vilket är en viktig skillnad. Att slarva med sin vila är enligt mig lika illa som att slarva med annat säkerhetsrelaterat i vapenhantering eller framförande av fordon.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar lite i rapporten ser man att den fokuserar mkt på attityder och inställningar, tro och uppfattningar. Det finns därmed inga belägg för att det faktiskt skulle vara så.

 

Man ska självklart inte dricka alkohol och hålla på med farlig tjänst, men finns det ngt som tyder på att det sker många olyckor där alkohol är inblandat inom FM?

 

Då skulle jag utifrån min personliga erfarenhet säga att sömnen, som många tidigare nämnt är en mycket intressantare faktor i just FM. Avvägningen mellan realistiska övningar och säkerhet är svår och jag vet att det tummas med det, iaf på S1.

 

/JB

Link to comment
Share on other sites

Vägtrafikförordningen:

 

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

 

Gemensamma bestämmelser

 

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom,

uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller

bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på

ett betryggande sätt.

 

 

Och VARFÖR ska man hålla på att dricka alkohol till gränsen av berusning innan en arbetsdag. Om försvarsmakten äger rätt att kidnappa en både helger och kvällar, varför kan dom inte bestämma att man inte får dricka dagen innan en tjänstedag?

Det är ju, för de allra flesta normala människor, en i sammanhanget minimal inskränkning av ens frihet?

Det fullt lagliga och möjliga alternativet är ju kvällstjänst och kasernförbud, vilket knappast är ett mindre integritetsintrångt än intrång, på den rättighet, av urminnes hävd alla svenskar uppenbarligen har har att supa sig till en annan värld.

Olof

Edited by C-O.M
Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara ärlig ser jag inte riktigt vad bekymret är, rent formellt.

 

Så länge man är nykter när man är i tjänst spelar det väl ingen roll vad man gjorde kvällen innan, och är man inte det är det väl bara att avskeda fanskapet, vpl som officer. Men i nuläget finns det väl inget som tyder på FM's personal skapar olyckor pga alkohol??

 

Sedan att det inom FM finns många som har en väldigt tillåtande syn på alkohol är mer ett ledarskapsproblem tycker jag. Det är ingen hemlighet att det på många officersfester (både officiella och inofficiella) dricks i stora mängder. Man kan inte förmå vpl att minska drickandet om deras närmsta chefer samtidigt orerar om sina bedrifter med flaskan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att var sak har sin tid.

 

Det är ju alltid trevligt att ta en öl ihop med polarna, men varför göra det i samband med en övning. För nog vill väll alla att kamraten sidan om ska vara klar i huvudet när man har med vapen att göra, och defenitvt om man ska åka bil med någon.

 

Och självklart, med hänsyn till sina kompiser så anmäler man, om man inte känner sig frisk.

Link to comment
Share on other sites

Jonas_B

Så länge man är nykter när man är i tjänst spelar det väl ingen roll vad man gjorde kvällen innan, och är man inte det är det väl bara att avskeda fanskapet, vpl som officer. Men i nuläget finns det väl inget som tyder på FM's personal skapar olyckor pga alkohol??

 

Precis.. I tjänst är du nykter. Vill du ta en eller två öl på kvällen innan är det okej, men i tjänst är du nykter eller så tar du konsekvenserna av att inte vara det.

Link to comment
Share on other sites

Jonas_B

Så länge man är nykter när man är i tjänst spelar det väl ingen roll vad man gjorde kvällen innan, och är man inte det är det väl bara att avskeda fanskapet, vpl som officer. Men i nuläget finns det väl inget som tyder på FM's personal skapar olyckor pga alkohol??

 

Precis.. I tjänst är du nykter. Vill du ta en eller två öl på kvällen innan är det okej, men i tjänst är du nykter eller så tar du konsekvenserna av att inte vara det.

i ditt svar finns en formulering som jag tror kan vara en allmän missuppfattning.

men i tjänst är du nykter eller så tar du konsekvenserna av att inte vara det.

ofta tycker folk att det är tungt att vara bakis, det kommer förmodligen vara tyngra då du som förare plattat till en kamrat eller sjabblat med en handgranat för att du är för sliten för att fungera optimalt.

man skall utgå från att misstag kan få följder för andra än en själv för att förstå allvaret i sina val.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...