Jump to content

Nu ska värnpliktiga inte få dricka sprit heller


Recommended Posts

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11850553.asp

 

Först förbjöd man porrtidningar och nu det här, försvaret skall tydligen bli någon sorts PK organisation. Värnpliktsrådet far som vanligt med väl valda infallsvinklar för att överexploatera en fråga.

Det vore betydligt mera intressant att se hur många olyckor som orsakats av det här det är ju faktiskt ett mått på hur bra man kan hantera det påstådda problemet. Att folk går och super på ledig tid är ju så svenskt så det förslår. Att folk som super lika gärna skulle knarka som artikeln vill ge sken av är en kopling som bara egotrippade presumtiva politiker skulle göra.

Edited by Darkwand
Link to comment
Share on other sites

Ja,hrrrmm, kommer ihåg en utbildning med en kväll på mässen.

Somnade ute på brandstegen till sist. Vaknade 0740 med mycket markerade rutmönster i baken.

En kall dusch gjorde dock susen.

Kl 0800 var jag på språng. Rakad och oklanderlig. Något rödögd men annars vid liv.

 

 

Konstigt att 18-20 åringar som flyttar hemifrån och bosätter sig ihop med en massa andra testosteronstinna 18-20 åringer dricker mer sprit än annars?

 

Och nej, jag försvarar inte på något sätt att tjänstgöra varken bakfull eller påverkad av vare sig sprit eller narkotika.

Men det är ju faktiskt inte tillåtet redan som det är idag.

De senaste tio åren har det väl på i stort alla flottiljer varit förbud mot intagande av alkoholdrycker? (Förutom på mässarna då......) :)

Link to comment
Share on other sites

Att man ska vara 100% nykter och även utvilad och pigg ser jag som en självklarhet (speciellt när fordon och/eller vapen är inblandade) och att du invänder mot det ser jag som lite oroande.

 

Om "var tionde värnpliktig är orolig för sin säkerhet" stämmer så är det ett mycket gott skäl att se över det här och de värnpliktigas intresseorganisation Värnpliktsrådet gör helt enkelt sitt jobb på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Gamla nyheter? Utandningsprov görs redan före och under övningar. Nu ska det tydligen även gälla Hv. Toppen säger jag.

 

Kan inte annat än hålla med. Kan man inte hantera alkohol skall man inte heller hantera vapen.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Att folk går och super på ledig tid är ju så svenskt så det förslår. Att folk som super lika gärna skulle knarka som artikeln vill ge sken av är en kopling som bara egotrippade presumtiva politiker skulle göra.

 

 

Artikeln säger väl att var femte värnpliktig uppger att de TROR att värnpliktiga kollegor använder narkotika.

Det är således varken svenska dagbladet eller värnpliktsrådet som står för troendet i fallet.

Och att 500 slumpmässigt utvalda värnpliktiga skulle representera en grupp som är i betydande grad är mer politisk korrekt och med större politiska ambitioner än populationen i stort skulle jag finna förvånande.

Och att det finns en stor korrelation mellan alkoholkonsumtion dagen innan och misstag torde väl vara ovedersägligt. Inom golf, vilket är en sport jag ägnat mig åt, så är alkoholens effekter dagen efter extremt mätbara. Efter en normal "middagskonsumtion" av alkohol i en grupp så var slagen 25% kortare och 25 % snedare än i samma grupp en dag utan alkoholkonsumtion föregående kväll.

Olof

Link to comment
Share on other sites

De har dock inte angett vilka övningar det rör sig om. Att vara bakfull på övningar där t.e.x vapen eller fordon är inblandade är totalt oacceptabelt. Däremot så anser i alla fall jag att det inte gör så mycket om man sysslar med matrielvård eller dyl. Att helt förbjuda de värnplikiga att dricka alkohol under de lediga kvällarna skulle vara ett mycket oklokt beslut. När folk dricker tillsammans lär de sig också att känna varandra bättre varmed kamratskapen inom plutonen/gruppen ökar.

Link to comment
Share on other sites

När folk dricker tillsammans lär de sig också att känna varandra bättre varmed kamratskapen inom plutonen/gruppen ökar.

 

Ett dåligt argument för alkohol, tycker jag. Har svårt att tro att en grupp inte kommer att lära känna varandra bättre med alkohol under vardagarna än utan... :D

Link to comment
Share on other sites

vem pratar om under dagarna?

 

Man lärde sig bra myket mer om sina lumpar polare på krogen på Onsdags kvällen än vad man gjorde under rästen av veckan...

Tycker synd om dig och dina vänner som inte verkar ha kunnat vara öppna i nykter tillstånd. Jag blir alltid less när folk ska bli fylleförtroliga, och berätta om hela sitt liv. Det får dom mycket hellre göra när båda parter är nyktra.

 

Dessutom kan alkohol slå sig på språkcentra...

Link to comment
Share on other sites

vem tallade om fyla? kan man inte gå på krogen ta 2-3 öl och bara snacka? Fan så myket lättare att prata ute på en pub med en öl i handen än på luckan med en vattenflaska...

 

Man behöver inte bli dyngrack bara för att man går ut

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

Det är märkligt att vi förr i tiden inte skjöt ihjäl varandra högvis på övingarna, när det enda som gällde var "Kung på kvällen, Kung på morgonen" dvs festa hur mycket du vill man FAN ta dig om du inte kan sköta tjänsten dagen efter. Men det är väl bra att att FM ska vara en tummelplats för politiskt korrekta rövhål numera.

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Hrrmmm... :wub: Jag accepterar INTE att mina arbetskamrater på jobbet är onyktra eller bakfulla, sak samma civilt som militärt. Skulle det vara PK och överförmynderi att ha samma krav under vpl...???

 

Jag ser det som självklart att man INTE dricker sej så berusad, t ex under helgen, att man inte är nykter när tjänsten börjar igen. Klarar man inte det skall man söka hjälp för då har man allvarliga problem.

 

Detta är min åsikt och jag s-r i om det anses som politiskt korrekt eller ej! :clap:

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det här är en skittråd då jag själv som övningsledare aldrig har tillåtit att man varit onykter på stridsskjutningar och för den delen inte sett att andra gjort det heller. Men visst, det här är internet, ni får ha vilka åsikter ni vill. Jag förbehåller mig dock rättigheten att med över 20 års trupptjänst tycka att dom är SKIT.

 

Mvh lanrezac

Link to comment
Share on other sites

Att gruppsamhörigheten stärks på ett positivt sätt av plutonfester och gruppkväller på krogen tycker jag efter egen erfarenhet är helt självklart. Det beror inte så mycket på hur mycket man dricker, det är ju mest ett enkelt sätt att umgås, men man ska väl inte heller sticka under stolen med att det ofta dricks alldeles för mycket på dessa tillställningar. Jag har har också full förståelse för att vissa inte uppskattar denna metod för "grupp-bonding" eftersom de helt enkelt inte gillar att dricka alkohol men jag betackar mig för moraliserande från dessa individer över mitt o andras festande. Jag skulle aldrig få för mig att klanka ner på någon som inte vill dricka, därför räknar jag med att samma respekt vissas mot mig gällande mitt val. Visst, det må vara omoget och infantilt att supa sig dyngrak på krogen med sina vänner men det är mitt val.

 

Sen är det förstås självklart att man inte festar sönder sig dan innan skarpskjutning eller om man ska köra fordon. Sedan är det ju en karaktärsfråga att man inte förstör sin kropp så pass mycket att andra i gruppen får lida fysisikt eller psykiskt p.g.a. man inte orkar med övningarna.

 

Men som sagt, gruppkvällar (med hela gruppen) ute på krogen (eller lämpligt substitut) kan göra underverk för samhörigheten och gruppdynamiken. Vi hade ett par såna tidigt under min tid i lumpen och vi var bra mycket mer sammansvetsade än de andra grupperna under GSUn, vilket visade sig på våra resultat under de små plutonstävlingarna som vi hade tit som tät.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så anser i alla fall jag att det inte gör så mycket om man sysslar med matrielvård eller dyl.

 

 

Och så uppstår guldläget att grannplutonen inte kan nytta skjutbanan och man bestämmer på morgonen att man skall ta plutonens fordon ut till skjutbanan för att skjuta klar peken och köra instingtivskytte.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj vad propra alla skulle vara här då. Jisses.

 

Håller med sandqvist om att man lär känna sina gruppkamrater mycket bättre utanför luckan. Kanske med en öl och god mat. Det tycker jag att iaf min grupp som jag hade i plutonen är ett levande bevis för. När vi fick tid de första veckorna så gick vi ut på puben, satte oss ner och snackade och lärde känna varandra. Det handlade inte om att gå ut och supa oss dyngraka. Att gå ut och supa sig dyngrak hände inte allt för ofta, (mest pga bristen på slantar).

 

Helt klart så ska man inte genomföra övningar i onyktert tillstånd men jag kan inte tänka mig att det är nån större skillnad nu från förr. Har jag fel? Man har ju hört en hel del historier om hur vilt det festats och druckits förr i tiden. Som det nämdes, ett mirakel att folk inte dog som myggor då.

 

Att sitta här och säga att det är fel att folk går ut och dricker tillsammans är att inte respektera andras sätt att leva. Det är inte "fegt" eller "idiotiskt" att umgås på detta sättet. Man lär känna varandra och ställer således upp för varandra när det väl gäller.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj vad propra alla skulle vara här då. Jisses.

 

Håller med sandqvist om att man lär känna sina gruppkamrater mycket bättre utanför luckan. Kanske med en öl och god mat. Det tycker jag att iaf min grupp som jag hade i plutonen är ett levande bevis för. När vi fick tid de första veckorna så gick vi ut på puben, satte oss ner och snackade och lärde känna varandra. Det handlade inte om att gå ut och supa oss dyngraka. Att gå ut och supa sig dyngrak hände inte allt för ofta, (mest pga bristen på slantar).

 

Helt klart så ska man inte genomföra övningar i onyktert tillstånd men jag kan inte tänka mig att det är nån större skillnad nu från förr. Har jag fel? Man har ju hört en hel del historier om hur vilt det festats och druckits förr i tiden. Som det nämdes, ett mirakel att folk inte dog som myggor då.

 

Att sitta här och säga att det är fel att folk går ut och dricker tillsammans är att inte respektera andras sätt att leva. Det är inte "fegt" eller "idiotiskt" att umgås på detta sättet. Man lär känna varandra och ställer således upp för varandra när det väl gäller.

 

Nu var väll snacket om att dricka så mycket att man är bakfull dagen efter och det är en jäkla skillnad mot att gå ut och dricka en öl med grabbarna.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en jävla skillnad att gå ut och ta en till två öl och att dricka så mycket att man är bakis dan efter?

Jämför med hur det brukar vara på utlandstjänst.

När jag var i Libanon gällde max 2 öl om man skulle köra fordon dan efter.

I Bosnien gällde två öl ALLTID (Med vissa undantag).

Grunregeln var dock att man närsomhelst skulle kunna klara sin tjänst.

 

EDIT: Pucktvåa

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Precis, en öl eller två på puben en tisdagskväll är ju helt ok, bara trevligt ju!

Om det leder till bakfyll dagen eftera är det ju helt IG.

 

Jag förstår inte hur folk kan reagera MOT det här:

 

Nolltolerans ska råda mot att vara påverkad eller bakfull vid tjänstgöring, säger försvarsminister Leni Björklund i en kommentar.

 

Även om bakfylla inte alltid syns på ytan så kan den finnas där. Själv skulle jag knappast vilja vara med på eventuellt vådliga moment/övningar med folk som har varit ute och svirat alldeles för mycket mitt i veckan.

 

@Lanrezac

 

Japp, det är ju det som är det fina i kråksången, du får ha din åsikt och jag får ha min. Egentligen så menar vi väl samma sak? Att bakfylla är totalt IG under övning/tjänstgöring? Det är väl/ju så att man kan dricka tillräckligt mycket för att kroppen skall påverkas av det utan att man känner av det själv. Man kan känna sig hur pigg som helst dagen efter, trots att vissa av kroppens funktioner såsom koordination och reaktion inte gör det... Själv (utan någon som helst erfarenhet av sådana här saker) tycker jag det skulle kännas olustigt att veta att min stridsparskamrat kanske inte är 100% uppsnäppt vid skarp övning/motsv.

 

 

Sammanfattning av vad jag tycker:

 

Nolltolerans, nepp.

Ansvarstagande och återhållsamhet dag/kväll innan tjänstgöring, japp.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Nu var väll snacket om att dricka så mycket att man är bakfull dagen efter och det är en jäkla skillnad mot att gå ut och dricka en öl med grabbarna.

 

Förekom ju snack om att detta var ett fegt sätt att lära känna sina kamrater och sen så tolkade jag vissa inlägg som att nolltolerans mot sprit skulle vara det bästa som kunde hända.

Link to comment
Share on other sites

men de är ju lite lustigt att de alltid ska va svart eller vit,vart finns den hederliga svenska kompromisen.. :surprise:

 

så klart att de dricks både i de gröna livet o framför allt i det civilalivet,kan bara gå till mig själv ,men man ska ju för f*n se till o göra sin skit,ska man köra bil dagen efter så finns de en lag txt

ska man sitta fram för en skärm o köra copy / paste i nå trist program så är de väl skit samma om man mår lite halv taskigt

Men men men man ska väl anpassa sig till de man ska göra dagen efter.vanligt sunt förnuft

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara kul och se vad de menar med "riskerar att bli bakfull", är det när man överhuvudtaget inmundigar alkohol? isåfall är väl 33% inte så farligt...

 

Jag har druckit öl till värdet av ett mindre u-lands BNP och studsat upp dagen efter, helt åkommsfri...

Medan man ibland efter två groggar legat och förbannar Gijotinens avskaffande en halv dag...

 

Så bara definationen "riskerar att bli bakfull" är kass bara den

Link to comment
Share on other sites

Precis, en öl eller två på puben en tisdagskväll är ju helt ok, bara trevligt ju!

Om det leder till bakfyll dagen eftera är det ju helt IG.

 

Jag förstår inte hur folk kan reagera MOT det här:

 

Nolltolerans ska råda mot att vara påverkad eller bakfull vid tjänstgöring, säger försvarsminister Leni Björklund i en kommentar.

 

Även om bakfylla inte alltid syns på ytan så kan den finnas där. Själv skulle jag knappast vilja vara med på eventuellt vådliga moment/övningar med folk som har varit ute och svirat alldeles för mycket mitt i veckan.

 

@Lanrezac

 

Japp, det är ju det som är det fina i kråksången, du får ha din åsikt och jag får ha min. Egentligen så menar vi väl samma sak? Att bakfylla är totalt IG under övning/tjänstgöring? Det är väl/ju så att man kan dricka tillräckligt mycket för att kroppen skall påverkas av det utan att man känner av det själv. Man kan känna sig hur pigg som helst dagen efter, trots att vissa av kroppens funktioner såsom koordination och reaktion inte gör det... Själv (utan någon som helst erfarenhet av sådana här saker) tycker jag det skulle kännas olustigt att veta att min stridsparskamrat kanske inte är 100% uppsnäppt vid skarp övning/motsv.

 

 

Sammanfattning av vad jag tycker:

 

Nolltolerans, nepp.

Ansvarstagande och återhållsamhet dag innan tjänstgöring, japp.

 

 

Jag förbehåller mig rätten att själv bedöma status på deltagarna i en av mig avhållen övning. och NEJ vi menar inte samma sak, JAG tittar på min pluton och försöker bedöma deras status utifrån trötthet, psykisk stabilitet, allmänna sjukdomar mm På en del övningar KAN man vara bakis eller full, det ÄR MITT ansvar, inte diverse KÄRRINGAR som leni mfl. Vad gäller bilkörning så så är det polisens blåsapparat som gäller.

 

Det är den vanliga gamla PK idiotin........

 

En jämförelse, Jag kan inte dricka tre starköl och köra bil, men det är helt OK att köra bil med en influensa som gör att du inte är medveten om omvärlden...........

Link to comment
Share on other sites

En jämförelse, Jag kan inte dricka tre starköl och köra bil, men det är helt OK att köra bil med en influensa som gör att du inte är medveten om omvärlden...........

 

Jag håller inte med. Nej, det är inte ok att köra bil efter att ha druckit alkohol, precis som du säger, men det är heller inte ok att sätta sig och köra bil om man är såpass sjuk. Visserligen står det inget om det i lagen, men folk får väl använda sitt omdöme och inse att man inte är lämplig som bilförare i det tillståndet. Det är heller inte olagligt att köra bil efter att ha varit vaken tre dygn i sträck, men det är klart olämpligt (och livsfarligt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...