Jump to content

Liv Kompanier

Recommended Posts

Varför fanns det Liv kompanier på vissa förband typ(Infanteri förband) och inte på Artilleri förband(Vad jag vet)

Kan ju inte ha med åldern på ett förband att göra.På A9 så var KB-PB eleverna och sk malajerna delade kompani och hade samma färg på namnbrickan(orange) Så något Liv kompani kan det inte vara :P Och jag vet att benämmningen Malaj inte finns kvar i Försvarsmakten :baskerKav:

Vill minnas att det har med historia och tradition att göra. Livkompani skyddade väl i grund och botten någons liv, antagligen Küngens.. Jfr gärna Livgardet = HM Life Guards

Livgardets anor från 1521 gör det till världens äldsta i dag verksamma förband. Livgardet har en händelserik historia och räknar sina anor från de "16 smocke män" som dalkarlarna avdelade till Gustav Vasas livvakt i januari 1521. Kavalleridelarna har sina första föregångare i de uppländska och sörmländska ryttarfanor som sattes upp 1536.

Källaren

Kommer garanterat någon som kan berätta mer om det hela, och det slinker säkert in något om baskermärket också ;)

GMY

Edited by Rokare

Det finns säkert dem som kan det här bättre än mig, men livkompanier har inget med dagens organisation att göra utan är en kvarleva från typ 1600-talet (?) där livkompanier och livregementen var chefens egen enhet och därigenom delvid en sorts bodyguardstyrka.

/RP

edit: pucktvåa -tio snabba

Edited by Racoon Pioneer

Det finns säkert dem som kan det här bättre än mig, men livkompanier har inget med dagens organisation att göra utan är en kvarleva från typ 1600-talet (?) där livkompanier och livregementen var chefens egen enhet och därigenom delvid en sorts bodyguardstyrka.

/RP

edit: pucktvåa -tio snabba

Fan vad dum jag är :baskerKav:

Det kunnde jag ha räknat ut med min ena hjärn cell ju :)

Livkompanier (eller lifkompagnier då) är det kompani som står närmast regementschefen. Om det nu är så att regemntschefen är kungen så är det ju fint värre, men i verkligheten så står man då direkt vid sekundchefen. Kungens liv skyddas generellt sett av drabantkåren (som aldrig byggdes ut i den skala som Kalle Dussin avsåg).

Liv och hustrupperna (inte husartrupper) bär mycket riktigt silver istället för guld, liksom trängen. Var KB/PB hamnar beror på, men vissa utbildningsregementen har satt dom på livkompanier. I5 hade dock idrottspluton på livkomp till och från, och även vaktpluton ibland.

Varför fanns det Liv kompanier på vissa förband typ(Infanteri förband) och inte på Artilleri förband(Vad jag vet)

När jag gjorde GU 91/92 på A1 så har jag en svag aning om att vi (=KB/PB) låg på Livkompaniet (och att det inte hette 1 komp)!? Om det är någon sentida modenyck som gjorde man drog till med för att befälseleverna låg där vet jag inte?

Om jag minns rätt så har livkompanierna silverfärg på sina knappar, truppslagsbeteckningar och grader medan 'vanliga' kompanier har mässing.

Liv- och hustrupperna har det så i alla fall, men livkompanierna?

Rent historiskt så var Livkompaniet regementschefens kompani och hade därför vita fandukar på samtliga landskapsregementen medan övriga kompanier bar regementsfanan. På Livgardet var ju kungen formellt sett chef för hela regementet och regementsfanan var därför vit.

Livkompanier finns så vitt jag vet bara på de gamla indelta samt värvade infanteri och kavalleriförbanden. Artilleriet har inga livkompanier då Artilleriet historiskt sett (innan 1794) var organiserat i ett enda storregemente med en massa batterier under sig.

Jag kan ha fel i detta men då kommer säkerligen någon mer insatt här på forumet att upplysa oss om detta.

När jag gjorde GU 91/92 på A1 så har jag en svag aning om att vi (=KB/PB) låg på Livkompaniet (och att det inte hette 1 komp)!? Om det är någon sentida modenyck som gjorde man drog till med för att befälseleverna låg där vet jag inte?

Kanske har med att göra att A9 kom till på senare år och inte har dom gamla traditioner som både A1 A2 A3 :) hade.För dom kom till vid 1700 talet

Det fanns ett livkomp på Lv6 då jag var där i sommras iaf.

Stämmer, på Lvreg finns ett Livkompani där KB(/PB) placeras under försteget.

Livkompaniet delas upp i 4 avdelningar/utb.-skolor; KBS Robot, KBS Hawk, KBS Stab och KBS Und.

Livkompaniets märke/sköld:

livlog.jpg

Läs mer här:

http://www.halmstad.mil.se/article.php?id=358

OT: När i sommras var du på Lvreg?

Edited by simon

Liv och hustrupperna (inte husartrupper) bär mycket riktigt silver istället för guld, liksom trängen. Var KB/PB hamnar beror på, men vissa utbildningsregementen har satt dom på livkompanier. I5 hade dock idrottspluton på livkomp till och från, och även vaktpluton ibland.

Här får den historielöse rätta Hans lite ödmjukt.

Kungen själv bär guld, Liv och trängen bär silver. De andra förbanden har brons/kopparfärg.

J.K Nilsson

I19/Livkomp - GU:n.

Pskkomp - Befattningsutb.

Så såg det ut när jag gjorde min vpl. Vi (KB) ryckte alltså först in på Livkomp. där vi låg fram tills att GU:n var klar. Därefter bytte vi till respektive bataljon och kompani. Unge Zacke knatade då iväg till Pbat/PSKkomp där han kom att stormtrivas :clap::camo::lol::banghead:

:/:banana

Kanske har med att göra att A9 kom till på senare år och inte har dom gamla traditioner som både A1 A2 A3 :worthy: hade.För dom kom till vid 1700 talet

Nja, jag gjorde GU på A1 1992/93 som KB och då hette det 1 kompaniet. Fanns inget Livkomp då..

Kanske lite smått OT, men när jag var på ungdomstävlingen på HvSS i Augusti, så träffade jag på en major som hade Värmlandsörnen och en båge där det stod Livkomp på. Jag frågade om han hade legat/jobbat på Livkomp på I2, men tydligen var det så att han var chef för Insatskompaniledningen som förutvarande Värmlandsgruppen hade satt upp och detta hade på något sätt fått namnet Livkompaniet.

Nja, jag gjorde GU på A1 1992/93 som KB och då hette det 1 kompaniet. Fanns inget Livkomp då..

Jag gör efter en lätt övertalning helt bakåt. :lol: Då jag känner mig lite senil i frågan, så är jag benägen att skrota hela idéen om nått livkomp på det bästa av artilleriregementen.

Jag gör efter en lätt övertalning helt bakåt. :surprise: Då jag känner mig lite senil i frågan, så är jag benägen att skrota hela idéen om nått livkomp på det bästa av artilleriregementen.

På det bästa artilleri regementerna?? :banghead:

Men det första isf i siffer ordningen :huh: