rhdf Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 det vi kritiserar främst är att du använder rökfacklan på ett felaktigt sätt/ på ett sätt som inte är möjligt Quote
106 Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 SäkI uppdateras årligen, så det man lärde sig under GU kanske inte gäller längre. SoldR Mtrl Hgr tillkom antagligen efter att du gjorde GU, men där står de aktuella beskrivningarna på handhavande. Det kom en SoldR Mtrl Ak5 förra året så även där är det man lärde sig under GU inaktuellt. Läs även följande delar ur SäkI på internet: SäkI 05 Ehv/Pv, Kap 7, mom 18-21 och 24-25 SäkI 05 Brök, Kap 12 Quote
Skuggan Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 nu är jag säkert en hel del OT... men senast jag använde rökfackla (för typ 3 år sedan) så vill jag minnas att man 1 var tvungen att dra bort tejpen runt "locket" på tändaren och 2 dra av locket rakt upp (locket har bara en liten fläns och inget man kan fästa nån draganordning i) rökhandgranat är nog lite skillnad.. sådan har jag aldrig använt, men de funkar väl i princip som en vanlig hgr? btw, rökfackla 4 ÄR den stora klumpen med 3½ min rök va? (fins väl en rökhandgranat 4 också?) Quote
Fk Satan Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 nu är jag säkert en hel del OT...men senast jag använde rökfackla (för typ 3 år sedan) så vill jag minnas att man 1 var tvungen att dra bort tejpen runt "locket" på tändaren och 2 dra av locket rakt upp (locket har bara en liten fläns och inget man kan fästa nån draganordning i) rökhandgranat är nog lite skillnad.. sådan har jag aldrig använt, men de funkar väl i princip som en vanlig hgr? btw, rökfackla 4 ÄR den stora klumpen med 3½ min rök va? (fins väl en rökhandgranat 4 också?) Jupp helt korrekt. och på rökhandgranat 4 är tändningssättet detsamma som på rökfackla 4. Men visst skulle det vara intressant att veta hur han fäster draglinan på facklan och speciellt ifall de har lyckats ha 6st facklor på samma draglina Quote
The Swede Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Rent teoretiskt så fungerar det ju att aptera en draglina under flänsen på utlösaren. Själva rökfacklan kan man ju ha bundit fast i ett träd framme i terrängen. @Mikael1982 Tagga ner din ton lite. Inse att du är ny på forumet och att det finns rätt mycket folk här med goda kunskaper av både det ena och det andra. Om man som du kastar sig in i en massa diskussioner med huvudet före får man vara beredd på att stå upp för sina åsikter, nu viker du ner dig så fort du får mothugg. Försök att sakligt argumentera för och förklara dina åsikter istället. @Övriga Tagga ner er attityd ett hack. The Swede BLÅGUL Quote
Ukko Lode Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Det var ruskigt vad diskussionen blev het här? Idiotförklarande av någons argument (vilket jag tycker det verkar som på olika håll) borgar ju sällan för ett skönt debattklimat! Jag håller med om att blir obra om man, helt enkelt, gör fel. Fast snacket verkar mest snurra kring, så går det inte att göra. Jag tycker det är mer kreativt att se möjligheter. Om det nu vore så att att man inte har rökhgr och i ett skarpt läge ska skjuta på lede fi, är det då ett acceptabelt alternativ att hiva iväg (jag vet, ej ok) rökfackla eller gör man sig en otjänst genom att ev röja sig? Av två onda alternativ så tror jag att jag skulle välja att sätta en soldat på att tända lite rökfacklor istället för rikta pipan mot fi, samtidigt som överfallet börjar för att kunna förblinda fi vid vår urdragning. Att man får en fördröjning av rökutvecklin kontra rökhgr är ju en sak, det finns ju även andra parametrar som påverkar hur väl man lyckas förblinda fi eller "skyla" sig själv som vindstyrka, vindriktning, terräng och bebyggelse. D v s det kanske blir mer funkis med rökfackla och "bra" vind än med rökhgr och kuling i ansiktet?! Om man vid övning "stridstekniskt" vill slänga rökhgr på en plats som ligger 30 - 40 m från fi/b-styrka, är det ju inte så funkis med rökhgr. Kan man inte istället ta en blågul som knatar fram till platsen och fjuttar på rökfackla eller rökstav och låter den simulera rökhgr? Det kan ju vara lite jobbigt med flygande vitfosfor vid en övning!? Quote
The Swede Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Om det nu vore så att att man inte har rökhgr och i ett skarpt läge ska skjuta på lede fi, är det då ett acceptabelt alternativ att hiva iväg (jag vet, ej ok) rökfackla eller gör man sig en otjänst genom att ev röja sig? Nu tänker du väl ändå lite fel. I ett skarpt läge torde SÄKI inte gälla varför man inte behöver bry sig om förbudet mot att kasta rökfackla. Om man vid övning "stridstekniskt" vill slänga rökhgr på en plats som ligger 30 - 40 m från fi/b-styrka, är det ju inte så funkis med rökhgr. Kan man inte istället ta en blågul som knatar fram till platsen och fjuttar på rökfackla eller rökstav och låter den simulera rökhgr? Det kan ju vara lite jobbigt med flygande vitfosfor vid en övning!? Varför inte planera övningen med rök i åtanke och kasta rökhgr 4? Det innebär dock att fi/b-styrkan (och ev. a-styrkan) måste bära skyddsmask under momentet men vadå? Lite får man väl stå ut med. The Swede Quote
Hotel Charlie One Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Precis som Swede skrev så går det alldeles utmärkt (fast det är lite pilligt) att dragutlösa rökfackla 4. Har själv gjort det. Fast 6 st simultant vete f-n... Quote
Fk Satan Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 Besökte "min" kasun nu idag för att försöka testa detta, och efter ett otalt antal försök lyckades jag faktiskt få till detta!!! JAg gjorde i det lyckade försöket enl följande: 1, Spännband runt rökfacklan 2, Appterade rökfackland 3, ståltrådsögla runt flänsen på rökfacklan, (misslyckades i tändningen 3 av 4 försök) 4, Märla i trädet ca 1 meter i trädet ovanför där rökfacklan var fastsatt med spännband 5, ett försiktigt ryck, vid de mer kraftfulla rycken så lossnade ögglan runt utlösaren. Så vid 4st försök enl modellen ovan var det bara 1 av 4 som lyckades. Men jag har beställt nya rökfacklor som jag ska exprimentera lite vidare med nästa helg Quote
Hotel Charlie One Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 Ståltråd runt flänsen på tändaren är nog inte det bästa. Prova med en kort nylonlina runt själva flänsen och skarva med linan till larmminan motsv. Lycka till!!! (Det ÄR roligt med det pyrotekniska) Quote
The Swede Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 3, ståltrådsögla runt flänsen på rökfacklan, (misslyckades i tändningen 3 av 4 försök) Kan det bero på handhavandefel från din sida? Se till att naja fast öglan ordentligt så borde den sitta som berget. Två varv runt utlösaren och sen naja tight. Det bästa vore naturligtvis att fästa två öglor runt utlösaren som man sen viker upp rakt mot varann och najar ihop rakt ovanför utlösaren för att få ett så rakt drak som möjligt. The Swede Quote
Fk Satan Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 (edited) 3, ståltrådsögla runt flänsen på rökfacklan, (misslyckades i tändningen 3 av 4 försök) Kan det bero på handhavandefel från din sida? Se till att naja fast öglan ordentligt så borde den sitta som berget. Två varv runt utlösaren och sen naja tight. Det bästa vore naturligtvis att fästa två öglor runt utlösaren som man sen viker upp rakt mot varann och najar ihop rakt ovanför utlösaren för att få ett så rakt drak som möjligt. The Swede Det testade jag inte . Får testa det nästa helg när jag har några nya rökfacklor att leka med. Men det hela låter inte som en alltför står omöjlighet längre men 6st på rad vet jag inte om jag är mogen för ännu.... Men vem vet vad som inträffar nästa helg Men det var synd att ursprungsförfattaren till detta uppslag inte kunde komma med dessa förslag och förklaringar innan så att man slapp vara ngn form av Dr Snuggles som måste testa en mängd olika alternativ samt få mkt bra tips och råd från "vissa" här inne Edited February 18, 2006 by Fk Satan Quote
Ukko Lode Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 (edited) Varför inte planera övningen med rök i åtanke och kasta rökhgr 4?Det innebär dock att fi/b-styrkan (och ev. a-styrkan) måste bära skyddsmask under momentet men vadå? Lite får man väl stå ut med. The Swede Jag trodde 60x60 m riskavstånd för rökhgr var för flygande klumpar av elak fosfor. Annars så är ju riskavståndet 300 m i vindens riktning (utan skyddsmask), dvs 0 m i medvind om man bara tänker på röken. Det betyder ju att det inte är så snällt att kasta rökhgr 30 m från b-styrkan även om de har på sig skyddsmasken!? Säki i krig... tänkte lite fel där. Fast flygande fosfor kan ju komma även på mig, så jag skulle ju försöka att ha antingen lite skydd eller ett lite avstånd till grt. Edited February 20, 2006 by wedin Quote
martinator Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 (edited) Det där att dra igång röken redan innan.....jag tänker mest på att rökfackan kan bli jävligt varm efter en liten stund. Om man inte på chans att kasta röken pga ändrad vind eller annat så kan det ju vara trevligt att kunna stoppa ner den ingen i fickan och dra sig ur. Att då springa runt med en asvarm rökfackla i handen är inge roligt. Iofs så brukar min morbor stoppa sin tända pipa i fickan ibland, men ändå... /martinator edit: stavar dåligt. Alltid. Edited February 20, 2006 by martinator Quote
The Swede Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Varför inte planera övningen med rök i åtanke och kasta rökhgr 4?Det innebär dock att fi/b-styrkan (och ev. a-styrkan) måste bära skyddsmask under momentet men vadå? Lite får man väl stå ut med. The Swede Jag trodde 60x60 m riskavstånd för rökhgr var för flygande klumpar av elak fosfor. Annars så är ju riskavståndet 300 m i vindens riktning (utan skyddsmask), dvs 0 m i medvind om man bara tänker på röken. Det betyder ju att det inte är så snällt att kasta rökhgr 30 m från b-styrkan även om de har på sig skyddsmasken!? Säki i krig... tänkte lite fel där. Fast flygande fosfor kan ju komma även på mig, så jag skulle ju försöka att ha antingen lite skydd eller ett lite avstånd till grt. Rökhgr 4 har ingen fosfor. Quote
Ukko Lode Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Rökhgr 4 har ingen fosfor. Tänkte inte så långt som att göra skillnad på rökhgr 4 och m/56. Nu när jag försöker tänka lite mer och läsa på SäkI, betyder det att riskavståndet på rökhgr 4 i medvind är 0 m?! Quote
The Swede Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Rökhgr 4 har ingen fosfor. Tänkte inte så långt som att göra skillnad på rökhgr 4 och m/56. Nu när jag försöker tänka lite mer och läsa på SäkI, betyder det att riskavståndet på rökhgr 4 i medvind är 0 m?! Om du står med vinden i ryggen och rökhandgranaten/facklan framför dig, ja I övrigt skall man följa de direktiv angående skydd av ansikte vid tändningsögonblicket som finns angivet i Säki. Tänk dock på att vinden kan kantra. The Swede Quote
Recommended Posts