Jump to content

Rökfackla 4


Uttern

Recommended Posts

Hej

 

Inför en stundande kompaniövning skulle jag behöva bild och lite fakta om rökfackla 4.

 

 

Thanks

 

 

/Ola

Hämta en "SoldR Mtr Vapen Handgranater" på förrådet. Där har du vad du behöver på s. 36-38.

 

M4742-200201 RÖKFACKLA 4

M4742-910601 FLYTKR RÖKFACKLA 4

Rökfackla 4 är en rökfackla med 3 1/2 minuters kontinuerlig rök.

Vikten är 2,6 kg.

 

Förpackning

Sex rökfacklor, en pappask med sex röktändare och två locköppnare är förpackade i en rökfackellåda. Vikten är 20 kg. Flytkropparna beställs separat.

 

SäkI

Edited by Lättöl
Link to comment
Share on other sites

Sorry kan inte följa länken...

Du kanske kan skriva ut vad du menar?

Länken är http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/Soldatreg...l_vapen_hgr.pdf

 

Varför kan du inte se den? Vad är det som går snett?

 

Edit: Hmm. Det är nog du som får svarskod 206 i stället för 200.

Kör du någon spännande download-manager eller något sådant?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Sorry kan inte följa länken...

Du kanske kan skriva ut vad du menar?

Länken är http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/Soldatreg...l_vapen_hgr.pdf

 

Varför kan du inte se den? Vad är det som går snett?

 

Edit: Hmm. Det är nog du som får svarskod 206 i stället för 200.

Kör du någon spännande download-manager eller något sådant?

 

Så nu funkar det. Var någotr fel i inställningarna.

 

tackar för hjälpen. Jag är kompch i Hv så jag har fem mil till förrådet.....

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är en liten fördröjning och det är ganska lämpligt att utlösa dom redan vi början av eldöverfallet för att kunna använda det på ett nyttigt sätt vid tillbaka dragandet.

 

Kul grej det där pris per rökfackla 4 är för tillfället 0kr

 

Signnal patron är gratis oxå pangade upp 340st för att sedan gå till dom dyra lysen

med en budget på 42000kr/ år så e det viktigt o veta vad som är gratis :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt hur du menar nu men hur länge har du tänkt o trycka i hålan det skall ju vara över på typ 10 sekunder dom skall ju inte få en changs att skjuta tillbaka.

 

Sen är det ju inte momentan verkan på dom facklorna det tar ju typ 15-20 sekunder innan det är fullt blås på dom iallafall dom jag har använt

Edited by Mikael1982
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt hur du menar nu men hur länge har du tänkt o trycka i hålan det skall ju vara över på typ 10 sekunder dom skall ju inte få en changs att skjuta tillbaka.

 

Sen är det ju inte momentan verkan på dom facklorna det tar ju typ 15-20 sekunder innan det är fullt blås på dom iallafall dom jag har använt

 

 

Och då övar du in ett felaktigt beetende! kommer du att använda rökfackla 4 i krig? eller komemr du att använda rökhandgranat 56?

 

Men vill du prata stridsteknink så är du välkommen att skapa en ny tråd så ska vi prata stridsteknik och uppträdande vid EÖ etc...

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är striden då?

är det fel att utnytja sina resurser maximalt under en kort tid för att sedan dra sig tillbaka utan förluster?

 

Hur lång tid brukar det ta innan den påslagna styrkan hinner besvara elden? med samtliga vapen?

 

Vi kan sammanfatta det ännu kortare: HAR DU NÅGONSIN ÖVAT ELLER GENOMFÖRT DET DU SNACKAR OM?

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är striden då?

är det fel att utnytja sina resurser maximalt under en kort tid för att sedan dra sig tillbaka utan förluster?

 

Hur lång tid brukar det ta innan den påslagna styrkan hinner besvara elden? med samtliga vapen?

 

 

Första killen som besvarar elden max 1 sekund från att EÖ börjat, sedan hör man ljudet av en rökfackla som tänds etc. så minskas tiden. Vid dessa situationer är det standardförfarnaden som gäller och mkt bly i lyften. Ser man då en rökfackla som tänds, eller hör ljudet av den så....

 

men stridsteknink är en annan tråd.

 

Men men jag är beredd att ställa upp min gammla grupp mot ditt gäng och ni får göra eldöverfall mot oss med rökfackla 4, sedan kör vi simfire och ser vad som inträffar...

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

men herre gud på en halvsekund så har din grupp halverats, under nästa 5 sekunder så kan det vara någon som över lever och att riskera att gruppen ligger kvar i samma position kan innebära lyckoträffar från någon överlevande om det finns någon.

Men din grupp kanske är Rambo soldater allihop och rambo kan ju stå upp o skjuta tillbaka helst med automateld o bara behöva vispa runt lite med bössan o sen e alla döda.

 

Ligger du intill dina rökfacklor när du tänder dom? det gör inte jag så att öppna eld mot ett misstänkt mål som är helt fel tar några sekunder att rätta till och hitta rätt mål

 

Om du tror att du har den bästa gruppen i världen så överlever du inte länge det finns alltid någon som e fan så mycket bättre än dig

Link to comment
Share on other sites

@Mikael1982

Jag repeterar:

HAR DU EN ANING OM VAD DU SNACKAR OM???

HAR DU ÖVAT DET DU TALAR OM???

 

Värt att notera är att normala människor, förutsatt att de har godkänt i svenska, använder kommatecken lite då och då! Dessutom så låter det du säger just nu som kvalificerat BS...

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Intressant här det som jag läser och även en hel del of topic det sista här.

 

Mikael1982

Vänligen tagga ner lite.

Jag får ge Fk Satan medhåll här.

För han har en bra poäng.

I min värld så brukas rökfacklan vid tillbaka dragande av trupp.

Det är åtminstone så som jag är lärd.

Rökhgr är en annan femma och kan brukas på ett annat sätt.

 

Bg ursäkta ot som kom pga en annan frågeställning här

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

men herre gud på en halvsekund så har din grupp halverats, under nästa 5 sekunder så kan det vara någon som över lever och att riskera att gruppen ligger kvar i samma position kan innebära lyckoträffar från någon överlevande om det finns någon.

Men din grupp kanske är Rambo soldater allihop och rambo kan ju stå upp o skjuta tillbaka helst med automateld o bara behöva vispa runt lite med bössan o sen e alla döda.

 

Ligger du intill dina rökfacklor när du tänder dom? det gör inte jag så att öppna eld mot ett misstänkt mål som är helt fel tar några sekunder att rätta till och hitta rätt mål

 

Om du tror att du har den bästa gruppen i världen så överlever du inte länge det finns alltid någon som e fan så mycket bättre än dig

 

Hur hade du annars tänkt att tända rökfacklan ifall du inte ligger intill den? sedan har du vindriktningar att tänka på vid användandet av rökfackla4 osv. Att använda den hur som helst på övningar är inte direkt smart....

 

jjaja, skulle vara kul att veta hur det går, och jag tror inte att halva gruppen är borta på en halvsekund... och nej min fd. grupp är inga rambosoldater, sådna sparkade jag ut. Ledordet i gruppen var "Ödmjukhet"

Link to comment
Share on other sites

Sluta hoppa på mig på mitt sätt att skriva.

 

Självklart har jag testat det har du?

Hur stor changs tror du en grupp har om dom blir påskjutna? utan att dom hinner förbereda sig.

svara nu inte efter några kassa övningar där hälften av dom som ligger o väntar får eldavbrott efter första skottet pga att dom pangar med lösplugg.

 

Att använda rökfacklor det är inget precisions vapen och att man inte behöver vara brevid den för att antända den är ju självklart

 

det är ju en draganordning du får ju till omed ha draganordning på försvarsladdningar så varför skulle du inte få ha det på en rökfackla?

Link to comment
Share on other sites

vad har förberedelse innan EÖ att göra med att ha rökfacklan igång samtidigt som man börjar?

 

om ditt EÖ går som man hoppas, dvs man fösätter samtliga Fi ur stridbart skick, varför ska man då ha en massa rökfacklor som ligger o ryker?

Link to comment
Share on other sites

Sluta hoppa på mig på mitt sätt att skriva.

 

Självklart har jag testat det har du?

Hur stor changs tror du en grupp har om dom blir påskjutna? utan att dom hinner förbereda sig.

svara nu inte efter några kassa övningar där hälften av dom som ligger o väntar får eldavbrott efter första skottet pga att dom pangar med lösplugg.

 

 

en icke förberedd grupp har 0% chans att överleva, eftersom de varken har ammo eller annan utrustning...

 

Sedan beror det på vilkan fas gruppen är i, är de i ett område där de bedömer risken som sammanstöt låg eller är de i en zon med hög risk för sammanstöt. ganska viktiga punkter... Sedan vilken frr form använder sig gruppen av är oxå ganska viktigt när det gäller sannolikheterna. Vilken terräng, minhot etc. Allt detta måste sammanvägas för att se hur stor chans en grupp har.

 

Inne på detta forum så finns det folk som har stor erfarenhet av strid, både löst och vissa har även upplevt det skarpt. Så tagga ned lite... och vill du prata stridsteknink så skapa en ny tråd för detta!

 

 

Sluta hoppa på mig på mitt sätt att skriva.

 

det är ju en draganordning du får ju till omed ha draganordning på försvarsladdningar så varför skulle du inte få ha det på en rökfackla?

 

Skulle vara kul att veta hur du fixar draganordningen till rökfackla 4, Hur gör du det? :baskerPa:

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

@Mikael1982

Lite svårt att inte reagera på ditt sätt att skriva när t.o.m. min ordblinde lillebror på 15 bast skriver bättre...

 

Fk_Satans inlägg är bättre än mitt, så jag skär lite i det, men jag föreslår ändå att du letar upp ett ex. av Soldaten i Fält 2000 och där studerar det som står däri.

Sen föreslår jag att du studerar det SäkI säger om Rökfackla 4 samt SoldR MTRL HGR!

 

Återkom därefter om du har några frågor!

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Ja snälla läxa upp mig på SäkI G vad står det om rökfacklor varför skall jag läsa HGR?

 

Om du förlitar dig blint på något som står i en bok som din motståndare definitivt känner till hur du agerar för att undvika ett eldöverfall hur du agerar när du är i ett.

 

Det är inte minuter det handlar om det är sekunder om inte mindre så när simfire används och det är inställt och kalibrerat som det alldit brukar stressas med o skita i kalibreringen.

 

då är det ju skit samma om det används eller inte, desutom så vet du säkert att simfire inte fungerar så bra i rök lr i tätskog

 

men om det är korekt inställt satan så kort striden blir.

 

Du har väll tråd på dig?

 

som mest har vi använt 6 st på samma tråd och alla löstes ut då låg vi runt 50 meter bort från dom.

 

Då under den striden så var vi 5st och av dom så var det 3 st som upplevt högre hotbild och en som varit med om riktig strid där folk har fått saker bort skjutna.

Link to comment
Share on other sites

Du har väll tråd på dig?

 

som mest har vi använt 6 st på samma tråd och alla löstes ut då låg vi runt 50 meter bort från dom.

 

Då under den striden så var vi 5st och av dom så var det 3 st som upplevt högre hotbild och en som varit med om riktig strid där folk har fått saker bort skjutna.

 

 

Hur fäster ni tråden på rökfackla4 för att lyckas utlösa dessa?

Link to comment
Share on other sites

Ja vi knyter fast den i granen brevid o drar så att granen delas på mitten av den sylvassa tråden och faller på rökfacklan

 

Så genom att något faller ned på rökfackla 4 så antänds den och börjar brinna,

 

men allvarligt talat hur löser ni detta med tråden, jag vill lära mig hur ni löser detta för det kan vara bra att använda på framtida övningar.

Link to comment
Share on other sites

det är ju en drag annordning e ju bara o knyta fast den o dra

 

 

ja, men HUR och VAR knyter ni fast tråden i rökfacklan, dels för att den inte skall falla omkull av rycket, samt hur den skall tändas? För mig låter det lite svårt att fästa en tråd i utlösaren som fästes på rökfacklan, med tanke på att den skall dras rätt upp för att utlösas... och man vill ju inte välta hela rökfacklan vilket är obra...

 

 

och du, det här med att läsa Sold Mtrl HGR är bra ifall man ska använda rökfackla 4, eftersom det är det reglemente som visar hur man använder sig av Rökfackla 4....

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Okey bara en fråga läste du igenom säki när du för första gången använde en AK? förmodligen fick du dig utlärt hur du skall använda den presic som jag fick mig lärt hur den skall användas desutom står det ju en unstruktion på hur man apterar och så.

 

Så är det bara att följa instruktionerna som finns att tillgå för att bibehålla säkerheten under övningen.

 

 

Det är en skog det finns fullt av saker du kan använda jag har alltid med mig några rullar av den gröna snubbeltråden och några öglor precis som man brukar kunna se folk som har extra säkringar med sig när dom är ute och spanar om dom skulle hitta en larmmina lr något.

 

 

Men om ni vill sitta o kritisera mig för att jag använder rökfackla 4 på ett annat sätt än vad ni är lärda att göra så orkar jag faktist inte med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...