Jump to content

Hamas nya image

cougar

Recommended Posts

Hamas anlitar pr-konsult

2006-01-27 | Publicerad kl. 08:19

Den terroristklassade organisationen Hamas har anlitat en pr-konsult för att slipa på sin image. Några tips som hörs är att raka av sig skäggen och att sluta jubla när folk dör.

Nashat Aqtash heter mannen som är Hamas nya spin doctor. Enligt brittiska the Guardian betalas han 180 000 dollar, motsvarande cirka 1,4 miljoner svenska kronor, för att göra organisationen mer rumsren.

Att övertyga världen om att Hamas inte är våldsälskande fanatiker kommer att bli en grannlaga uppgift, även för medieprofessorn Aqtash.

- Hamas har helt klart ett imageproblem, säger Aqtash i the Guardian.

Ifall det är mer än ett imageproblem som har lett till att Hamas av flertalet länder och internationella organisationer har stämplats som en terroristorganisation vill Aqtash inte gå in på i intervjun med the Guardian.

- Israelerna har skapat en mycket negativ bild av palestinier och Hamas. Min uppgift är att bidra med rätt bild. Vi dödar inte folk eftersom att vi älskar att döda. Vi älskar livet, fortsätter han.

Som en av de inflytelserika personer Aqtash vill påverka nämner han den tidigare svenska statsministern och mellanösternmedlaren Carl Bildt. Aqtash anser främst att Hamas bör fila på retoriken och tona ner det faktum att det står i organisationens stadgar att staten Israel ska utplånas.

Han tror också att Hamas skulle må bra av att anhängarna rakade av sig skäggen och slutar jubla när människor avlider.

Hamas har även vidtagit andra åtgärder för att framstå som ett gäng mjukisar istället för blodtörstiga terrorister. Bland annat har organisationen börjat sända ett barnprogram med ”farbror Hazim” och en rad vuxna män klädda i lurviga djurdräkter. En tv-sänd talangjakt är också inplanerad.

Näringsliv24

länk: http://www.n24.se/dynamiskt/Utrikes/did_11651417.asp

Funderar fortfarande på ifall SVD blivit en satir-tidning? :lol:

Hursom helst, tror ni han lyckas? Och vem vinner "talangjakten"? :Malaj:

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Cougar.

Frågan om han kommer lyckas med att förbättra imagen , svar: troligen!

Exempel : På 70-80 talet var PLO en terroriststämplad organisation med deras ledare Yasir Arafat i spetsen.

De kapade flygplan och sprängde saker i luften när de inte fick som de ville.

Efterhand lugnade organisationen ner sig och satsade på att förbättra sin image.

Resultatet: Arafat blir nominerad till Nobels fredspris ett par år senare. 0:)

hahaha! Dagens skratt! :-D

Asså allvarligt, är inte mjukisdjur förbjudna enligt islam? Så tolkade iaf Talibanerna det hela när de förbjöd nallebjörnar, dans och musik (annan än religös).

Jag tror att Hamas egentligen är typ "F*cked for life" fast med en omognare betoning...

@kspGubben De som nominerade Arafat för nobels fredspris var nog rätt fulla...

@ Cougar.

Frågan om han kommer lyckas med att förbättra imagen , svar: troligen!

Exempel : På 70-80 talet var PLO en terroriststämplad organisation med deras ledare Yasir Arafat i spetsen.

De kapade flygplan och sprängde saker i luften när de inte fick som de ville.

Efterhand lugnade organisationen ner sig och satsade på att förbättra sin image.

Resultatet: Arafat blir nominerad till Nobels fredspris ett par år senare. :baskerFN:

Ja eller ta IRA för att göra en parralell, de och Sin Fein står ju varandra VÄLDIGT nära...

Sedan är det väl så att Hamas stått för mycket av det sociala arbete som den palestinska "staten" inte klarat av.

Jag tror att på samma sätt som det gått framåt med IRA:s våldsanvändande så tror jag att HAMAS kommer vakna upp. Det måste bara få en chans att sätta sig.

Sedan är det väl bara positivt om de skapar en arme som et pratas om. Palestinierna är ju inte herre över sitt eget territorium (och då avser jag inte israeler utan alla interna fraktioner som gör som de vill).

Dock har ju Hamas varit väldigt snälla mot den palestinska befolkningen, hjälp till med mat och mediciner och sånt, vilket ger bra pluspoäng hos de som röstar, plus att de då och då spränger ett par israeliska civila gör ju inte saken sämre för hemmaopinonen. Mys-terrorister är de säkerligen på hemmafronten, för oss gör det egentligen ingen skillnad, självmordsbombare som självmordsbombare...

• 1 month later...
Hamas talar med kluven tunga

Terrorgruppen Hamas tilltänkte premiärminister, Ismail Haniyah, kommer med dubbla budskap. Till massmedia i Väst talar han om förhoppningar om fredsavtal med Israel, samtidigt som detta förnekas inför arabisk massmedia. Där framhåller man att en fred med den judiska staten är emot islam.

http://www.israelnationalnews.com/news.php3?id=100691

• 2 weeks later...
Helvete, rakar de av sig skägget blir det svårare som muslim att utseende mässigt distansera sig från terroristerna. Nä... man kan ska färga håret rosa.

Tänker du färga håret rosa får du inte vara med i min grupp längre och om du inte tänker klippa dig tänker jag ordna ett hårnät. Så det så!

Och jag vet, det här var aktuellt för lääääääänge sedan........

Helvete, rakar de av sig skägget blir det svårare som muslim att utseende mässigt distansera sig från terroristerna. Nä... man kan ska färga håret rosa.

Tänker du färga håret rosa får du inte vara med i min grupp längre och om du inte tänker klippa dig tänker jag ordna ett hårnät. Så det så!

Och jag vet, det här var aktuellt för lääääääänge sedan........

hahahaha... nä jag ska fixa till håret ;) hv främst :rockon:

• 4 weeks later...

Försökte hitta en tråd det här passade i och valde den här :D

Det var ju snack om att Hamas skulle besöka malmö men nu har de tydligen fått stopp efter som Frankrike inte tillåter ett EU visum, vilket fick Norge att kolla på om det gick att utfärda ett visum som endast gäller i Norge. Tills vidare är alltså besöket här inställt.

Applåder till frankrike som för omväxlingsskull visar lite stake.

allt enligt DNs artikel: Hinder för Hamas att besöka Sverige

Spelar mitt minne mig ett spratt om jag tror att Israels första styre upprättades ur rätt så extrema grupper (för att inte säga terrorister). Det går tydligen att ändra inriktning. (med reservation för eventuella hjärnsläpp)

Spelar mitt minne mig ett spratt om jag tror att Israels första styre upprättades ur rätt så extrema grupper (för att inte säga terrorister). Det går tydligen att ändra inriktning. (med reservation för eventuella hjärnsläpp)

Skulle vilja påstå att Israels styre fortfarande är ganska extremt. Iallafall om man jämför med den svenska ankdammen. :D

/C

Finns väl en och annan död engelsman som kan hålla med om det (ja svensk också för den delen).

Länk

Angående Hamas besök i Sverige kan jag bara Status i att det var bra att det nu inte blir ngt besök. Dock tror jag inte på att isolera Hamas och PA, det kommer bara leda till mer konflikt. Att istället locka med morötter ger mer i de här fallet då PA och de palestinska områdena i stort sett redan är körda i botten, det finns liksom inget mer för dem att förlora. Hur man än vänder och vrider på det får man också acceptera att Hamas och dyl organisationer( Hizbollah) oftast inte endast är väpnade grupper. De har skolor, sjukhus osv. Att isolera dem med hänvisning till att de är terrorister (vilket de förvisso är) gör att den "vanlige" palestiniern på gatan drivs närmare dessa organisationer då han inte känner igen "västs" och Israels beskrivning av Hamas. Det "palestiniern på gatan" ser är sjukhusen och skolorna de driver, inte bomberna de spränger.

Det "palestiniern på gatan" ser är sjukhusen och skolorna de driver, inte bomberna de spränger.

I många fall är det just det dom ser.

Svenska riksdagsmän tror alltså inte på isolering av Hamas, medan en isolering av Israel är en bra ide?

Det "palestiniern på gatan" ser är sjukhusen och skolorna de driver, inte bomberna de spränger.

I många fall är det just det dom ser.

Svenska riksdagsmän tror alltså inte på isolering av Hamas, medan en isolering av Israel är en bra ide?

Näe knappast men å andra sidan har jag inte hört (Förutom övningen man dragitsig ur) att Sverige har brutit de diplomatiska relationerna med Israel eller?

Näe knappast men å andra sidan har jag inte hört (Förutom övningen man dragitsig ur) att Sverige har brutit de diplomatiska relationerna med Israel eller?

Inte heller har man brutit kontakten med hamas, det kan ju även bli så att hamas får visum trorts allt.

Vad jag menade med isolering är på det ganska odiplomatiska sättet Israel kritiker får publicitet och statligt stöd inom sverige, som tex konst utställningar och media. Samt endel ganska klumpiga uttalanden från svenska politiker.

Enligt Amerikanska Arméns manualer så är terrorism: "Nyttjande av våld, hot om våld och aggression mot civilbefolkning för att uppnå militära, politiska och andra mål."

Enligt denna definition är både USA och Israel som stater betydligt större terrorister än Hamas. Och Israel har dödat fler civila Palestinier än vad Palestinier har dödat civila Israeler.

Vem hindrar Israeler regeringsrepresentanter att komma till Europa?

Enligt Amerikanska Arméns manualer så är terrorism: "Nyttjande av våld, hot om våld och aggression mot civilbefolkning för att uppnå militära, politiska och andra mål."

Enligt denna definition är både USA och Israel som stater betydligt större terrorister än Hamas. Och Israel har dödat fler civila Palestinier än vad Palestinier har dödat civila Israeler.

Min tro och förhoppning är att varken Israel, USA eller någon annan civiliserad stat beordrar sina soldater att specifikt döda civilister för att nå sina politiska eller militära mål. Om så är fallet så är även dessa länder terroriststater, men jag har svårt att tro att det i någon civiliserad stats "partibok" står att man ska utplåna andra stater.

Min tro och förhoppning är att varken Israel, USA eller någon annan civiliserad stat beordrar sina soldater att specifikt döda civilister för att nå sina politiska eller militära mål. Om så är fallet så är även dessa länder terroriststater, men jag har svårt att tro att det i någon civiliserad stats "partibok" står att man ska utplåna andra stater.

Israel ha kolektivbestraffning som officiell respons på diverse saker (att riva bostäderna där släkt till fråmst självmordsbombare bor.) dom skuter missiler på bilar i tätbebygda områden för att avrätta olika "ledare" utan rättegång Det är ganska otrevliga saker.

Men den som retar mig mest är samverkan av 2 olika lagar.

Lag ett ger deras militär rätten att förbjuda palestinier att bruka mark innom ett vist avstånd från bosätningar (hänvisning till säkerhet)

Lag två ger staten rätt att konfiskera mark som inte brukats på ett år, och dela ut den till judar (ja det står specifikt judar) som är nära.

Ni kan själv räkna ut hur dom två lagarna kan användas för att expandera markområdena runt bosätningarna Helt lagligt.

Det finns väldigt få oskyldiga i denna konflikten så komm inte och klaga på Hammas utan att förstå vilken värld dom lever i.

(För säkerhets skull så påpekar jag att jag inte tar Hammas sida heller och att jag fördömmer deras våld mot civila)

/C

Hur ser du skillnad i statistiken på en stridande och icke stridande civil?

Caridon.

Dessa lagar var nya för mig. Hur regleras de i praktiken? Och hur regleras de i lagboken? Används lagen generellt för att utöka bosättningsyta eller för att skydda befintlig yta? Hur ofta tillämpas den isåfall i utvidgningssyfte? Gäller lagen fortfarande då bosättningarna på flera platser enligt den sittande regeringen i Israel ska evakueras?

Svård att dömma en självmordsbombare, och familjebestraffning är kanske inte rätt sätt. Hur ska man gå tillväga rent rättsligt med detta problem? Dömma köttslamsorna till livstids fängelse? Sätta upp roadblocks utanför "paradiset"?

Israel befinner sig defacto i krig. Och att kriga mot civilklädda "frihetskämpar" som gömmer sig bland civilbefolkning ÄR svårt, och frågan är hur man ska gå tillväga för att lyckas skydda sig själv och samtidigt få resultat. Dock tror jag fortfarande inte att regeringen i Israel ger stående order till sina soldater att aktivt bekämpa civila i syfte att utplåna palestinas existens.

Som du säger, det finns mågna skyldiga i området, det är de oskyldiga på båda sidor som ska skyddas på bästa sätt. Frågan är HUR...

Väljer heller ingen sida då jag inte får mer information än den öppna informationen som finns att tillgå via internet och media. Går mer på magkänsla och aktiv sållning i det jag läser och hör.

Inte heller har man brutit kontakten med hamas, det kan ju även bli så att hamas får visum trorts allt.

Vad jag menade med isolering är på det ganska odiplomatiska sättet Israel kritiker får publicitet och statligt stöd inom sverige, som tex konst utställningar och media. Samt endel ganska klumpiga uttalanden från svenska politiker.

Ja fast nu var väl ändå konstnären i "utställningsdebaclet" själv Israel, måhända boende i Sverige.

Att Israel kritiseras i ganska stor utsträckning i svensk media kan jag hålla med om, vissa skulle påstå att media är tendentiösa och jag skulle kanske till och med hålla med om detta. Dock är kontakterna med Israel, både privata, ekonomiska och diplomatiska obrutna och har så varit så länge jag kan komma ihåg förutom vissa halvhjärtade försök till bojkott.

Anledningen till att man inte brutit kontakten med Hamas är väl för att man inte hunnit bygga upp ngn kontakt, det finns mao ingen kontakt att bryta (från officielt håll). Försöken av ( vissa) svenska politiker att få hit Hamas har väl varit ett försök att skapa en kontakt istället för att ignorera representanterna för den ena sidan i konflikten.

Caridon.

Dessa lagar var nya för mig. Hur regleras de i praktiken? Och hur regleras de i lagboken? Används lagen generellt för att utöka bosättningsyta eller för att skydda befintlig yta? Hur ofta tillämpas den isåfall i utvidgningssyfte? Gäller lagen fortfarande då bosättningarna på flera platser enligt den sittande regeringen i Israel ska evakueras?

Sök på "Absentee Property Law" och israel

Jag lämnar till dig själv att bedömma trovärdigheten på dom olika källorna.

Men dom flesta articklarna och dokumenten beskriver hur israel använder olika system för att skala "övergivet" land som sedan bebygs av israeler vilkas säkerhet kräver mer utestägningar osv osv.

/C

Ja fast nu var väl ändå konstnären i "utställningsdebaclet" själv Israel, måhända boende i Sverige.

Är det en ursäkt att ge personen publicitet i en statligt finansierad internationell konst utställning?

En vinkling inte sant, ganska långt ifrån neutral hållning.

Kontakten med Israel är ständigt i fara pga av ovanstående.

Är det en ursäkt att ge personen publicitet i en statligt finansierad internationell konst utställning?

En vinkling inte sant, ganska långt ifrån neutral hållning.

Kontakten med Israel är ständigt i fara pga av ovanstående.

Publicitet blev det väl först då den Israeliske ambassadören rev ner "hela" utställningen. Bör de statligt (om nu utställningen var det) finansierade konstprojekt kanske underställa sig censur??

Att killen som gjort installationen var Israel är väl all ursäkt i världen då installationen på inget sätt var glasklart "anti-Israelisk". En bild på en kvinnlig palestinsk självmordsbombare som flyter på en flotte i ett hav av blod tolkar iaf inte jag som uppenbart anti-Israelisk (Dock gjorde uppenbarligen ambassadören detta)

Det jag menar är supportrar av båda sidor gärna vill utmåla sig själva som "offer", och att alla andra är imot dem, media, andra länder osv.

Från palestinsk sida spelar man gärna på islamofobi och att USA är imot islam i allmänhet och palestinier i synnerhet. I Israel spelas det på antisemitism och "liberal, vänstertendenstiös media".

Båda sidor har kanske en viss poäng i sina anklagelser men samtidigt kan ju det faktum att islamofobi/ antisemitism existerar inte förhindra att man vid tillfällen kan rikta kritik mot endast en sida utan att också peka på de andras brister.

Myten om att media är vänstervriden och anti-amerikansk/ israelisk är lika välspridd som att det är judar som kontrollerar media..rätt motsägesefullt eller?

Bör de statligt (om nu utställningen var det) finansierade konstprojekt kanske underställa sig censur??

Du menar som i fallet med mohamed karikatyrerna. Men det var väll inte censur, bara selektiv publiceringe eller?

Och ja, svenska statligt finansierade projekt ska inte ta ställning för eller emot utan verka neutrala.

En bild på en kvinnlig palestinsk självmordsbombare som flyter på en flotte i ett hav av blod tolkar iaf inte jag som uppenbart anti-Israelisk

För en man som den Israeliske ambassadören som upplevt ett halvdussin anfall på sitt land, samt otaliga självmordsbomber kanske reaktionen är något annorlunda inte sant?

Hur hade en dylik utställning tagits emot av samma personer som protesterade mot en handfull publicerade karikatyrer några månader sedan?

Edited by Vinter