Guest Joakim Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Hur rengör jag min AK5 på enklaste sätt. Tänker först och främst på gascylinder och gaskammare, som båda framkallat mycket ångest på min pluton då det blivit dags för vård av vapnet. Behöver all hjälp jag kan få. Quote
Pego Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Hur rengör jag min AK5 på enklaste sätt. Tänker först och främst på gascylinder och gaskammare, som båda framkallat mycket ångest på min pluton då det blivit dags för vård av vapnet. Behöver all hjälp jag kan få. CLP och papper kanske.... Quote
Lättöl Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 (edited) Om jag inte minns helt fel så passade framföringsfjädern med papper på ganska bra i gascylindern. Ett effektivt sätt att rengöra på är att köra igenom papper med t-röd på. Men då måste det oljas in ordentligt efteråt efterssom allt fett försvinner. Vet inte om det är en "tillåten" metod dock. Kuriosa: AK5-kurs Edited January 27, 2006 by Lättöl Quote
Peter_PB Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Gascylindern är ju bland de roligare delarna att vårda =) Om ni befinner er i vårdlokalen kan du använda en medelstor borstviskare som du applicerar CLP-olja på. Sedan "pullar" du cylindern snabbt och hårt (en snabbis :P ) tills den blir så varm att du knappt kan hålla i den pga friktionen = värme... Därefter torkar du bort CLP:n från bortsviskaren och lindar in den i papper, som du sedan med samma metod torkar rent. Det ska speglas i cylindern när du ser genom den. Quote
Rickard N Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Papper och pistongen alt. linnelappar på pistongen. Quote
mkn04007 Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Hur rengör jag min AK5 på enklaste sätt. Tänker först och främst på gascylinder och gaskammare, som båda framkallat mycket ångest på min pluton då det blivit dags för vård av vapnet. Behöver all hjälp jag kan få. Doppa ner gascylindern i clp. Därefter vårdar du resterande delar av AK5:an. När den har legat i clp ett bra tag brukar den mesta smutsen ha lösts upp. Quote
Lättöl Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Papper och pistongen alt. linnelappar på pistongen. Så var det nog ja. Kom ihåg fel. Det var ju ett slag sen sist. Quote
Sytare Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 (edited) @Joakim Något som starkt underlättar vid vård är daglig tillsyn. D.v.s. att vid tillfälle/förläggning bryta vapnet och ge det en dos CLP och en omgång med linnelapp. Den tid som CLP hinner verka i vapnet har stor betydelse för slutresultatet. Ett effektivt sätt att rengöra på är att köra igenom papper med t-röd på. Men då måste det oljas in ordentligt efteråt efterssom allt fett försvinner. Vet inte om det är en "tillåten" metod dock. Är du helt sann eller? Har alltid undrat över varför vissas Ak5'or bettet sig som härken och l*der med PMS, medan andra funkat helt utan problem. Jag börjar lite smått inse varför... Misstänker starkt att improviserade vårdtips som dessa kanske har en viss del i detta! Finns endast ett tillfälle jag känner till då T-röd är tillrådigt i vapnet. Och det är inte vård. Vill f.ö. inte vara skjutledare i dem samanhangen utan att på nytt visitera vapnet! Edited January 28, 2006 by Sg Toll Quote
Lättöl Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Är du helt sann eller?Har alltid undrat över varför vissas Ak5'or bettet sig som härken och l*der med PMS, medan andra funkat helt utan problem. Jag börjar lite smått inse varför... Misstänker starkt att improviserade vårdtips som dessa kanske har en viss del i detta! Finns endast ett tillfälle jag känner till då T-röd är tillrådigt i vapnet. Och det är inte vård. Vill f.ö. inte vara skjutledare i dem samanhangen utan att på nytt visitera vapnet! Trevligt bemötande, det tackar vi för. Varför tror du jag lade med en brasklapp? Men efterssom du nu är expert på området kan du väl förklara för oss varför avfettning med t-röd och därefter en rejäl inoljning påverkar vapnet istället för att bete dig? För en sak är säker och det är att sot och slagg försvinner. Det här var före CLP i FM får väl tilläggas. Ska nog hålla käft i fortsättningen. Quote
HookAndLine Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Får hålla med Lättöl här, T-röd är fanemej förnämligt på att lösa upp skit, dock måste man fetta in delarna sedan. Har badat min AK4 i T-röd för att få bort klisterfettet samt även använt det efter teknikers inrådan på ett härke 58'or efter KSP skjutningar. Enkelt tips är att köpa en flaskborste, doppa den i CLP alternativt fett och gå lös på lådan och andra detaljer. Funkar ypperligt. Quote
Olleman Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Ni har fel. Det enklaste sättet att rengöra sin AK på är i en fotogendusch. Min slutvård av vapen på KS tog max 20 minuter. Och då tog ducshen 5.. Quote
HookAndLine Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 (edited) För att det kan omöjligtvis finnas mer än ett sätt, samt det kan spela roll vilken tjänst man haft? Senast jag kollade så sköt inte Art/Grk sååå himla mycket med AK5 ;) Iaf, trådskaparen har fått lite tips, bara o prova vilken som funkar bäst. Edited January 28, 2006 by Edlund Quote
The Swede Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Ett annat tips är ju att läsa SoldR Mtrl Vapen. Förebyggande underhåll och följa de direktiv som står där. En ak5 är ju inte speciellt svår att rengöra..... Quote
Fogelström Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Kratsa lite med läskänden på den grövsta smutsen (bildas lätt klumpar i kanten tex) och droppa CLP i gaskammaren. När det runnit ur gnuggar och droppar du på mer. Fortsätt med detta medan du rengör allt det andra. Sen river du en liten bit grön putsduk (kanske 1*2 cm), rullar eller viker ihop den till en rulle med samma diameter som kammaren, knölar ner den och mosar så att den blir platt i botten, sen tar du ett av dina fingrar, vilket som passar bäst, och trycker neråt på putsduken samtidigt som du vrider på vapnet och/eller handen så att putsduken gnuggas mot botten. Efter ett tag känns det som att putsduken glider lätt mot "golvet" i kammaren, då är det dags att ta ur den (eller kör på känslan) och se hur mycket som finns kvar. Kratsa med läskänden igen och kör en ny (eller vänd på den gamla om det är brist) putsduksbit. Det funkar att pressa med multiverktygen istället för ett finger, men då får man inte samma rörelsefrihet eftersom den egna handen då lätt slår i själva pipan när man vrider och har sig. Repetera tills du har uppnåt tillfredsställande resultat. Vad gäller gascylindern så hade vi hampasnöre (eller nått sånt) som vi knöt in putsdukar i och sen köttade (kläm fast ena änden, håll i den andra och runka cylindern fram och tillbaka) i cylindern. Man kan också ta bort fjädern från framföringsanordningen och använda den metallpinne som blir kvar för att skrapa på stora fläckar/klumpar som annars tar massor av tid att nöta ner med putsduk/flaskborste, men jag vet inte hur uppskattat det är. Blev inga synliga märken och jag gjorde det ett par gånger när stressen satte in. På slutvården efter en skjutvecka på Kosta skjutfält fanns det ingen grön putsduk så vi tilldelades Svinto som var helt sjuuuuukt skönt i jämförelse med putsduken, vi hade även på eget bevåg införskaffat Svinto till slutvården innan muck och det funkerar grymt mycket bättre, dock vet jag inte om det är riktigt godkänt för mer regelbundet bruk eller hur mycket det ger onödigt slitage på vapendelar. Spåret i pistonghuvudet tog 20 sekunder istället för 20 minuter, man rullade ihop ett litet "snöre" av Svinto och drog. Quote
tango. Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Gör inte, jag repeterar, gör inte, som några papphattar på ett annat kompani gjorde: Sköljde AK5:an under kranen med ljummet vatten... Quote
Westesson Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Det har jag gjort å vapnet fick vapenteknikern rengöra. Quote
hapazard Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Vissa delar går utmärkt att rengöra med varmvatten och diskmedel. Det jag då tänker på är magasinen och gascylindern. Missupfatta mig inte..... Skall ej testas på mekanism eller liknande rörliga delar. På gascylindern som är enkel att smörja in efteråt vill man ju dock ha "maximal renhet". Quote
Bad Karma Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 vad e det för farligt med att skölja vapnet? Det gör man ju varje gång man haft vapnet i saltvatten. Quote
AdamKalle Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Gör inte, jag repeterar, gör inte, som några papphattar på ett annat kompani gjorde: Sköljde AK5:an under kranen med ljummet vatten... Under gröntjänsten spillde en kille i min pluton en flaska med metallputs över sina vapendelar. Det blev i och för sig rent, men lite väl blankt. Quote
Fogelström Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 vad e det för farligt med att skölja vapnet? Det gör man ju varje gång man haft vapnet i saltvatten. Eh, nu låg jag iofs på en flygflottilj under GSU:n och gjorde skarp tjänstgöring mitt i Skånes inland, men hände detta verkligen ofta? Quote
HookAndLine Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Du har ju flottans bassäk förband som simmar med AK5. KJ, A-dyk osv Quote
Fogelström Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Ah, det är taget. Givetvis måste de förbanden öva i vattenmiljöer ganska ofta. Quote
Nifelhel Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Kratsa lite med läskänden på den grövsta smutsen (bildas lätt klumpar i kanten tex) och droppa CLP i gaskammaren. När det runnit ur gnuggar och droppar du på mer. Fortsätt med detta medan du rengör allt det andra. Sen river du en liten bit grön putsduk (kanske 1*2 cm), rullar eller viker ihop den till en rulle med samma diameter som kammaren, knölar ner den och mosar så att den blir platt i botten, sen tar du ett av dina fingrar, vilket som passar bäst, och trycker neråt på putsduken samtidigt som du vrider på vapnet och/eller handen så att putsduken gnuggas mot botten. Efter ett tag känns det som att putsduken glider lätt mot "golvet" i kammaren, då är det dags att ta ur den (eller kör på känslan) och se hur mycket som finns kvar. Kratsa med läskänden igen och kör en ny (eller vänd på den gamla om det är brist) putsduksbit. Det funkar att pressa med multiverktygen istället för ett finger, men då får man inte samma rörelsefrihet eftersom den egna handen då lätt slår i själva pipan när man vrider och har sig. Repetera tills du har uppnåt tillfredsställande resultat. Vad gäller gascylindern så hade vi hampasnöre (eller nått sånt) som vi knöt in putsdukar i och sen köttade (kläm fast ena änden, håll i den andra och runka cylindern fram och tillbaka) i cylindern. Man kan också ta bort fjädern från framföringsanordningen och använda den metallpinne som blir kvar för att skrapa på stora fläckar/klumpar som annars tar massor av tid att nöta ner med putsduk/flaskborste, men jag vet inte hur uppskattat det är. Blev inga synliga märken och jag gjorde det ett par gånger när stressen satte in. På slutvården efter en skjutvecka på Kosta skjutfält fanns det ingen grön putsduk så vi tilldelades Svinto som var helt sjuuuuukt skönt i jämförelse med putsduken, vi hade även på eget bevåg införskaffat Svinto till slutvården innan muck och det funkerar grymt mycket bättre, dock vet jag inte om det är riktigt godkänt för mer regelbundet bruk eller hur mycket det ger onödigt slitage på vapendelar. Spåret i pistonghuvudet tog 20 sekunder istället för 20 minuter, man rullade ihop ett litet "snöre" av Svinto och drog. Grön putsduk, svinto, stålborste osv osv är STRÄNGELIGEN FÖRBJUDET att använda i vapenvården. Den utrustning som är tilldelad med vapnet från förråd funkar och är den som gäller. Så fort folk är fiffiga och kommer med egna "smarta" lösningar så slits vapnen onödigt mycket. Detta är kostsamt och ger mer jobb till vapenmek/tek. Även om man har tilldelats svinto, grön putsduk etc så skall den INTE användas på vapen. Vapnen skall EJ vara blankputsade. Dom skall endast vara rengjorda såpass att dom fungerar. Lite skit är inte farligt. Om man ändå kunde få trattbassen och trupparen att förstå detta. Skäms ni alla som gör det!!! Quote
jöjje Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Vapnen skall EJ vara blankputsade. Dom skall endast vara rengjorda såpass att dom fungerar. Lite skit är inte farligt. Om man ändå kunde få trattbassen och trupparen att förstå detta. Skäms ni alla som gör det!!! Helt rätt, om alla följde detta är jag övertygad om att fler vapen skulle fungera betydligt bättre! Vården som bedrivs på en del ställen sliter mer är hårt skjutande! Quote
Fogelström Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Jaja, det gjordes från dag 1 på vår utbildning och vi fick lära oss att blanka delar skulle vara blanka, fick omvisitation om det fanns minsta prick i spåret på pistonhuvudet etc. Fick ju dock lära oss att det var OK att använda metaller som var mjukare än stålet i vapnet (den enda vi visste säkert var metallen i läskänden och den hade vi tillåtelse att använda) och att putsduk var standard vid särskild tillsyn. Polare på P4 och P18 använde också grön putsduk vid vapenvård (och till viss annan vård också), så om ni upplever det som ett reellt problem att folk sliter ner vapnen med grön putsduk kanske det är dags att göra ett krafttag och höra sig för på de olika förbanden vad praxis är? Jag hävdar inte på något sätt att jag vet bättre, bara att så många befäl har samma uppfattning om det nu är så dåligt verkar konstigt. Är de oinformerade från vapenteknikernas sida eller gör de det mot bättre vetande? Reserverar mig i övrigt mot uttryck såsom "trattbasse". Den attityden kommer man inte långt på. Quote
106 Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Från en artikel om Ak5 i Arménytt, skriven av en kapten på utvecklingsenheten Kvarn (eldhandvapen) som även är inblandad i MARKUS-projektet: Vid vården skall inte den gröna eller vita putsduken användas över hela låsstycket. Följden blir att den skyddande fosfateringen nöts bort. Duken skall bara nyttjas till pistongens yttersta ände, den sista centimetern. Detta var fortfarande det som gällde när jag gick skjutledarutbildning 2003. Därmed inte sagt att det fortfarande är så, en hel del hinner ändras på tre år. Det finns borstar som fungerar bra till gascylindern så jag ser ingen anledning till att börja skrapa med metalldelar där inne. Synd bara att dessa borstar inte finns i alla vapenvårdslokaler. Quote
PIC Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Lite OT men: Ang spola av vapen KSPn hade varit ute och var mkt sandig, hade fått eldavbrott och mekanismen hade fastnat. Skulle in till tekniker. Quote
Adam Wilhelm Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Gör inte, jag repeterar, gör inte, som några papphattar på ett annat kompani gjorde: Sköljde AK5:an under kranen med ljummet vatten... Krymper de då? Quote
Kanna Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Vad är det för fel på att använda vapenfett, ibland lite vapenolja av den typ som används till KSP 58, linnelappar, m-tork, tops och läskborste? Det var det enda jag använde när jag hade vapenvård, både daglig och särskild tillsyn. Eventuellt slagg på pistongen skrapades bort med den flata sidan på "universalvertyget" till AK:n. Samma universalverktyg användes till rengöring av gasblocket. Samma flata ände användes där man kom åt i blocket. Den del på universalverktyget som ser ut som en skruvmejsel användes i hålet på blocket. Underbeslaget torkades noga och tops användes för att komma åt på svåråtkomliga ställen. Att på något sätt plocka isär underbeslaget var NO NO. Hålla på att kladda med break-free och annat hade vi varken, tid lust eller ork till. Dessutom släpar man, eller i alla fall inte vi ut sånt i skogen. Att få godkänt vid visitation efter särskild tillsyn på AK5 var lättare än på GRG och 9 mm övnvapen och eldmarkerings-PSKOTT. Quote
Recommended Posts