Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur lång tid tar det att byta motor i de olika stridsfordonen? Såg på mil.se att man på P4 övat att byta motor i strf 90 "under fältmässiga förhållanden". Men hur lång tid tar det egentligen?

Jag vet att ett motorbyte på pbv 302 inte görs på en pisskvart precis i alla fall...

Posted
Hur lång tid tar det att byta motor i de olika stridsfordonen? Såg på mil.se att man på P4 övat att byta motor i strf 90 "under fältmässiga förhållanden". Men hur lång tid tar det egentligen?

Jag vet att ett motorbyte på pbv 302 inte görs på en pisskvart precis i alla fall...

Dagens stridsfordon och stridsvagnar har motor och växellåda ihopbyggda till en enhet, och sitter lätt (nåja) åtkomlig under stora luckor så att de kan lyftas rätt upp.

Detta till skillnad mot Pbv 302 där man måste demontera halva vagnen invändigt och sätta upp räls i taket osv för att få ut motorn. Transmissionen ska vi väl inte ens tala om.. Nu är jag inget stridsfordonsmeckarproffs, men lite pebbameck har man ju erfarenhet av (www.pbv302.nu).

/E

Posted (edited)

Vill minnas att en rikttid var 30 min i fält.

Lyfta motorluckan, koppla loss några snabbkopplingar, lossa ett par stag och drivaxlar, fästa lyftband i lyftöglorna, lyfta ur motorpaket med låda och allt med hjälp av lyften på tex bärgaren. Slänga i det nya motorpaketet och göra de små handgreppen i omvänd ordning, sen är det bara att rulla vidare.

(var lite småkomig när det gjordes under fältförhållanden på min vagn, men vill minnas att det gick FORT) Ingen förlängd stridsvila där inte.

Gäller 9040

EDIT, kan tillomed vara så att det är 15 min som gäller.

Edited by Born
Posted

Jo jag visste att modernare stridsfordon är betydligt mer förberedda för motorbyte än pebban. Men att det går så snabbt som 15-30 minuter visste jag faktiskt inte! Ja det var ju hyfsat må jag säga.

Apropå artikeln om motorbytet på P4 undrar jag även om hur man gör med motorer till vagnarna när man byter dem. Har man en ordinarie motor som man sedan i övningssyfte byter mot en övningsmotor, för att att sedan byta tillbaka vid tillfälle? Eller skiftar man motorer "hur som helst" mellan vagnarna?

Posted (edited)
Jo jag visste att modernare stridsfordon är betydligt mer förberedda för motorbyte än pebban. Men att det går så snabbt som 15-30 minuter visste jag faktiskt inte! Ja det var ju hyfsat må jag säga.

Apropå artikeln om motorbytet på P4 undrar jag även om hur man gör med motorer till vagnarna när man byter dem. Har man en ordinarie motor som man sedan i övningssyfte byter mot en övningsmotor, för att att sedan byta tillbaka vid tillfälle? Eller skiftar man motorer "hur som helst" mellan vagnarna?

I övningssyfte är det väl bara att lyfta ur och sätta i samma motor om det bara är motorbyte som ska övas?

Edited by Limp
Posted

Jo vid övning bör det ju bara vara i och ur med befintlig motor var så när jag tog förarbevis till bgtgb 20 på p4 inför ks 09 då skulle samtliga med förarbevis ha lyft en motor ur 9040 och strv 122 på 90:an var det tekniker och mekaniker lösta allt skruvande åt oss bara att lyfta och stoppa tillbaka men på eftermiddagen rullade man fram en 122 och gav oss instruktioner i form av a4 papper bara att följa tog ca 1 till 1 1/2 timme med lite funderande på vart prylarna dom menade satt

Posted

rekorded 122 är 16min sas det på P4 vi gjorde det på ca 35min kanske när vi var färdig drillade :P

fan bara 6 bult ju ;) och några snabbkoplingar (om man inte räknar motorluckan)

Posted

Vid det motorbyte som artikeln syftar till så bytte man motor med en annan vagn, då motorn som plockades ur skulle repareras, därefter rullade vagnen ut i "kriget" igen, när motorn är reparerad kommer den sättas tillbaka i ursprunglig vagn som jag förstått det.

Posted

Jag har lyft både 122 & 90 motoraggregat ett flertal gånger men jag har aldrig klockat det i syfte att sätta nått rekord.

Förutsättningar: Lyftresurs och verktyg på plats innan man startar klockan. Man gjort det ett par gånger. Väder och vind och andra komplikationer inte är extrema.

Steelspears humble opinion:

Strv 121/122: 30 min

Strf 9040: 30 min

PBV 401: 1 dag i verkstadsmiljö... :Malaj: <-- så här känns det konstant då man skruvar...

Det som tar tid då man ska repa fordonet är sällan själva repet, det är tiden det tar att få fram repgrupper och reservdelar...

Posted

Pratade med en kollega idag. Han lyftade ur ett strv 122 motoraggregat själv på 16 minuter i verkstadsmiljö med alla verktyg lätt tillgängliga och travers.

Posted

Skillnad om man står i en miloverkstad eller ligger ute i ett lerhål.

Det bör ta runt 35 min under bra förhållanden.

Skall man bara lossa motorfästen + slangar och lyfta upp & ned?,

Eller skall man ta en motor från tex ett lastbilsflak?, el en annan Strv?

Posted
Vid det motorbyte som artikeln syftar till så bytte man motor med en annan vagn, då motorn som plockades ur skulle repareras, därefter rullade vagnen ut i "kriget" igen, när motorn är reparerad kommer den sättas tillbaka i ursprunglig vagn som jag förstått det.

I vilket syfte skulle den sättas tillbaka?

Så vitt jag förstår så är försvarets reservdelssystem uppbyggt på nya och renoverade utbyteskomponenter. Alltså, urlyft trasig motor renoveras om möjligt, läggs sedan på lager i väntan på att annan motor går sönder.

Varför vara inne och pilla i en fungerande vagn som är ute och krigar när man i stället kan vänta på nya objekt att leka med?

Eller var det så enkelt att artikeln syftar på en övning där man inte har lust att gå in i fredssystemen och ändra individnummer...?

Posted

I vilket syfte skulle den sättas tillbaka?

Så vitt jag förstår så är försvarets reservdelssystem uppbyggt på nya och renoverade utbyteskomponenter. Alltså, urlyft trasig motor renoveras om möjligt, läggs sedan på lager i väntan på att annan motor går sönder.

Varför vara inne och pilla i en fungerande vagn som är ute och krigar när man i stället kan vänta på nya objekt att leka med?

Eller var det så enkelt att artikeln syftar på en övning där man inte har lust att gå in i fredssystemen och ändra individnummer...?

Motorn som byttes kommer ej från ett reservdelslager utan från en fullt fungerande vagn som står på MekS i skövde

Posted
Gå bara inte och tro att Bgbv90 skulle kunna lyfta en motor med sin patetiska lilla kran.

Inte ens ett motorpaket till en Strf 90?

Verkar dumt i så fall, men ändå på något sätt typiskt svenskt..

/E

Posted

Gå bara inte och tro att Bgbv90 skulle kunna lyfta en motor med sin patetiska lilla kran.

Inte ens ett motorpaket till en Strf 90?

Verkar dumt i så fall, men ändå på något sätt typiskt svenskt..

/E

Den kunde i ursprungsutförandet.

Men som Erik_G säger, på typiskt svenskt vis kom man på att komprepgrupperna då skulle lockas att göra saker den inte borde, därför dimensionerade man ned den...

Posted

Det som jag har hört är att en ordentlig kran hade kostat för mycket. Att kompanirepgrupper kan behöva klara motorlyft ser åtminstone jag som en självklarhet.

I Liberia löstes det med lastbilsmonterad kran i fält.

Posted

Hur "gärna" byter man motor i lite mer modernare strf än vad jag har erfaranhet av (=pbv 302)? Är det så pass trångt att meka i motorutrymmet att man kanske hellre lyfter ur motorn vid lite mer avancerat krångel?

Posted

Även om kranen är underdimentionerad så fick vi likväl sättningar i pansaret på våran vagn, så frågan är ju om den skulle hålla i krig.

Förklaringen jag fick var också att repgrupperna skulle ta oss i anspråk och då skulle vi aldrig få vila.

Posted

Jag som tekniker lyfter mer än gärna ut motorn om det underlättar mitt arbete.

Skulle jag behöva laga/åtgärda/byta något i hydraulpaketet på ett stridsfordon 90 kommer motorn flyga ut snabbare än jag kan säga "motorlyft". Har nämligen prövat att göra det med motorn kvar (genom tornet) och det suger... kraftfullt... på så många olika plan...

Posted
Hur "gärna" byter man motor i lite mer modernare strf än vad jag har erfaranhet av (=pbv 302)? Är det så pass trångt att meka i motorutrymmet att man kanske hellre lyfter ur motorn vid lite mer avancerat krångel?

Du får snabbare ut vagnen i strid igen om du smäller in en ny fungerande motor och lagar den trasiga i godan ro efteråt.

Posted
Det som jag har hört är att en ordentlig kran hade kostat för mycket. Att kompanirepgrupper kan behöva klara motorlyft ser åtminstone jag som en självklarhet.

I Liberia löstes det med lastbilsmonterad kran i fält.

kompanirepgrupper= DSG (driftstödsgrupp), deras jobb är inte att lyfta motorer, deras uppgift är att bistå kompaniteknikern i förebyggande underhåll samt skadeklassning. Om det behöver bytas motor gör repplutonen eller teknisktkompani det, dom har resurser och framför allt har dom den nya motorn. Kunskap om att göra motorlyft har DSG självklartklart, men inte mtrl resurser. Inte heller tid.

Posted
Om det behöver bytas motor gör repplutonen eller teknisktkompani det, dom har resurser och framför allt har dom den nya motorn. Kunskap om att göra motorlyft har DSG självklartklart, men inte mtrl resurser. Inte heller tid.

Jag kan hålla med till en viss del när det gäller det vanliga kriget. Men jag tycker att det låter farligt likt dumsnålhet för de operationer vi genomför idag. Men, det är ju klart att vi vet bättre än alla andra som bygger sina bärgare med kranar...

Som sagt, i Liberia lyftes drivpaket med lastbilskran, utan problem. Men hade en motor gått sönder på en plats otillgänglig för en Scania hade det blivit tråkigt. Och stridsfordon tvingades lösa uppgifter på sådana platser.

:baskerPa::baskerFN:

Posted

Vikt motoraggregat (motor och transmission) inklusive olja och kylvätska: 6120 respektive 2450 kg. Vilken som väger vad får ni själva lista ut.

:baskerFN:

Posted
Ännu mer spännande!

Varför bytte ni inte bara vagn då?

Går betydligt snabbare att byta motor än att byta vagnar (vid det här tillfället), samt att varje individ har ett antal körmil per år

Posted

Ännu mer spännande!

Varför bytte ni inte bara vagn då?

Går betydligt snabbare att byta motor än att byta vagnar (vid det här tillfället), samt att varje individ har ett antal körmil per år

Kryptiskt, är mekgrabbarna snabbare på att byta motor än ni är på att stridslasta?

Körmilen i kombination med övningstillfälle låter dock troligt.