Jump to content

Recommended Posts

Posted

Satt på jobbet idag och skulle upp på e4 från e12, när jag var på väg upp slog det liksom bara till, plötsligt satt jag i GW:n igen, på väg från bill clinton avenue upp till Hawk..

Vet inte varför det blir så här ibland, min mission var inte särsilt hård eller våldsam.

Någon mer som varit med om samma sak?

Posted
Satt på jobbet idag och skulle upp på e4 från e12, när jag var på väg upp slog det liksom bara till, plötsligt satt jag i GW:n igen, på väg från bill clinton avenue upp till Hawk..

Vet inte varför det blir så här ibland, min mission var inte särsilt hård eller våldsam.

Någon mer som varit med om samma sak?

tror de flesta har den typen av mentala utflykter ibland....

Posted

Flashbacks får vi nog alla lite emellanåt. Vi har upplevt både bra och dåliga saker och som blivit en del av oss precis som med allting annat som sker omkring oss.

Ser absolut inget fel med flashbacks så till vida om man inte fastnar där och glömmer bort sitt verkliga liv... (OJ nu blev det djupt).

B9, over

out!

Posted

Gör som jag, köp en terrängbil (helst Land Rover men GW funkar ju också) och självklart, men det tror jag inte jag behöver nämna. Backa ALLTID in det på parkeringen. På så vis liknar vardagen här hemma en mission lite mer. Nu vet jag inte om jag får flashbacks från mission eller från tidigare dagar här hemma.

Posted

Kalla vinterdagar när man går förbi någon stillastående lastbil och andas in dieselångorna brukar jag alltid få flashbacks och tänka på militär verksamhet över huvudtaget.

Posted

När man startar hyttvärmaren på lastbilen

och ställer sig utanför.

Först hör man "tickandet" när glödstiftet

arbetar.

Sedan "whooooom" när värmaren går igång.

Som avslutning en doft som påminner om flygfotogen.

En tidsresa 15 år tillbaka till Berga-basen där man stod

som hjälpmekaniker vid uppstart av Vertol.

Precis nedanför utblåset för 1:ans motor,

beredd att koppla loss kraftaggregatet på

givet tecken.

Är det inte vackert, så säg..

Posted

Just nymuckad sittandes i passagerarsätet på väg till en (civil)fest med en öl i handen kommer det helt automatiskt vid första korsningen:

Klart höger, Klart vänster, Föraren höger!

Polaren som kör, vilken alldrig kommit i närheten av någonting militärt, tappar först hakan och skrattar sedan halva vägen till festen.

Missionsflashbacks är väl en annan sak, de kom också några gånger, kunde en gång svurit på att jag kände lukten av brinnande sopor...

Posted

Är bara en gång jag fått en sån känsla (förutom när man med bilder, film och ljud själv tar sig dit), och det var när jag körde förbi jönköping på väg mot stockholm, konstigt nog en väg jag har kört över 200 gånger... fick en sån känsla av vägen mot makedonien, den med berg på ena sidan och bäck/järnväg på andra...

Posted

När jag kom hem från BA02 till Malmö -94 lät stadsbussarnas motorbromsningar som art som kom i luften!Reste sig raggen lite hehe!Samma med diesellukt, förknippar jag med 302:or!Som sagt tat lugnt du är hemma nu gosse!:0)Lasse

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Fick en flashback för c:a 5 minuter sedan. Vårt hus håller på och renoveras, nu är det fasaden som fixas till. Därför har de satt för byggställningarna med presseningar så de kan värma upp det utrymme de jobbar i. Till uppvärmning använder de dieselvärmare som ser ut ungefär så här:

1s_space_heater.jpg

När jag klev innanför presseningen, via en provisorisk dörr i plywood, kändes det precis som när man gick in i Camp Mjölner i Kosovo. Där stod flera sådana här värmare och gick hela dagarna så vi inte skulle behöva frysa. Känslan med plywood-dörren, presseningen, diesellukten och värmen ur röret gjorde det hela till en komplett flashback.

De har stora dieseltankar (c:a 200 liter skulle jag tro) kopplade till värmarna, annars hade jag ju kunnat fylla på dem regelbundet under nätterna, som man gjorde när man gick campvakt!

Edited by APC-mannen
Posted
Kalla vinterdagar när man går förbi någon stillastående lastbil och andas in dieselångorna brukar jag alltid få flashbacks och tänka på militär verksamhet över huvudtaget.

,O

Samma sak här! det är nästan att man kan se sin gamla kära Volvo F86:a stå och varmköra. :navy:

Posted

Satt på ett kebabhak nere på stan och åt härom dagen och helt plötsligt var jag tillbaka i Skopje och åt cevapcici...

Posted

Doft av diesel: Klart före gång, bunkring, vård och det mesta som har med Strb90H att göra.

Doft av Palmolive raklödder: Rakningen varje morgon. Nästan som om badrummet förvanlades till tvättrummet eftersom jag använde det raklöddret då. Har nyligen börjat använda det igen.

Posted
När jag kom hem från BA02 till Malmö -94 lät stadsbussarnas motorbromsningar som art som kom i luften!Reste sig raggen lite hehe! (---)

Haha... Skrek du INCOMING!!! och slängde dig i backen också, som en äkta krigsveteran? :navy:

Posted

Valborgsraketerna brukat få mig att tänka på Mogadishu: mörkt med dova smällande på avstånd. När fasader och träd lyses upp av raketerna associerar jag till skuggorna från lys-grk som sakta dalade ner i mörkret. Fräsandet låter lite som "närlys"-som far upp.

Posted (edited)
När jag kom hem från BA02 till Malmö -94 lät stadsbussarnas motorbromsningar som art som kom i luften!Reste sig raggen lite hehe!Samma med diesellukt, förknippar jag med 302:or!Som sagt tat lugnt du är hemma nu gosse!:0)Lasse

Vi hade en stackare på mitt kompani under BA02 som inte kom ur sin sovsäck vid en av granatbeskjutningarna. Fick tydligen världens flashback vid en rep-övning på Gotland ett x antal år efter... Fick ett nervöst sammanbrott enligt en trovärdig källa.

Och nog håller jag med dig allt LasseLink, visst tusan reste sig raggen lite första tiden efter BA missionerna.

Var på IKEA i Sundsvall strax efter BA04 med en kompis från plutonen. Han slängde sig i diket och skrek: Skydd!

Miljöskadad? Tydligen inte mer än att han idag ingår i samma insatskompani som mig. :Malaj:

Mvh/ P. Englund ( med ett personligt rekord på 1st 76mm PV granat 1,5 meter ovanför sig med ett nedslag på ~ 50 meter bortom sig. På 2:a plats kommer från samma PV-pjäs ett nedslag c.a 15 meter från mig samt en kollega. OP:t vid vattentornet i Gradacac augusti 1994. Förmodligen från samma PV-pjäs som danskarna sköt bort under operation Amanda under BA03)

Edited by Sgt 1:cl Englund
Posted
varförslängde han sig då??

Pga ljudet från en inbromsande lokal-buss. Han hade några veckor innan denna incident varit med om att få lite splitter sisådär 1 meter från sitt huvud. Splittret satt inborrad i en sandsäck i det värn där han sökte skydd. Vi båda var med när en norrman strök med på TAB:en hösten 1995. Jag hade dock "turen" den gången att vara ~ 200 meter bortom granatnedslaget. Vi var vid det tillfället tre gruppchefer som "kelades" i ett dike tillsammans för första gången under den missionen. Min kompis och vår plutonsledning inklusive plutonssjukvårdaren var alla inom ~ 100 meter från nedslaget. Plutonssjukvårdaren fick efter sin insats först den norske kungens tapperhetsmedalj för att senare av FM få den svenska varianten.

Mvh/ P. Englund

Posted

Vidare,när vi låg i Kladanj -94 plutonen,så gick lillen o jag för att vila i huset rakt över gatan"om nån var där"på morgonen!Vi hade stått post på natten o innan vi gick o la oss hörde vi granatkastarna ,utskjutning o sen nedslag, men vi snackade inte så mycket om det(öronen var på helspänn):0) !När vi sen hade legat i tältsängarna kanske 45 minuter så small det som faaan,varvid vi hamnade i korridoren snabbt som en höna skiter,på magarna!"Vad fan hände"sa jag till Lillen o han svarade -tror fönstret small igen bara hehe!Man sov ju aldrig där nere utan låg i nån dvala!Men nä jag har bara haft lite sinneskänslor ibland som sagt lukt,hörsel nån terräng som liknade bosnien, nyårsafton o så vidare!Men jag söp rätt häftigt ett par år efter men det är lugnt nu:0)Kul o höra era upplevelser o sen e det nyttigt o skriva av sig här,för dom här hemma fattar ju ingentinken av det!Så bara hamra på tangentbordet brothers:0)Lasselink

Posted

Fick jordens flashback härmodagen på väg till jobbet. Kommer åkande i snöfall och slask och får se en uppsättning baklyktor framför mig. Lyktornas placering och fordonets silhuett tar mig raskt tillbaka till Kosovo för visst är det en Sisu jag anar i gryningen? Jodå, jag känner igen hjulens bredd och höjd, den platta ovandelen med tornet ovanför. Börjar påminna mig själv om ROE och Patrol Talking Points samt funderar på den senaste RFI:n... :)

Kommer närmare och upptäcker att traktorn som plogar vägen blir ett helvete att köra om så jag kommer försent till jobbet igen... :huh:

Posted

varförslängde han sig då??

Pga ljudet från en inbromsande lokal-buss. Han hade några veckor innan denna incident varit med om att få lite splitter sisådär 1 meter från sitt huvud. Splittret satt inborrad i en sandsäck i det värn där han sökte skydd. Vi båda var med när en norrman strök med på TAB:en hösten 1995. Jag hade dock "turen" den gången att vara ~ 200 meter bortom granatnedslaget. Vi var vid det tillfället tre gruppchefer som "kelades" i ett dike tillsammans för första gången under den missionen. Min kompis och vår plutonsledning inklusive plutonssjukvårdaren var alla inom ~ 100 meter från nedslaget. Plutonssjukvårdaren fick efter sin insats först den norske kungens tapperhetsmedalj för att senare av FM få den svenska varianten.

Mvh/ P. Englund

Fick han medalj av FM till slut? Det var han väl värd. Jag var så f-bannad när han inte skulle få någon särskild erkänsla från FM. Det ansågs att han bara gjorde det han skulle. Tur att de ändrade sig till slut.

Även flygrädda personer (han alltså) kan utföra storverk.

Slut OT.

/Krook

Posted

Man låg som DD (Duty Driver) på Unprofor HQ

i Zagbreb.

Vi hade logement tilldelat i ett gammalt skjul

med plåtdörrar.

En blåsig kväll när man var både trött, "fucked up",

hatisk mot alla FN-civilanställda som var för snåla

för att beställa lokal taxi.

2 plåtdörrar som slår igen med kraft.. *kaboom*

(Batman-varning), trött hjärna likställer dom med

nedfall i BiH-huvudstad.

Blev lite förbaskad på min nyanlända (pinky)-

kollega som sov på som inget hade hänt.

Själv rullade jag ner på golvet med sovsäck

och hela kitet.. :)

Posted

Fick han medalj av FM till slut? Det var han väl värd. Jag var så f-bannad när han inte skulle få någon särskild erkänsla från FM. Det ansågs att han bara gjorde det han skulle. Tur att de ändrade sig till slut.

Även flygrädda personer (han alltså) kan utföra storverk.

Slut OT.

/Krook

Roger fick sin medalj tilldelad av FM under sin tjänstgöring på BA06. I och med att han fick Norges motsvarighet till den Svenska Tapperhetsmedaljen fick väl FM lite mer press på sig att säga. Jag är dock lite osäker på om han fick den i brons eller silver. Till saken hör att nämnda Roger kom ner på vakans på BA04 till min pluton. Vi hade då varit i missionsområdet i drygt tre månader. Dagen efter hans ankomst följde han med på patrull ner till Gradacac. Och den staden gillar väl vi alla som varit där 0:)

Mvh/ P. Englund

• 2 weeks later...
Posted

När jag kom ut genom dörren i går morse låg det av någon anledning en lätt doft av klor i luften. Dessutom blir jag alltid snorig när vädret är som det är (ett par minus). Sammantaget gjorde det att jag började tänka på tårgas. Kanske ingen flashback, men i alla fall en associationsbana som förmodligen inte fanns före utlandstjänsten.

Posted

Diesel ohh jag säger bara diesel :clap: Är det ngt som får en tillbaka till Kosovo (och även lumpen) så är det doften av det. Om man dessutom får igång soundtracket till Black hawk down så sitter jag plötsligt i en GW på väg genom Gracca. :eeh: Strange!!!!