Jump to content

STOOOR HUMOR

Dobberman

Recommended Posts

Posted

@Born: Behåll dina fördommar om airsoft för dig själv va? Inom airsoften har jag träffat alltifrån folk som inte gjort lumpen till aktiva yrkesofficerare.

@Rekrytering: Jag ser possitivt på att du tar åt dig av kritiken för den är minst sagt välgrundad. Fick jag bara ge dig ett råd på vägen så skulle det vara: Gör om hemsidan så att det tydligt framgår att FJK handlar om airsoft och INGET annat.

@Alla som bara skriver: "Stor humor" eller "Det här var det roligaste jag läst". Nu kan det väl räcka? Tråden blir bara rörig.

Ett undantag för Cougar som underbyggde med exempel (och för att jag känner honom personligen :P ).

• Replies 220
  • Created
  • Last Reply
Posted
@Born: Behåll dina fördommar om airsoft för dig själv va?

Well, there's nothing like a little war romance in the afternoon! :baskerFN:

Posted
@Born: Behåll dina fördommar om airsoft för dig själv va? Inom airsoften har jag träffat alltifrån folk som inte gjort lumpen till aktiva yrkesofficerare.

@Rekrytering: Jag ser possitivt på att du tar åt dig av kritiken för den är minst sagt välgrundad. Fick jag bara ge dig ett råd på vägen så skulle det vara: Gör om hemsidan så att det tydligt framgår att FJK handlar om airsoft och INGET annat.

@Alla som bara skriver: "Stor humor" eller "Det här var det roligaste jag läst". Nu kan det väl räcka? Tråden blir bara rörig.

Ett undantag för Cougar som underbyggde med exempel (och för att jag känner honom personligen :P ).

Fetstil: tror du satte spiken i kistan för vad jag försökte få fram i mina inlägg + lite annat som jag framfört ang. Rekryterings ordval.

Är helt övertygad om att det FJK håller på med är intressant och säkert skit kul, men det framgår lite halvknepigt på hemsidan vilket ger det en bild av att vara... ja, något annat. (och det är ju faktist därifrån jag, som inte alls är insatt i airsoft, har kunnat få information om FJK tills Rekrytering dök upp här)

Som jag tidigare skrev så krävs det, för att jag ska ändra min uppfattning, något vettigt, gärna med exempel. Stundtals får jag känslan av att Rekryteringen kan vara just det men samtidigt stundtals tvärt om.

Som du skriver så verkar det som Rekrytering tagit åt sig och (kanske sedan tidigare) är medveten om vad som skall göras och det är possitivt! Tycker även att Rekrytering ska ha cred för det sättet (trots enligt min mening ibland ganska dåliga jämförelser :baskerFN: ) han/hon bemött det som avhandlats i denna tråd.

Posted

madog.

Så gulligt :Malaj::lol:

Tror inte mitt budskap gick fram riktigt. Jag har inget emot att folk leker lite luftmjuk, men det blir larvigt på gränsen till pinsamt när man försöker få det till något som liknar FJK. "seriösa" lekare har jag inte klagat på vad jag kan se...

Posted
Var det inte ett gäng värar på K3 som fick hybris för några år sedan? De tryckte upp t-shirts med "Special Forces Sweden" osv. Såg att de tydligen tryckt upp tygmärken också. Ett av de gick för typ 200 spänn på Tradera nyligen. Så visst går det att lura folk med lite text och attityd... :clap:

Aj fasen. Trodde det var ett så kallat specialförband eftersom man fick basker där. :Malaj:

Obs ironi. :lol:

Posted

haha läste om detta på nåt soft air gun forum...Det stämmer verkligen att det är någon finnig tonåring...tillochmed de riktiga airsoft killarna skrattade högt....

Guest Rekrytering
Posted

Lite som jag nämnt tidigare; Att oavsett vilka inlägg folk gör i denna tråd så är det majoriteten som avgör vad det skall bli av FJK (Som förmodligen kommer döpas om). Kritiken skall man ta åt sig, kanske inte alla riktade slag under bältet, men spana in reaktionerna. Vi har ju alla här inne förmodligen åtminstone en sak gemensamt och det är att vi någonstans dras militärt. Finns säkert allt från enthusiaster till YO, men det gemensamma intresset finns.

Därför tar jag extra allvarligt på kritiken här - på airsoft forumen har jag inte ens varit inne och tittat vad som står. Det får komma i ett senare skede då allt är omformulerat och mera lättsmält.

Och jag hoppas att jag åter igen kan återvända just hit för att få Era infallsvinklar på det nya.

Ett misstag man kanske gjorde också innan man skulle skjuta upp verksamheten var att man inte pratade med någon airsoftare om egentligen något. Enbart ett gäng kortklippta militärer satt skallarna samman och spanade över idén...

Lite för informationens skull då; Bortsett från FJK och vad det står på siten etc..är det egentligen någon här som kan tänka sig att Airsofta på den nivån som vi är inne på, eller är man djävligt ensam?

Posted

Tyvärr tror jag att du blir ganska ensam. Speciellt med den stämpeln FJK har nu.

Eftersom det råder tvivel huruvida verksamheten är laglig eller inte valde airsoftsverige och airsoftforum att vända dig ryggen. Anledningen till detta är att vi inte under några som hellst omständigheter vill hamna i trassel med rättvisan eftersom det kan innebära slutet för våran hobby. När soft air guns omnämns i pressen så är det i 9 fall av 10 dålig PR.

Posted
Lite som jag nämnt tidigare; Att oavsett vilka inlägg folk gör i denna tråd så är det majoriteten som avgör vad det skall bli av FJK (Som förmodligen kommer döpas om). Kritiken skall man ta åt sig, kanske inte alla riktade slag under bältet, men spana in reaktionerna. Vi har ju alla här inne förmodligen åtminstone en sak gemensamt och det är att vi någonstans dras militärt. Finns säkert allt från enthusiaster till YO, men det gemensamma intresset finns.

Därför tar jag extra allvarligt på kritiken här - på airsoft forumen har jag inte ens varit inne och tittat vad som står. Det får komma i ett senare skede då allt är omformulerat och mera lättsmält.

Och jag hoppas att jag åter igen kan återvända just hit för att få Era infallsvinklar på det nya.

Ett misstag man kanske gjorde också innan man skulle skjuta upp verksamheten var att man inte pratade med någon airsoftare om egentligen något. Enbart ett gäng kortklippta militärer satt skallarna samman och spanade över idén...

Lite för informationens skull då; Bortsett från FJK och vad det står på siten etc..är det egentligen någon här som kan tänka sig att Airsofta på den nivån som vi är inne på, eller är man djävligt ensam?

Du ska nog ta och kolla in air-soft forumen, det är där sådana här saker hör hemma. Det här är ett militärt forum, där främst militära ting diskuteras. Att jämnställa ditt intresse för det militära med mängden av folket som finns här är nogalant. Att jämnföra det med frivillig-org är att dra dessa i skiten.

Som många på detta forum har upptäckt tycker jag inte att HV och framförallt HV-IP är något direkt elitförband, men det är stor skillnad mellan dessa och vad du verkar tro FJK är. HV och andra frivillig-org bedriver sådan verkasamhet att de skall vara till nytta för samhället, inte till nöja för dess egna personal. Kommer FJK hjälpa till med att bära sandsäckar vid nästa stora översvämning? Eller bedriver de någon som helst verksamhet vid sidan om pangandet? Om du inte visste det så bedriver man större delen av tiden till annat en strid, även i ett stridande förband. Kommer ni bedriva dagar med att lära er framrycka taktiskt i SIB? Kanske en kvart, sen räcker det nog, det är ju tråkigt.

På det stora hela känns attityden igen från de vapengalna machotyper som rycker in i lumpen och åker ut inom två veckor.

Om du vill få ut något av det hela, försök inte framstå som något tufft militärt alternativ till HV/FBU etc. Försök bara klargöra att ni är seriösa med er hobby, airsoft med inrikting på mil-sim. Mer en så är det inte.

Posted

Som svar på rekryterings fråga:

Att airsofta med kompisar någon gång om året sådär kan väl vara en kul grej.

Men att ta airsoften till dom nivåerna Du/Ni nämner är på tok för mycket för mig - och gissningsvis är jag inte ensam om det. Jag är självklart mycket militärt intresserad - och av JUST den anledningen vänder jag mig till den formella utbildningen.

Genom att öva under befäl/instruktörer och med personal från FM får jag de kunskaper som FM anser behövs, och om jag vill kan jag få mer. Då finns det på papper att jag kan det, och jag är samövad med samma personal som jag kommer att arbeta med om det blir skarpt av.

Guest Rekrytering
Posted

Du ska nog ta och kolla in air-soft forumen, det är där sådana här saker hör hemma. Det här är ett militärt forum, där främst militära ting diskuteras. Att jämnställa ditt intresse för det militära med mängden av folket som finns här är nogalant. Att jämnföra det med frivillig-org är att dra dessa i skiten.

Som många på detta forum har upptäckt tycker jag inte att HV och framförallt HV-IP är något direkt elitförband, men det är stor skillnad mellan dessa och vad du verkar tro FJK är. HV och andra frivillig-org bedriver sådan verkasamhet att de skall vara till nytta för samhället, inte till nöja för dess egna personal. Kommer FJK hjälpa till med att bära sandsäckar vid nästa stora översvämning? Eller bedriver de någon som helst verksamhet vid sidan om pangandet? Om du inte visste det så bedriver man större delen av tiden till annat en strid, även i ett stridande förband. Kommer ni bedriva dagar med att lära er framrycka taktiskt i SIB? Kanske en kvart, sen räcker det nog, det är ju tråkigt.

På det stora hela känns attityden igen från de vapengalna machotyper som rycker in i lumpen och åker ut inom två veckor.

Om du vill få ut något av det hela, försök inte framstå som något tufft militärt alternativ till HV/FBU etc. Försök bara klargöra att ni är seriösa med er hobby, airsoft med inrikting på mil-sim. Mer en så är det inte.

Håller inte med dig om att det inte hör hit:

- För det första så förs denna diskusionen på forumet under /Markan (Off Topic)/ Där den mycket väl passar in. Det stör inte de övriga militära diskusioner på forumet. Här kan man diskutera vad man vill. Sen vad folk väljer att diskutera är en annan sak.

- För det andra så är ju FJK aktuellt så länge man skall hålla på med milsim och det skall vara militärer som gör det. Sen om man är en söndagskrigare el. seriös milsim:are har ingen betydelse.

- För det tredje så finns det inget som hindrar att man väljer att vara aktiv i någon Frivi. org. samtidigt. Jag har inte påstått det och ingen annan heller.

Guest Rekrytering
Posted
Som svar på rekryterings fråga:

Att airsofta med kompisar någon gång om året sådär kan väl vara en kul grej.

Men att ta airsoften till dom nivåerna Du/Ni nämner är på tok för mycket för mig - och gissningsvis är jag inte ensam om det. Jag är självklart mycket militärt intresserad - och av JUST den anledningen vänder jag mig till den formella utbildningen.

Genom att öva under befäl/instruktörer och med personal från FM får jag de kunskaper som FM anser behövs, och om jag vill kan jag få mer. Då finns det på papper att jag kan det, och jag är samövad med samma personal som jag kommer att arbeta med om det blir skarpt av.

Självklart Toll, jag är med i svängarna, men man behöver inte se det som ett antingen eller. Att det skulle stå som ett val mellan HV och FJK...Fortsätt i samma bana - det är ju bara bra...

Så här skrev LeadHead på sidan 5. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

[CIT]: JA, jag vet att det är skillnad på övning och lek och att vi inom Försvarsmakten övar för en verklighet som vi alla hoppas slippa, men jag förstår inte vad i det som gör det fel att (i den mån det är möjligt för civilister) lyfta ur de spännande och dramatiska momenten och använda på fritiden som underhållning. [sLUT CIT.]

Posted

Det var tomtar som dessa killar som gjorde att jag slutade spela airsoft. Spelade riktigt mycket för 2-3 år sedan, men tappade intresset när alla nördar dök upp och skulle leka swatcombat-lag.

Airsoft är svinkul att spela om man bara har rätt folk med, men när förtappade människor som har tappat verklighetsförankringen dyker upp är det inte roligt längre. När jag tänker på det blir jag sugen på att börja lira igen......men sen har man ju problemet med nördarna.....

Nämnde jag att jag inte gillar muppar som förstörde airsoften för mig...? :happy:

Posted

Ja jisses...

Jag garvade så hårt att jag nästan pissade på mig. Kunde ju inte med hedern i behåll låta detta passera så naturligtvis så mailade jag rekryteringen. Återkommer om svar. :happy: proven var ju så man kunde tappa andan av bara det. Springa skulle man men skjuta skulle man tydligen inte....Böja benen skulle man också klara hihi...Ja jisses...LOL

Posted

@Rekrytering.

Ditt citat:

"- För det andra så är ju FJK aktuellt så länge man skall hålla på med milsim och det skall vara militärer som gör det. Sen om man är en söndagskrigare el. seriös milsim:are har ingen betydelse."

MilSim är väl för i H***ete den företeelse som är mest söndagskrigaraktiga man kan tänka sig? Lottorna, FRO, HV-U osv är MER seriösa och mer krigare än MilSimmande folk som bara leker. För du kan väl inte på något sätt vinkla det till att man bedriver något som påminner om en seriös militär utbildning?

Att kalla MilSim för seriös verksamhet i stil med våra friv.org är en skymf mot alla som lägger ner delar av sin fritid på sveriges försvar.

Posted

En rak och enkel fråga som jag hoppas kunna få ett lika rakt och enkelt svar på.

Ni inom FJK, ser ni Er verksamhet som trevlig civilt gemyt där ni umgås och gör något trevligt tillsammans eller ser ni det som ett sätt att få öva på Era militära färdigheter för att på så sätt kunna verka bättre i någon eventuell befattning motsv?

GMY

Guest Rekrytering
Posted
@Rekrytering.

Ditt citat:

"- För det andra så är ju FJK aktuellt så länge man skall hålla på med milsim och det skall vara militärer som gör det. Sen om man är en söndagskrigare el. seriös milsim:are har ingen betydelse."

MilSim är väl för i H***ete den företeelse som är mest söndagskrigaraktiga man kan tänka sig? Lottorna, FRO, HV-U osv är MER seriösa och mer krigare än MilSimmande folk som bara leker. För du kan väl inte på något sätt vinkla det till att man bedriver något som påminner om en seriös militär utbildning?

Att kalla MilSim för seriös verksamhet i stil med våra friv.org är en skymf mot alla som lägger ner delar av sin fritid på sveriges försvar.

Nu syftade jag på Söndagskrigarna inom AirSoft som bara sprider plast och inte FM.

Guest Rekrytering
Posted
En rak och enkel fråga som jag hoppas kunna få ett lika rakt och enkelt svar på.

Ni inom FJK, ser ni Er verksamhet som trevlig civilt gemyt där ni umgås och gör något trevligt tillsammans eller ser ni det som ett sätt att få öva på Era militära färdigheter för att på så sätt kunna verka bättre i någon eventuell befattning motsv?

GMY

Civilt Gemyt..

..men svaret är inte så enkelt trots allt. Då poängen med det hela aldrig verkar komma fram på tråden trots att jag har försökt förklara.

Se bara vad Lobo skrev lite längre upp på sidan...det är precis det vi inte gillar, eller vill vara med om - han la av förmodligen för att han inte fick ut något utav det. Vi vill Airsofta med folk som har fysiken och insikt i vad det innebär att vara militär för att hålla en bra nivå på spelandet.

Det krävs ju trots allt att man har lite fältvana etc för att klara sig ute i fält en helg under de förhållanden vi hade tänkt att spela. MEN i.o.m att Milsim är till för alla så vill vi också ge de som vill haka på en möjlighet. För man kan fortf ha en bra fysik och ett intresse. Då blir det förmodligen bra ändå.

...Och om det skulle vara t.ex. ett gäng från IP som skulle vilja ta tillfället i akt och öva sin befattningsställning för att förbättra rutin så skulle jag inte peka med hela handen och förbjuda det iaf...

Nu blev det en bok av svaret igen, men men....

Posted

@Rekrytering: Men, du verkar ju själv inte riktigt förstå vad det innebär att vara militär. Låt mig förklara vad jag menar;

Ni sysslar med Milsim, och med tanke på namnet ni valt för Er förening; frivilliga jägarkårenså har Ni valt att syssla med jägarstrid, varför har ni då inte också valt att ha med det som egentligen är det mest krävande i en jägarsoldats tillvaro, dvs hur länge "uppdraget" varar, med andra ord upp till fyra veckor. Att ligga i en håla och frysa, vara blöt, hungrig, trött... Inte coolt nog? Ni verkar ju inrikta er på att rambofiera Er verksamhet istället för att försöka leka jägare. Det är nog inte lika coolt att leka "rök, bakåt" som att göra som Andy McNab... "The charge of the light brigade".

Mina tio ören och min egen tolkning.

Posted

Rekrytering>> När du skrev följande:

" Se bara vad Lobo skrev lite längre upp på sidan...det är precis det vi inte gillar, eller vill vara med om - han la av förmodligen för att han inte fick ut något utav det. Vi vill Airsofta med folk som har fysiken och insikt i vad det innebär att vara militär för att hålla en bra nivå på spelandet."

Antyder du då att jag inte har rätt fysik eller insikt i vad det innebär att vara militär ?

Om det är vad du menar så är det ju underbart hur fel du har. Orsaken till att jag slutade var att nördarna tog över....

Posted

Rekrytering: Ge upp nu va? Du har för länge sedan torskat den sista gnuttan förtroende. Du gjorde ett tappert försök att sätta upp en airsoftförening där kraven skulle ligga lite högre vad gäller deltagarnas insatser än vad de brukar vara i en vanlig airsoftförening. Du misslyckades! Så enkelt är det. Du hävdar förvisso att även de vanliga söndagslirarna är välkomna att söka, men som läget är nu är sannolikheten att någon söker minimal.

Det finns airsoftlag av varierande "nivå" (hoppas ni förstår mig) över hela Sverige idag. Att någon skulle gå med i ett lag/förening som är förlagt i en stad i andra änden av Sverige är inte speciellt stor. Även om det kanske bara rör sig om ett lagspel per år så tror jag inte att någon är intresserad.

Med den stämpel som FJK har nu lär ingen söka (det lär väl droppa in ett och annat skämt i rekrytmailen ibland iof). Du gjorde ett försök att rädda FJK:s ansikte här på forumet, men det sket sig. Du blev bannad från airsoftforum, du är nog inte speciellt välkommen på airsoftsverige. FJK lär inte vara allt för välkomna på något airsoftspel någonstans i Sverige.

Acceptera att det du gjort har misslyckats och lägg ner FJK. Det kommer att göra dig starkare i framtiden. Lycka till!

Posted
Acceptera att det du gjort har misslyckats och lägg ner FJK. Det kommer att göra dig starkare i framtiden. Lycka till!

För detta krävs att han har självdistans, vilket vore att hoppas på underverk när man läst den där smörjan han har producerat på sidan.

Så han LÄR glatt fortsätta.

Posted

Men hallå inse att ni inte är soldater. Gör som man gjorde bland de tävlande och aktiva inom Paintballen i mitten på 90 telet främja er från allt som förknippar er med det militära, ta bort uniformerna och alla andra onödiga atribut och spela för adrenalinkickens skull och inget annat.

• 2 weeks later...
Posted

Hmm förstår inte riktigt vad du menar. men klev jag någon på tårna så ber jag om ursäkt.

Men jag trodde markan var öppen för allas åsikter även mina.

Posted
Men hallå inse att ni inte är soldater. Gör som man gjorde bland de tävlande och aktiva inom Paintballen i mitten på 90 telet främja er från allt som förknippar er med det militära, ta bort uniformerna och alla andra onödiga atribut och spela för adrenalinkickens skull och inget annat.

@VBK: Tala för dig själv. Din värld får du gärna fortsätta att hålla för dig själv.

Hmm förstår inte riktigt vad du menar. men klev jag någon på tårna så ber jag om ursäkt.

Men jag trodde markan var öppen för allas åsikter även mina.

Tror nog att VBK pratar om FJK och Fredriksson tror att VBK talar om "oss".. eller? :)

Posted

Jag håller med, när jag utför militär verksamhet så är det både nytta och nöje, och då är jag iförd kronans uniform och i densammas tjänst.

När jag spelar paintball så utövar jag en trevlig lagsport tillsammans med mina kamrater, då är jag iklädd neonskrikiga rödsvarta kläder och använder en paintballmarkör som är fint och rött cromad och candy splashad, även masken är illröd och har silvertonat skyddsglas.

Det finns nog en anledning till att paintball blev USA,s 3,e största extremsport när krigsleken i sporten tonades ner.

Jag tror säkert att airsoft är skitkul under rätt omständigheter men som det ser ut idag så verkar många utövare ta spelet på för stort allvar och det dödar lite utav charmen.

Posted
Nu syftade jag på Söndagskrigarna inom AirSoft som bara sprider plast och inte FM.

Jaha så du och dina "proffs" är i en annan nivå då eller?

Om du kallar dom "andra" för söndagskrigare som pysslar med plastpickor i skogen, vad är då DU?

Semi-proffs? Hel-proffs?

Eller helt enkelt Elait spröchal fårse?

Hur ska du ha det nu?

:clap:

• Forumsledning
Posted

Nu är ju dock airsoftvapnen mer eller mindre identiska med "militära/riktiga" vapen vilket inte paintpallbössorna är. Så själva grejen med airsoft är ju att efterlikna det militära så mycket som möjligt, såvida man inte vill klä ut sig till gerillahomie.. men uniform som uniform.. den fyller säkert syfte överallt, så länge vi inte snackar mode.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...