Fj Fjun Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Innebär det här att PBV302 kommer vara den fordonstyp som tjänstgjort längst i FM? Om inte vilket fordon har rekordet (LG:s havremopeder inte medräknade)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Cykel m/42 torde väl ligga bra till för den titeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Suck.. Men det är ju iofs rätt svar på min fråga.. Fordon (landfd.)som drivs av något annat än muskelkraft.. (Nu doftar det dessutom bjällerklang och kaffé här hemma.. Mmm jul.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Varför inte gruppchefscykel M/3X (attans att minnet sviker), den med handbroms i form av en kloss som trycks ned mot däcket. Eller är de utgallrade? :P En seriös fråga: planeras det några uppgraderingar för de "vanliga" vagnar som ska hänga med ett tag till eller får de gå som de är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Innebär det här att PBV302 kommer vara den fordonstyp som tjänstgjort längst i FM? Om inte vilket fordon har rekordet (LG:s havremopeder inte medräknade)? Det måste väl vara KP bilarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Mmmm, KP-bilarna var i tjänst i 58 år om jag räknat rätt (1942-2000) Pebban kommer upp i 49 om dom ska vara kvar till 2015 (1966-2015) När gick Centurion ur tjänst, var det 2000 eller 2002? Om det är det förstnämnda slår pebban dom med två år (1953- 2000) annars blir det dött lopp. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Mmmm, KP-bilarna var i tjänst i 58 år om jag räknat rätt (1942-2000)Pebban kommer upp i 49 om dom ska vara kvar till 2015 (1966-2015) När gick Centurion ur tjänst, var det 2000 eller 2002? Om det är det förstnämnda slår pebban dom med två år (1953- 2000) annars blir det dött lopp. The Swede En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår: KP-bil 76år Pebba 67år Centurion 65 år Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår: Pebba 67år Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras..... just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår: Pebba 67år Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras..... just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn... Det kan ju vara svårt att få tag på förare och dyl till missioner... Ny pensionärs sysselsättning kanske.... Försvaret kan ju annonsera i PROs tidning.. : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår: Pebba 67år Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras..... just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn... Det kan ju vara svårt att få tag på förare och dyl till missioner... Ny pensionärs sysselsättning kanske.... Försvaret kan ju annonsera i PROs tidning.. : ) Å jo, nu ska vi inte racka ner på "gubbarna" i onödan. Jag har fått nöjet att beskåda en "gammal" och smått legendarisk pebba-duo och dom gubbarna skulle jag plocka med mig utan att blinka om det skulle åkas på mission i PBV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår: Pebba 67år Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras..... just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn... Det kan ju vara svårt att få tag på förare och dyl till missioner... Ny pensionärs sysselsättning kanske.... Försvaret kan ju annonsera i PROs tidning.. : ) På tal om gammal materiel så ligger det en massa fotnagel i Gbgs skansar.. typ modell 1674 De kanske ej faller inom definitionen minor. I så fall har vi ju så vi kan lägga ut fotnagel spärrar mot personal och hjulfordon... Alt som larm mina AJ! Man kanske planerar att Gbg skall fotnaglas i händelse av krig. Oj, nu kanske jag avslöjade en försvarshemlighet.! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn... På tal om detta: min far och jag har mekat med samma sorts fordon i lumpen. Nämligen PBV302. Han hade S-tank med att meka på, men de är som bekant inte kvar i organisationen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Vill det sig riktigt illa så kan ju både farfar, far och son ha tjänstgjort på samma vagn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vill det sig riktigt illa så kan ju både farfar, far och son ha tjänstgjort på samma vagn En given sak att syssla med på släktträffarna Förresten tror jag att den vagnen som skickades till Storbrittanien (läs i Insats&Försvar, sidan 35) är en som man själv mekat med. Ett givet utfyktsmål den dagen man åker till the UK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV? http://pbv302.se/images/MOV00773.MPG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrom Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Mmmm, KP-bilarna var i tjänst i 58 år om jag räknat rätt (1942-2000) Det må vara en korkad fråga som dessutom kanske inte helt håller sig till topic, men var var KP-bilarna i tjänst/placerade mot slutet av 1900-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Mmmm, KP-bilarna var i tjänst i 58 år om jag räknat rätt (1942-2000) Det må vara en korkad fråga som dessutom kanske inte helt håller sig till topic, men var var KP-bilarna i tjänst/placerade mot slutet av 1900-talet? Om minnet inte sviker mig så var det på Gotland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Ett stort antal KP-bilar renoverades och modifierades i slutet av 1980-talet, och skulle troligtvis fortfarande vara i tjänst om inte antalet förband kraftigt minskats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Kunde man inte ha gett dessa till hemvärnet istället för tgb20? Det hade väl varit det närmsta s.k. "splitterskydd" HV skulle ha kommit de närmsta 20-30 åren, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 då är jag nog tacksam för att vi har tgb20 istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV? http://pbv302.trustno1.net/images/MOV00773.MPG vafan...de va ju dirty old bastard den stod på P4 nya garageplan hur länge som helst under vår GU ja vill mä köra!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV? http://pbv302.trustno1.net/images/MOV00773.MPG vafan...de va ju dirty old bastard den stod på P4 nya garageplan hur länge som helst under vår GU ja vill mä köra!!! Nu ligger den nerplockad i beståndsdelar i ett garage i Axvall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 (edited) då är jag nog tacksam för att vi har tgb20 istället... Stål är stål och plast är plast... Seriöst, vad är det för fel på dem? Edited December 18, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 då är jag nog tacksam för att vi har tgb20 istället... Stål är stål och plast är plast... Seriöst, vad är det för fel på dem? Det är ju i princip guntrucks och vid eskort torde de vara helt ok. I terrängen är de väl lite si och så.. men som eskortfordon ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV? http://pbv302.trustno1.net/images/MOV00773.MPG vafan...de va ju dirty old bastard den stod på P4 nya garageplan hur länge som helst under vår GU ja vill mä köra!!! Nu ligger den nerplockad i beståndsdelar i ett garage i Axvall. helgerån...men den enes död den andres bröd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Nu ligger den nerplockad i beståndsdelar i ett garage i Axvall. helgerån...men den enes död den andres bröd... Jag vill slakta en 122:a..... behöver ny motor till traktorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 6 ton motor Skapligt breda däck krävs för att inte sjunka i myllan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 (edited) 6 ton motor Skapligt breda däck krävs för att inte sjunka i myllan Han har förståss en drag-pulling traktor! Edited December 18, 2005 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 6 ton motor Skapligt breda däck krävs för att inte sjunka i myllan Han har förståss en drag-pulling traktor! varför ha jordfräs när man har hästkrafter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.